Et quoniam coepi iam cumulatius hoc munus 54.1
augere quam a te postulatum est—tibi enim tan-
tum de orationis genere quaerenti respondi etiam
breviter de inveniundo et conlocando—ne nunc qui-
dem solum de orationis modo dicam sed etiam de 5
actionis. ita praetermissa pars nulla erit, quandoquidem
de memoria nihil est hoc loco dicendum quae com-
munis est multarum artium. quo modo autem dica- 55.1
tur id est in duobus: in agendo et in eloquendo. est
enim actio quasi corporis quaedam eloquentia, cum
constet e voce atque motu. vocis mutationes totidem
sunt quot animorum, qui maxume voce commoventur. 5
itaque ille perfectus quem iam dudum nostra indicat
oratio, utcumque se affectum videri et animum audi-
entis moveri volet, ita certum vocis admovebit sonum.
de quo plura dicerem, si hoc praecipiundi tempus esset
aut si tu hoc quaereres. dicerem etiam de gestu cum 10
quo iunctus est voltus. quibus omnibus dici vix potest
quantum intersit quem ad modum utatur orator. nam 56.1
et infantes actionis dignitate eloquentiae saepe fructum
tulerunt et diserti deformitate agendi multi infantes
putati sunt, ut iam non sine causa Demosthenes tri-
buerit et primas et secundas et tertias actioni. si 5
enim eloquentia nulla sine hac, haec autem sine elo-
quentia tanta est, certe plurimum in dicendo potest.
volet igitur ille qui eloquentiae principatum petet
et contenta voce atrociter dicere et summissa leniter
et inclinata videri gravis et inflexa miserabilis. mira 57.1
est enim quaedam natura vocis cuius quidem e tribus
omnino sonis, inflexo acuto gravi, tanta sit et tam
suavis varietas perfecta in cantibus. est autem etiam
in dicendo quidam cantus obscurior, non hic e Phrygia 5
et Caria rhetorum epilogus paene canticum, sed ille
quem significat Demosthenes et Aeschines, cum alter
alteri obicit vocis inflexiones; dicit plura etiam De-
mosthenes illumque saepe praedicat voce dulci et clara
fuisse. in quo illud etiam notandum mihi videtur ad 58.1
studium persequendae suavitatis in vocibus: ipsa enim
natura, quasi modularetur hominum orationem, in omni
verbo posuit acutam vocem nec una plus nec a po-
strema syllaba citra tertiam; quo magis naturam ducem 5
ad aurium voluptatem sequatur industria. ac vocis 59.1
bonitas quidem optanda est; non est enim in nobis
sed tractatio atque usus in nobis. ergo ille princeps
variabit et mutabit: omnis sonorum tum intendens
tum remittens persequetur gradus. idemque motu sic 5
utetur, nihil ut supersit: in gestu status erectus et
celsus; rarus incessus nec ita longus; excursio mo-
derata eaque rara; nulla mollitia cervicum, nullae ar-
gutiae digitorum, non ad numerum articulus cadens;
trunco magis toto se ipse moderans et virili laterum 10
flexione, brachii proiectione in contentionibus, con-
tractione in remissis. voltus vero qui secundum vo- 60.1
cem plurimum potest quantam affert tum dignitatem
tum venustatem. in quo cum effeceris ne quid in-
eptum sit aut voltuosum, tum oculorum est quaedam
magna moderatio. nam ut imago est animi voltus 5
sic indices oculi; quorum et hilaritatis et vicissim
tristitiae modum res ipsae de quibus agetur tem-
perabunt.