Est haec divina atque incredibilis virtus imperatoris. 36.1
Quid? ceterae quas paulo ante commemorare coeperam
quantae atque quam multae sunt! Non enim bellandi
virtus solum in summo ac perfecto imperatore quaerenda
est sed multae sunt artes eximiae huius administrae comi- 5
tesque virtutis. Ac primum quanta innocentia debent esse
imperatores, quanta deinde in omnibus rebus temperantia,
quanta fide, quanta facilitate, quanto ingenio, quanta
humanitate! quae breviter qualia sint in Cn. Pompeio con-
sideremus. Summa enim sunt omnia, Quirites, sed ea 10
magis ex aliorum contentione quam ipsa per sese cognosci
atque intellegi possunt. Quem enim possumus imperatorem 37.1
ullo in numero putare cuius in exercitu centuriatus veneant
atque venierint? Quid hunc hominem magnum aut amplum
de re publica cogitare qui pecuniam ex aerario depromptam
ad bellum administrandum aut propter cupiditatem pro- 5
vinciae magistratibus diviserit aut propter avaritiam Romae
in quaestu reliquerit? Vestra admurmuratio facit, Quirites,
ut agnoscere videamini qui haec fecerint; ego autem nomino
neminem; qua re irasci mihi nemo poterit nisi qui ante
de se voluerit confiteri. Itaque propter hanc avaritiam 10
imperatorum quantas calamitates, quocumque ventum sit,
nostri exercitus adferant quis ignorat? Itinera quae per 38.1
hosce annos in Italia per agros atque oppida civium Ro-
manorum nostri imperatores fecerint recordamini; tum
facilius statuetis quid apud exteras nationes fieri existimetis.
Vtrum pluris arbitramini per hosce annos militum vestrorum 5
armis hostium urbis an hibernis sociorum civitates esse
deletas? Neque enim potest exercitum is continere im-
perator qui se ipse non continet, neque severus esse in
iudicando qui alios in se severos esse iudices non volt.
Hic miramur hunc hominem tantum excellere ceteris, cuius 39.1
legiones sic in Asiam pervenerint ut non modo manus tanti
exercitus sed ne vestigium quidem cuiquam pacato nocuisse
dicatur? Iam vero quem ad modum milites hibernent
cotidie sermones ac litterae perferuntur; non modo ut 5
sumptum faciat in militem nemini vis adfertur sed ne
cupienti quidem quicquam permittitur. Hiemis enim non
avaritiae perfugium maiores nostri in sociorum atque ami-
corum tectis esse voluerunt. Age vero, ceteris in rebus 40.1
quae sit temperantia considerate. Vnde illam tantam
celeritatem et tam incredibilem cursum inventum putatis?
Non enim illum eximia vis remigum aut ars inaudita
quaedam gubernandi aut venti aliqui novi tam celeriter in 5
ultimas terras pertulerunt, sed eae res quae ceteros remorari
solent non retardarunt. Non avaritia ab instituto cursu ad
praedam aliquam devocavit, non libido ad voluptatem, non
amoenitas ad delectationem, non nobilitas urbis ad cogni-
tionem, non denique labor ipse ad quietem; postremo 10
signa et tabulas ceteraque ornamenta Graecorum oppidorum
quae ceteri tollenda esse arbitrantur, ea sibi ille ne visenda
quidem existimavit. Itaque omnes nunc in eis locis Cn. 41.1
Pompeium sicut aliquem non ex hac urbe missum sed de
caelo delapsum intuentur; nunc denique incipiunt credere
fuisse homines Romanos hac quondam continentia, quod
iam nationibus exteris incredibile ac falso memoriae pro- 5
ditum videbatur; nunc imperi vestri splendor illis gentibus
lucem adferre coepit; nunc intellegunt non sine causa
maiores suos tum cum ea temperantia magistratus habe-
bamus servire populo Romano quam imperare aliis maluisse.
Iam vero ita faciles aditus ad eum privatorum, ita liberae 10
querimoniae de aliorum iniuriis esse dicuntur, ut is qui
dignitate principibus excellit facilitate infimis par esse
videatur. Iam quantum consilio, quantum dicendi gravitate 42.1
et copia valeat, in quo ipso inest quaedam dignitas impera-
toria, vos, Quirites, hoc ipso ex loco saepe cognostis. Fidem
vero eius quantam inter socios existimari putatis quam
hostes omnes omnium generum sanctissimam iudicarint? 5
Humanitate iam tanta est ut difficile dictu sit utrum hostes
magis virtutem eius pugnantes timuerint an mansuetudinem
victi dilexerint. Et quisquam dubitabit quin huic hoc
tantum bellum permittendum sit qui ad omnia nostrae
memoriae bella conficienda divino quodam consilio natus 10
esse videatur?