Valet igitur multum ad vincendum probari mores et in-
|
2.182.1
|
stituta et facta et vitam eorum, qui agent causas, et eorum,
|
|
pro quibus, et item improbari adversariorum, animosque
|
|
eorum, apud quos agetur, conciliari quam maxime ad bene-
|
|
volentiam cum erga oratorem tum erga illum, pro quo dicet
|
5
|
orator. Conciliantur autem animi dignitate hominis, rebus
|
|
gestis, existimatione vitae; quae facilius ornari possunt, si
|
|
modo sunt, quam fingi, si nulla sunt. Sed haec adiuvant
|
|
in oratore: lenitas vocis, vultus pudor[is significatio], ver-
|
|
borum comitas; si quid persequare acrius, ut invitus et
|
10
|
coactus facere videare. Facilitatis, liberalitatis, mansuetu-
|
|
dinis, pietatis, grati animi, non appetentis, non avidi signa
|
|
proferre perutile est; eaque omnia, quae proborum, demis-
|
|
sorum, non acrium, non pertinacium, non litigiosorum, non
|
|
acerborum sunt, valde benevolentiam conciliant abalienant-
|
15
|
que ab eis, in quibus haec non sunt; itaque eadem sunt in
|
|
adversarios ex contrario conferenda. Sed genus hoc totum
|
183.1
|
orationis in eis causis excellit, in quibus minus potest in-
|
|
flammari animus iudicis acri et vehementi quadam incita-
|
|
tione; non enim semper fortis oratio quaeritur, sed saepe
|
|
placida, summissa, lenis, quae maxime commendat reos.
|
5
|
Reos autem appello non eos modo, qui arguuntur, sed
|
|
omnis, quorum de re disceptatur; sic enim olim loqueban-
|
|
tur. Horum igitur exprimere mores oratione iustos, inte-
|
184.1
|
gros, religiosos, timidos, perferentis iniuriarum mirum quid-
|
|
dam valet; et hoc vel in principiis vel in re narranda vel in
|
|
perorando tantam habet vim, si est suaviter et cum sensu
|
|
tractatum, ut saepe plus quam causa valeat. Tantum autem
|
5
|
efficitur sensu quodam ac ratione dicendi, ut quasi mores
|
|
oratoris effingat oratio; genere enim quodam sententiarum
|
|
et genere verborum, adhibita etiam actione leni facilitatem-
|
|
que significante efficitur, ut probi, ut bene morati, ut boni
|
|
viri esse videamur. Huic autem est illa dispar adiuncta
|
185.1
|
ratio orationis, quae alio quodam genere mentis iudicum
|
|
permovet impellitque, ut aut oderint aut diligant aut in-
|
|
videant aut salvum velint aut metuant aut sperent aut cupiant
|
|
aut abhorreant aut laetentur aut maereant aut misereantur
|
5
|
aut poenire velint aut ad eos motus deducantur, si qui fini-
|
|
timi sunt [et de propinquis ac] talibus animi permotionibus.
|
|
Atque illud optandum est oratori, ut aliquam permotionem
|
186.1
|
animorum sua sponte ipsi adferant ad causam iudices ad id,
|
|
quod utilitas oratoris feret, accommodatam; facilius est enim
|
|
currentem, ut aiunt, incitare quam commovere languentem;
|
|
sin id aut non erit aut erit obscurius, sicut medico diligenti,
|
5
|
priusquam conetur aegro adhibere medicinam, non solum
|
|
morbus eius, cui mederi volet, sed etiam consuetudo valentis
|
|
et natura corporis cognoscenda est, sic equidem cum adgre-
|
|
dior in ancipiti causa et gravi ad animos iudicum pertra-
|
|
ctandos, omni mente in ea cogitatione curaque versor, ut
|
10
|
odorer, quam sagacissime possim, quid sentiant, quid existi-
|
|
ment, quid exspectent, quid velint, quo deduci oratione
|
|
facillime posse videantur. Si se dant et, ut ante dixi, sua
|
187.1
|
sponte, quo impellimus, inclinant atque propendent, accipio
|
|
quod datur et ad id, unde aliquis flatus ostenditur, vela do;
|
|
sin est integer quietusque iudex, plus est operis; sunt enim
|
|
omnia dicendo excitanda, nihil adiuvante natura. Sed tantam
|
5
|
vim habet illa, quae recte a bono poeta dicta est
|
|
flexanima atque omnium regina rerum oratio,
|
|
ut non modo inclinantem excipere aut stantem inclinare,
|
|
sed etiam adversantem ac repugnantem, ut imperator fortis
|
|
ac bonus, capere possit. Haec sunt illa, quae me ludens
|
188.1
|
Crassus modo flagitabat, cum a me divinitus tractari solere
|
|
diceret et in causa M'. Aquili Gaique Norbani non nullis-
|
|
que aliis quasi praeclare acta laudaret, quae me hercule ego,
|
|
Crasse, cum a te tractantur in causis, horrere soleo: tanta
|
5
|
vis animi, tantus impetus, tantus dolor oculis, vultu, gestu,
|
|
digito denique isto tuo significari solet; tantum est flumen
|
|
gravissimorum optimorumque verborum, tam integrae sen-
|
|
tentiae, tum verae, tam novae, tam sine pigmentis fucoque
|
|
puerili, ut mihi non solum tu incendere iudicem, sed ipse
|
10
|
ardere videaris. Neque fieri potest ut doleat is, qui audit,
|
189.1
|
ut oderit, ut invideat, ut pertimescat aliquid, ut ad fletum
|
|
misericordiamque deducatur, nisi omnes illi motus, quos
|
|
orator adhibere volet iudici, in ipso oratore impressi esse
|
|
atque inusti videbuntur. Quod si fictus aliqui dolor susci-
|
5
|
piendus esset et si in eius modi genere orationis nihil esset
|
|
nisi falsum atque imitatione simulatum, maior ars aliqua
|
|
forsitan esset requirenda: nunc ego, quid tibi, Crasse, quid
|
|
ceteris accidat, nescio; de me autem causa nulla est cur
|
|
apud homines prudentissimos atque amicissimos mentiar:
|
10
|
non me hercule umquam apud iudices [aut] dolorem aut
|
|
misericordiam aut invidiam aut odium dicendo excitare
|
|
volui quin ipse in commovendis iudicibus eis ipsis sensibus,
|
|
ad quos illos adducere vellem, permoverer; neque est enim
|
190.1
|
facile perficere ut irascatur ei, cui tu velis, iudex, si tu ipse
|
|
id lente ferre videare; neque ut oderit eum, quem tu velis,
|
|
nisi te ipsum flagrantem odio ante viderit; neque ad miseri-
|
|
cordiam adducetur, nisi tu ei signa doloris tui verbis, sen-
|
5
|
tentiis, voce, vultu, conlacrimatione denique ostenderis; ut
|
|
enim nulla materies tam facilis ad exardescendum est, quae
|
|
nisi admoto igni ignem concipere possit, sic nulla mens est
|
|
tam ad comprehendendam vim oratoris parata, quae possit
|
|
incendi, nisi ipse inflammatus ad eam et ardens accesserit.
|
10
|
Ac, ne hoc forte magnum ac mirabile esse videatur homi-
|
191.1
|
nem totiens irasci, totiens dolere, totiens omni motu animi
|
|
concitari, praesertim in rebus alienis, magna vis est earum
|
|
sententiarum atque eorum locorum, quos agas tractesque
|
|
dicendo, nihil ut opus sit simulatione et fallaciis; ipsa enim
|
5
|
natura orationis eius, quae suscipitur ad aliorum animos
|
|
permovendos, oratorem ipsum magis etiam quam quem-
|
|
quam eorum qui audiunt permovet. Et ne hoc in causis,
|
192.1
|
in iudiciis, in amicorum periculis, in concursu hominum,
|
|
in civitate, in foro accidere miremur, cum agitur non solum
|
|
ingeni nostri existimatio, nam id esset levius;—quamquam,
|
|
cum professus sis te id posse facere, quod pauci, ne id
|
5
|
quidem neglegendum est;—sed alia sunt maiora multo,
|
|
fides, officium, diligentia, quibus rebus adducti, etiam cum
|
|
alienissimos defendimus, tamen eos alienos, si ipsi viri boni
|
|
volumus haberi, existimare non possumus—sed, ut dixi, ne
|
193.1
|
hoc in nobis mirum esse videatur, quid potest esse tam
|
|
fictum quam versus, quam scaena, quam fabulae? Tamen
|
|
in hoc genere saepe ipse vidi, ut ex persona mihi ardere
|
|
oculi hominis histrionis viderentur †spondalli illa dicentis:
|
5
|
segregare abs te ausu's aut sine illo Salamina ingredi?
|
|
neque paternum aspectum es veritus?
|
|
Numquam illum aspectum dicebat, quin mihi Telamo iratus
|
|
furere luctu fili videretur; at idem inflexa ad miserabilem
|
|
sonum voce,
|
10
|
cum aetate exacta indigem
|
|
liberum lacerasti, orbasti, exstinxti; neque fratris necis,
|
|
neque eius gnati parvi, qui tibi in tutelam est traditus,
|
|
flens ac lugens dicere videbatur; quae si ille histrio, cotidie
|
|
cum ageret, tamen [recte] agere sine dolore non poterat,
|
15
|
quid Pacuvium putatis in scribendo leni animo ac remisso
|
|
fuisse? Fieri nullo modo potuit. Saepe enim audivi poetam
|
194.1
|
bonum neminem—id quod a Democrito et Platone in scri-
|
|
ptis relictum esse dicunt—sine inflammatione animorum
|
|
exsistere posse et sine quodam adflatu quasi furoris. Qua
|
|
re nolite existimare me ipsum, qui non heroum veteres casus
|
5
|
fictosque luctus velim imitari atque adumbrare dicendo
|
|
neque actor sim alienae personae, sed auctor meae, cum
|
|
mihi M'. Aquilius in civitate retinendus esset, quae in illa
|
|
causa peroranda fecerim, sine magno dolore fecisse: quem
|
195.1
|
enim ego consulem fuisse, imperatorem ornatum a senatu,
|
|
ovantem in Capitolium ascendisse meminissem, hunc cum
|
|
adflictum, debilitatum, maerentem, in summum discrimen
|
|
adductum viderem, non prius sum conatus misericordiam
|
5
|
aliis commovere quam misericordia sum ipse captus. Sensi
|
|
equidem tum magno opere moveri iudices, cum excitavi
|
|
maestum ac sordidatum senem et cum ista feci, quae tu,
|
|
Crasse, laudas, non arte, de qua quid loquar nescio, sed
|
|
motu magno animi ac dolore, ut discinderem tunicam, ut
|
10
|
cicatrices ostenderem. Cum C. Marius maerorem orationis
|
196.1
|
meae praesens ac sedens multum lacrimis suis adiuvaret
|
|
cumque ego illum crebro appellans conlegam ei suum com-
|
|
mendarem atque ipsum advocatum ad communem impera-
|
|
torum fortunam defendendam invocarem, non fuit haec sine
|
5
|
meis lacrimis, non sine dolore [magno] miseratio omniumque
|
|
deorum et hominum et civium et sociorum imploratio;
|
|
quibus omnibus verbis, quae a me tum sunt habita, si
|
|
dolor afuisset meus, non modo non miserabilis, sed etiam
|
|
inridenda fuisset oratio mea. Quam ob rem hoc vos doceo,
|
10
|
Sulpici, bonus ego videlicet atque eruditus magister, ut in
|
|
dicendo irasci, ut dolere, ut flere possitis. Quamquam te
|
197.1
|
quidem quid hoc doceam, qui in accusando sodali meo
|
|
tantum incendium non oratione solum, sed etiam multo
|
|
magis vi et dolore et ardore animi concitaras, ut ego ad id
|
|
restinguendum vix conarer accedere? Habueras enim tu
|
5
|
omnia in causa superiora: vim, fugam, lapidationem, cru-
|
|
delitatem tribuniciam in Caepionis gravi miserabilique casu
|
|
in iudicium vocabas; deinde principem et senatus et civitatis,
|
|
M. Aemilium, lapide percussum esse constabat; vi pulsum
|
|
e templo L. Cottam et T. Didium, cum intercedere vellent
|
10
|
rogationi, nemo poterat negare. Accedebat ut haec tu
|
198.1
|
adulescens pro re publica queri summa cum dignitate existi-
|
|
marere; ego, homo censorius, vix satis honeste viderer se-
|
|
ditiosum civem et in hominis consularis calamitate crudelem
|
|
posse defendere. Erant optimi cives iudices, bonorum
|
5
|
virorum plenum forum, vix ut mihi tenuis quaedam venia
|
|
daretur excusationis, quod tamen eum defenderem, qui mihi
|
|
quaestor fuisset. Hic ego quid dicam me artem aliquam
|
|
adhibuisse? Quid fecerim, narrabo; si placuerit, vos
|
|
meam defensionem in aliquo artis loco reponetis. Omnium
|
199.1
|
seditionum genera, vitia, pericula conlegi eamque orationem
|
|
ex omni rei publicae nostrae temporum varietate repetivi
|
|
conclusique ita, ut dicerem, etsi omnes semper molestae
|
|
seditiones fuissent, iustas tamen fuisse non nullas et prope
|
5
|
necessarias. Tum illa, quae modo Crassus commemorabat,
|
|
egi: neque reges ex hac civitate exigi neque tribunos plebis
|
|
creari neque plebiscitis totiens consularem potestatem minui
|
|
neque provocationem, patronam illam civitatis ac vindicem
|
|
libertatis, populo Romano dari sine nobilium dissensione
|
10
|
potuisse; ac, si illae seditiones saluti huic civitati fuissent,
|
|
non continuo, si quis motus populi factus esset, id C. Nor-
|
|
bano in nefario crimine atque in fraude capitali esse ponen-
|
|
dum. Quod si umquam populo Romano concessum esset
|
|
ut iure incitatus videretur, id quod docebam saepe esse
|
15
|
concessum, nullam illa causa iustiorem fuisse. Tum omnem
|
|
orationem traduxi et converti in increpandam Caepionis
|
|
fugam, in deplorandum interitum exercitus: sic et eorum
|
|
dolorem, qui lugebant suos, oratione refricabam et animos
|
|
equitum Romanorum, apud quos tum iudices causa agebatur,
|
20
|
ad Q. Caepionis odium, <a> quo erant ipsi propter iudicia
|
|
abalienati, renovabam. Quod ubi sensi me in possessionem
|
200.1
|
iudici ac defensionis meae constitisse, quod et populi bene-
|
|
volentiam mihi conciliaram, cuius ius etiam cum seditionis
|
|
coniunctione defenderam, et iudicum animos totos vel
|
|
calamitate civitatis vel luctu ac desiderio propinquorum vel
|
5
|
odio proprio in Caepionem ad causam nostram converteram,
|
|
tum admiscere huic generi orationis vehementi atque atroci
|
|
genus illud alterum, de quo ante disputavi, lenitatis et
|
|
mansuetudinis coepi: me pro meo sodali, qui mihi in
|
|
liberum loco more maiorum esse deberet, et pro mea omni
|
10
|
fama prope fortunisque decernere; nihil mihi ad existi-
|
|
mationem turpius, nihil ad dolorem acerbius accidere posse,
|
|
quam si is, qui saepe alienissimis a me, sed meis tamen
|
|
civibus saluti existimarer fuisse, sodali meo auxilium ferre
|
|
non potuissem. Petebam a iudicibus ut illud aetati meae,
|
201.1
|
ut honoribus, ut rebus gestis, si iusto, si pio dolore me esse
|
|
adfectum viderent, concederent; praesertim si in aliis causis
|
|
intellexissent omnia me semper pro amicorum periculis,
|
|
nihil umquam pro me ipso deprecatum. Sic in illa omni
|
5
|
defensione atque causa, quod esse in arte positum videbatur,
|
|
ut de lege Appuleia dicerem, ut quid esset minuere maie-
|
|
statem explicarem, perquam breviter perstrinxi atque attigi;
|
|
his duabus partibus orationis, quarum altera commenda-
|
|
tionem habet, altera concitationem, quae minime praeceptis
|
10
|
artium sunt perpolitae, omnis est a me illa causa tractata, ut
|
|
et acerrimus in Caepionis invidia renovanda et in meis
|
|
moribus erga meos necessarios declarandis mansuetissimus
|
|
viderer: ita magis adfectis animis iudicum quam doctis, tua,
|
|
Sulpici, est a nobis tum accusatio victa.' Hic Sulpicius,
|
202.1
|
'vere hercle,' inquit 'Antoni, ista commemoras; nam ego
|
|
nihil umquam vidi, quod tam e manibus elaberetur, quam
|
|
mihi tum est elapsa illa ipsa causa. Cum enim, quem ad
|
|
modum dixisti, tibi ego non iudicium, sed incendium tradi-
|
5
|
dissem, quod tuum principium, di immortales, fuit! qui
|
|
timor! quae dubitatio, quanta haesitatio tractusque ver-
|
|
borum! Ut tu illud initio, quod tibi unum ad ignoscendum
|
|
homines dabant, tenuisti, te pro homine pernecessario,
|
|
quaestore tuo, dicere! Quam tibi primum munisti ad te
|
10
|
audiendum viam. Ecce autem, cum te nihil aliud profecisse
|
203.1
|
arbitrarer, nisi ut homines tibi civem improbum defendenti
|
|
ignoscendum propter necessitudinem arbitrarentur, serpere
|
|
occulte coepisti, nihil dum aliis suspicantibus, me vero iam
|
|
pertimescente, ut illam non Norbani seditionem, sed populi
|
5
|
Romani iracundiam neque eam iniustam, sed meritam ac
|
|
debitam fuisse defenderes. Deinde qui locus a te praeter-
|
|
missus est in Caepionem? Ut tu illa omnia odio, invidia,
|
|
misericordia miscuisti! Neque haec solum in defensione,
|
|
sed etiam in Scauro ceterisque meis testibus, quorum testi-
|
10
|
monia non refellendo, sed ad eundem impetum populi
|
|
confugiendo refutasti; quae cum abs te modo commemora-
|
204.1
|
rentur, equidem nulla praecepta desiderabam; ipsam tamen
|
|
istam demonstrationem defensionum tuarum [abs te ipso
|
|
commemoratam] doctrinam esse non mediocrem puto.'
|
|