Satis multa de ostentis; auspicia restant et sortes 2.70.1
eae, quae ducuntur, non illae, quae vaticinatione fun-
duntur, quae oracla verius dicimus; de quibus tum
dicemus, cum ad naturalem divinationem venerimus.
Restat etiam de Chaldaeis; sed primum auspicia vi- 5
deamus. Difficilis auguri locus ad contra dicendum.
Marso fortasse, sed Romano facillumus. Non enim
sumus ii nos augures, qui avium reliquorumve signo-
rum observatione futura dicamus. Et tamen credo Ro-
mulum, qui urbem auspicato condidit, habuisse opi- 10
nionem esse in providendis rebus augurandi scientiam
(errabat enim multis in rebus antiquitas), quam vel
usu iam vel doctrina vel vetustate immutatam vide-
mus; retinetur autem et ad opinionem vulgi et ad
magnas utilitates rei publicae mos, religio, disciplina, 15
ius augurium, collegii auctoritas. Nec vero non omni 71.1
supplicio digni P. Claudius L. Iunius consules, qui con-
tra auspicia navigaverunt; parendum enim religioni fuit
nec patrius mos tam contumaciter repudiandus. Iure
igitur alter populi iudicio damnatus est, alter mortem 5
sibi ipse conscivit. Flaminius non paruit auspiciis, ita-
que periit cum exercitu. At anno post Paulus paruit;
num minus cecidit in Cannensi pugna cum exercitu?
Etenim, ut sint auspicia, quae nulla sunt, haec certe,
quibus utimur, sive tripudio sive de caelo, simulacra 10
sunt auspiciorum, auspicia nullo modo. Q. Fabi, te
mihi in auspicio esse volo; respondet: audivi. Hic
apud maiores nostros adhibebatur peritus, nunc qui-
lubet. Peritum autem esse necesse est eum, qui, si-
lentium quid sit, intellegat; id enim silentium dici- 15
mus in auspiciis, quod omni vitio caret. Hoc intelle- 72.1
gere perfecti auguris est; illi autem, qui in auspicium
adhibetur, cum ita imperavit is, qui auspicatur: dicito,
<si> silentium esse videbitur, nec suspicit nec cir-
cumspicit; statim respondet silentium esse videri. 5
Tum ille: dicito, si pascentur.—Pascuntur.—
Quae aves? aut ubi? Attulit, inquit, in cavea pullos
is, qui ex eo ipso nominatur pullarius. Haec sunt
igitur aves internuntiae Iovis! quae pascantur necne,
quid refert? Nihil ad auspicia; sed quia, cum pascun- 10
tur, necesse est aliquid ex ore cadere et terram pa-
vire (terripavium primo, post terripudium dictum est;
hoc quidem iam tripudium dicitur)—cum igitur offa
cecidit ex ore pulli, tum auspicanti tripudium solisti-
mum nuntiatur. Ergo hoc auspicium divini quicquam 73.1
habere potest, quod tam sit coactum et expressum?
Quo antiquissumos augures non esse usos argumento
est, quod decretum collegii vetus habemus omnem
avem tripudium facere posse. Tum igitur esset au- 5
spicium (si modo esset ei liberum) se ostendisse; tum
avis illa videri posset interpres et satelles Iovis; nunc
vero inclusa in cavea et fame enecta si in offam pultis
invadit, et si aliquid ex eius ore cecidit, hoc tu auspi-
cium aut hoc modo Romulum auspicari solitum putas? 10
Iam de caelo servare non ipsos censes solitos, qui 74.1
auspicabantur? Nunc imperant pullario; ille renun-
tiat. Fulmen sinistrum auspicium optumum habemus
ad omnis res praeterquam ad comitia; quod quidem
institutum rei publicae causa est, ut comitiorum vel 5
in iudiciis populi vel in iure legum vel in creandis
magistratibus principes civitatis essent interpretes. At
Ti. Gracchi litteris Scipio et Figulus consules, cum
augures iudicassent eos vitio creatos esse, magistratu
se abdicaverunt. Quis negat augurum disciplinam esse? 10
divinationem nego. At haruspices divini; quos cum
Ti. Gracchus propter mortem repentinam eius, qui in
praerogativa referenda subito concidisset, in senatum
introduxisset, non iustum rogatorem fuisse dixerunt.
Primum vide, ne in eum dixerint, qui rogator centu- 75.1
riae fuisset; is enim erat mortuus; id autem sine di-
vinatione coniectura poterant dicere. Deinde fortasse
casu, qui nullo modo est ex hoc genere tollendus.
Quid enim scire Etrusci haruspices aut de tabernaculo 5
recte capto aut de pomerii iure potuerunt? Equidem
adsentior C. Marcello potius quam App. Claudio, qui
ambo mei collegae fuerunt, existimoque ius augurum,
etsi divinationis opinione principio constitutum sit,
tamen postea rei publicae causa conservatum ac re- 10
tentum.