LIBER SEXTUS
|
|
Non. 42M
|
|
Totam igitur ex-
|
6.1(fr1).1
|
pectas prudentiam huius rectoris, quae ipsum nomen
|
|
hoc nacta est ex providendo.
|
|
Non. 256M
|
|
Quam ob rem se
|
1(fr2).4
|
comparet hic civis ita necesse est, ut sit contra haec,
|
5
|
quae statum civitatis permovent, semper armatus.
|
|
Non. 25M, Serv. A. 1.149
|
|
Eaque dissensio civium, quod
|
1(fr3).7
|
seorsum eunt alii ad alios, seditio dicitur.
|
|
Non. 519M
|
|
Et vero in dissen-
|
1(fr4).9
|
sione civili, cum boni plus quam multi valent, expen-
|
10
|
dendos civis, non numerandos puto.
|
|
Non. 424M
|
|
Graves enim do-
|
1(fr5).12
|
minae cogitationum lubidines infinita quaedam cogunt
|
|
atque imperant, quae quia nec expleri nec satiari ullo
|
|
modo possunt, ad omne facinus inpellunt eos, quos
|
15
|
inlecebris suis incenderunt.
|
|
Non. 492M
|
|
qui contuderit eius vim et ecfrenatam illam
|
1(fr6).17
|
ferociam.
|
|
Gel. N.A. 7.16.11, Non. 290M
|
|
Quod
|
2(fr1).1
|
quidem eo fuit maius, quia, cum causa pari collegae
|
|
essent, non modo invidia pari non erant, sed etiam
|
|
Claudii invidiam Gracchi caritas deprecabatur.
|
|
Non. 409M
|
|
Qui †numero op-
|
2(fr2).5
|
tumatum et principum optulit is vocibus et gravitatis
|
|
suae liquit illum tristem et plenum dignitatis sonum.
|
|
Non. 501M
|
|
ut, quem ad mo-
|
2(fr3).1
|
dum scribit ille, cotidiano in forum mille hominum
|
|
cum palliis conchylio tinctis descenderent.
|
|
Non. 517M
|
|
in his, ut memi-
|
2(fr4).10
|
nistis, concursu levissimae multitudinis et aere con-
|
|
gesto funus desubito esset ornatum.
|
|
Non. 512M, Prisc. GL 3.70K
|
|
Firmiter enim ma-
|
2(fr5).13
|
iores nostri stabilita matrimonia esse voluerunt.
|
|
Non. 398M
|
|
Oratio Laelii, quam
|
2(fr6).15
|
omnes habemus in manibus, quam simpuvia ponti-
|
|
ficum dis immortalibus grata sint Samiaeque, ut is
|
|
scribit, capudines.
|
|
Eulog. somn. Scip. 401Or.
|
|
. . . qui
|
3(fr).1
|
rogo impositus revixisset multaque de inferis
|
|
secreta narrasset . . .
|
|
haec, quae
|
|
de animae immortalitate dicerentur caeloque, <non>
|
5
|
somniantium philosophorum esse commenta nec fabu-
|
|
las incredibiles, quas Epicurei derident, sed pruden-
|
|
tium coniecturas.
|
|
August. C.D. 22.28
|
|
ut eum lusisse
|
4(fr).1
|
potius quam †quod id verum esse adfirmet dicere
|
|
voluisse.
|
|
Macr. Sat. 1.4.2sq.
|
|
Sed
|
8(fr).1
|
quamquam sapientibus conscientia ipsa factorum egre-
|
|
giorum amplissimum virtutis est praemium, tamen
|
|
illa divina virtus non statuas plumbo inhaerentes nec
|
|
triumphos arescentibus laureis, sed stabiliora quae-
|
5
|
dam et viridiora praemiorum genera desiderat. Quae
|
|
tandem ista sunt, inquit Laelius? Tum Scipio: Pati-
|
|
mini me, quoniam tertium diem iam feriati sumus . . .
|
|
SOMNIUM
|
|
Cum in Africam venissem M'. Manilio consuli ad
|
9.1
|
quartam legionem tribunus, ut scitis, militum, nihil
|
|
mihi fuit potius, quam ut Masinissam convenirem
|
|
regem, familiae nostrae iustis de causis amicissimum.
|
|
Ad quem ut veni, conplexus me senex conlacrimavit
|
5
|
aliquantoque post suspexit ad caelum et: Grates, in-
|
|
quit, tibi ago, summe Sol, vobisque, reliqui Caelites,
|
|
quod, ante quam ex hac vita migro, conspicio in meo
|
|
regno et his tectis P. Cornelium Scipionem, cuius ego
|
|
nomine ipso recreor; itaque numquam ex animo meo
|
10
|
discedit illius optimi atque invictissimi viri memoria.
|
|
Deinde ego illum de suo regno, ille me de nostra re
|
|
publica percontatus est, multisque verbis ultro citro-
|
|
que habitis ille nobis consumptus est dies.
|
|
Post autem apparatu regio accepti sermonem in
|
10.1
|
multam noctem produximus, cum senex nihil nisi de
|
|
Africano loqueretur omniaque eius non facta solum,
|
|
sed etiam dicta meminisset. Deinde, ut cubitum dis-
|
|
cessimus, me et de via fessum, et qui ad multam
|
5
|
noctem vigilassem, artior quam solebat somnus com-
|
|
plexus est. Hic mihi (credo equidem ex hoc, quod
|
|
eramus locuti; fit enim fere, ut cogitationes sermones-
|
|
que nostri pariant aliquid in somno tale, quale de
|
|
Homero scribit Ennius, de quo videlicet saepissime
|
10
|
vigilans solebat cogitare et loqui) Africanus se osten-
|
|
dit ea forma, quae mihi ex imagine eius quam ex
|
|
ipso erat notior; quem ubi agnovi, equidem cohorrui,
|
|
sed ille: Ades, inquit, animo et omitte timorem, Scipio,
|
|
et, quae dicam, trade memoriae.
|
15
|
Videsne illam urbem, quae parere populo Romano
|
11.1
|
coacta per me renovat pristina bella nec potest qui-
|
|
escere? (ostendebat autem Karthaginem de excelso et
|
|
pleno stellarum illustri et claro quodam loco) ad
|
|
quam tu oppugnandam nunc venis paene miles. Hanc
|
5
|
hoc biennio consul evertes, eritque cognomen id tibi
|
|
per te partum, quod habes adhuc a nobis heredita-
|
|
rium. Cum autem Karthaginem deleveris, triumphum
|
|
egeris censorque fueris et obieris legatus Aegyptum,
|
|
Syriam, Asiam, Graeciam, deligere iterum consul ab-
|
10
|
sens bellumque maximum conficies, Numantiam ex-
|
|
cindes. Sed cum eris curru in Capitolium invectus,
|
|
offendes rem publicam consiliis perturbatam nepotis mei.
|
|
Hic tu, Africane, ostendas oportebit patriae lumen
|
12.1
|
animi, ingenii consiliique tui. Sed eius temporis an-
|
|
cipitem video quasi fatorum viam. Nam cum aetas
|
|
tua septenos octiens solis anfractus reditusque con-
|
|
verterit, duoque ii numeri, quorum uterque plenus
|
5
|
alter altera de causa habetur, circuitu naturali sum-
|
|
mam tibi fatalem confecerint, in te unum atque in
|
|
tuum nomen se tota convertet civitas, te senatus, te
|
|
omnes boni, te socii, te Latini intuebuntur, tu eris
|
|
unus, in quo nitatur civitatis salus, ac, ne multa, dic-
|
10
|
tator rem publicam constituas oportet, si impias pro-
|
|
pinquorum manus effugeris. Hic cum exclamasset
|
|
Laelius ingemuissentque vehementius ceteri, leniter
|
|
arridens Scipio: St! quaeso, inquit, ne me e somno
|
|
excitetis, et parumper audite cetera.
|
15
|
Sed quo sis, Africane, alacrior ad tutandam rem
|
13.1
|
publicam, sic habeto: omnibus, qui patriam conserva-
|
|
verint, adiuverint, auxerint, certum esse in caelo de-
|
|
finitum locum, ubi beati aevo sempiterno fruantur;
|
|
nihil est enim illi principi deo, qui omnem mun-
|
5
|
dum regit, quod quidem in terris fiat, acceptius quam
|
|
concilia coetusque hominum iure sociati, quae civitates
|
|
appellantur; harum rectores et conservatores hinc pro-
|
|
fecti huc revertuntur.
|
|
Hic ego, etsi eram perterritus non tam mortis metu
|
14.1
|
quam insidiarum a meis, quaesivi tamen, viveretne
|
|
ipse et Paulus pater et alii, quos nos extinctos arbi-
|
|
traremur. Immo vero, inquit, hi vivunt, qui e corpo-
|
|
rum vinculis tamquam e carcere evolaverunt, vestra
|
5
|
vero, quae dicitur, vita mors est. Quin tu aspicis ad
|
|
te venientem Paulum patrem? Quem ut vidi, equi-
|
|
dem vim lacrimarum profudi, ille autem me complexus
|
|
atque osculans flere prohibebat.
|
|
Atque ego ut primum fletu represso loqui posse
|
15.1
|
coepi, Quaeso, inquam, pater sanctissime atque optime,
|
|
quoniam haec est vita, ut Africanum audio dicere, quid
|
|
moror in terris? quin huc ad vos venire propero?
|
|
Non est ita, inquit ille. Nisi enim deus is, cuius hoc
|
5
|
templum est omne, quod conspicis, istis te corporis
|
|
custodiis liberaverit, huc tibi aditus patere non potest.
|
|
Homines enim sunt hac lege generati, qui tuerentur
|
|
illum globum, quem in hoc templo medium vides,
|
|
quae terra dicitur, iisque animus datus est ex illis
|
10
|
sempiternis ignibus, quae sidera et stellas vocatis,
|
|
quae globosae et rotundae, divinis animatae mentibus,
|
|
circulos suos orbesque conficiunt celeritate mirabili.
|
|
Quare et tibi, Publi, et piis omnibus retinendus ani-
|
|
mus est in custodia corporis nec iniussu eius, a quo
|
15
|
ille est vobis datus, ex hominum vita migrandum est,
|
|
ne munus humanum adsignatum a deo defugisse vi-
|
|
deamini. Sed sic, Scipio, ut avus hic tuus, ut ego,
|
16.1
|
qui te genui, iustitiam cole et pietatem, quae cum
|
|
magna in parentibus et propinquis, tum in patria
|
|
maxima est; ea vita via est in caelum et in hunc
|
|
coetum eorum, qui iam vixerunt et corpore laxati
|
5
|
illum incolunt locum, quem vides, (erat autem is
|
|
splendidissimo candore inter flammas circus elucens)
|
|
quem vos, ut a Graiis accepistis, orbem lacteum nun-
|
|
cupatis; ex quo omnia mihi contemplanti praeclara
|
|
cetera et mirabilia videbantur. Erant autem eae stel-
|
10
|
lae, quas numquam ex hoc loco vidimus, et eae ma-
|
|
gnitudines omnium, quas esse numquam suspicati su-
|
|
mus, ex quibus erat ea minima, quae ultima a caelo,
|
|
citima <a> terris luce lucebat aliena. Stellarum autem
|
|
globi terrae magnitudinem facile vincebant. Iam ipsa
|
15
|
terra ita mihi parva visa est, ut me imperii nostri,
|
|
quo quasi punctum eius attingimus, paeniteret.
|
|
Quam cum magis intuerer, Quaeso, inquit Africa-
|
17.1
|
nus, quousque humi defixa tua mens erit? Nonne
|
|
aspicis, quae in templa veneris? Novem tibi orbi-
|
|
bus vel potius globis conexa sunt omnia, quorum
|
|
unus est caelestis, extumus, qui reliquos omnes com-
|
5
|
plectitur, summus ipse deus arcens et continens ce-
|
|
teros; in quo sunt infixi illi, qui volvuntur, stella-
|
|
rum cursus sempiterni; cui subiecti sunt septem, qui
|
|
versantur retro contrario motu atque caelum; ex
|
|
quibus unum globum possidet illa, quam in terris
|
10
|
Saturniam nominant. Deinde est hominum generi
|
|
prosperus et salutaris ille fulgor, qui dicitur Iovis;
|
|
tum rutilus horribilisque terris, quem Martium dici-
|
|
tis; deinde subter mediam fere regionem sol obtinet,
|
|
dux et princeps et moderator luminum reliquorum,
|
15
|
mens mundi et temperatio, tanta magnitudine, ut
|
|
cuncta sua luce lustret et compleat. Hunc ut comites
|
|
consequuntur Veneris alter, alter Mercurii cursus, in
|
|
infimoque orbe luna radiis solis accensa convertitur.
|
|
Infra autem iam nihil est nisi mortale et caducum
|
20
|
praeter animos munere deorum hominum generi da-
|
|
tos, supra lunam sunt aeterna omnia. Nam ea, quae
|
|
est media et nona, tellus, neque movetur et infima
|
|
est, et in eam feruntur omnia nutu suo pondera.
|
|
Quae cum intuerer stupens, ut me recepi, Quid?
|
18.1
|
hic, inquam, quis est, qui conplet aures meas tan-
|
|
tus et tam dulcis sonus? Hic est, inquit, ille, qui
|
|
intervallis disiunctus inparibus, sed tamen pro rata
|
|
parte ratione distinctis inpulsu et motu ipsorum or-
|
5
|
bium efficitur et acuta cum gravibus temperans va-
|
|
rios aequabiliter concentus efficit; nec enim silentio
|
|
tanti motus incitari possunt, et natura fert, ut extrema
|
|
ex altera parte graviter, ex altera autem acute sonent.
|
|
Quam ob causam summus ille caeli stellifer cursus,
|
10
|
cuius conversio est concitatior, acuto et excitato mo-
|
|
vetur sono, gravissimo autem hic lunaris atque in-
|
|
fimus; nam terra nona inmobilis manens una sede
|
|
semper haeret complexa medium mundi locum. Illi
|
|
autem octo cursus, in quibus eadem vis est duorum,
|
15
|
septem efficiunt distinctos intervallis sonos, qui nu-
|
|
merus rerum omnium fere nodus est; quod docti ho-
|
|
mines nervis imitati atque cantibus aperuerunt sibi
|
|
reditum in hunc locum, sicut alii, qui praestantibus
|
|
ingeniis in vita humana divina studia coluerunt. Hoc
|
19.1
|
sonitu oppletae aures hominum obsurduerunt; nec est
|
|
ullus hebetior sensus in vobis, sicut, ubi Nilus ad illa,
|
|
quae Catadupa nominantur, praecipitat ex altissimis
|
|
montibus, ea gens, quae illum locum adcolit, propter
|
5
|
magnitudinem sonitus sensu audiendi caret. Hic vero
|
|
tantus est totius mundi incitatissima conversione so-
|
|
nitus, ut eum aures hominum capere non possint,
|
|
sicut intueri solem adversum nequitis, eiusque radiis
|
|
acies vestra sensusque vincitur. Haec ego admirans
|
10
|
referebam tamen oculos ad terram identidem.
|
|
Tum Africanus: Sentio, inquit, te sedem etiam
|
20.1
|
nunc hominum ac domum contemplari; quae si tibi
|
|
parva, ut est, ita videtur, haec caelestia semper spec-
|
|
tato, illa humana contemnito. Tu enim quam cele-
|
|
britatem sermonis hominum aut quam expetendam
|
5
|
consequi gloriam potes? Vides habitari in terra raris
|
|
et angustis in locis et in ipsis quasi maculis, ubi
|
|
habitatur, vastas solitudines interiectas, eosque, qui
|
|
incolunt terram, non modo interruptos ita esse, ut
|
|
nihil inter ipsos ab aliis ad alios manare possit, sed
|
10
|
partim obliquos, partim transversos, partim etiam ad-
|
|
versos stare vobis; a quibus expectare gloriam certe
|
|
nullam potestis.
|
|
Cernis autem eandem terram quasi quibusdam redi-
|
21.1
|
mitam et circumdatam cingulis, e quibus duos maxime
|
|
inter se diversos et caeli verticibus ipsis ex utraque
|
|
parte subnixos obriguisse pruina vides, medium autem
|
|
illum et maximum solis ardore torreri. Duo sunt
|
5
|
habitabiles, quorum australis ille, in quo qui insistunt,
|
|
adversa vobis urgent vestigia, nihil ad vestrum ge-
|
|
nus; hic autem alter subiectus aquiloni, quem inco-
|
|
litis, cerne quam tenui vos parte contingat. Omnis
|
|
enim terra, quae colitur a vobis, angustata verticibus,
|
10
|
lateribus latior, parva quaedam insula est circumfusa
|
|
illo mari, quod Atlanticum, quod magnum, quem Ocea-
|
|
num appellatis in terris, qui tamen tanto nomine
|
|
quam sit parvus, vides. Ex his ipsis cultis notisque
|
22.1
|
terris num aut tuum aut cuiusquam nostrum nomen vel
|
|
Caucasum hunc, quem cernis, transcendere potuit vel
|
|
illum Gangen tranatare? Quis in reliquis orientis aut
|
|
obeuntis solis ultimis aut aquilonis austrive partibus
|
5
|
tuum nomen audiet? quibus amputatis cernis profecto
|
|
quantis in angustiis vestra se gloria dilatari velit. Ipsi
|
|
autem, qui de nobis loquuntur, quam loquentur diu?
|
|
Quin etiam si cupiat proles illa futurorum ho-
|
23.1
|
minum deinceps laudes unius cuiusque nostrum a pa-
|
|
tribus acceptas posteris prodere, tamen propter elu-
|
|
viones exustionesque terrarum, quas accidere tempore
|
|
certo necesse est, non modo [non] aeternam, sed ne diu-
|
5
|
turnam quidem gloriam adsequi possumus. Quid autem
|
|
interest ab iis, qui postea nascentur, sermonem fore
|
|
de te, cum ab iis nullus fuerit, qui ante nati sunt?
|
|
qui nec pauciores et certe meliores fuerunt viri, prae-
|
24.1
|
sertim cum apud eos ipsos, a quibus audiri nomen
|
|
nostrum potest, nemo unius anni memoriam consequi
|
|
possit. Homines enim populariter annum tantum modo
|
|
solis, id est unius astri, reditu metiuntur; cum autem
|
5
|
ad idem, unde semel profecta sunt, cuncta astra
|
|
redierint eandemque totius caeli discriptionem longis
|
|
intervallis rettulerint, tum ille vere vertens annus
|
|
appellari potest; in quo vix dicere audeo quam multa
|
|
hominum saecula teneantur. Namque ut olim deficere
|
10
|
sol hominibus exstinguique visus est, cum Romuli ani-
|
|
mus haec ipsa in templa penetravit, quandoque ab
|
|
eadem parte sol eodemque tempore iterum defecerit,
|
|
tum signis omnibus ad principium stellisque revocatis
|
|
expletum annum habeto; cuius quidem anni nondum
|
15
|
vicesimam partem scito esse conversam.
|
|
Quocirca si reditum in hunc locum desperaveris,
|
25.1
|
in quo omnia sunt magnis et praestantibus viris,
|
|
quanti tandem est ista hominum gloria, quae perti-
|
|
nere vix ad unius anni partem exiguam potest? Igitur
|
|
alte spectare si voles atque hanc sedem et aeternam
|
5
|
domum contueri, neque te sermonibus vulgi dedideris
|
|
nec in praemiis humanis spem posueris rerum tua-
|
|
rum; suis te oportet inlecebris ipsa virtus trahat ad
|
|
verum decus, quid de te alii loquantur, ipsi videant,
|
|
sed loquentur tamen. Sermo autem omnis ille et an-
|
10
|
gustiis cingitur iis regionum, quas vides, nec umquam
|
|
de ullo perennis fuit et obruitur hominum interitu et
|
|
oblivione posteritatis extinguitur.
|
|
Quae cum dixisset, Ego vero, inquam, Africane,
|
26.1
|
siquidem bene meritis de patria quasi limes ad caeli
|
|
aditum patet, quamquam a pueritia vestigiis ingressus
|
|
patris et tuis decori vestro non defui, nunc tamen
|
|
tanto praemio exposito enitar multo vigilantius. Et
|
5
|
ille: Tu vero enitere et sic habeto, non esse te mor-
|
|
talem, sed corpus hoc; nec enim tu is es, quem forma
|
|
ista declarat, sed mens cuiusque is est quisque, non
|
|
ea figura, quae digito demonstrari potest. Deum te
|
|
igitur scito esse, siquidem est deus, qui viget, qui
|
10
|
sentit, qui meminit, qui providet, qui tam regit et
|
|
moderatur et movet id corpus, cui praepositus est,
|
|
quam hunc mundum ille princeps deus; et ut mun-
|
|
dum ex quadam parte mortalem ipse deus aeternus,
|
|
sic fragile corpus animus sempiternus movet.
|
15
|
Nam quod semper movetur, aeternum est; quod
|
27.1
|
autem motum adfert alicui, quodque ipsum agitatur
|
|
aliunde, quando finem habet motus, vivendi finem ha-
|
|
beat necesse est. Solum igitur, quod sese movet,
|
|
quia numquam deseritur a se, numquam ne moveri
|
5
|
quidem desinit; quin etiam ceteris, quae moventur,
|
|
hic fons, hoc principium est movendi. Principii autem
|
|
nulla est origo; nam ex principio oriuntur omnia,
|
|
ipsum autem nulla ex re alia nasci potest; nec enim
|
|
esset id principium, quod gigneretur aliunde; quodsi
|
10
|
numquam oritur, ne occidit quidem umquam. Nam
|
|
principium exstinctum nec ipsum ab alio renascetur
|
|
nec ex se aliud creabit, siquidem necesse est a principio
|
|
oriri omnia. Ita fit, ut motus principium ex eo sit,
|
|
quod ipsum a se movetur; id autem nec nasci potest
|
15
|
nec mori; vel concidat omne caelum omnisque natura
|
|
et consistat necesse est nec vim ullam nanciscatur,
|
|
qua a primo inpulsa moveatur.
|
|
Cum pateat igitur aeternum id esse, quod a se
|
28.1
|
ipso moveatur, quis est, qui hanc naturam animis esse
|
|
tributam neget? Inanimum est enim omne, quod pulsu
|
|
agitatur externo; quod autem est animal, id motu
|
|
cietur interiore et suo; nam haec est propria natura
|
5
|
animi atque vis; quae si est una ex omnibus, quae
|
|
sese moveat, neque nata certe est et aeterna est.
|
|
Hanc tu exerce optimis in rebus! sunt autem optimae
|
29.1
|
curae de salute patriae, quibus agitatus et exercitatus
|
|
animus velocius in hanc sedem et domum suam per-
|
|
volabit; idque ocius faciet, si iam tum, cum erit in-
|
|
clusus in corpore, eminebit foras et ea, quae extra
|
5
|
erunt, contemplans quam maxime se a corpore abs-
|
|
trahet. Namque eorum animi, qui se corporis volup-
|
|
tatibus dediderunt earumque se quasi ministros prae-
|
|
buerunt inpulsuque libidinum voluptatibus oboedien-
|
|
tium deorum et hominum iura violaverunt, corporibus
|
10
|
elapsi circum terram ipsam volutantur nec hunc in
|
|
locum nisi multis exagitati saeculis revertuntur. Ille
|
|
discessit; ego somno solutus sum.
|
|