EPISTULAE AD QUINTUM FRATREM
|
|
ex. 60 aut in. 59 Romae(?)
|
|
MARCUS QUINTO FRATRI SALUTEM
|
|
Etsi non dubitabam quin hanc epistulam multi nuntii, fama
|
1.1.1.1
|
denique esset ipsa sua celeritate superatura tuque ante ab
|
|
aliis auditurus esses annum tertium accessisse desiderio
|
|
nostro et labori tuo, tamen existimavi a me quoque tibi huius
|
|
molestiae nuntium perferri oportere. nam superioribus
|
5
|
litteris non unis sed pluribus, cum iam ab aliis desperata res
|
|
esset, tamen tibi ego spem maturae decessionis adferebam,
|
|
non solum ut quam diutissime te iucunda opinione oblec-
|
|
tarem sed etiam quia tanta adhibebatur et a nobis et a
|
|
praetoribus contentio ut rem posse confici non diffiderem.
|
10
|
Nunc, quoniam ita accidit ut neque praetores suis opibus
|
2.1
|
neque nos nostro studio quicquam proficere possemus, est
|
|
omnino difficile non graviter id ferre, sed tamen nostros
|
|
animos maximis in rebus et gerendis et sustinendis exercitatos
|
|
frangi et debilitari molestia non oportet. <et> quoniam ea
|
5
|
molestissime ferre homines debent quae ipsorum culpa con-
|
|
tracta sunt, est quiddam in hac re mihi molestius ferendum
|
|
quam tibi. factum est enim mea culpa, contra quam tu
|
|
mecum et proficiscens et per litteras egeras, ut priore anno
|
|
non succederetur. quod ego, dum sociorum saluti consulo,
|
10
|
dum impudentiae non nullorum negotiatorum resisto, dum
|
|
nostram gloriam tua virtute augeri expeto, feci non sapienter,
|
|
praesertim cum id commiserim ut ille alter annus etiam
|
|
tertium posset adducere.
|
|
Quod quoniam peccatum meum esse confiteor, est
|
3.1
|
sapientiae atque humanitatis tuae curare et perficere ut hoc
|
|
minus sapienter a me provisum diligentia tua corrigatur. ac
|
|
si te ipse vehementius ad omnis partis bene audiendi excitaris,
|
|
non ut cum aliis sed ut tecum iam ipse certes, si omnem
|
5
|
tuam mentem, curam, cogitationem ad excellentis in omnibus
|
|
rebus laudis cupiditatem incitaris, mihi crede, unus annus
|
|
additus labori tuo multorum annorum laetitiam nobis.
|
|
gloriam vero etiam posteris nostris adferet.
|
|
Quapropter hoc te primum rogo, ne contrahas ac demittas
|
4.1
|
animum neve te obrui tamquam fluctu sic magnitudine
|
|
negoti sinas contraque erigas ac resistas sive etiam ultro
|
|
occurras negotiis; neque enim eius modi partem rei publicae
|
|
geris in qua fortuna dominetur, sed in qua plurimum ratio
|
5
|
possit et diligentia. quod si tibi bellum aliquod magnum et
|
|
periculosum administranti prorogatum imperium viderem,
|
|
tremerem animo quod eodem tempore esse intellegerem
|
|
etiam fortunae potestatem in nos prorogatam. nunc vero ea
|
5.1
|
pars tibi rei publicae commissa est in qua aut nullam aut
|
|
perexiguam partem fortuna tenet et quae mihi tota in tua
|
|
virtute ac moderatione animi posita esse videatur. nullas, ut
|
|
opinor, insidias hostium, nullam proeli dimicationem, nullam
|
5
|
defectionem sociorum, nullam inopiam stipendi aut rei
|
|
frumentariae, nullam seditionem exercitus pertimescimus;
|
|
quae persaepe sapientissimis viris acciderunt, ut, quem ad
|
|
modum gubernatores optimi vim tempestatis, sic illi impetum
|
|
fortunae superare non possent. tibi data est summa pax,
|
10
|
summa tranquillitas, ita tamen ut ea dormientem guberna-
|
|
torem vel obruere, vigilantem etiam delectare possit.
|
|
Constat enim ea provincia primum ex eo genere sociorum
|
6.1
|
quod est ex hominum omni genere humanissimum, deinde
|
|
ex eo genere civium qui aut quod publicani sunt nos summa
|
|
necessitudine attingunt aut quod ita negotiantur ut locupletes
|
|
sint nostri consulatus beneficio se incolumis fortunas habere
|
5
|
arbitrantur. at enim inter hos ipsos exsistunt graves contro-
|
7.1
|
versiae, multae nascuntur iniuriae, magnae contentiones
|
|
consequuntur. quasi vero ego id putem, non te aliquantum
|
|
negoti sustinere! intellego permagnum esse negotium et
|
|
maximi consili, sed memento consili me hoc esse negotium
|
5
|
magis aliquanto quam fortunae putare. quid est enim negoti
|
|
continere eos quibus praesis, si te ipse contineas? id autem
|
|
sit magnum et difficile ceteris, sicut est difficillimum: tibi et
|
|
fuit hoc semper facillimum et vero esse debuit, cuius natura
|
|
talis est ut etiam sine doctrina videatur moderata esse
|
10
|
potuisse, ea autem adhibita doctrina est quae vel vitiosissi-
|
|
mam naturam excolere possit. tu cum pecuniae, cum
|
|
voluptati, cum omnium rerum cupiditati resistes, ut facis,
|
|
erit, credo, periculum ne improbum negotiatorem, paulo
|
|
cupidiorem publicanum comprimere non possis! nam Graeci
|
15
|
quidem sic te ita viventem intuebuntur ut quendam ex
|
|
annalium memoria aut etiam de caelo divinum hominem
|
|
esse in provinciam delapsum putent.
|
|
Atque haec nunc non ut facias sed ut te facere et fecisse
|
8.1
|
gaudeas scribo. praeclarum est enim summo cum imperio
|
|
fuisse in Asia biennium sic ut nullum te signum, nulla
|
|
pictura, nullum vas, nulla vestis, nullum mancipium, nulla
|
|
forma cuiusquam, nulla condicio pecuniae, quibus rebus
|
5
|
abundat ista provincia, ab summa integritate continentiaque
|
|
deduxerit. quid autem reperiri tam eximium aut tam
|
9.1
|
expetendum potest quam istam virtutem, moderationem
|
|
animi, temperantiam non latere in tenebris neque esse
|
|
abditam, sed in luce Asiae, in oculis clarissimae provinciae
|
|
atque in auribus omnium gentium ac nationum esse positam?
|
5
|
non itineribus tuis perterreri homines, non sumptu exhauriri,
|
|
non adventu commoveri? esse, quocumque veneris, et
|
|
publice et privatim maximam laetitiam, cum urbs custodem,
|
|
non tyrannum, domus hospitem, non expilatorem recepisse
|
|
videatur?
|
10
|
His autem in rebus iam te usus ipse profecto erudivit
|
10.1
|
nequaquam satis esse ipsum has te habere virtutes, sed esse
|
|
circumspiciendum diligenter ut in hac custodia provinciae
|
|
non te unum sed omnis ministros imperi tui sociis et civibus
|
|
et rei publicae praestare videare. quamquam legatos habes
|
5
|
eos qui ipsi per se habituri sint rationem dignitatis tuae. de
|
|
quibus honore et dignitate et aetate praestat Tubero, quem
|
|
ego arbitror, praesertim cum scribat historiam, multos ex
|
|
suis annalibus posse deligere quos velit et possit imitari.
|
|
Al<l>ienus autem noster est cum animo et benevolentia tum
|
10
|
vero etiam imitatione vivendi. nam quid ego de Gratidio
|
|
dicam? quem certo scio ita laborare de existimatione sua ut
|
|
propter amorem in nos fraternum etiam de nostra laboret.
|
|
quaestorem habes non tuo iudicio delectum sed eum quem
|
11.1
|
sors dedit. hunc oportet et sua sponte esse moderatum et tuis
|
|
institutis ac praeceptis obtemperare. quorum si quis forte
|
|
esset sordidior, ferres eatenus quoad per se neglegeret eas
|
|
leges quibus esset adstrictus, non ut ea potestate quam tu ad
|
5
|
dignitatem permisisses ad quaestum uteretur. neque enim
|
|
mihi sane placet, praesertim cum hi mores tantum iam ad
|
|
nimiam lenitatem et ad ambitionem incubuerint, scrutari te
|
|
omnis sordis, excutere unum quemque eorum, sed, quanta
|
|
sit in quoque fides, tantum cuique committere.
|
10
|
Atque [inter nos] eos quos tibi comites et adiutores
|
|
negotiorum publicorum dedit ipsa res publica dumtaxat finibus
|
|
iis praestabis quos ante praescripsi. quos vero aut ex domes-
|
12.1
|
ticis convictionibus aut in necessariis apparitionibus tecum
|
|
esse voluisti, qui quasi ex cohorte praetoris appellari solent,
|
|
horum non modo facta sed etiam dicta omnia praestanda
|
|
nobis sunt. sed habes eos tecum quos possis recte facientis
|
5
|
facile diligere, minus consulentis existimationi tuae facillime
|
|
coercere. a quibus, rudis cum esses, videtur potuisse tua
|
|
liberalitas decipi (nam ut quisque est vir optimus, ita
|
|
difficillime esse alios improbos suspicatur); nunc vero tertius
|
|
hic annus habeat integritatem eandem quam superiores,
|
10
|
cautiorem autem ac diligentiorem. sint aures tuae quae id
|
13.1
|
quod audiunt existimentur audire, non in quas ficte et
|
|
simulate quaestus causa insusurretur. sit anulus tuus non ut
|
|
vas aliquod sed tamquam ipse tu, non minister alienae
|
|
voluntatis sed testis tuae. accensus sit eo numero quo eum
|
5
|
maiores nostri esse voluerunt, qui hoc non in benefici loco
|
|
sed in laboris ac muneris non temere nisi libertis suis defere-
|
|
bant, quibus illi quidem non multo secus ac servis impera-
|
|
bant. sit lictor non suae sed tuae lenitatis apparitor,
|
|
maioraque praeferant fasces illi ac secures dignitatis insignia
|
10
|
quam potestatis. toti denique sit provinciae cognitum tibi
|
|
omnium quibus praesis salutem, liberos, famam, fortunas
|
|
esse carissimas. denique haec opinio sit, non modo iis qui
|
|
aliquid acceperint sed iis etiam qui dederint te inimicum, si
|
|
id cognoveris, futurum; neque vero quisquam dabit cum
|
15
|
erit hoc perspectum, nihil per eos qui simulant se apud te
|
|
multum posse abs te solere impetrari. nec tamen haec oratio
|
14.1
|
mea est eius modi ut te in tuos aut durum esse nimium aut
|
|
suspiciosum velim. nam si quis est eorum qui tibi bienni
|
|
spatio numquam in suspicionem avaritiae venerit, ut ego
|
|
Caesium et Chaerippum et Labeonem et audio et quia
|
5
|
cognovi existimo, nihil est quod non et iis et si quis est alius
|
|
eiusdem modi et committi et credi rectissime putem. sed si
|
|
quis est in quo iam offenderis, de quo aliquid senseris, huic
|
|
nihil credideris, nullam partem existimationis tuae com-
|
|
miseris.
|
10
|
In provincia vero ipsa si quem es nactus qui in tuam
|
15.1
|
familiaritatem penitus intrarit, qui nobis ante fuerit ignotus,
|
|
huic quantum credendum sit vide; non quin possint multi
|
|
esse provinciales viri boni, sed hoc sperare licet, iudicare
|
|
periculosum est. multis enim simulationum involucris tegitur
|
5
|
et quasi velis quibusdam obtenditur unius cuiusque natura;
|
|
frons, oculi, vultus persaepe mentiuntur, oratio vero saepis-
|
|
sime. quam ob rem qui potes reperire ex eo genere hominum
|
|
qui pecuniae cupiditate adducti careant iis rebus omnibus a
|
|
quibus nos divulsi esse non possumus, te autem, alienum
|
10
|
hominem, ament ex animo ac non sui commodi causa
|
|
simulent? mihi quidem permagnum videtur, praesertim si
|
|
idem homines privatum non fere quemquam, praetores
|
|
semper omnis amant. quo ex genere si quem forte tui
|
|
cognosti amantiorem (fieri enim potuit) quam temporis,
|
15
|
hunc vero ad tuum numerum libenter adscribito; sin autem
|
|
id non perspicies, nullum genus erit in familiaritate
|
|
cavendum magis, propterea quod et omnis vias pecuniae
|
|
norunt et omnia pecuniae causa faciunt et, quicum victuri
|
|
non sunt, eius existimationi consulere non curant.
|
20
|
Atque etiam e Graecis ipsis diligenter cavendae sunt
|
16.1
|
quaedam familiaritates praeter hominum perpaucorum si
|
|
qui sunt vetere Graecia digni; nunc vero fallaces sunt per-
|
|
multi et leves et diuturna servitute ad nimiam adsentationem
|
|
eruditi. quos ego universos adhiberi liberaliter, optimum
|
5
|
quemque hospitio amicitiaque coniungi dico oportere:
|
|
nimiae familiaritates eorum neque <honestae neque> iam
|
|
fideles sunt. non enim audent adversari nostris voluntatibus
|
|
et [non] invident non nostris solum verum etiam suis.
|
|
Iam qui in eius modi rebus in quibus vereor etiam ne
|
17.1
|
durior sim cautus esse velim ac diligens, quo me animo in
|
|
servis esse censes? quos quidem cum omnibus in locis tum
|
|
praecipue in provinciis regere debemus. quo de genere multa
|
|
praecipi possunt, sed hoc et brevissimum est et facillime
|
5
|
teneri potest, ut ita se gerant in istis Asiaticis itineribus ut si
|
|
iter Appia via faceres, neve interesse quicquam putent utrum
|
|
Trallis an Formias venerint. ac si quis est ex servis egregie
|
|
fidelis, sit in domesticis rebus et privatis: quae res ad officium
|
|
imperi tui atque ad aliquam partem rei publicae pertinebunt,
|
10
|
de iis rebus ne quid attingat. multa enim quae recte committi
|
|
servis fidelibus possunt tamen sermonis et vituperationis
|
|
vitandae causa committenda non sunt.
|
|
Sed nescio quo pacto ad praecipiendi rationem delapsa est
|
18.1
|
oratio mea, cum id mihi propositum initio non fuisset; quid
|
|
enim ei praecipiam quem ego in hoc praesertim genere
|
|
intellegam prudentia non esse inferiorem quam me, usu vero
|
|
etiam superiorem? sed tamen si ad ea quae faceres auctoritas
|
5
|
accederet mea, tibi ipsi illa putavi fore iucundiora. qua re
|
|
sint haec fundamenta dignitatis tuae: tua primum integritas
|
|
et continentia, deinde omnium qui tecum sunt pudor,
|
|
delectus in familiaritatibus et provincialium hominum et
|
|
Graecorum percautus et diligens, familiae gravis et constans
|
10
|
disciplina. quae cum honesta sint in his privatis nostris
|
19.1
|
cottidianisque rationibus, in tanto imperio, tam depravatis
|
|
moribus, tam corruptrice provincia divina videantur necesse
|
|
est.
|
|
Haec institutio atque haec disciplina potest sustinere in
|
5
|
rebus statuendis et decernendis eam severitatem qua tu in iis
|
|
rebus usus es ex quibus non nullas simultates cum magna
|
|
mea laetitia susceptas habemus; nisi forte me Paconi nescio
|
|
cuius, hominis ne Graeci quidem ac Mysi aut Phrygis potius,
|
|
querelis moveri putas aut Tusceni, hominis furiosi ac sordidi,
|
10
|
vocibus, cuius tu ex impurissimis faucibus inhonestissimam
|
|
cupiditatem eripuisti summa cum aequitate. haec et cetera
|
20.1
|
plena severitatis quae statuisti in ista provincia non facile
|
|
sine summa integritate sustineremus. qua re sit summa in
|
|
iure dicendo severitas, dum modo ea ne varietur gratia sed
|
|
conservetur aequabilis. sed tamen parvi refert abs te ipso ius
|
5
|
dici aequaliter et diligenter nisi idem ab iis fiet quibus tu
|
|
eius muneris aliquam partem concesseris. ac mihi quidem
|
|
videtur non sane magna varietas esse negotiorum in admini-
|
|
stranda Asia, sed ea tota iuris dictione maxime sustineri. in
|
|
qua scientiae, praesertim provincialis, ratio ipsa expedita
|
10
|
est: constantia est adhibenda et gravitas, quae resistat non
|
|
solum gratiae verum etiam suspicioni.
|
|
Adiungenda etiam est facilitas in audiendo, lenitas in
|
21.1
|
decernendo, in satis faciendo ac disputando diligentia. his
|
|
rebus nuper C. Octavius iucundissimus fuit, apud quem
|
|
pr<ox>imus lictor quievit, tacuit accensus, quotiens quisque
|
|
voluit dixit et quam voluit diu; quibus ille rebus fortasse
|
5
|
nimis lenis videretur, nisi haec lenitas illam severitatem
|
|
tueretur. cogebantur Sullani homines quae per vim et metum
|
|
abstulerant reddere; qui in magistratibus iniuriose decre-
|
|
verant, eodem ipsis privatis erat iure parendum. haec illius
|
|
severitas acerba videretur, nisi multis condimentis humani-
|
10
|
tatis mitigaretur.
|
|
Quod si haec lenitas grata Romae est, ubi tanta adrogantia
|
22.1
|
est, tam immoderata libertas, tam infinita hominum licentia,
|
|
denique tot magistratus, tot auxilia, tanta vis <populi>,
|
|
tanta senatus auctoritas, quam iucunda tandem praetoris
|
|
comitas in Asia potest esse! in qua tanta multitudo civium,
|
5
|
tanta sociorum, tot urbes, tot civitates unius hominis nutum
|
|
intuentur, ubi nullum auxilium est, nulla conquestio, nullus
|
|
senatus, nulla contio. qua re permagni hominis est et cum
|
|
ipsa natura moderati tum vero etiam doctrina atque opti-
|
|
marum artium studiis eruditi sic se adhibere in tanta potestate
|
10
|
ut nulla alia potestas ab iis quibus is praesit desideretur,
|
|
<ut est> Cyrus ille a Xenophonte non ad historiae fidem
|
23.1
|
scriptus sed ad effigiem iusti imperi, cuius summa gravitas ab
|
|
illo philosopho cum singulari comitate coniungitur. quos
|
|
quidem libros non sine causa noster ille Africanus de manibus
|
|
ponere non solebat. nullum est enim praetermissum in iis
|
5
|
officium diligentis et moderati imperi; eaque si sic coluit ille
|
|
qui privatus futurus numquam fuit, quonam modo retinenda
|
|
sunt iis quibus imperium ita datum est ut redderent et ab iis
|
|
legibus datum est ad quas revertendum est?
|
|
Ac mihi quidem videntur huc omnia esse referenda iis qui
|
24.1
|
praesunt aliis, ut ii qui erunt in eorum imperio sint quam
|
|
beatissimi. quod tibi et esse antiquissimum et ab initio fuisse,
|
|
ut primum Asiam attigisti, constanti fama atque omnium
|
|
sermone celebratum est. est autem non modo eius qui sociis
|
5
|
et civibus sed etiam eius qui servis, qui mutis pecudibus
|
|
praesit eorum quibus praesit commodis utilitatique servire.
|
|
cuius quidem generis constare inter omnis video abs te
|
25.1
|
summam adhiberi diligentiam: nullum aes alienum novum
|
|
contrahi civitatibus, vetere autem magno et gravi multas abs
|
|
te esse liberatas; urbis compluris dirutas ac paene desertas, in
|
|
quibus unam Ioniae nobilissimam, alteram Cariae, Samum
|
5
|
et Halicarnassum, per te esse recreatas; nullas esse in oppidis
|
|
seditiones, nullas discordias; provideri abs te ut civitates
|
|
optimatium consiliis administrentur; sublata Mysiae latro-
|
|
cinia, caedis multis locis repressas, pacem tota provincia
|
|
constitutam, neque solum illa itinerum atque agrorum sed
|
10
|
multo etiam plura et maiora oppidorum et fanorum latro-
|
|
cinia esse depulsa; remotam a fama et a fortunis et ab otio
|
|
locupletum illam acerbissimam ministram praetorum avari-
|
|
tiae, calumniam; sumptus et tributa civitatum ab omnibus
|
|
qui earum civitatum fines incolant tolerari aequaliter;
|
15
|
facillimos esse aditus ad te, patere auris tuas querelis omnium,
|
|
nullius inopiam ac solitudinem non modo illo populari
|
|
accessu ac tribunali sed ne domo quidem et cubiculo esse
|
|
exclusam tuo; toto denique imperio nihil acerbum esse, nihil
|
|
crudele, atque omnia plena clementiae, mansuetudinis,
|
20
|
humanitatis.
|
|
Quantum vero illud est beneficium tuum quod iniquo et
|
26.1
|
gravi vectigali aedilicio cum magnis nostris simultatibus
|
|
Asiam liberasti! etenim si unus homo nobilis queritur palam
|
|
te, quod edixeris ne ad ludos pecuniae decernerentur, HS cc
|
|
sibi eripuisse, quanta tandem pecunia penderetur si omnium
|
5
|
nomine quicumque Romae ludos facerent (quod erat iam
|
|
institutum) erogaretur? quamquam has querelas hominum
|
|
nostrorum illo consilio oppressimus (quod in Asia nescio
|
|
quonam modo, Romae quidem non mediocri cum admira-
|
|
tione laudatur), quod, cum ad templum monumentumque
|
10
|
nostrum civitates pecunias decrevissent, cumque id et pro
|
|
meis magnis meritis et pro tuis maximis beneficiis summa
|
|
sua voluntate fecissent, nominatimque lex exciperet ut ad
|
|
templum et monumentum capere liceret, cumque id quod
|
|
dabatur non esset interiturum sed in ornamentis templi
|
15
|
futurum, ut non mihi potius quam populo Romano ac dis
|
|
immortalibus datum videretur, tamen id in quo erat dignitas,
|
|
erat lex, erat eorum qui faciebant voluntas accipiendum non
|
|
putavi cum aliis de causis tum etiam ut animo aequiore
|
|
ferrent ii quibus nec deberetur nec liceret.
|
20
|
Quapropter incumbe toto animo et studio omni in eam
|
27.1
|
rationem qua adhuc usus es, ut eos quos tuae fidei potesta-
|
|
tique senatus populusque Romanus commisit et credidit
|
|
diligas et omni ratione tueare et esse quam beatissimos velis.
|
|
quod si te sors Afris aut Hispanis aut Gallis praefecisset,
|
5
|
immanibus ac barbaris nationibus, tamen esset humanitatis
|
|
tuae consulere eorum commodis et utilitati salutique servire;
|
|
cum vero ei generi hominum praesimus non modo in quo
|
|
ipsa sit sed etiam a quo ad alios pervenisse putetur humanitas,
|
|
certe iis eam potissimum tribuere debemus a quibus accepi-
|
10
|
mus. non enim me hoc iam dicere pudebit, praesertim in ea
|
28.1
|
vita atque iis rebus gestis in quibus non potest residere
|
|
inertiae aut levitatis ulla suspicio, nos ea quae consecuti
|
|
simus iis studiis et artibus esse adeptos quae sint nobis
|
|
Graeciae monumentis disciplinisque tradita. qua re praeter
|
5
|
communem fidem quae omnibus debetur, praeterea nos isti
|
|
hominum generi praecipue debere videmur ut, quorum
|
|
praeceptis sumus eruditi, apud eos ipsos quod ab iis didiceri-
|
|
mus velimus expromere.
|
|
Atque ille quidem princeps ingeni et doctrinae Plato tum
|
29.1
|
denique fore beatas res publicas putavit si aut docti ac
|
|
sapientes homines eas regere coepissent aut ii qui regerent
|
|
omne suum studium in doctrina et sapientia collocarent.
|
|
hanc coniunctionem videlicet potestatis et sapientiae saluti
|
5
|
censuit civitatibus esse posse. quod fortasse aliquando
|
|
universae rei publicae nostrae, nunc quidem profecto isti
|
|
provinciae contigit, ut is in ea summam potestatem haberet
|
|
cui in doctrina, cui in virtute atque humanitate percipienda
|
|
plurimum <positum> a pueritia studi fuisset et temporis. qua
|
30.1
|
re cura ut hic annus qui ad laborem tuum accessit idem ad
|
|
salutem Asiae prorogatus esse videatur. quoniam in te
|
|
retinendo fuit Asia felicior quam nos in deducendo, perfice
|
|
ut laetitia provinciae desiderium nostrum leniatur. etenim si
|
5
|
in promerendo ut tibi tanti honores haberentur quanti haud
|
|
scio an nemini fuisti omnium diligentissimus, multo maiorem
|
|
in his honoribus tuendis adhibere diligentiam debes. equidem
|
31.1
|
de isto genere honorum quid sentirem scripsi ad te ante.
|
|
semper eos putavi, si vulgares essent, vilis, si temporis causa
|
|
constituerentur, levis; si vero, id quod ita factum est, meritis
|
|
tuis tribuerentur, existimabam multam tibi in his honoribus
|
5
|
tuendis operam esse ponendam. qua re quoniam in istis
|
|
urbibus cum summo imperio et potestate versaris in quibus
|
|
tuas virtutes consecratas et in deorum numero collocatas
|
|
vides, in omnibus rebus quas statues, quas decernes, quas
|
|
ages, quid tantis hominum opinionibus, tantis de te iudiciis,
|
10
|
tantis honoribus debeas cogitabis. id autem erit eius modi ut
|
|
consulas omnibus, ut medeare incommodis hominum,
|
|
provideas saluti, ut te parentem Asiae et dici et haberi velis.
|
|
Atque huic tuae voluntati ac diligentiae difficultatem
|
32.1
|
magnam adferunt publicani. quibus si adversamur, ordinem
|
|
de nobis optime meritum et per nos cum re publica coniun-
|
|
ctum et a nobis et a re publica diiungemus; sin autem omnibus
|
|
in rebus obsequemur, funditus eos perire patiemur quorum
|
5
|
non modo saluti sed etiam commodis consulere debemus.
|
|
haec est una, si vere cogitare volumus, in toto imperio tuo
|
|
difficultas. nam esse abstinentem, continere omnis cupiditates,
|
|
suos coercere, iuris aequabilem tenere rationem, <diligentem>
|
|
te in rebus cognoscendis, facilem in hominibus audiendis
|
10
|
admittendisque praebere praeclarum magis est quam diffi-
|
|
cile. non est enim positum in labore aliquo sed in quadam
|
|
inductione animi et voluntate. illa causa publicanorum
|
33.1
|
quantam acerbitatem adferat sociis intelleximus ex civibus
|
|
qui nuper in portoriis Italiae tollendis non tam de portorio
|
|
quam de non nullis iniuriis portitorum querebantur. qua re
|
|
non ignoro quid sociis accidat in ultimis terris, cum audierim
|
5
|
in Italia querelas civium. hic te ita versari ut et publicanis
|
|
satis facias, praesertim publicis male redemptis, et socios
|
|
perire non sinas divinae cuiusdam virtutis esse videtur, id
|
|
est tuae.
|
|
Ac primum Graecis id quod acerbissimum est, quod sunt
|
10
|
vectigales, non ita acerbum videri debet, propterea quod sine
|
|
imperio populi Romani suis institutis per se ipsi ita fuerunt.
|
|
nomen autem publicani aspernari non possunt, qui pendere
|
|
ipsi vectigal sine publicano non potuerint quod iis aequaliter
|
|
Sulla discripserat. non esse autem leniores in exigendis
|
15
|
vectigalibus Graecos quam nostros publicanos hinc intellegi
|
|
potest quod Caunii nuper omnibusque ex insulis quae erant
|
|
a Sulla Rhodiis attributae confugerunt ad senatum, nobis ut
|
|
potius vectigal quam Rhodiis penderent. qua re nomen
|
|
publicani neque ii debent horrere qui semper vectigales
|
20
|
fuerunt, neque ii aspernari qui per se pendere vectigal non
|
|
potuerunt, neque ii recusare qui postulaverunt. simul et illud
|
34.1
|
Asia cogitet, nullam ab se neque belli externi neque domesti-
|
|
carum discordiarum calamitatem afuturam fuisse, si hoc
|
|
imperio non teneretur; id autem imperium cum retineri sine
|
|
vectigalibus nullo modo possit, aequo animo parte aliqua
|
5
|
suorum fructuum pacem sibi sempiternam redimat atque
|
|
otium. quod si genus ipsum et nomen publicani non iniquo
|
35.1
|
animo sustinebunt, poterunt iis consilio et prudentia tua
|
|
reliqua videri mitiora. possunt in pactionibus faciendis non
|
|
legem spectare censoriam sed potius commoditatem confici-
|
|
endi negoti et liberationem molestiae. potes etiam tu id
|
5
|
facere, quod et fecisti egregie et facis, ut commemores quanta
|
|
sit in publicanis dignitas, quantum nos illi ordini debeamus,
|
|
ut remoto imperio ac vi potestatis et fascium publicanos cum
|
|
Graecis gratia atque auctoritate coniungas [sed] et ab iis de
|
|
quibus optime tu meritus es et qui tibi omnia debent hoc
|
10
|
petas, ut facilitate sua nos eam necessitudinem quae est nobis
|
|
cum publicanis obtinere et conservare patiantur.
|
|
Sed quid ego te haec hortor quae tu non modo facere potes
|
36.1
|
tua sponte sine cuiusquam praeceptis sed etiam magna iam
|
|
ex parte perfecisti? non enim desistunt nobis agere cottidie
|
|
gratias honestissimae et maximae societates, quod quidem
|
|
mihi idcirco iucundius est quod idem faciunt Graeci. difficile
|
5
|
est autem ea quae commodis utilitate<que> et prope natura
|
|
diversa sunt voluntate coniungere. at ea quidem quae supra
|
|
scripta sunt non ut te instituerem scripsi (neque enim
|
|
prudentia tua cuiusquam praecepta desiderat), sed me in
|
|
scribendo commemoratio tuae virtutis delectavit. quamquam
|
10
|
in his litteris longior fui quam aut vellem aut quam me
|
|
putavi fore.
|
|
Unum est quod tibi ego praecipere non desinam neque te
|
37.1
|
patiar, quantum erit in me, cum exceptione laudari. omnes
|
|
enim qui istinc veniunt ita de tua virtute, integritate, humani-
|
|
tate commemorant ut in tuis summis laudibus excipiant
|
|
unam iracundiam. quod vitium cum in hac privata cottidi-
|
5
|
anaque vita levis esse animi atque infirmi videtur, tum vero
|
|
nihil est tam deforme quam ad summum imperium etiam
|
|
acerbitatem naturae adiungere. qua re illud non suscipiam
|
|
ut quae de iracundia dici solent a doctissimis hominibus
|
|
ea nunc tibi exponam, cum et nimis longus esse nolim et ex
|
10
|
multorum scriptis ea facile possis cognoscere: illud, quod est
|
|
epistulae proprium, ut is ad quem scribitur de iis rebus quas
|
|
ignorat certior fiat, praetermittendum esse non puto.
|
|
Sic ad nos omnes fere deferunt: nihil, cum absit iracundia,
|
38.1
|
dicere solent te fieri posse iucundius; sed cum te alicuius
|
|
improbitas perversitasque commoverit, sic te animo incitari
|
|
ut ab omnibus tua desideretur humanitas. qua re quoniam in
|
|
eam rationem vitae nos non tam cupiditas quaedam gloriae
|
5
|
quam res ipsa ac fortuna deduxit ut sempiternus sermo
|
|
hominum de nobis futurus sit, caveamus, quantum efficere
|
|
et consequi possumus, ut ne quod in nobis insigne vitium
|
|
fuisse dicatur. neque ego nunc hoc contendo, quod fortasse
|
|
cum in omni natura tum iam in nostra aetate difficile est,
|
10
|
mutare animum et, si quid est penitus insitum moribus, id
|
|
subito evellere, sed te illud admoneo ut, si hoc plane vitare
|
|
non potes, quod ante occupatur animus ab iracundia quam
|
|
providere ratio potuit ne occuparetur, ut te ante compares
|
|
cottidieque meditere resistendum esse iracundiae, cumque
|
15
|
ea maxime animum moveat tum tibi esse diligentissime
|
|
linguam continendam; quae quidem mihi virtus interdum
|
|
non minor videtur quam omnino non irasci. nam illud est
|
|
non solum gravitatis sed non numquam etiam lentitudinis;
|
|
moderari vero et animo et orationi cum sis iratus, aut etiam
|
20
|
tacere et tenere in sua potestate motum animi et dolorem,
|
|
etsi non est perfectae sapientiae, tamen est non mediocris
|
|
ingeni.
|
|
Atque in hoc genere multo te esse iam commodiorem
|
39.1
|
mitioremque nuntiant. nullae tuae vehementiores animi
|
|
concitationes, nulla maledicta ad nos, nullae contumeliae
|
|
perferuntur. quae cum abhorrent a litteris, ab humanitate,
|
|
tum vero contraria sunt imperio ac dignitati. nam si implaca-
|
5
|
biles iracundiae sunt, summa est acerbitas; sin autem exora-
|
|
biles, summa levitas, quae tamen ut in malis acerbitati
|
|
anteponenda est. sed quoniam primus annus habuit de hac
|
40.1
|
reprehensione plurimum sermonis, credo propterea quod tibi
|
|
hominum iniuriae, quod avaritia, quod insolentia praeter
|
|
opinionem accidebat et intolerabilis videbatur, secundus
|
|
autem multo levior<em>, quod et consuetudo et ratio et, ut
|
5
|
ego arbitror, meae quoque litterae te patientiorem leniorem-
|
|
que fecerunt, tertius annus ita debet esse emendatus ut ne
|
|
minimam quidem rem quisquam possit ullam reprehendere.
|
|
Ac iam hoc loco non hortatione neque praeceptis sed
|
41.1
|
precibus tecum fraternis ago, totum ut animum, curam
|
|
cogitationemque tuam ponas in omnium laude undique
|
|
colligenda. quod si [in] mediocris tantum sermonis ac
|
|
praedicationis nostrae res essent, nihil abs te eximium, nihil
|
5
|
praeter aliorum consuetudinem postularetur. nunc vero
|
|
propter earum rerum in quibus versati sumus splendorem et
|
|
magnitudinem, nisi summam laudem ex ista provincia
|
|
adsequimur, vix videmur summam vituperationem posse
|
|
vitare. ea nostra ratio est ut omnes boni cum faveant tum
|
10
|
etiam omnem a nobis diligentiam virtutemque et postulent
|
|
et exspectent, omnes autem improbi, quod cum iis bellum
|
|
sempiternum suscepimus, vel minima re ad reprehendendum
|
|
contenti esse videantur. qua re quoniam eius modi theatrum
|
42.1
|
totius Asiae virtutibus tuis est datum, celebritate refertissi-
|
|
mum, magnitudine amplissimum, iudicio eruditissimum,
|
|
natura autem ita resonans ut usque Romam significationes
|
|
vocesque referantur, contende, quaeso, atque elabora non
|
5
|
modo ut his rebus dignus fuisse sed etiam ut illa omnia tuis
|
|
artibus superasse videare; et quoniam mihi casus urbanam
|
43.1
|
in magistratibus administrationem rei publicae, tibi provin-
|
|
cialem dedit, [et] si mea pars nemini cedit, fac ut tua ceteros
|
|
vincat. simul et illud cogita, nos non de reliqua et sperata
|
|
gloria iam laborare sed de parta dimicare, quae quidem non
|
5
|
tam expetenda nobis fuit quam tuenda est.
|
|
Ac si mihi quicquam esset abs te separatum, nihil amplius
|
|
desiderarem hoc statu qui mihi iam partus est. nunc vero sic
|
|
res sese habet ut, nisi omnia tua facta atque dicta nostris
|
|
rebus istinc respondeant, ego me tantis meis laboribus
|
10
|
tantisque periculis, quorum tu omnium particeps fuisti, nihil
|
|
consecutum putem. quod si ut amplissimum nomen conse-
|
|
queremur unus praeter ceteros adiuvisti, certe idem ut id
|
|
retineamus praeter ceteros elaborabis. non est tibi his solis
|
|
utendum existimationibus ac iudiciis qui nunc sunt hominum
|
15
|
sed iis etiam qui futuri sunt; quamquam illorum erit verius
|
|
iudicium, obtrectatione et malevolentia liberatum. denique
|
44.1
|
etiam illud debes cogitare, non te tibi soli gloriam quaerere;
|
|
quod si esset, tamen non neglegeres, praesertim cum
|
|
amplissimis monumentis consecrare voluisses memoriam
|
|
nominis tui. sed ea tibi est communicanda mecum, prodenda
|
5
|
liberis nostris. in qua cavendum est ne, si neglegentior fueris,
|
|
<non> tibi parum consuluisse sed etiam tuis invidisse videaris.
|
|
Atque haec non eo dicuntur ut te oratio mea dormientem
|
45.1
|
excitasse sed potius ut currentem incitasse videatur. facies
|
|
enim perpetuo quae fecisti, ut omnes aequitatem tuam,
|
|
temperantiam, severitatem integritatemque laudarent. sed
|
|
me quaedam tenet propter singularem amorem infinita in te
|
5
|
aviditas gloriae. quamquam illud existimo, cum iam tibi
|
|
Asia sicuti uni cuique sua domus nota esse debeat, cum ad
|
|
tuam summam prudentiam tantus usus accesserit, nihil esse
|
|
quod ad laudem attineat quod non tu optime perspicias et
|
|
tibi non sine cuiusquam hortatione in mentem veniat
|
10
|
cottidie. sed ego quia, cum tua lego, te audire, et quia, cum
|
|
ad te scribo, tecum loqui videor, idcirco et tua longissima
|
|
quaque epistula maxime delector et ipse in scribendo sum
|
|
saepe longior.
|
|
Illud te ad extremum et oro et hortor ut, tamquam poetae
|
46.1
|
boni et actores industrii solent, sic tu in extrema parte et
|
|
conclusione muneris ac negoti tui diligentissimus sis, ut hic
|
|
tertius annus imperi tui †tamquam tertius† perfectissimus
|
|
atque ornatissimus fuisse videatur. id facillime facies si me,
|
5
|
cui semper uni magis quam universis placere voluisti, tecum
|
|
semper esse putabis et omnibus iis rebus quas dices et facies
|
|
interesse.
|
|
Reliquum est ut te orem ut valetudini tuae, si me et tuos
|
|
omnis valere vis, diligentissime servias.
|
10
|