Sed quo modo idem dicitis non omnia deos persequi, 3.93.5
idem voltis a diis inmortalibus hominibus dispertiri ac
dividi somnia (idcirco haec tecum, quia vestra est de
somniorum veritate sententia), atque idem etiam vota
suscipi dicitis oportere? Nempe singuli vovent, audit
igitur mens divina etiam de singulis; videtis ergo non 10
esse eam tam occupatam quam putabatis. Fac esse
distentam, caelum versantem terram tuentem maria
moderantem: cur tam multos deos nihil agere et ces-
sare patitur, cur non rebus humanis aliquos otiosos
deos praeficit, qui a te Balbe innumerabiles explicati 15
sunt?
  Haec fere dicere habui de natura deorum, non ut
eam tollerem sed ut intellegeretis quam esset obscura
et quam difficiles explicatus haberet.'
  Quae cum dixisset, Cotta finem. Lucilius autem 'Ve- 94.1
hementius' inquit 'Cotta tu quidem invectus es in eam
Stoicorum rationem quae de providentia deorum ab
illis sanctissume et prudentissume constituta est. sed
quoniam advesperascit, dabis nobis diem aliquem ut 5
contra ista dicamus. est enim mihi tecum pro aris et
focis certamen et pro deorum templis atque delubris
proque urbis muris, quos vos pontifices sanctos esse
dicitis diligentiusque urbem religione quam ipsis moe-
nibus cingitis; quae deseri a me, dum quidem spirare 10
potero, nefas iudico.'
  Tum Cotta: 'Ego vero et opto redargui me Balbe, 95.1
et ea quae disputavi disserere malui quam iudicare, et
facile me a te vinci posse certo scio.'
  'Quippe' inquit Velleius 'qui etiam somnia putet ad
nos mitti ab Iove, quae ipsa tamen tam levia non sunt 5
quam est Stoicorum de natura deorum oratio.'