PARADOXON VI.
|
|
Ὅτι μόνος ὁ σοφὸς πλούσιος.
|
|
Quae est ista in commemoranda pecunia tua tam
|
6.42.1
|
insolens ostentatio? solusne tu dives? pro di im-
|
|
mortales! egone me audisse aliquid et didicisse non
|
|
gaudeam? Solusne dives? Quid, si ne dives quidem?
|
|
quid, si pauper etiam? Quem enim intellegimus divi-
|
5
|
tem aut hoc verbum in quo homine ponimus? Opinor
|
|
in eo, quoi tanta possessio sit, ut ad liberaliter viven-
|
|
dum facile contentus sit, qui nihil quaerat, nihil appe-
|
|
tat, nihil optet amplius. Animus oportet tuus se
|
43.1
|
iudicet divitem, non hominum sermo neque posses-
|
|
siones tuae. Nihil sibi deesse putat, nihil curat am-
|
|
plius, satiatus est aut contentus etiam pecunia; con-
|
|
cedo, dives est. Sin autem propter aviditatem pecuniae
|
5
|
nullum quaestum turpem putas, cum isti ordini ne
|
|
honestus quidem possit esse ullus, si cotidie fraudas,
|
|
decipis, poscis, pacisceris, aufers, eripis, si socios spo-
|
|
lias, aerarium expilas, si testamenta amicorum <ne>
|
|
expectas quidem atque ipse supponis, haec utrum
|
10
|
abundantis an egentis signa sunt? Animus hominis
|
44.1
|
dives, non arca, <quae> appellari solet. Quamvis illa
|
|
sit plena, dum te inanem videbo, divitem non putabo.
|
|
Etenim ex eo, quantum cuique satis est, metiuntur
|
|
homines divitiarum modum. Filiam quis habet, pecunia
|
5
|
est opus; duas, maiore; pluris, maiore etiam; si, ut
|
|
aiunt †Danaum quinquaginta sint filiae, tot dotes
|
|
magnam quaerunt pecuniam. Quantum enim cuique
|
|
opus est, ad id accommodatur, ut ante dixi, divitiarum
|
|
modus. Qui igitur non filias plures, sed innumerabiles
|
10
|
cupiditates habet, quae brevi tempore maximas copias
|
|
exhaurire possint, hunc quo modo ego appellabo divi-
|
|
tem, cum ipse egere se sentiat? Multi ex te audie-
|
45.1
|
runt, cum diceres neminem esse divitem, nisi qui
|
|
exercitum alere posset suis fructibus, quod populus
|
|
Romanus tantis vectigalibus iam pridem vix potest.
|
|
Ergo hoc proposito numquam eris dives ante, quam
|
5
|
tibi ex tuis possessionibus tantum reficietur, ut eo
|
|
tueri sex legiones et magna equitum ac peditum auxilia
|
|
possis. Iam fateris igitur non esse te divitem, cui
|
|
tantum desit, ut expleas id, quod exoptas. Itaque
|
|
istam paupertatem vel potius egestatem ac mendici-
|
10
|
tatem tuam numquam obscure tulisti. Nam ut iis,
|
46.1
|
qui honeste rem quaerunt mercaturis faciendis, operis
|
|
dandis, publicis sumendis, intellegimus opus esse quae-
|
|
sito, sic, qui videt domi tuae pariter accusatorum
|
|
atque indicum consociatos greges, qui nocentes et
|
5
|
pecuniosos reos eodem te actore corruptelam iudicii
|
|
molientes, qui tuas mercedum pactiones in patrociniis,
|
|
†intercidas pecuniarum in coitionibus candidatorum,
|
|
dimissiones libertorum ad defaenerandas diripiendas-
|
|
que provincias, qui expulsiones vicinorum, qui latro-
|
10
|
cinia in agris, qui cum servis, cum libertis, cum clien-
|
|
tibus societates, qui possessiones vacuas, qui pro-
|
|
scriptiones locupletium, qui caedes municipiorum, qui
|
|
illam Sullani temporis messem recordetur, qui testa-
|
|
menta subiecta, tot qui sublatos homines, qui denique
|
15
|
omnia venalia, edictum decretum, alienam suam sen-
|
|
tentiam, forum domum, vocem silentium: quis hunc
|
|
non putet confiteri sibi quaesito opus esse? Cui
|
|
quaesito autem opus sit, quis umquam hunc vere
|
|
dixerit divitem? Etenim divitiarum est fructus in
|
47.1
|
copia, copiam autem declarat satietas rerum atque
|
|
abundantia; quam tu quoniam numquam adsequere,
|
|
numquam omnino es dives futurus. Meam autem
|
|
quoniam pecuniam contemnis, et recte (est enim ad
|
5
|
volgi opinionem mediocris, ad tuam nulla, ad meam
|
|
modica), de me silebo, de re loquar. Si censenda
|
48.1
|
nobis sit atque aestimanda res, utrum tandem pluris
|
|
aestimemus pecuniam Pyrrhi, quam Fabricio dabat, an
|
|
continentiam Fabrici, qui illam pecuniam repudiabat?
|
|
utrum aurum Samnitum an responsum M'. Curi? here-
|
5
|
ditatem L. Pauli an liberalitatem Africani, qui eius here-
|
|
ditatis Q. Maximo fratri partem suam concessit? Haec
|
|
profecto, quae sunt summarum virtutum pluris aesti-
|
|
manda sunt quam illa, quae sunt pecuniae. Quis igi-
|
|
tur, siquidem, ut quisque, quod plurimi sit, possideat,
|
10
|
ita divitissimus habendus sit, dubitet, quin in virtute
|
|
divitiae sint? quoniam nulla possessio, nulla vis auri
|
|
et argenti pluris quam virtus aestimanda est. O di
|
49.1
|
immortales! non intellegunt homines, quam magnum
|
|
vectigal sit parsimonia. Venio enim iam ad sumptuo-
|
|
sos, relinquo istum quaestuosum. Capit ille ex suis
|
|
praediis sescena sestertia, ego centena ex meis; illi
|
5
|
aurata tecta in villis et sola marmorea facienti et
|
|
signa, tabulas, supellectilem et vestem infinite con-
|
|
cupiscenti non modo ad sumptum ille est fructus, sed
|
|
etiam ad faenus exiguus. Ex meo tenui vectigali
|
|
detractis sumptibus cupiditatis aliquid etiam redun-
|
10
|
dabit. Uter igitur est divitior, cui deest an cui supe-
|
|
rat? qui eget an qui abundat? cuius possessio quo
|
|
est maior, eo plus requirit ad se tuendam, an quae
|
|
suis se viribus sustinet? Sed quid ego de me loquor,
|
50.1
|
qui morum ac temporum vitio aliquantum etiam ipse
|
|
fortasse in huius saeculi errore verser? M'. Manilius
|
|
patrum nostrorum memoria, ne semper Curios et Lu-
|
|
scinos loquamur, pauper tandem fuit? habuit enim
|
5
|
aediculas in Carinis et fundum in Labicano; nos igi-
|
|
tur divitiores, qui plura habemus? Utinam quidem!
|
|
sed non aestimatione census, verum victu atque cultu
|
|
terminatur pecuniae modus. Non esse cupidum pecunia
|
51.1
|
est, non esse emacem vectigal est; contentum vero
|
|
suis rebus esse maximae sunt certissimaeque divitiae.
|
|
Etenim si isti callidi rerum aestimatores prata et
|
|
areas quasdam magno aestimant, quod ei generi pos-
|
5
|
sessionum minime quasi noceri potest, quanti est
|
|
aestimanda virtus, quae nec eripi nec subripi potest
|
|
neque naufragio neque incendio amittitur nec tem-
|
|
pestatum nec temporum perturbatione mutatur! qua
|
|
praediti qui sunt, soli sunt divites; soli enim possident
|
52.1
|
res et fructuosas et sempiternas solique, quod est pro-
|
|
prium divitiarum, contenti sunt rebus suis, satis esse
|
|
putant, quod est, nihil adpetunt, nulla re egent, nihil
|
|
sibi deesse sentiunt, nihil requirunt; inprobi autem et
|
5
|
avari, quoniam incertas atque in casu positas posses-
|
|
siones habent et plus semper adpetunt, nec eorum
|
|
quisquam adhuc inventus est, quoi, quod haberet, esset
|
|
satis, non modo non copiosi ac divites, sed etiam in-
|
|
opes ac pauperes existimandi sunt.
|
10
|