Nam et invenire et iudicare quid dicas magna illa 44.4
quidem sunt et tanquam animi instar in corpore, 5
sed propria magis prudentiae quam eloquentiae; qua
tamen in causa est vacua prudentia? noverit igitur
hic quidem orator quem summum esse volumus ar-
gumentorum et rationum locos. nam quoniam, quic- 45.1
quid est quod in controversia aut in contentione
versetur, in eo aut sitne aut quid sit aut quale sit
quaeritur: sitne, signis; quid sit, definitionibus; quale
sit, recti pravique partibus—quibus ut uti possit 5
orator, non ille volgaris sed hic excellens, a propriis
personis et temporibus semper, si potest, avocat con-
troversiam. latius enim de genere quam de parte dis-
ceptare licet, ut quod in universo sit probatum id in
parte sit probari necesse—haec igitur quaestio a pro- 46.1
priis personis et temporibus ad universi generis ora-
tionem traducta appellatur θέσις. in hac Aristoteles
adulescentis non ad philosophorum morem tenuiter dis-
serendi, sed ad copiam rhetorum, in utramque partem 5
ut ornatius et uberius dici posset, exercuit idemque
locos—sic enim appellat—quasi argumentorum
notas tradidit unde omnis in utramque partem tra-
heretur oratio. faciet igitur hic noster—non enim 47.1
declamatorem aliquem de ludo aut rabulam de foro
sed doctissimum et perfectissimum quaerimus—ut,
quoniam loci certi traduntur, percurrat omnis, utatur
aptis, generatim dicat, ex quo emanent etiam qui 5
communes appellantur loci. nec vero utetur impru-
denter hac copia, sed omnia expendet et seliget. non
enim semper nec in omnibus causis ex isdem argu-
mentorum momenta sunt. iudicium igitur adhibebit 48.1
nec inveniet solum quid dicat sed etiam expendet.
nihil enim est feracius ingeniis, iis praesertim quae
disciplinis exculta sunt. sed ut segetes fecundae et
uberes non solum fruges verum herbas etiam effun- 5
dunt inimicissimas frugibus, sic interdum ex illis locis
aut levia quaedam aut causis aliena aut non utilia
gignuntur. quorum <nisi> ab oratoris iudicio dilectus 49.1
magnus adhibebitur, quonam modo ille in bonis hae-
rebit et habitabit suis aut molliet dura aut occul-
tabit quae dilui non poterunt atque omnino oppri-
met, si licebit, aut abducet animos aut aliud afferet 5
quod oppositum probabilius sit quam illud quod ob-
stabit?