Atque haec quidem vestra Lucili; qualia vero * est,
|
1.25.1
|
ab ultimo repetam superiorum. Thales enim Milesius,
|
|
qui primus de talibus rebus quaesivit, aquam dixit
|
|
esse initium rerum, deum autem eam mentem quae
|
|
ex aqua cuncta fingeret: si dei possunt esse sine sensu;
|
5
|
et mentem cur aquae adiunxit, si ipsa mens constare
|
|
potest vacans corpore? Anaximandri autem opinio est
|
|
nativos esse deos longis intervallis orientis occiden-
|
|
tisque, eosque innumerabilis esse mundos. sed nos
|
|
deum nisi sempiternum intellegere qui possumus? Post
|
26.1
|
Anaximenes aera deum statuit, eumque gigni esseque
|
|
inmensum et infinitum et semper in motu: quasi aut
|
|
aer sine ulla forma deus esse possit, cum praesertim
|
|
deum non modo aliqua sed pulcherrima specie deceat
|
5
|
esse, aut non omne quod ortum sit mortalitas conse-
|
|
quatur. Inde Anaxagoras, qui accepit ab Anaximene
|
|
disciplinam, primus omnium rerum discriptionem et
|
|
modum mentis infinitae vi ac ratione dissignari et con-
|
|
fici voluit. in quo non vidit neque motum sensu iunc-
|
10
|
tum et [in] continentem infinito ullum esse posse, ne-
|
|
que sensum omnino quo non ipsa natura pulsa sentiret.
|
|
deinde si mentem istam quasi animal aliquod voluit
|
|
esse, erit aliquid interius ex quo illud animal nominetur;
|
|
quid autem interius mente: cingatur igitur corpore ex-
|
15
|
terno; quod quoniam non placet, aperta simplexque
|
27.1
|
mens nulla re adiuncta, quae sentire possit, fugere in-
|
|
tellegentiae nostrae vim et notionem videtur. Crotoni-
|
|
ates autem Alcmaeo, qui soli et lunae reliquisque si-
|
|
deribus animoque praeterea divinitatem dedit, non sen-
|
5
|
sit sese mortalibus rebus inmortalitatem dare. Nam
|
|
Pythagoras, qui censuit animum esse per naturam re-
|
|
rum omnem intentum et commeantem, ex quo nostri
|
|
animi carperentur, non vidit distractione humanorum
|
|
animorum discerpi et lacerari deum, et cum miseri
|
10
|
animi essent, quod plerisque contingeret, tum dei par-
|
|
tem esse miseram, quod fieri non potest. cur autem
|
28.1
|
quicquam ignoraret animus hominis, si esset deus? quo
|
|
modo porro deus iste, si nihil esset nisi animus, aut
|
|
infixus aut infusus esset in mundo? Tum Xenophanes,
|
|
qui mente adiuncta omne praeterea, quod esset infini-
|
5
|
tum, deum voluit esse, de ipsa mente item reprehende-
|
|
tur ut ceteri, de infinitate autem vehementius, in qua
|
|
nihil neque sentiens neque coniunctum potest esse.
|
|
Nam Parmenides quidem commenticium quiddam: co-
|
|
ronae similem efficit (στεφάνην appellat) continentem
|
10
|
ardorum lucis orbem, qui cingit caelum, quem appel-
|
|
lat deum; in quo neque figuram divinam neque sen-
|
|
sum quisquam suspicari potest. multaque eiusdem
|
|
monstra, quippe qui bellum qui discordiam qui cupidi-
|
|
tatem ceteraque generis eiusdem ad deum revocet, quae
|
15
|
vel morbo vel somno vel oblivione vel vetustate de-
|
|
lentur; eademque de sideribus, quae reprehensa in alio
|
|
iam in hoc omittantur. Empedocles autem multa alia
|
29.1
|
peccans in deorum opinione turpissume labitur. quat-
|
|
tuor enim naturas, ex quibus omnia constare censet,
|
|
divinas esse vult; quas et nasci et extingui perspicuum
|
|
est et sensu omni carere. Nec vero Protagoras, qui
|
5
|
sese negat omnino de deis habere quod liqueat, sint
|
|
non sint qualesve sint, quicquam videtur de natura
|
|
deorum suspicari. Quid Democritus, qui tum imagines
|
|
eorumque circumitus in deorum numero refert, tum
|
|
illam naturam quae imagines fundat ac mittat, tum
|
10
|
sententiam intellegentiamque nostram, nonne in maximo
|
|
errore versatur? cum idem omnino, quia nihil semper
|
|
suo statu maneat, neget esse quicquam sempiternum,
|
|
nonne deum omnino ita tollit, ut nullam opinionem
|
|
eius reliquam faciat? Quid aer, quo Diogenes Apol-
|
15
|
loniates utitur deo, quem sensum habere potest aut
|
|
quam formam dei? Iam de Platonis inconstantia lon-
|
30.1
|
gum est dicere, qui in Timaeo patrem huius mundi
|
|
nominari neget posse, in Legum autem libris quid sit
|
|
omnino deus anquiri oportere non censeat. quod vero
|
|
sine corpore ullo deum vult esse (ut Graeci dicunt
|
5
|
ἀσώματον), id quale esse possit intellegi non potest:
|
|
careat enim sensu necesse est, careat etiam prudentia,
|
|
careat voluptate; quae omnia una cum deorum no-
|
|
tione conprehendimus. idem et in Timaeo dicit et in
|
|
Legibus et mundum deum esse et caelum et astra et
|
10
|
terram et animos et eos quos maiorum institutis ac-
|
|
cepimus. quae et per se sunt falsa perspicue et inter
|
|
se vehementer repugnantia. Atque etiam Xenophon
|
31.1
|
paucioribus verbis eadem fere peccat; facit enim in his
|
|
quae a Socrate dicta rettulit Socratem disputantem for-
|
|
mam dei quaeri non oportere, eundemque et solem et
|
|
animum deum dicere, et modo unum tum autem plu-
|
5
|
res deos; quae sunt isdem in erratis fere quibus ea
|
|
quae de Platone dicimus. Atque etiam Antisthenes in
|
32.1
|
eo libro qui physicus inscribitur popularis deos multos
|
|
naturalem unum esse dicens tollit vim et naturam
|
|
deorum. Nec multo secus Speusippus Platonem avun-
|
|
culum subsequens et vim quandam dicens, qua omnia
|
5
|
regantur, eamque animalem, evellere ex animis conatur
|
|
cognitionem deorum. Aristotelesque in tertio de philo-
|
33.1
|
sophia libro multa turbat a magistro suo Platone dis-
|
|
sentiens; modo enim menti tribuit omnem divinitatem,
|
|
modo mundum ipsum deum dicit esse, modo alium
|
|
quendam praeficit mundo eique eas partis tribuit ut
|
5
|
replicatione quadam mundi motum regat atque tueatur,
|
|
tum caeli ardorem deum dicit esse non intellegens
|
|
caelum mundi esse partem, quem alio loco ipse desig-
|
|
narit deum. quo modo autem caeli divinus ille sensus
|
|
in celeritate tanta conservari potest? ubi deinde illi
|
10
|
tot dii, si numeramus etiam caelum deum? cum autem
|
|
sine corpore idem vult esse deum, omni illum sensu
|
|
privat, etiam prudentia. quo porro modo mundus mo-
|
|
veri carens corpore aut quo modo semper se movens
|
|
esse quietus et beatus potest? Nec vero eius condisci-
|
34.1
|
pulus Xenocrates in hoc genere prudentior est, cuius
|
|
in libris qui sunt de natura deorum nulla species divina
|
|
describitur; deos enim octo esse dicit, quinque eos qui
|
|
in stellis vagis nominantur, unum qui ex omnibus si-
|
5
|
deribus quae infixa caelo sint ex dispersis quasi mem-
|
|
bris simplex sit putandus deus, septimum solem ad-
|
|
iungit octavamque lunam; qui quo sensu beati esse
|
|
possint intellegi non potest. Ex eadem Platonis schola
|
|
Ponticus Heraclides puerilibus fabulis refersit libros,
|
10
|
et tamen modo mundum tum mentem divinam esse pu-
|
|
tat, errantibus etiam stellis divinitatem tribuit sensu-
|
|
que deum privat et eius formam mutabilem esse vult,
|
|
eodemque in libro rursus terram et caelum refert in
|
|
deos. Nec vero Theophrasti inconstantia ferenda est;
|
35.1
|
modo enim menti divinum tribuit principatum modo
|
|
caelo, tum autem signis sideribusque caelestibus. Nec
|
|
audiendus eius auditor Strato is qui physicus appel-
|
|
latur, qui omnem vim divinam in natura sitam esse
|
5
|
censet, quae causas gignendi augendi minuendi habeat
|
|
sed careat omni et sensu et figura. Zeno autem, ut iam
|
36.1
|
ad vestros Balbe veniam, naturalem legem divinam
|
|
esse censet, eamque vim obtinere recta imperantem
|
|
prohibentemque contraria. quam legem quo modo ef-
|
|
ficiat animantem intellegere non possumus; deum au-
|
5
|
tem animantem certe volumus esse. atque hic idem
|
|
alio loco aethera deum dicit: si intellegi potest nihil
|
|
sentiens deus, qui numquam nobis occurrit neque in
|
|
precibus neque in optatis neque in votis. aliis autem
|
|
libris rationem quandam per omnium naturam rerum
|
10
|
pertinentem vi divina esse adfectam putat. idem astris
|
|
hoc idem tribuit, tum annis mensibus annorumque mu-
|
|
tationibus. cum vero Hesiodi Theogoniam id est origi-
|
|
nem deorum interpretatur, tollit omnino usitatas per-
|
|
ceptasque cognitiones deorum; neque enim Iovem ne-
|
15
|
que Iunonem neque Vestam neque quemquam qui ita
|
|
appelletur in deorum habet numero, sed rebus inanimis
|
|
atque mutis per quandam significationem haec docet
|
|
tributa nomina. Cuius discipuli Aristonis non minus
|
37.1
|
magno in errore sententiast, qui neque formam dei in-
|
|
tellegi posse censeat neque in dis sensum esse dicat
|
|
dubitetque omnino deus animans necne sit. Cleanthes
|
|
autem, qui Zenonem audivit una cum eo quem proxime
|
5
|
nominavi, tum ipsum mundum deum dicit esse, tum to-
|
|
tius naturae menti atque animo tribuit hoc nomen, tum
|
|
ultimum et altissimum atque undique circumfusum et
|
|
extremum omnia cingentem atque conplexum ardorem,
|
|
qui aether nominetur, certissimum deum iudicat; idem-
|
10
|
que quasi delirans in his libris quos scripsit contra vo-
|
|
luptatem tum fingit formam quandam et speciem deo-
|
|
rum, tum divinitatem omnem tribuit astris, tum nihil
|
|
ratione censet esse divinius. ita fit ut deus ille, quem
|
|
mente noscimus atque in animi notione tamquam in
|
15
|
vestigio volumus reponere, nusquam prorsus appareat.
|
|
At Persaeus eiusdem Zenonis auditor eos esse habitos
|
38.1
|
deos a quibus aliqua magna utilitas ad vitae cultum
|
|
esset inventa, ipsasque res utiles et salutares deorum
|
|
esse vocabulis nuncupatas, ut ne hoc quidem diceret,
|
|
illa inventa esse deorum, sed ipsa divina; quo quid
|
5
|
absurdius quam aut res sordidas atque deformis deo-
|
|
rum honore adficere aut homines iam morte deletos
|
|
reponere in deos, quorum omnis cultus esset futurus in
|
|
luctu. Iam vero Chrysippus, qui Stoicorum somniorum
|
39.1
|
vaferrumus habetur interpres, magnam turbam con-
|
|
gregat ignotorum deorum, atque ita ignotorum ut eos
|
|
ne coniectura quidem informare possimus, cum mens
|
|
nostra quidvis videatur cogitatione posse depingere.
|
5
|
ait enim vim divinam in ratione esse positam et in uni-
|
|
versae naturae animo atque mente, ipsumque mundum
|
|
deum dicit esse et eius animi fusionem universam, tum
|
|
eius ipsius principatum qui in mente et ratione verse-
|
|
tur, communemque rerum naturam universam atque
|
10
|
omnia continentem, tum fatalem †umbram et necessita-
|
|
tem rerum futurarum, ignem praeterea et eum quem
|
|
ante dixi aethera, tum ea quae natura fluerent atque
|
|
manarent, ut et aquam et terram et aera, solem lunam
|
|
sidera universitatemque rerum qua omnia contineren-
|
15
|
tur, atque etiam homines eos qui inmortalitatem essent
|
|
consecuti. idemque disputat aethera esse eum quem
|
40.1
|
homines Iovem appellarent, quique aer per maria ma-
|
|
naret eum esse Neptunum, terramque eam esse quae
|
|
Ceres diceretur, similique ratione persequitur vocabula
|
|
reliquorum deorum. idemque etiam legis perpetuae et
|
5
|
aeternae vim, quae quasi dux vitae et magistra officio-
|
|
rum sit, Iovem dicit esse, eandemque fatalem necessi-
|
|
tatem appellat sempiternam rerum futurarum veri-
|
|
tatem; quorum nihil tale est ut in eo vis divina inesse
|
|
videatur. et haec quidem in primo libro de natura deo-
|
41.1
|
rum; in secundo autem volt Orphei Musaei Hesiodi
|
|
Homerique fabellas accommodare ad ea quae ipse
|
|
primo libro de deis inmortalibus dixerit, ut etiam ve-
|
|
terrimi poetae, qui haec ne suspicati quidem sint, Stoici
|
5
|
fuisse videantur. Quem Diogenes Babylonius conse-
|
|
quens in eo libro qui inscribitur de Minerva partum
|
|
Iovis ortumque virginis ad physiologiam traducens
|
|
deiungit a fabula.
|
|