Quid ad haec Quinctius? Sane nihil certum neque 35.1
unum, in quo non modo possit verum putet se posse con-
sistere. Primum enim illud ini<e>c<i>t, nihil posse dolo malo
familiae fieri. Hoc loco non solum fecit ut defenderet
Fabium, sed ut omnino huiusce modi iudicia dissolveret. 5
Nam si venit id in iudicium de familia quod omnino familia
nulla potest committere, nullum est iudicium, absolvantur
omnes de <si>mili causa necesse est, bona me hercule! Si hoc 36.1
solum esset, tamen vos, tales viri, nolle deberetis maximam
rem coniunctam cum summa re publica fortunisque priva-
torum, severissimum iudicium maximaque ratione composi-
tum per vos videri esse dissolutum. Sed non id solum 5
agitur . . .
Prisc. GL 2.197K
hoc iudicium sic exspectatur ut non unae rei statui, sed 36(fr).7
omnibus constitui putetur.
. . . ego intellego, et tamen dicendum est ad ea quae dixit Quin- 37.1
ctius, non quo ad rem pertineat, sed ne quid, quia a me
praetermissum sit, pro concesso putetur.
  Dicis oportere quaeri, homines M. Tulli iniuria occisi sint 38.1
necne. De quo hoc primum quaero, venerit ea res in hoc
iudicium necne. Si non venit, quid attinet aut nos dicere
aut hos quaerere? Si autem venit, quid attinuit te tam
multis verbis a praetore postulare ut adderet in iudicium 5
'inivria,' et, quia non impetrasses, tribunos pl. appellare
et hic in iudicio queri praetoris iniquitatem, quod de iniuria
non addidisset? Haec cum praetorem postulabas, cum tri- 39.1
bunos appellabas, nempe <ita> dicebas, potestatem tibi fieri
oportere ut, si posses, recuperatoribus persuaderes non esse
iniuria M. Tullio damnum datum. Quod ergo ideo in iudi-
cium addi voluisti, ut de eo tibi apud recuperatores dicere 5
liceret, eo non addito nihilo minus tamen ita dicis, quasi id
ipsum a quo <d>e<pul>s<u>s es impetraris? At quibus verbis in
decernendo Metellus usus est ceteri<que> quos appellasti?
Nonne haec omnium fuit oratio, quod vi hominibus armatis
coactisve familia fecisse diceretur, id tametsi nullo iure fieri 10
potuerit, tamen se nihil addituros? Et recte, recuperatores.
Nam cum perfugio nullo constituto tamen haec scelera servi 40.1
audacissime faciant, domini impudentissime confiteantur,
quid censetis fore, si praetor iudicet eius modi caedis fieri
iure posse? An quicquam interest utrum magistratus pec-
cato defensionem constituant an peccandi potestatem licen- 5
tiamque permittant? Etenim, recuperatores, non damno 41.1
commoventur magistratus ut in haec verba iudicium dent.
Nam <si> id esset, nec recuperatores potius darent quam iudi-
cem nec in universam familiam, sed in eum <qui>cum nomi-
natim ageretur, nec in quadruplum, sed in duplum, et <ad> 5
'damnvm' adderetur 'inivria.' Neque enim is qui hoc
iudicium dedit, de ceteris damnis ab lege Aquilia recedit, in
quibus nihil agitur nisi damnum, qua de re praetor animum
debet advertere. In hoc iudicio videtis agi de vi, videtis 42.1
agi de hominibus armatis, videtis aedificiorum expugnationes,
agri vastationes, hominum trucidationes, incendia, rapinas,
sanguinem in iudicium venire, et miramini satis habuisse eos
qui hoc iudicium dederunt id quaeri, utrum haec tam acerba, 5
tam indigna, tam atrocia facta essent necne, non utrum iure
facta an iniuria? Non ergo praetores a lege Aquilia reces-
serunt, quae de damno est, sed de vi et armis severum iudi-
cium constituerunt, nec ius et iniuriam quaeri nusquam
putarunt oportere, sed eos qui armis quam iure agere ma- 10
luissent de iure et iniuria disputare noluerunt. Neque ideo 43.1
de iniuria non addiderunt quod in aliis rebus non adderent,
sed ne ipsi iudicarent posse homines servos iure arma capere
et manum cogere, neque quod putarent, si additum esset,
posse hoc talibus viris persuaderi non iniuria factum, sed ne 5
quod tamen scutum dare in iudicio viderentur eis quos
propter haec arma in iudicium vocavissent. Fuit illud in- 44.1
terdictum apud maiores nostros de vi quod hodie quoque
est: Vnde tv avt familia avt procvrator tvvs illvm
avt familiam avt procvratorem illivs in hoc anno
vi deiecisti. Deinde additur illius iam hoc causa quicum 5
agitur: cvm ille possideret, et hoc amplius: qvod nec vi nec
clam nec precario possideret. Multa dantur ei qui vi 45.1
alterum detrusisse dicitur; quorum si unum quodlibet pro-
bare iudici potuerit, etiam si confessus erit se vi deiecisse,
vincat necesse est vel non possedisse eum qui deiectus sit,
vel vi ab se possedisse, vel clam, vel precario. Ei qui de vi 5
confessus esset tot defensiones tamen ad causam obtinendam
maiores reliquerunt. Age illud alterum interdictum con- 46.1
sideremus, quod item nunc est constitutum propter eandem
iniquitatem temporum nimiamque hominum <licentiam> . . .
boni debent dicere. Atque ille legem mihi de xii tabulis 47.1
recitavit, quae permittit ut furem noctu liceat occidere et
luce, si se telo defendat, et legem antiquam de legibus sacra-
tis, quae iubeat inpune occidi eum qui tribunum pl. pulsa-
verit. Nihil, ut opinor, praeterea de legibus. Qua in re hoc 48.1
primum quaero, quid ad hoc iudicium recitari istas leges
pertinuerit. Num quem tribunum pl. servi M. Tulli pulsa-
verunt? Non opinor. Num furatum domum P. Fabi noctu
venerunt? Ne id quidem. Num luce furatum venerunt et 5
se telo defenderunt? Dici non potest. Ergo istis legibus
quas recitasti certe non potuit istius familia servos M. Tulli
occidere. 'Non,' inquit, 'ad eam rem recitavi, sed ut hoc 49.1
intellegeres, non visum esse maioribus nostris tam indignum
istuc nescio quid quam tu putas, hominem occidi.' At pri-
mum istae ipsae leges quas recitas, ut mittam cetera, signi-
ficant quam noluerint maiores nostri, nisi cum pernecesse 5
esset, hominem occidi. Ista lex sacrata est, quam rogarunt
armati, ut inermes sine periculo possent esse. Qua re non
iniuria, quo magistratu munitae leges sunt, eius magistratus
corpus legibus vallatum esse voluerunt. Furem, hoc est 50.1
praedonem et latronem, luce occidi vetant xii tabulae; cum
intra parietes tuos hostem certissimum teneas, nisi se telo
defendit, inquit, etiam si cum telo venerit, nisi utetur telo eo
ac repugnabit, non occides; quod si repugnat, 'endoplo- 5
rato,' hoc est conclamato, ut aliqui audiant et conveniant.
Quid ad hanc clementiam addi potest, qui ne hoc quidem
permiserint, ut domi suae caput suum sine testibus et arbitris
ferro defendere liceret?