Ille autem qui se sententia legis volun- 136.1
tateque defendet, in consilio atque in mente scriptoris,
non in verbis ac litteris vim legis positam esse
defendet, quodque nihil exceperit in lege laudabit,
ne diverticula peccatis darentur atque ut ex facto 5
cuiusque iudex legis mentem interpretaretur. Deinde
erit utendum exemplis in quibus omnis aequitas per-
turbetur si verbis legum ac non sententiis pareatur.
Deinde genus eiusmodi calliditatis et calumniae 137.1
retrahatur in odium iudicis cum quadam invidiosa
querela. Et si incidet imprudentiae causa quae non
ad delictum sed ad casum necessitatemve pertineat,
quod genus paullo ante attigimus, erit eisdem aequi- 5
tatis sententiis contra acerbitatem verborum depre-
candum. Sin scripta inter se dissentient, tanta series
artis est et sic inter se sunt pleraque connexa et
apta, ut quae paullo ante praecepta dedimus ambigui
quaeque proxime sententiae et scripti, eadem ad 10
hoc genus causae tertium transferantur. Nam 138.1
quibus locis in ambiguo defendimus eam significa-
tionem quae nos adiuvat, eisdem in contrariis legibus
nostra lex defendenda est. Deinde est efficiendum
ut alterius scripti sententiam, alterius verba defen- 5
damus. Ita quae modo de scripto sententiaque
praecepta sunt, eadem huc omnia transferemus.
  Expositae sunt tibi omnes oratoriae par- 139.1
titiones, quae quidem e media illa nostra Academia
effloruerunt; neque sine ea aut inveniri aut intel-
legi aut tractari possunt; nam et partiri ipsum et
definire et ambigui partitiones dividere et argumen- 5
torum locos nosse et argumentationem ipsam con-
cludere, et videre quae sumenda in argumentando
sint quidque ex eis quae sumpta sunt efficiatur, et
vera a falsis, verisimilia ab incredibilibus diiudicare
et distinguere aut male sumpta aut male conclusa 10
reprehendere, et eadem vel anguste disserere, ut
dialectici qui appellantur, vel, ut oratorem decet,
late exprimere illius exercitationis et subtiliter dispu-
tandi et copiose dicendi artis est. De bonis vero 140.1
rebus et malis, aequis, iniquis, utilibus, inutilibus,
honestis, turpibus quam potest habere orator sine
illis maximarum rerum artibus facultatem aut
copiam? Quare haec tibi sint, mi Cicero, quae 5
exposui, quasi indicia fontium illorum: ad quos si
nobis eisdem ducibus aliisve perveneris, tum et haec
ipsa melius et multo maiora alia cognosces.