DE NATURA DEORUM
|
|
LIBRI TRES
|
|
LIBER PRIMUS
|
|
Cum multae res in philosophia nequaquam satis
|
1.1.1
|
adhuc explicatae sint, tum perdifficilis, Brute, quod tu
|
|
minime ignoras, et perobscura quaestio est de natura
|
|
deorum, quae et ad cognitionem animi pulcherrima
|
|
est et ad moderandam religionem necessaria. De qua
|
5
|
<cum> tam variae sint doctissimorum hominum tam-
|
|
que discrepantes sententiae, magno argumento esse
|
|
debeat <ea> causa, principium philosophiae ad h * scien-
|
|
tiam, prudenterque Academici a rebus incertis adsen-
|
|
sionem cohibuisse. quid est enim temeritate turpius
|
10
|
aut quid tam temerarium tamque indignum sapientis
|
|
gravitate atque constantia quam aut falsum sentire aut
|
|
quod non satis explorate perceptum sit et cognitum
|
|
sine ulla dubitatione defendere? Velut in hac quaes-
|
2.1
|
tione plerique, quod maxime veri simile est et quo
|
|
omnes †sese duce natura venimus, deos esse dixerunt,
|
|
dubitare se Protagoras, nullos esse omnino Diagoras
|
|
Melius et Theodorus Cyrenaicus putaverunt. Qui vero
|
5
|
deos esse dixerunt tanta sunt in varietate et dissensione,
|
|
ut eorum infinitum sit enumerare sententias. nam et de
|
|
figuris deorum et de locis atque sedibus et de actione
|
|
vitae multa dicuntur, deque is summa philosophorum
|
|
dissensione certatur; quod vero maxime rem causam-
|
10
|
que continet, utrum nihil agant nihil moliantur omni
|
|
curatione et administratione rerum vacent, an contra
|
|
ab iis et a principio omnia facta et constituta sint et
|
|
ad infinitum tempus regantur atque moveantur, in pri-
|
|
mis [quae] magna dissensio est, eaque nisi diiudicatur
|
15
|
in summo errore necesse est homines atque in maxi-
|
|
marum rerum ignoratione versari. Sunt enim philo-
|
3.1
|
sophi et fuerunt qui omnino nullam habere censerent
|
|
rerum humanarum procurationem deos. quorum si vera
|
|
sententia est, quae potest esse pietas quae sanctitas
|
|
quae religio? haec enim omnia pure atque caste tri-
|
5
|
buenda deorum numini ita sunt, si animadvertuntur
|
|
ab is et si est aliquid a deis inmortalibus hominum
|
|
generi tributum; sin autem dei neque possunt nos iu-
|
|
vare nec volunt nec omnino curant nec quid agamus
|
|
animadvertunt nec est quod ab is ad hominum vitam
|
10
|
permanare possit, quid est quod ullos deis inmortali-
|
|
bus cultus honores preces adhibeamus? in specie
|
|
autem fictae simulationis sicut reliquae virtutes item
|
|
pietas inesse non potest; cum qua simul sanctitatem
|
|
et religionem tolli necesse est, quibus sublatis pertur-
|
15
|
batio vitae sequitur et magna confusio; atque haut scio
|
4.1
|
an pietate adversus deos sublata fides etiam et socie-
|
|
tas generis humani et una excellentissuma virtus iu-
|
|
stitia tollatur. Sunt autem alii philosophi, et hi qui-
|
|
dem magni atque nobiles, qui deorum mente atque
|
5
|
ratione omnem mundum administrari et regi censeant,
|
|
neque vero id solum, sed etiam ab isdem hominum
|
|
vitae consuli et provideri; nam et fruges et reliqua
|
|
quae terra pariat et tempestates ac temporum varie-
|
|
tates caelique mutationes, quibus omnia quae terra
|
10
|
gignat maturata pubescant, a dis inmortalibus tribui
|
|
generi humano putant, multaque quae dicentur in his
|
|
libris colligunt, quae talia sunt ut ea ipsa dei inmor-
|
|
tales ad usum hominum fabricati paene videantur.
|
|
Contra quos Carneades ita multa disseruit, ut exci-
|
15
|
taret homines non socordes ad veri investigandi cupi-
|
|
ditatem. res enim nulla est de qua tantopere non so-
|
5.1
|
lum indocti sed etiam docti dissentiant; quorum opi-
|
|
niones cum tam variae sint tamque inter se dissidentes,
|
|
alterum fieri profecto potest ut earum nulla, alterum
|
|
certe non potest ut plus una vera sit.
|
5
|