Haec properans ut et apud doctos et semidoctus ipse
|
2.178.1
|
percurro, ut aliquando ad illa maiora veniamus: nihil est
|
|
enim in dicendo, Catule, maius, quam ut faveat oratori is,
|
|
qui audiet, utique ipse sic moveatur, ut impetu quodam
|
|
animi et perturbatione magis quam iudicio aut consilio
|
5
|
regatur: plura enim multo homines iudicant odio aut amore
|
|
aut cupiditate aut iracundia aut dolore aut laetitia aut spe
|
|
aut timore aut errore aut aliqua permotione mentis quam
|
|
veritate aut praescripto aut iuris norma aliqua aut iudici
|
|
formula aut legibus. Qua re, nisi quid vobis aliud placet,
|
179.1
|
ad illa pergamus.' 'Paulum' inquit Catulus 'etiam nunc
|
|
deesse videtur eis rebus, Antoni, quas exposuisti, quod sit
|
|
tibi ante explicandum, quam illuc proficiscare, quo te dicis
|
|
intendere.' 'Quidnam?' inquit. 'Qui ordo tibi placeat'
|
5
|
inquit Catulus 'et quae dispositio argumentorum, in qua tu
|
|
mihi semper deus videri soles.' 'Vide quam sim' inquit
|
180.1
|
'deus in isto genere, Catule: non hercule mihi nisi ad-
|
|
monito venisset in mentem; ut possis existimare me in ea,
|
|
in quibus non numquam aliquid efficere videor, usu solere
|
|
in dicendo vel casu potius incurrere. Ac res quidem ista,
|
5
|
quam ego, quia non noram, sic tamquam ignotum hominem
|
|
praeteribam, tantum potest in dicendo, ut ad vincendum
|
|
nulla plus possit; sed tamen mihi videris ante tempus a me
|
|
rationem ordinis et disponendarum rerum requisisse; nam
|
181.1
|
si ego omnem vim oratoris in argumentis et in re ipsa per
|
|
se comprobanda posuissem, tempus esset iam de ordine
|
|
argumentorum et de conlocatione rerum aliquid dicere;
|
|
sed cum tria sint a me proposita, de uno dictum, cum de
|
5
|
duobus reliquis dixero, tum erit denique de disponenda tota
|
|
oratione quaerendum.
|
|