Suavis autem est et vehementer saepe utilis iocus et face-
|
2.216.5
|
tiae; quae, etiam si alia omnia tradi arte possunt, naturae
|
|
sunt propria certe neque ullam artem desiderant: in quibus
|
|
tu longe aliis mea sententia, Caesar, excellis; quo magis
|
|
mihi etiam aut testis esse potes nullam esse artem salis aut,
|
|
si qua est, eam tu potissimum nos docere.' 'Ego vero,'
|
217.1
|
inquit 'omni de re facilius puto esse ab homine non
|
|
inurbano, quam de ipsis facetiis disputari. Itaque cum
|
|
quosdam Graecos inscriptos libros esse vidissem de ridi-
|
|
culis, non nullam in spem veneram posse me ex eis aliquid
|
5
|
discere; inveni autem ridicula et salsa multa Graecorum;
|
|
nam et Siculi in eo genere et Rhodii et Byzantii et praeter
|
|
ceteros Attici excellunt; sed qui eius rei rationem quandam
|
|
conati sunt artemque tradere, sic insulsi exstiterunt, ut nihil
|
|
aliud eorum nisi ipsa insulsitas rideatur; qua re mihi qui-
|
218.1
|
dem nullo modo videtur doctrina ista res posse tradi.
|
|
Etenim cum duo genera sint facetiarum, alterum aequabi-
|
|
liter in omni sermone fusum, alterum peracutum et breve,
|
|
illa a veteribus superior cavillatio, haec altera dicacitas no-
|
5
|
minata est. Leve nomen habet utraque res. Quippe; leve
|
|
enim est totum hoc risum movere. Verum tamen, ut dicis,
|
219.1
|
Antoni, multum in causis persaepe lepore et facetiis profici
|
|
vidi. Sed cum illo in genere perpetuae festivitatis ars non
|
|
desideretur (natura enim fingit homines et creat imitatores
|
|
et narratores facetos adiuvante et vultu et voce et ipso
|
5
|
genere sermonis) tum vero in hoc altero dicacitatis quid
|
|
habet ars loci, cum ante illud facete dictum emissum haerere
|
|
debeat, quam cogitari potuisse videatur? Quid enim hic
|
220.1
|
meus frater ab arte adiuvari potuit, cum a Philippo inter-
|
|
rogatus quid latraret, furem se videre respondit? Quid in
|
|
omni oratione Crassus vel apud centum viros contra Scae-
|
|
volam vel contra accusatorem Brutum, cum pro Cn. Plancio
|
5
|
diceret? Nam id, quod tu mihi tribuis, Antoni, Crasso est
|
|
omnium sententia concedendum; non enim fere quisquam
|
|
reperietur praeter hunc in utroque genere leporis excellens:
|
|
et illo, quod in perpetuitate sermonis, et hoc, quod in cele-
|
|
ritate atque dicto est. Nam haec perpetua contra Scaevolam
|
221.1
|
Curiana defensio tota redundavit hilaritate quadam et ioco;
|
|
dicta illa brevia non habuit; parcebat enim adversari digni-
|
|
tati, in quo ipse conservabat suam; quod est hominibus
|
|
facetis et dicacibus difficillimum, habere hominum rationem
|
5
|
et temporum et ea, quae occurrunt, cum salsissime dici
|
|
possunt, tenere; itaque non nulli ridiculi homines hoc
|
|
ipsum non insulse interpretantur; dicere enim aiunt En-
|
222.1
|
nium, flammam a sapiente facilius ore in ardente opprimi,
|
|
quam bona dicta teneat; haec scilicet bona dicta, quae salsa
|
|
sint; nam ea dicta appellantur proprio iam nomine. Sed
|
|
ut in Scaevola continuit ea Crassus atque in illo altero
|
5
|
genere, in quo nulli aculei contumeliarum inerant, causam
|
|
illam disputationemque <e>lusit, sic in Bruto, quem oderat et
|
|
quem dignum contumelia iudicabat, utroque genere pugna-
|
|
vit. Quam multa de balneis, quas nuper ille vendiderat,
|
223.1
|
quam multa de amisso patrimonio dixit! Atque illa
|
|
brevia, cum ille diceret se sine causa sudare, "minime"
|
|
inquit "modo enim existi de balneis." Innumerabilia <alia>
|
|
fuerunt, sed non minus iucunda illa perpetua: cum enim
|
5
|
Brutus duo lectores excitasset et alteri de colonia Narbonensi
|
|
Crassi orationem legendam dedisset, alteri de lege Servilia,
|
|
et cum contraria inter sese de re publica capita contulisset,
|
|
noster hic facetissime tris patris Bruti de iure civili libellos
|
|
tribus legendos dedit. Ex libro primo: "forte evenit ut in
|
224.1
|
Privernati essemus." "Brute, testificatur pater se tibi Priver-
|
|
natem fundum reliquisse." Deinde ex libro secundo: "in
|
|
Albano eramus ego et Marcus filius." "Sapiens videlicet
|
|
homo cum primis nostrae civitatis norat hunc gurgitem;
|
5
|
metuebat ne, cum is nihil haberet, nihil esse ei relictum
|
|
putaretur." Tum ex libro tertio, in quo finem scribendi
|
|
fecit—tot enim, ut audivi Scaevolam dicere, sunt veri Bruti
|
|
libri—"in Tiburti forte adsedimus ego et Marcus filius."
|
|
"Ubi sunt hi fundi, Brute, quos tibi pater publicis com-
|
10
|
mentariis consignatos reliquit? Quod nisi puberem te,
|
|
inquit, iam haberet, quartum librum composuisset et se
|
|
etiam in balneis lotum cum filio scriptum reliquisset." Quis
|
225.1
|
est igitur qui non fateatur hoc lepore atque his facetiis non
|
|
minus refutatum esse Brutum quam illis tragoediis, quas egit
|
|
idem, cum casu in eadem causa efferretur anus Iunia. Pro
|
|
di immortales, quae fuit illa, quanta vis! quam inexspe-
|
5
|
ctata! quam repentina! cum coniectis oculis, gestu omni ei
|
|
imminenti, summa gravitate et celeritate verborum "Brute,
|
|
quid sedes? Quid illam anum patri nuntiare vis tuo?
|
|
Quid illis omnibus, quorum imagines duci vides? Quid
|
|
maioribus tuis? Quid L. Bruto, qui hunc populum domi-
|
10
|
natu regio liberavit? Quid te agere? Cui rei, cui gloriae,
|
|
cui virtuti studere? Patrimonione augendo? At id non
|
|
est nobilitatis. Sed fac esse, nihil superest; libidines totum
|
226.1
|
dissipaverunt. An iuri civili? Est paternum. Sed dicet
|
|
te, cum aedis venderes, ne in rutis quidem et caesis solium
|
|
tibi paternum recepisse. An rei militari? Qui numquam
|
|
castra videris! An eloquentiae? Quae neque est in te,
|
5
|
et, quicquid est vocis ac linguae, omne in istum turpissimum
|
|
calumniae quaestum contulisti! Tu lucem aspicere audes?
|
|
Tu hos intueri? Tu in foro, [tu in urbe,] tu in civium esse
|
|
conspectu? Tu illam mortuam, tu imagines ipsas non per-
|
|
horrescis? Quibus non modo imitandis, sed ne conlocandis
|
10
|
quidem tibi locum ullum reliquisti." Sed haec tragica atque
|
227.1
|
divina; faceta autem et urbana innumerabilia vel ex una
|
|
contione meministis; nec enim maior contentio umquam
|
|
fuit nec apud populum gravior oratio quam huius contra
|
|
conlegam in censura nuper neque lepore et festivitate con-
|
5
|
ditior. Qua re tibi, Antoni, utrumque adsentior et multum
|
|
facetias in dicendo prodesse saepe et eas arte nullo modo
|
|
posse tradi: illud quidem admiror, te nobis in eo genere
|
|
tribuisse tantum et non huius rei quoque palmam [ut cetera-
|
|
rum] Crasso detulisse.' Tum Antonius 'ego vero ita fecis-
|
228.1
|
sem,' inquit 'nisi interdum in hoc Crasso paulum inviderem;
|
|
nam esse quamvis facetum atque salsum non nimis est per
|
|
se ipsum invidendum; sed cum omnium sit venustissimus
|
|
et urbanissimus, omnium gravissimum et severissimum et
|
5
|
esse et videri, quod isti contigit uni, [id] mihi vix ferendum
|
|
videbatur.' Hic cum adrisisset ipse Crassus, 'ac tamen,'
|
229.1
|
inquit Antonius 'cum artem esse facetiarum, Iuli, [ullam]
|
|
negares, aperuisti quiddam, quod praecipiendum videretur:
|
|
haberi enim dixisti rationem oportere hominum, rei, tem-
|
|
poris, ne quid iocus de gravitate decerperet; quod quidem
|
5
|
in primis a Crasso observari solet. Sed hoc praeceptum
|
|
praetermittendarum est facetiarum, cum eis nihil opus sit;
|
|
nos autem quo modo utamur, cum opus sit, quaerimus, ut
|
|
in adversarium et maxime, si eius stultitia poterit agitari;
|
|
in testem stultum, cupidum, levem, si facile homines audi-
|
10
|
turi videbuntur. Omnino probabiliora sunt, quae lacessiti
|
230.1
|
dicimus quam quae priores, nam et ingeni celeritas maior
|
|
est, quae apparet in respondendo, et humanitatis est respon-
|
|
sio; videmur enim quieturi fuisse, nisi essemus lacessiti, ut
|
|
in ipsa ista contione nihil fere dictum est ab hoc, quod
|
5
|
quidem facetius dictum videretur, quod non provocatus
|
|
responderit; erat autem tanta in Domitio gravitas, tanta
|
|
auctoritas, ut, quod esset ab eo obiectum, lepore magis
|
|
levandum quam contentione frangendum videretur.' Tum
|
231.1
|
Sulpicius 'quid igitur? Patiemur' inquit 'Caesarem, qui
|
|
quamquam [M.] Crasso facetias concedit, tamen multo in eo
|
|
studio magis ipse elaborat, non explicare nobis totum genus
|
|
hoc iocandi quale sit et unde ducatur; praesertim cum
|
5
|
tantam vim et utilitatem salis et urbanitatis esse fateatur?'
|
|
'Quid, si' inquit Iulius 'adsentior Antonio dicenti nullam
|
|
esse artem salis?' Hic cum Sulpicius reticuisset, 'quasi
|
232.1
|
vero' inquit Crassus 'horum ipsorum, de quibus Antonius
|
|
iam diu loquitur, ars ulla sit: observatio quaedam est, ut
|
|
ipse dixit, earum rerum, quae in dicendo valent; quae si
|
|
eloquentis facere posset, quis esset non eloquens? Quis
|
5
|
enim haec non vel facile vel certe aliquo modo posset
|
|
ediscere? Sed ego in his praeceptis hanc vim et hanc
|
|
utilitatem esse arbitror, non ut ad reperiendum quod dica-
|
|
mus, arte ducamur sed ut ea, quae natura, quae studio,
|
|
quae exercitatione consequimur, aut recta esse confidamus
|
10
|
aut prava intellegamus, cum quo referenda sint didicerimus.
|
|
Qua re, Caesar, ego quoque hoc a te peto, ut, si tibi videtur,
|
233.1
|
disputes de hoc toto iocandi genere quid sentias, ne qua
|
|
forte dicendi pars, quoniam ita voluistis, in hoc tali coetu
|
|
atque in tam accurato sermone praeterita esse videatur.'
|
|
'Ego vero,' inquit ille 'quoniam conlectam a conviva, Crasse,
|
5
|
exigis, non committam ut, si defugerim, tibi causam aliquam
|
|
recusandi dem. Quamquam soleo saepe mirari eorum impu-
|
|
dentiam, qui agunt in scaena gestum inspectante Roscio;
|
|
quis enim sese commovere potest, cuius ille vitia non videat?
|
|
Sic ego nunc, Crasso audiente, primum loquar de facetiis
|
10
|
et docebo sus, ut aiunt, oratorem eum, quem cum Catulus
|
|
nuper audisset, faenum alios aiebat esse oportere.' Tum
|
234.1
|
ille 'iocabatur' inquit 'Catulus, praesertim cum ita dicat
|
|
ipse, ut ambrosia alendus esse videatur. Verum te, Caesar,
|
|
audiamus, ut Antoni reliqua videamus.' Et Antonius 'per-
|
|
pauca quidem mihi restant,' inquit 'sed tamen defessus iam
|
5
|
labore atque itinere disputationis meae requiescam in Cae-
|
|
saris sermone quasi in aliquo peropportuno deversorio.'
|
|
'Atqui' inquit Iulius 'non nimis liberale hospitium meum
|
|
dices; nam te in viam, simul ac perpaulum gustaris, extru-
|
|
dam et eiciam.
|
10
|