Sed quae ex statu contentio efficitur, eam Graeci
|
95.1
|
κρινόμενον vocant, mihi placet id, quoniam quidem ad
|
|
te scribo, qua de re agitur vocari. Quibus autem
|
|
hoc qua de re agitur continetur, ea continentia
|
|
vocentur, quasi firmamenta defensionis, quibus
|
5
|
sublatis defensio nulla sit.
|
|
Sed quoniam lege firmius in controversiis dis-
|
|
ceptandis esse nihil debet, danda est opera ut legem
|
|
adiutricem et testem adhibeamus. In qua re alii
|
|
quasi status existunt novi, sed appellentur legitimae
|
10
|
disceptationes. Tum enim defenditur non id legem
|
96.1
|
dicere quod adversarius velit, sed aliud. Id autem
|
|
contingit, cum scriptum ambiguum est, ut duae
|
|
sententiae differentes accipi possint. Tum opponi-
|
|
tur scripto voluntas scriptoris, ut quaeratur verbane
|
5
|
plus an sententia valere debeant. Tum legi lex
|
|
contraria affertur. Ista sunt tria genera quae
|
|
controversiam in omni scripto facere possint: ambi-
|
|
guum, discrepantia scripti et voluntatis, scripta
|
|
contraria. Iam hoc perspicuum est, non
|
10
|
magis in legibus quam in testamentis, in stipulationi-
|
|
bus, in reliquis rebus quae ex scripto aguntur, posse
|
|
controversias easdem existere. Horum tractationes
|
|
in aliis libris explicantur.
|
|
Nec solum perpetuae actiones sed etiam partes
|
97.1
|
orationis isdem locis adiuvantur, partim propriis,
|
|
partim communibus; ut in principiis, quibus ut
|
|
benevoli, ut dociles, ut attenti sint qui audiant,
|
|
efficiendum est propriis locis; itemque narrationes
|
5
|
ut ad suos fines spectent, id est ut planae sint, ut
|
|
breves, ut evidentes, ut credibiles, ut moderatae,
|
|
ut cum dignitate. Quae quamquam in tota oratione
|
|
esse debent, magis tamen sunt propria narrandi.
|
|
Quae autem sequitur narrationem fides, ea per-
|
98.1
|
suadendo quoniam efficitur, qui ad persuadendum loci
|
|
maxime valeant dictum est in eis in quibus de omni
|
|
ratione dicendi. Peroratio autem et alia quaedam
|
|
habet et maxime amplificationem, cuius effectus hic
|
5
|
debet esse, ut aut perturbentur animi aut tran-
|
|
quillentur et, si ita affecti iam ante sint, ut aut
|
|
augeat eorum motus aut sedet oratio. Huic generi,
|
99.1
|
in quo et misericordia et iracundia et odium et
|
|
invidia et ceterae animi affectiones perturbantur,
|
|
praecepta suppeditantur aliis in libris, quos poteris
|
|
mecum legere cum voles. Ad id autem quod te
|
5
|
velle senseram, cumulate satis factum esse debet
|
|
voluntati tuae. Nam ne praeterirem aliquid quod
|
100.1
|
ad argumentum in omni ratione reperiendum
|
|
pertineret, plura quam a te desiderata erant sum
|
|
complexus fecique quod saepe liberales venditores
|
|
solent, ut, cum aedes fundumve vendiderint rutis
|
5
|
caesis receptis, concedant tamen aliquid emptori
|
|
quod ornandi causa apte et loco positum esse videatur;
|
|
sic tibi nos ad id quod quasi mancipio dare debuimus
|
|
ornamenta quaedam voluimus non debita accedere.
|
|