Quanquam enim et philosophi quidam ornate lo-
|
62.1
|
cuti sunt—si quidem et Theophrastus divinitate
|
|
loquendi nomen invenit et Aristoteles Isocraten ipsum
|
|
lacessivit et Xenophontis voce Musas quasi locutas
|
|
ferunt et longe omnium quicumque scripserunt aut
|
5
|
locuti sunt exstitit et gravitate <et suavitate> princeps
|
|
Plato—tamen horum oratio neque nervos neque
|
|
aculeos oratorios ac forensis habet. locuntur cum doc-
|
63.1
|
tis quorum sedare animos malunt quam incitare,
|
|
si de rebus placatis ac minime turbulentis docendi
|
|
causa non capiundi locuntur, ut in eo ipso quod
|
|
delectationem aliquam dicendo aucupentur plus non-
|
5
|
nullis quam necesse sit facere videantur. ergo ab hoc
|
|
genere non difficile est hanc eloquentiam de qua nunc
|
|
agitur secernere. mollis est enim oratio philosophorum
|
64.1
|
et umbratilis nec sententiis nec verbis instructa po-
|
|
pularibus nec vincta numeris sed soluta liberius; nihil
|
|
iratum habet nihil invidum nihil atrox nihil misera-
|
|
bile nihil astutum; casta verecunda virgo incorrupta
|
5
|
quodam modo. itaque sermo potius quam oratio dicitur.
|
|
quanquam enim omnis locutio oratio est tamen unius
|
|
oratoris locutio hoc proprio signata nomine est. So-
|
65.1
|
phistarum de quibus supra dixi magis distinguenda
|
|
similitudo videtur, qui omnis eosdem volunt flores
|
|
quos adhibet orator in causis persequi. sed hoc dif-
|
|
ferunt quod, cum sit iis propositum non perturbare
|
5
|
animos sed placare potius nec tam persuadere quam
|
|
delectare, et apertius id faciunt quam nos et crebrius,
|
|
concinnas magis sententias exquirunt quam probabilis,
|
|
a re saepe discedunt, intexunt fabulas, verba altius
|
|
transferunt eaque ita disponunt ut pictores varietatem
|
10
|
colorum, paria paribus referunt, adversa contrariis,
|
|
saepissimeque similiter extrema definiunt. Huic generi
|
66.1
|
historia finitima est. in qua et narratur ornate et
|
|
regio saepe aut pugna describitur; interponuntur etiam
|
|
contiones et hortationes. sed in his tracta quaedam
|
|
et fluens expetitur, non haec contorta et acris oratio.
|
5
|
ab his non multo secus quam a poetis haec elo-
|
|
quentia quam quaerimus sevocanda est. Nam etiam
|
|
poetae quaestionem attulerunt, quidnam esset illud
|
|
quo ipsi differrent ab oratoribus: numero maxume vide-
|
|
bantur antea et versu, nunc apud oratores iam ipse nu-
|
10
|
merus increbruit. quicquid est enim, quod sub aurium
|
67.1
|
mensuram aliquam cadit, etiamsi abest a versu—
|
|
nam id quidem orationis est vitium—numerus vo-
|
|
catur, qui Graece ῥυθμὸς dicitur. itaque video visum
|
|
esse nonnullis Platonis et Democriti locutionem, etsi
|
5
|
absit a versu, tamen, quod incitatius feratur et claris-
|
|
simis verborum luminibus utatur, potius poema pu-
|
|
tandum quam comicorum poetarum apud quos, nisi
|
|
quod versiculi sunt, nihil est aliud cotidiani dissimile
|
|
sermonis. nec tamen id est poetae maxumum, etsi
|
10
|
est eo laudabilior quod virtutes oratoris persequitur,
|
|
cum versu sit astrictior. ego autem, etiamsi quo-
|
68.1
|
rundam grandis et ornata vox est poetarum, tamen
|
|
in ea cum licentiam statuo maiorem esse quam in
|
|
oratoris faciundorum iungendorumque verborum, tum
|
|
etiam nonnullorum voluntate vocibus magis quam re-
|
5
|
bus inserviunt. nec vero, si quid est unum inter eos
|
|
simile—id autem est iudicium electioque verbo-
|
|
rum—propterea ceterarum rerum dissimilitudo in-
|
|
tellegi non potest. sed id nec dubium est et, si quid
|
|
habet quaestionis, hoc tamen ipsum ad id quod pro-
|
10
|
positum est non est necessarium. seiunctus igitur
|
|
orator a philosophorum eloquentia a sophistarum ab
|
|
historicorum a poetarum explicandus est nobis qualis
|
|
futurus sit.
|
|