Quaeramus igitur causam, quae inpulerit eum, qui
|
9.1
|
haec machinatus sit, ut originem rerum et molitionem
|
|
novam quaereret. Probitate videlicet praestabat; pro-
|
|
bus autem invidet nemini; itaque omnia sui similia
|
|
generavit. Haec nimirum gignendi mundi causa iustis-
|
5
|
sima. Nam cum constituisset deus bonis omnibus
|
|
explere mundum, mali nihil admiscere, quoad natura
|
|
pateretur, quicquid erat, quod in cernendi sensum ca-
|
|
deret, id sibi adsumpsit non tranquillum et quietum,
|
|
sed inmoderate agitatum et fluitans, idque ex inordi-
|
10
|
nato in ordinem adduxit; hoc enim iudicabat esse
|
|
praestantius. Fas autem nec est nec umquam fuit
|
10.1
|
quicquam nisi pulcherrimum facere ei, qui esset op-
|
|
tumus. Cum rationem igitur habuisset, reperiebat nihil
|
|
esse eorum, quae natura cernerentur, inintellegens in-
|
|
tellegente in toto genere praestantius. Quocirca intel-
|
5
|
legentiam in animo, animum inclusit in corpore. Sic
|
|
ratus est opus illud effectum esse pulcherrimum. Quam
|
|
ob causam non est cunctandum profiteri, si modo in-
|
|
vestigari aliquid coniectura potest, hunc mundum animal
|
|
esse, idque intellegens et divina providentia constitutum.
|
10
|
Hoc posito, quod sequitur, videndum est, cuiusnam
|
11.1
|
animantium deus in fingendo mundo similitudinem secu-
|
|
tus sit. Nullius profecto id quidem, quae sunt nobis nota
|
|
animantia; sunt enim omnia in quaedam genera partita
|
|
aut inchoata nulla ex parte perfecta; imperfecto autem
|
5
|
nec absoluto simile pulchrum esse nihil potest. Cuius
|
|
ergo omne animal quasi particula quaedam est, sive in
|
|
singulis sive in universo genere cernatur, eius similem
|
|
mundum esse dicamus. Omnes igitur, qui animo cernun-
|
|
tur et ratione intelleguntur, animantes conplexu rationis
|
10
|
et intellegentiae sicut homines hoc mundo et pecudes
|
|
et omnia, quae sub aspectum cadunt, conprehenduntur.
|
|
Quod enim pulcherrimum in rerum natura intellegi
|
12.1
|
potest, et quod ex omni parte absolutissimum est, cum
|
|
deus <eius> similem mundum efficere vellet, animal
|
|
unum aspectabile, in quo omnia animalia contineren-
|
|
tur, effecit. Rectene igitur unum mundum diximus,
|
5
|
an fuit pluris aut innumerabilis dictu melius et ve-
|
|
rius? Unus profecto, siquidem factus est ad exemplum.
|
|
Quod enim omnis animantis eos, qui ratione intelle-
|
|
guntur, complectitur, id non potest esse cum altero.
|
|
Rursus enim alius animans, qui eum contineat, sit
|
10
|
necesse est, cuius partes sint animantes superiores,
|
|
caelumque hoc simulacrum illius ultimi sit, non pro-
|
|
ximi. Quorum ne quid accideret, atque ut hic mun-
|
|
dus esset animanti absoluto simillimus, hoc ipso, quod
|
|
solus atque unus esset, idcirco singularem deus hunc
|
15
|
mundum atque unigenam procreavit.
|
|