Quaeritur primum in ea quaestione quae est de na-
|
1.61.4
|
tura deorum, sintne dei necne sint. "Difficile est ne-
|
5
|
gare." Credo si in contione quaeratur, sed in huius
|
|
modi sermone et in consessu <familiari> facillimum.
|
|
itaque ego ipse pontifex, qui caerimonias religiones-
|
|
que publicas sanctissime tuendas arbitror, is hoc quod
|
|
primum est, esse deos, persuaderi mihi non opinione
|
10
|
solum sed etiam ad veritatem plane velim. multa enim
|
|
occurrunt quae conturbent, ut interdum nulli esse vide-
|
|
antur. Sed vide quam tecum agam liberaliter: quae
|
62.1
|
communia sunt vobis cum ceteris philosophis non
|
|
attingam, ut hoc ipsum; placet enim omnibus fere
|
|
mihique ipsi in primis deos esse. itaque non pugno; ra-
|
|
tionem tamen eam quae a te adfertur non satis firmam
|
5
|
puto. Quod enim omnium gentium generumque ho-
|
|
minibus ita videretur, id satis magnum argumentum
|
|
esse dixisti cur esse deos confiteremur. quod cum leve
|
|
per se tum etiam falsum est. Primum enim unde tibi
|
|
notae sunt opiniones nationum? equidem arbitror
|
10
|
multas esse gentes sic inmanitate efferatas, ut apud
|
|
eas nulla suspicio deorum sit. Quid Diagoras, Atheos
|
63.1
|
qui dictus est, posteaque Theodorus nonne aperte deo-
|
|
rum naturam sustulerunt? nam Abderites quidem Pro-
|
|
tagoras, cuius a te modo mentio facta est, sophistes
|
|
temporibus illis vel maximus, cum in principio libri sic
|
5
|
posuisset "de divis neque ut sint neque ut non sint
|
|
habeo dicere", Atheniensium iussu urbe atque agro est
|
|
exterminatus librique eius in contione combusti; ex
|
|
quo equidem existimo tardioris ad hanc sententiam
|
|
profitendam multos esse factos, quippe cum poenam
|
10
|
ne dubitatio quidem effugere potuisset. Quid de sacri-
|
|
legis, quid de impiis periurisque dicemus?
|
|
"Tubulus si Lucius umquam,
|
|
si Lupus aut Carbo aut Neptuni filius",
|
|
ut ait Lucilius, putasset esse deos, tam periurus aut
|
15
|
tam inpurus fuisset? Non est igitur tam explorata ista
|
64.1
|
ratio ad id quod vultis confirmandum quam videtur.
|
|
sed quia commune hoc est argumentum aliorum etiam
|
|
philosophorum, omittam hoc tempore; ad vestra pro-
|
|
pria venire malo.
|
5
|