DE RERVM NATVRA
|
|
LIBER TERTIVS
|
|
E tenebris tantis tam clarum extollere lumen
|
3.1
|
qui primus potuisti inlustrans commoda vitae,
|
|
te sequor, o Graiae gentis decus, inque tuis nunc
|
|
ficta pedum pono pressis vestigia signis,
|
|
non ita certandi cupidus quam propter amorem
|
5
|
quod te imitari aveo; quid enim contendat hirundo
|
|
cycnis, aut quid nam tremulis facere artubus haedi
|
|
consimile in cursu possint et fortis equi vis?
|
|
tu, pater, es rerum inventor, tu patria nobis
|
|
suppeditas praecepta, tuisque ex, inclute, chartis,
|
10
|
floriferis ut apes in saltibus omnia libant,
|
|
omnia nos itidem depascimur aurea dicta,
|
|
aurea, perpetua semper dignissima vita.
|
|
nam simul ac ratio tua coepit vociferari
|
|
naturam rerum divina mente coorta
|
15
|
diffugiunt animi terrores, moenia mundi
|
|
discedunt. totum video per inane geri res.
|
|
apparet divum numen sedesque quietae,
|
|
quas neque concutiunt venti nec nubila nimbis
|
|
aspergunt neque nix acri concreta pruina
|
20
|
cana cadens violat semper<que> innubilus aether
|
|
integit et large diffuso lumine ridet:
|
|
omnia suppeditat porro natura neque ulla
|
|
res animi pacem delibat tempore in ullo.
|
|
at contra nusquam apparent Acherusia templa,
|
25
|
nec tellus obstat quin omnia dispiciantur,
|
|
sub pedibus quae cumque infra per inane geruntur.
|
|
his ibi me rebus quaedam divina voluptas
|
|
percipit atque horror, quod sic natura tua vi
|
|
tam manifesta patens ex omni parte retecta est.
|
30
|
Et quoniam docui, cunctarum exordia rerum
|
|
qualia sint et quam variis distantia formis
|
|
sponte sua volitent aeterno percita motu,
|
|
quove modo possint res ex his quaeque creari,
|
|
hasce secundum res animi natura videtur
|
35
|
atque animae claranda meis iam versibus esse
|
|
et metus ille foras praeceps Acheruntis agendus,
|
|
funditus humanam qui vitam turbat ab imo
|
|
omnia suffundens mortis nigrore neque ullam
|
|
esse voluptatem liquidam puramque relinquit.
|
40
|
nam quod saepe homines morbos magis esse timendos
|
|
infamemque ferunt vitam quam Tartara leti
|
|
et se scire animi naturam sanguinis esse,
|
|
aut etiam venti, si fert ita forte voluntas,
|
46
|
nec prosum quicquam nostrae rationis egere,
|
44
|
hinc licet advertas animum magis omnia laudis
|
45
|
iactari causa quam quod res ipsa probetur.
|
47
|
extorres idem patria longeque fugati
|
|
conspectu ex hominum, foedati crimine turpi,
|
|
omnibus aerumnis adfecti denique vivunt,
|
50
|
et quo cumque tamen miseri venere parentant
|
|
et nigras mactant pecudes et manibus divis
|
|
inferias mittunt multoque in rebus acerbis
|
|
acrius advertunt animos ad religionem.
|
|
quo magis in dubiis hominem spectare periclis
|
55
|
convenit adversisque in rebus noscere qui sit;
|
|
nam verae voces tum demum pectore ab imo
|
|
eliciuntur <et> eripitur persona †manare.
|
|
denique avarities et honorum caeca cupido,
|
|
quae miseros homines cogunt transcendere fines
|
60
|
iuris et inter dum socios scelerum atque ministros
|
|
noctes atque dies niti praestante labore
|
|
ad summas emergere opes, haec vulnera vitae
|
|
non minimam partem mortis formidine aluntur.
|
|
turpis enim ferme contemptus et acris egestas
|
65
|
semota ab dulci vita stabilique videtur
|
|
et quasi iam leti portas cunctarier ante;
|
|
unde homines dum se falso terrore coacti
|
|
effugisse volunt longe longeque remosse,
|
|
sanguine civili rem conflant divitiasque
|
70
|
conduplicant avidi, caedem caede accumulantes,
|
|
crudeles gaudent in tristi funere fratris
|
|
et consanguineum mensas odere timentque.
|
|
consimili ratione ab eodem saepe timore
|
|
macerat invidia ante oculos illum esse potentem,
|
75
|
illum aspectari, claro qui incedit honore,
|
|
ipsi se in tenebris volvi caenoque queruntur.
|
|
intereunt partim statuarum et nominis ergo.
|
|
et saepe usque adeo, mortis formidine, vitae
|
|
percipit humanos odium lucisque videndae,
|
80
|
ut sibi consciscant maerenti pectore letum
|
|
obliti fontem curarum hunc esse timorem:
|
|
hunc vexare pudorem, hunc vincula amicitiai
|
|
rumpere et in summa pietate evertere suadet:
|
|
nam iam saepe homines patriam carosque parentis
|
85
|
prodiderunt vitare Acherusia templa petentes.
|
|
nam vel uti pueri trepidant atque omnia caecis
|
|
in tenebris metuunt, sic nos in luce timemus
|
|
inter dum, nihilo quae sunt metuenda magis quam
|
|
quae pueri in tenebris pavitant finguntque futura.
|
90
|
hunc igitur terrorem animi tenebrasque necessest
|
|
non radii solis neque lucida tela diei
|
|
discutiant, sed naturae species ratioque.
|
|
Primum animum dico, mentem quem saepe vocamus,
|
|
in quo consilium vitae regimenque locatum est,
|
95
|
esse hominis partem nihilo minus ac manus et pes
|
|
atque oculei partes animantis totius extant.
|
|
* * *
|
97a
|
sensum animi certa non esse in parte locatum,
|
98
|
verum habitum quendam vitalem corporis esse,
|
|
harmoniam Grai quam dicunt, quod faciat nos
|
100
|
vivere cum sensu, nulla cum in parte siet mens;
|
|
ut bona saepe valetudo cum dicitur esse
|
|
corporis, et non est tamen haec pars ulla valentis,
|
|
sic animi sensum non certa parte reponunt;
|
|
magno opere in quo mi diversi errare videntur.
|
105
|
Saepe itaque, in promptu corpus quod cernitur, aegret,
|
|
cum tamen ex alia laetamur parte latenti;
|
|
et retro fit ubi contra sit saepe vicissim,
|
|
cum miser ex animo laetatur corpore toto;
|
|
non alio pacto quam si, pes cum dolet aegri,
|
110
|
in nullo caput interea sit forte dolore.
|
|
Praeterea molli cum somno dedita membra
|
|
effusumque iacet sine sensu corpus honustum,
|
|
est aliud tamen in nobis quod tempore in illo
|
|
multimodis agitatur et omnis accipit in se
|
115
|
laetitiae motus et curas cordis inanis.
|
|
Nunc animam quoque ut in membris cognoscere possis
|
|
esse neque harmonia corpus sentire solere,
|
|
principio fit uti detracto corpore multo
|
|
saepe tamen nobis in membris vita moretur.
|
120
|
Atque eadem rursum, cum corpora pauca caloris
|
|
diffugere forasque per os est editus aër,
|
|
deserit extemplo venas atque ossa relinquit;
|
|
noscere ut hinc possis non aequas omnia partis
|
|
corpora habere neque ex aequo fulcire salutem,
|
125
|
sed magis haec, venti quae sunt calidique vaporis
|
|
semina, curare in membris ut vita moretur.
|
|
est igitur calor ac ventus vitalis in ipso
|
|
corpore, qui nobis moribundos deserit artus.
|
|
quapropter quoniam est animi natura reperta
|
130
|
atque animae quasi pars hominis, redde harmoniai
|
|
nomen, ad organicos alto delatum Heliconi,
|
|
sive aliunde ipsi porro traxere et in illam
|
|
transtulerunt, proprio quae tum res nomine egebat.
|
|
quidquid <id> est, habeant: tu cetera percipe dicta.
|
135
|
Nunc animum atque animam dico coniuncta teneri
|
|
inter se atque unam naturam conficere ex se,
|
|
sed caput esse quasi et dominari in corpore toto
|
|
consilium, quod nos animum mentemque vocamus.
|
|
idque situm media regione in pectoris haeret.
|
140
|
hic exultat enim pavor ac metus, haec loca circum
|
|
laetitiae mulcent: hic ergo mens animusquest.
|
|
cetera pars animae per totum dissita corpus
|
|
paret et ad numen mentis momenque movetur.
|
|
idque sibi solum per se sapit et sibi gaudet,
|
145
|
cum neque res animam neque corpus commovet una.
|
|
et quasi, cum caput aut oculus temptante dolore
|
|
laeditur in nobis, non omni concruciamur
|
|
corpore, sic animus nonnumquam laeditur ipse
|
|
laetitiaque viget, cum cetera pars animai
|
150
|
per membra atque artus nulla novitate cietur;
|
|
verum ubi vementi magis est commota metu mens,
|
|
consentire animam totam per membra videmus
|
|
sudoresque ita palloremque existere toto
|
|
corpore et infringi linguam vocemque aboriri,
|
155
|
caligare oculos, sonere auris, succidere artus,
|
|
denique concidere ex animi terrore videmus
|
|
saepe homines; facile ut quivis hinc noscere possit
|
|
esse animam cum animo coniunctam, quae cum animi <vi>
|
|
percussa est, exim corpus propellit et icit.
|
160
|
Haec eadem ratio naturam animi atque animai
|
|
corpoream docet esse; ubi enim propellere membra,
|
|
corripere ex somno corpus mutareque vultum
|
|
atque hominem totum regere ac versare videtur,
|
|
quorum nil fieri sine tactu posse videmus
|
165
|
nec tactum porro sine corpore, nonne fatendumst
|
|
corporea natura animum constare animamque?
|
|
praeterea pariter fungi cum corpore et una
|
|
consentire animum nobis in corpore cernis.
|
|
si minus offendit vitam vis horrida teli
|
170
|
ossibus ac nervis disclusis intus adacta,
|
|
at tamen insequitur languor terraeque petitus
|
|
suavis et in terra mentis qui gignitur aestus
|
|
inter dumque quasi exsurgendi incerta voluntas.
|
|
ergo corpoream naturam animi esse necessest,
|
175
|
corporeis quoniam telis ictuque laborat.
|
|
Is tibi nunc animus quali sit corpore et unde
|
|
constiterit pergam rationem reddere dictis.
|
|
principio esse aio persuptilem atque minutis
|
|
perquam corporibus factum constare. id ita esse
|
180
|
hinc licet advertas animum, ut pernoscere possis.
|
|
Nil adeo fieri celeri ratione videtur,
|
|
quam si mens fieri proponit et inchoat ipsa;
|
|
ocius ergo animus quam res se perciet ulla,
|
|
ante oculos quorum in promptu natura videtur.
|
185
|
at quod mobile tanto operest, constare rutundis
|
|
perquam seminibus debet perquamque minutis,
|
|
momine uti parvo possint inpulsa moveri.
|
|
namque movetur aqua et tantillo momine flutat,
|
|
quippe volubilibus parvisque creata figuris.
|
190
|
at contra mellis constantior est natura
|
|
et pigri latices magis et cunctantior actus:
|
|
haeret enim inter se magis omnis materiai
|
|
copia, ni mirum quia non tam levibus extat
|
|
corporibus neque tam suptilibus atque rutundis.
|
195
|
namque papaveris aura potest suspensa levisque
|
|
cogere ut ab summo tibi diffluat altus acervus,
|
|
at contra lapidum coniectum spicarumque
|
|
noenu potest. igitur parvissima corpora pro quam
|
|
et levissima sunt, ita mobilitate fruuntur;
|
200
|
at contra quae cumque magis cum pondere magno
|
|
asperaque inveniuntur, eo stabilita magis sunt.
|
|
nunc igitur quoniamst animi natura reperta
|
|
mobilis egregie, perquam constare necessest
|
|
corporibus parvis et levibus atque rutundis.
|
205
|
quae tibi cognita res in multis, o bone, rebus
|
|
utilis invenietur et opportuna cluebit.
|
|
Haec quoque res etiam naturam dedicat eius,
|
|
quam tenui constet textura quamque loco se
|
|
contineat parvo, si possit conglomerari,
|
210
|
quod simul atque hominem leti secura quies est
|
|
indepta atque animi natura animaeque recessit,
|
|
nil ibi libatum de toto corpore cernas
|
|
ad speciem, nihil ad pondus: mors omnia praestat,
|
|
vitalem praeter sensum calidumque vaporem.
|
215
|
ergo animam totam perparvis esse necessest
|
|
seminibus nexam per venas viscera nervos,
|
|
qua tenus, omnis ubi e toto iam corpore cessit,
|
|
extima membrorum circumcaesura tamen se
|
|
incolumem praestat nec defit ponderis hilum.
|
220
|
quod genus est, Bacchi cum flos evanuit aut cum
|
|
spiritus unguenti suavis diffugit in auras
|
|
aut aliquo cum iam sucus de corpore cessit;
|
|
nil oculis tamen esse minor res ipsa videtur
|
|
propterea neque detractum de pondere quicquam,
|
225
|
ni mirum quia multa minutaque semina sucos
|
|
efficiunt et odorem in toto corpore rerum.
|
|
quare etiam atque etiam mentis naturam animaeque
|
|
scire licet perquam pauxillis esse creatam
|
|
seminibus, quoniam fugiens nil ponderis aufert.
|
230
|
Nec tamen haec simplex nobis natura putanda est.
|
|
tenvis enim quaedam moribundos deserit aura
|
|
mixta vapore, vapor porro trahit aëra secum;
|
|
nec calor est quisquam, cui non sit mixtus et aër;
|
|
rara quod eius enim constat natura, necessest
|
235
|
aëris inter eum primordia multa moveri.
|
|
iam triplex animi est igitur natura reperta;
|
|
nec tamen haec sat sunt ad sensum cuncta creandum,
|
|
nil horum quoniam recipit mens posse creare
|
|
sensiferos motus, quae denique mente volutat.
|
240
|
quarta quoque his igitur quaedam natura necessest
|
|
adtribuatur; east omnino nominis expers;
|
|
qua neque mobilius quicquam neque tenvius extat
|
|
nec magis e parvis et levibus ex elementis;
|
|
sensiferos motus quae didit prima per artus.
|
245
|
prima cietur enim, parvis perfecta figuris,
|
|
inde calor motus et venti caeca potestas
|
|
accipit, inde aër, inde omnia mobilitantur:
|
|
concutitur sanguis, tum viscera persentiscunt
|
|
omnia, postremis datur ossibus atque medullis
|
250
|
sive voluptas est sive est contrarius ardor.
|
|
nec temere huc dolor usque potest penetrare neque acre
|
|
permanare malum, quin omnia perturbentur
|
|
usque adeo <ut> vitae desit locus atque animai
|
|
diffugiant partes per caulas corporis omnis.
|
255
|
sed plerumque fit in summo quasi corpore finis
|
|
motibus: hanc ob rem vitam retinere valemus.
|
|
Nunc ea quo pacto inter sese mixta quibusque
|
|
compta modis vigeant rationem reddere aventem
|
|
abstrahit invitum patrii sermonis egestas;
|
260
|
sed tamen, ut potero summatim attingere, tangam.
|
|
inter enim cursant primordia principiorum
|
|
motibus inter se, nihil ut secernier unum
|
|
possit nec spatio fieri divisa potestas,
|
|
sed quasi multae vis unius corporis extant.
|
265
|
quod genus in quovis animantum viscere volgo
|
|
est odor et quidam color et sapor, et tamen ex his
|
|
omnibus est unum perfectum corporis augmen,
|
|
sic calor atque aër et venti caeca potestas
|
|
mixta creant unam naturam et mobilis illa
|
270
|
vis, initum motus ab se quae dividit ollis,
|
|
sensifer unde oritur primum per viscera motus.
|
|
nam penitus prorsum latet haec natura subestque
|
|
nec magis hac infra quicquam est in corpore nostro
|
|
atque anima est animae proporro totius ipsa.
|
275
|
quod genus in nostris membris et corpore toto
|
|
mixta latens animi vis est animaeque potestas,
|
|
corporibus quia de parvis paucisque creatast,
|
|
sic tibi nominis haec expers vis, facta minutis
|
|
corporibus, latet atque animae quasi totius ipsa
|
280
|
proporrost anima et dominatur corpore toto.
|
|
consimili ratione necessest ventus et aër
|
|
et calor inter se vigeant commixta per artus
|
|
atque aliis aliud subsit magis emineatque,
|
|
ut quiddam fieri videatur ab omnibus unum,
|
285
|
ni calor ac ventus seorsum seorsumque potestas
|
|
aëris interemant sensum diductaque solvant.
|
|
est etiam calor ille animo, quem sumit, in ira
|
|
cum fervescit et ex oculis micat acrius ardor;
|
|
est et frigida multa, comes formidinis, aura,
|
290
|
quae ciet horrorem membris et concitat artus;
|
|
est etiam quoque pacati status aëris ille,
|
|
pectore tranquillo fit qui voltuque sereno.
|
|
sed calidi plus est illis quibus acria corda
|
|
iracundaque mens facile effervescit in ira,
|
295
|
quo genere in primis vis est violenta leonum,
|
|
pectora qui fremitu rumpunt plerumque gementes
|
|
nec capere irarum fluctus in pectore possunt.
|
|
at ventosa magis cervorum frigida mens est
|
|
et gelidas citius per viscera concitat auras,
|
300
|
quae tremulum faciunt membris existere motum.
|
|
at natura boum placido magis aëre vivit
|
|
nec nimis irai fax umquam subdita percit
|
|
fumida, suffundens caecae caliginis umbra,
|
|
nec gelidis torpet telis perfixa pavoris;
|
305
|
interutrasque sitast cervos saevosque leones.
|
|
sic hominum genus est: quamvis doctrina politos
|
|
constituat pariter quosdam, tamen illa relinquit
|
|
naturae cuiusque animi vestigia prima.
|
|
nec radicitus evelli mala posse putandumst,
|
310
|
quin proclivius hic iras decurrat ad acris,
|
|
ille metu citius paulo temptetur, at ille
|
|
tertius accipiat quaedam clementius aequo.
|
|
inque aliis rebus multis differre necessest
|
|
naturas hominum varias moresque sequacis;
|
315
|
quorum ego nunc nequeo caecas exponere causas
|
|
nec reperire figurarum tot nomina quot sunt
|
|
principiis, unde haec oritur variantia rerum.
|
|
illud in his rebus video firmare potesse,
|
|
usque adeo naturarum vestigia linqui
|
320
|
parvola, quae nequeat ratio depellere nobis,
|
|
ut nihil inpediat dignam dis degere vitam.
|
|
Haec igitur natura tenetur corpore ab omni
|
|
ipsaque corporis est custos et causa salutis;
|
|
nam communibus inter se radicibus haerent
|
325
|
nec sine pernicie divelli posse videntur.
|
|
quod genus e thuris glaebis evellere odorem
|
|
haud facile est, quin intereat natura quoque eius,
|
|
sic animi atque animae naturam corpore toto
|
|
extrahere haut facile est, quin omnia dissoluantur.
|
330
|
inplexis ita principiis ab origine prima
|
|
inter se fiunt consorti praedita vita,
|
|
nec sibi quaeque sine alterius vi posse videtur
|
|
corporis atque animi seorsum sentire potestas,
|
|
sed communibus inter eas conflatur utrimque
|
335
|
motibus accensus nobis per viscera sensus.
|
|
Praeterea corpus per se nec gignitur umquam
|
|
nec crescit neque post mortem durare videtur.
|
|
non enim, ut umor aquae dimittit saepe vaporem,
|
|
qui datus est, neque ea causa convellitur ipse,
|
340
|
sed manet incolumis, non, inquam, sic animai
|
|
discidium possunt artus perferre relicti,
|
|
sed penitus pereunt convulsi conque putrescunt.
|
|
ex ineunte aevo sic corporis atque animai
|
|
mutua vitalis discunt contagia motus,
|
345
|
maternis etiam membris alvoque reposta,
|
|
discidium <ut> nequeat fieri sine peste maloque;
|
|
ut videas, quoniam coniunctast causa salutis,
|
|
coniunctam quoque naturam consistere eorum.
|
|
Quod super est, siquis corpus sentire refutat
|
350
|
atque animam credit permixtam corpore toto
|
|
suscipere hunc motum quem sensum nominitamus,
|
|
vel manifestas res contra verasque repugnat.
|
|
quid sit enim corpus sentire quis adferet umquam,
|
|
si non ipsa palam quod res dedit ac docuit nos?
|
355
|
'at dimissa anima corpus caret undique sensu.'
|
|
perdit enim quod non proprium fuit eius in aevo
|
|
multaque praeterea perdit quom expellitur aevo.
|
|
Dicere porro oculos nullam rem cernere posse,
|
|
sed per eos animum ut foribus spectare reclusis,
|
360
|
difficilest, contra cum sensus ducat eorum;
|
|
sensus enim trahit atque acies detrudit ad ipsas,
|
|
fulgida praesertim cum cernere saepe nequimus,
|
|
lumina luminibus quia nobis praepediuntur.
|
|
quod foribus non fit; neque enim, qua cernimus ipsi,
|
365
|
ostia suscipiunt ullum reclusa laborem.
|
|
praeterea si pro foribus sunt lumina nostra,
|
|
iam magis exemptis oculis debere videtur
|
|
cernere res animus sublatis postibus ipsis.
|
|
Illud in his rebus nequaquam sumere possis,
|
370
|
Democriti quod sancta viri sententia ponit,
|
|
corporis atque animi primordia singula primis
|
|
adposita alternis, variare ac nectere membra.
|
|
nam cum multo sunt animae elementa minora
|
|
quam quibus e corpus nobis et viscera constant,
|
375
|
tum numero quoque concedunt et rara per artus
|
|
dissita sunt, dum taxat ut hoc promittere possis,
|
|
quantula prima queant nobis iniecta ciere
|
|
corpora sensiferos motus in corpore, tanta
|
|
intervalla tenere exordia prima animai.
|
380
|
nam neque pulveris inter dum sentimus adhaesum
|
|
corpore nec membris incussam sidere cretam,
|
|
nec nebulam noctu neque arani tenvia fila
|
|
obvia sentimus, quando obretimur euntes,
|
|
nec supera caput eiusdem cecidisse vietam
|
385
|
vestem nec plumas avium papposque volantis,
|
|
qui nimia levitate cadunt plerumque gravatim,
|
|
nec repentis itum cuiusvis cumque animantis
|
|
sentimus nec priva pedum vestigia quaeque,
|
|
corpore quae in nostro culices et cetera ponunt.
|
390
|
usque adeo prius est in nobis multa ciendum
|
|
quam primordia sentiscant concussa animai,
|
|
semina corporibus nostris inmixta per artus,
|
|
et quam in his intervallis tuditantia possint
|
|
concursare coire et dissultare vicissim.
|
395
|
Et magis est animus vitai claustra coërcens
|
|
et dominantior ad vitam quam vis animai.
|
|
nam sine mente animoque nequit residere per artus
|
|
temporis exiguam partem pars ulla animai,
|
|
sed comes insequitur facile et discedit in auras
|
400
|
et gelidos artus in leti frigore linquit.
|
|
at manet in vita cui mens animusque remansit,
|
|
quamvis est circum caesis lacer undique membris;
|
|
truncus adempta anima circum membrisque remota
|
|
vivit et aetherias vitalis suscipit auras;
|
405
|
si non omnimodis, at magna parte animai
|
|
privatus, tamen in vita cunctatur et haeret;
|
|
ut, lacerato oculo circum si pupula mansit
|
|
incolumis, stat cernundi vivata potestas,
|
|
dum modo ne totum corrumpas luminis orbem
|
410
|
et circum caedas aciem solamque relinquas;
|
|
id quoque enim sine pernicie non fiet eorum.
|
|
at si tantula pars oculi media illa peresa est,
|
|
occidit extemplo lumen tenebraeque secuntur,
|
|
incolumis quamvis alioqui splendidus orbis.
|
415
|
hoc anima atque animus vincti sunt foedere semper.
|
|
Nunc age, nativos animantibus et mortalis
|
|
esse animos animasque levis ut noscere possis,
|
|
conquisita diu dulcique reperta labore
|
|
digna tua pergam disponere carmina vita.
|
420
|
tu fac utrumque uno subiungas nomine eorum
|
|
atque animam verbi causa cum dicere pergam,
|
|
mortalem esse docens, animum quoque dicere credas,
|
|
qua tenus est unum inter se coniunctaque res est.
|
|
Principio quoniam tenuem constare minutis
|
425
|
corporibus docui multoque minoribus esse
|
|
principiis factam quam liquidus umor aquai
|
|
aut nebula aut fumus;—nam longe mobilitate
|
|
praestat et a tenui causa magis icta movetur,
|
|
quippe ubi imaginibus fumi nebulaeque movetur;
|
430
|
quod genus in somnis sopiti ubi cernimus alte
|
|
exhalare vaporem altaria ferreque fumum;
|
|
nam procul haec dubio nobis simulacra geruntur—
|
|
nunc igitur quoniam quassatis undique vasis
|
|
diffluere umorem et laticem discedere cernis,
|
435
|
et nebula ac fumus quoniam discedit in auras,
|
|
crede animam quoque diffundi multoque perire
|
|
ocius et citius dissolvi in corpora prima,
|
|
cum semel ex hominis membris ablata recessit;
|
|
quippe etenim corpus, quod vas quasi constitit eius,
|
440
|
cum cohibere nequit conquassatum ex aliqua re
|
|
ac rarefactum detracto sanguine venis,
|
|
aëre qui credas posse hanc cohiberier ullo,
|
|
corpore qui nostro rarus magis incohibens sit?
|
|
Praeterea gigni pariter cum corpore et una
|
445
|
crescere sentimus pariterque senescere mentem.
|
|
nam vel ut infirmo pueri teneroque vagantur
|
|
corpore, sic animi sequitur sententia tenvis.
|
|
inde ubi robustis adolevit viribus aetas,
|
|
consilium quoque maius et auctior est animi vis.
|
450
|
post ubi iam validis quassatum est viribus aevi
|
|
corpus et obtusis ceciderunt viribus artus,
|
|
claudicat ingenium, delirat lingua <labat> mens,
|
|
omnia deficiunt atque uno tempore desunt.
|
|
ergo dissolui quoque convenit omnem animai
|
455
|
naturam, ceu fumus, in altas aëris auras;
|
|
quando quidem gigni pariter pariterque videmus
|
|
crescere et, <ut> docui, simul aevo fessa fatisci.
|
|
Huc accedit uti videamus, corpus ut ipsum
|
|
suscipere inmanis morbos durumque dolorem,
|
460
|
sic animum curas acris luctumque metumque;
|
|
quare participem leti quoque convenit esse.
|
|
quin etiam morbis in corporis avius errat
|
|
saepe animus; dementit enim deliraque fatur,
|
|
inter dumque gravi lethargo fertur in altum
|
465
|
aeternumque soporem oculis nutuque cadenti;
|
|
unde neque exaudit voces nec noscere voltus
|
|
illorum potis est, ad vitam qui revocantes
|
|
circum stant lacrimis rorantes ora genasque.
|
|
quare animum quoque dissolui fateare necessest,
|
470
|
quandoquidem penetrant in eum contagia morbi;
|
|
nam dolor ac morbus leti fabricator uterquest,
|
|
multorum exitio perdocti quod sumus ante.
|
|
[et quoniam mentem sanari corpus ut aegrum
|
|
et pariter mentem sanari corpus inani]
|
475
|
denique cor, hominem cum vini vis penetravit
|
|
acris et in venas discessit diditus ardor,
|
|
consequitur gravitas membrorum, praepediuntur
|
|
crura vacillanti, tardescit lingua, madet mens,
|
|
nant oculi, clamor singultus iurgia gliscunt,
|
480
|
et iam cetera de genere hoc quae cumque secuntur,
|
|
cur ea sunt, nisi quod vehemens violentia vini
|
|
conturbare animam consuevit corpore in ipso?
|
|
at quae cumque queunt conturbari inque pediri,
|
|
significant, paulo si durior insinuarit
|
485
|
causa, fore ut pereant aevo privata futuro.
|
|
Quin etiam subito vi morbi saepe coactus
|
|
ante oculos aliquis nostros, ut fulminis ictu,
|
|
concidit et spumas agit, ingemit et tremit artus,
|
|
desipit, extentat nervos, torquetur, anhelat
|
490
|
inconstanter, et in iactando membra fatigat,
|
|
ni mirum quia vis morbi distracta per artus
|
|
turbat agens animam, spumans <ut> in aequore salso
|
|
ventorum validis fervescunt viribus undae.
|
|
exprimitur porro gemitus, quia membra dolore
|
495
|
adficiuntur et omnino quod semina vocis
|
|
eliciuntur et ore foras glomerata feruntur
|
|
qua quasi consuerunt et sunt munita viai.
|
|
desipientia fit, quia vis animi atque animai
|
|
conturbatur et, ut docui, divisa seorsum
|
500
|
disiectatur eodem illo distracta veneno.
|
|
inde ubi iam morbi reflexit causa, reditque
|
|
in latebras acer corrupti corporis umor,
|
|
tum quasi vaccillans primum consurgit et omnis
|
|
paulatim redit in sensus animamque receptat.
|
505
|
haec igitur tantis ubi morbis corpore in ipso
|
|
iactentur miserisque modis distracta laborent,
|
|
cur eadem credis sine corpore in aëre aperto
|
|
cum validis ventis aetatem degere posse?
|
|
Et quoniam mentem sanari corpus ut aegrum
|
510
|
cernimus et flecti medicina posse videmus,
|
|
id quoque praesagit mortalem vivere mentem.
|
|
addere enim partis aut ordine traiecere aecumst
|
|
aut aliquid prosum de summa detrahere hilum,
|
|
commutare animum qui cumque adoritur et infit
|
515
|
aut aliam quamvis naturam flectere quaerit.
|
|
at neque transferri sibi partis nec tribui vult
|
|
inmortale quod est quicquam neque defluere hilum;
|
|
nam quod cumque suis mutatum finibus exit,
|
|
continuo hoc mors est illius quod fuit ante.
|
520
|
ergo animus sive aegrescit, mortalia signa
|
|
mittit, uti docui, seu flectitur a medicina.
|
|
usque adeo falsae rationi vera videtur
|
|
res occurrere et effugium praecludere eunti
|
|
ancipitique refutatu convincere falsum.
|
525
|
Denique saepe hominem paulatim cernimus ire
|
|
et membratim vitalem deperdere sensum;
|
|
in pedibus primum digitos livescere et unguis,
|
|
inde pedes et crura mori, post inde per artus
|
|
ire alios tractim gelidi vestigia leti.
|
530
|
scinditur atque animae haec quoniam natura nec uno
|
|
tempore sincera existit, mortalis habendast.
|
|
quod si forte putas ipsam se posse per artus
|
|
introsum trahere et partis conducere in unum
|
|
atque ideo cunctis sensum diducere membris,
|
535
|
at locus ille tamen, quo copia tanta animai
|
|
cogitur, in sensu debet maiore videri;
|
|
qui quoniam nusquamst, ni mirum, ut diximus <ante>,
|
|
dilaniata foras dispargitur, interit ergo.
|
|
quin etiam si iam libeat concedere falsum
|
540
|
et dare posse animam glomerari in corpore eorum,
|
|
lumina qui lincunt moribundi particulatim,
|
|
mortalem tamen esse animam fateare necesse
|
|
nec refert utrum pereat dispersa per auras
|
|
an contracta suis e partibus obbrutescat,
|
545
|
quando hominem totum magis ac magis undique sensus
|
|
deficit et vitae minus et minus undique restat.
|
|
Et quoniam mens est hominis pars una locoque
|
|
fixa manet certo, vel ut aures atque oculi sunt
|
|
atque alii sensus qui vitam cumque gubernant,
|
550
|
et vel uti manus atque oculus naresve seorsum
|
|
secreta ab nobis nequeunt sentire neque esse,
|
|
sed tamen in parvo lincuntur tempore tali,
|
|
sic animus per se non quit sine corpore et ipso
|
|
esse homine, illius quasi quod vas esse videtur,
|
555
|
sive aliud quid vis potius coniunctius ei
|
|
fingere, quandoquidem conexu corpus adhaeret.
|
|
Denique corporis atque animi vivata potestas
|
|
inter se coniuncta valent vitaque fruuntur;
|
|
nec sine corpore enim vitalis edere motus
|
560
|
sola potest animi per se natura nec autem
|
|
cassum anima corpus durare et sensibus uti.
|
|
scilicet avolsus radicibus ut nequit ullam
|
|
dispicere ipse oculus rem seorsum corpore toto,
|
|
sic anima atque animus per se nil posse videtur.
|
565
|
ni mirum quia <per> venas et viscera mixtim,
|
|
per nervos atque ossa tenentur corpore ab omni
|
|
nec magnis intervallis primordia possunt
|
|
libera dissultare, ideo conclusa moventur
|
|
sensiferos motus, quos extra corpus in auras
|
570
|
aëris haut possunt post mortem eiecta moveri
|
|
propterea quia non simili ratione tenentur;
|
|
corpus enim atque animans erit aër, si cohibere
|
|
sese anima atque in eos poterit concludere motus,
|
|
quos ante in nervis et in ipso corpore agebat.
|
575
|
quare etiam atque etiam resoluto corporis omni
|
|
tegmine et eiectis extra vitalibus auris
|
|
dissolui sensus animi fateare necessest
|
|
atque animam, quoniam coniunctast causa duobus.
|
|
Denique cum corpus nequeat perferre animai
|
580
|
discidium, quin in taetro tabescat odore,
|
|
quid dubitas quin ex imo penitusque coorta
|
|
emanarit uti fumus diffusa animae vis,
|
|
atque ideo tanta mutatum putre ruina
|
|
conciderit corpus, penitus quia mota loco sunt
|
585
|
fundamenta foras manant animaeque per artus
|
|
perque viarum omnis flexus, in corpore qui sunt,
|
|
atque foramina? multimodis ut noscere possis
|
|
dispertitam animae naturam exisse per artus
|
|
et prius esse sibi distractam corpore in ipso,
|
590
|
quam prolapsa foras enaret in aëris auras.
|
|
Quin etiam finis dum vitae vertitur intra,
|
|
saepe aliqua tamen e causa labefacta videtur
|
|
ire anima ac toto solui de corpore <tota>
|
|
et quasi supremo languescere tempore voltus
|
595
|
molliaque exsangui cadere omnia <corpore> membra.
|
|
quod genus est, animo male factum cum perhibetur
|
|
aut animam liquisse; ubi iam trepidatur et omnes
|
|
extremum cupiunt vitae reprehendere vinclum;
|
|
conquassatur enim tum mens animaeque potestas
|
600
|
omnis. et haec ipso cum corpore conlabefiunt,
|
|
ut gravior paulo possit dissolvere causa.
|
|
Quid dubitas tandem quin extra prodita corpus
|
|
inbecilla foras in aperto, tegmine dempto,
|
|
non modo non omnem possit durare per aevom,
|
605
|
sed minimum quodvis nequeat consistere tempus?
|
|
nec sibi enim quisquam moriens sentire videtur
|
|
ire foras animam incolumem de corpore toto,
|
|
nec prius ad iugulum et supera succedere fauces,
|
|
verum deficere in certa regione locatam;
|
610
|
ut sensus alios in parti quemque sua scit
|
|
dissolui. quod si inmortalis nostra foret mens,
|
|
non tam se moriens dissolvi conquereretur,
|
|
sed magis ire foras vestemque relinquere, ut anguis.
|
|
Denique cur animi numquam mens consiliumque
|
615
|
gignitur in capite aut pedibus manibusve, sed unis
|
|
sedibus et certis regionibus omnibus haeret,
|
|
si non certa loca ad nascendum reddita cuique
|
|
sunt, et ubi quicquid possit durare creatum
|
|
atque ita multimodis partitis artubus esse,
|
620
|
membrorum ut numquam existat praeposterus ordo?
|
|
usque adeo sequitur res rem, neque flamma creari
|
|
fluminibus solitast neque in igni gignier algor.
|
|
Praeterea si inmortalis natura animaist
|
|
et sentire potest secreta a corpore nostro,
|
625
|
quinque, ut opinor, eam faciundum est sensibus auctam.
|
|
nec ratione alia nosmet proponere nobis
|
|
possumus infernas animas Acherunte vagare.
|
|
pictores itaque et scriptorum saecla priora
|
|
sic animas intro duxerunt sensibus auctas.
|
630
|
at neque sorsum oculi neque nares nec manus ipsa
|
|
esse potest animae neque sorsum lingua neque aures;
|
|
haud igitur per se possunt sentire neque esse.
|
|
Et quoniam toto sentimus corpore inesse
|
|
vitalem sensum et totum esse animale videmus,
|
635
|
si subito medium celeri praeciderit ictu
|
|
vis aliqua, ut sorsum partem secernat utramque,
|
|
dispertita procul dubio quoque vis animai
|
|
et discissa simul cum corpore dissicietur.
|
|
at quod scinditur et partis discedit in ullas,
|
640
|
scilicet aeternam sibi naturam abnuit esse.
|
|
falciferos memorant currus abscidere membra
|
|
saepe ita de subito permixta caede calentis,
|
|
ut tremere in terra videatur ab artubus id quod
|
|
decidit abscisum, cum mens tamen atque hominis vis
|
645
|
mobilitate mali non quit sentire dolorem;
|
|
et simul in pugnae studio quod dedita mens est,
|
|
corpore relicuo pugnam caedesque petessit,
|
|
nec tenet amissam laevam cum tegmine saepe
|
|
inter equos abstraxe rotas falcesque rapaces,
|
650
|
nec cecidisse alius dextram, cum scandit et instat.
|
|
inde alius conatur adempto surgere crure,
|
|
cum digitos agitat propter moribundus humi pes.
|
|
et caput abscisum calido viventeque trunco
|
|
servat humi voltum vitalem oculosque patentis,
|
655
|
donec reliquias animai reddidit omnes.
|
|
quin etiam tibi si, lingua vibrante, minanti
|
|
serpentis cauda, procero corpore, utrumque
|
|
sit libitum in multas partis discidere ferro,
|
|
omnia iam sorsum cernes ancisa recenti
|
660
|
volnere tortari et terram conspargere tabo,
|
|
ipsam seque retro partem petere ore priorem,
|
|
volneris ardenti ut morsu premat icta dolore.
|
|
omnibus esse igitur totas dicemus in illis
|
|
particulis animas? at ea ratione sequetur
|
665
|
unam animantem animas habuisse in corpore multas.
|
|
ergo divisast ea quae fuit una simul cum
|
|
corpore; quapropter mortale utrumque putandumst,
|
|
in multas quoniam partis disciditur aeque.
|
|
Praeterea si inmortalis natura animai
|
670
|
constat et in corpus nascentibus insinuatur,
|
|
cur super ante actam aetatem meminisse nequimus
|
|
[interisse et quae nunc est nunc esse creatam]
|
672a
|
nec vestigia gestarum rerum ulla tenemus?
|
673
|
nam si tanto operest animi mutata potestas,
|
|
omnis ut actarum exciderit retinentia rerum,
|
675
|
non, ut opinor, id ab leto iam longius errat;
|
|
qua propter fateare necessest quae fuit ante
|
|
interiisse, et quae nunc est nunc esse creatam.
|
|
Praeterea si iam perfecto corpore nobis
|
|
inferri solitast animi vivata potestas
|
680
|
tum cum gignimur et vitae cum limen inimus,
|
|
haud ita conveniebat uti cum corpore et una
|
|
cum membris videatur in ipso sanguine cresse,
|
|
sed vel ut in cavea per se sibi vivere solam
|
|
convenit, ut sensu corpus tamen affluat omne.
|
685
|
quare etiam atque etiam neque originis esse putandumst
|
|
expertis animas nec leti lege solutas;
|
|
nam neque tanto opere adnecti potuisse putandumst
|
|
corporibus nostris extrinsecus insinuatas,
|
|
quod fieri totum contra manifesta docet res
|
690
|
—namque ita conexa est per venas viscera nervos
|
|
ossaque, uti dentes quoque sensu participentur;
|
|
morbus ut indicat et gelidai stringor aquai
|
|
et lapis oppressus subitis e frugibus asper—
|
|
nec, tam contextae cum sint, exire videntur
|
695
|
incolumes posse et salvas exsolvere sese
|
|
omnibus e nervis atque ossibus articulisque,
|
|
quod si forte putas extrinsecus insinuatam
|
|
permanare animam nobis per membra solere,
|
|
tanto quique magis cum corpore fusa peribit;
|
700
|
quod permanat enim, dissolvitur, interit ergo;
|
|
dispertitur enim per caulas corporis omnis.
|
|
ut cibus, in membra atque artus cum diditur omnis,
|
|
disperit atque aliam naturam sufficit ex se,
|
|
sic anima atque animus quamvis [est] integra recens <in>
|
705
|
corpus eunt, tamen in manando dissoluuntur,
|
|
dum quasi per caulas omnis diduntur in artus
|
|
particulae quibus haec animi natura creatur,
|
|
quae nunc in nostro dominatur corpore nata
|
|
ex illa quae tunc periit partita per artus.
|
710
|
quapropter neque natali privata videtur
|
|
esse die natura animae nec funeris expers.
|
|
Semina praeterea linquontur necne animai
|
|
corpore in exanimo? quod si lincuntur et insunt,
|
|
haut erit ut merito inmortalis possit haberi,
|
715
|
partibus amissis quoniam libata recessit.
|
|
sin ita sinceris membris ablata profugit,
|
|
ut nullas partis in corpore liquerit ex se,
|
|
unde cadavera rancenti iam viscere vermes
|
|
expirant atque unde animantum copia tanta
|
720
|
exos et exanguis tumidos perfluctuat artus?
|
|
quod si forte animas extrinsecus insinuari?
|
|
vermibus et privas in corpora posse venire
|
|
credis nec reputas cur milia multa animarum
|
|
conveniant unde una recesserit, hoc tamen est ut
|
725
|
quaerendum videatur et in discrimen agendum,
|
|
utrum tandem animae venentur semina quaeque
|
|
vermiculorum ipsaeque sibi fabricentur ubi sint,
|
|
an quasi corporibus perfectis insinuentur.
|
|
at neque cur faciant ipsae quareve laborent
|
730
|
dicere suppeditat. neque enim, sine corpore cum sunt,
|
|
sollicitae volitant morbis alguque fameque;
|
|
corpus enim magis his vitiis adfine laborat,
|
|
et mala multa animus contage fungitur eius.
|
|
sed tamen his esto quamvis facere utile corpus,
|
735
|
cum subeant; at qua possint via nulla videtur.
|
|
haut igitur faciunt animae sibi corpora et artus.
|
|
nec tamen est ut qui [cum] perfectis insinuentur
|
|
corporibus; neque enim poterunt suptiliter esse
|
|
conexae neque consensu contagia fient.
|
740
|
Denique cur acris violentia triste leonum
|
|
seminium sequitur, volpes dolus, et fuga cervos?
|
|
a patribus datur et [a] patrius pavor incitat artus,
|
|
et iam cetera de genere hoc cur omnia membris
|
|
ex ineunte aevo generascunt ingenioque,
|
745
|
si non, certa suo quia semine seminioque
|
|
vis animi pariter crescit cum corpore quoque?
|
|
quod si inmortalis foret et mutare soleret
|
|
corpora, permixtis animantes moribus essent,
|
|
effugeret canis Hyrcano de semine saepe
|
750
|
cornigeri incursum cervi tremeretque per auras
|
|
aëris accipiter fugiens veniente columba,
|
|
desiperent homines, saperent fera saecla ferarum.
|
|
illud enim falsa fertur ratione, quod aiunt
|
|
inmortalem animam mutato corpore flecti;
|
755
|
quod mutatur enim, dissolvitur, interit ergo;
|
|
traiciuntur enim partes atque ordine migrant;
|
|
quare dissolui quoque debent posse per artus,
|
|
denique ut intereant una cum corpore cunctae.
|
|
sin animas hominum dicent in corpora semper
|
760
|
ire humana, tamen quaeram cur e sapienti
|
|
stulta queat fieri, nec prudens sit puer ullus,
|
|
[si non, certa suo quia semine seminioque]
|
|
nec tam doctus equae pullus quam fortis equi vis.
|
|
scilicet in tenero tenerascere corpore mentem
|
765
|
confugient. quod si iam fit, fateare necessest
|
|
mortalem esse animam, quoniam mutata per artus
|
|
tanto opere amittit vitam sensumque priorem.
|
|
quove modo poterit pariter cum corpore quoque
|
|
confirmata cupitum aetatis tangere florem
|
770
|
vis animi, nisi erit consors in origine prima?
|
|
quidve foras sibi vult membris exire senectis?
|
|
an metuit conclusa manere in corpore putri
|
|
et domus aetatis spatio ne fessa vetusto
|
|
obruat? at non sunt immortali ulla pericla.
|
775
|
Denique conubia ad Veneris partusque ferarum
|
|
esse animas praesto deridiculum esse videtur,
|
|
expectare immortalis mortalia membra
|
|
innumero numero certareque praeproperanter
|
|
inter se quae prima potissimaque insinuetur;
|
780
|
si non forte ita sunt animarum foedera pacta,
|
|
ut quae prima volans advenerit insinuetur
|
|
prima neque inter se contendant viribus hilum.
|
|
Denique in aethere non arbor, non aequore in alto
|
|
nubes esse queunt nec pisces vivere in arvis
|
785
|
nec cruor in lignis neque saxis sucus inesse.
|
|
certum ac dispositumst ubi quicquid crescat et insit.
|
|
sic animi natura nequit sine corpore oriri
|
|
sola neque a nervis et sanguine longius esse.
|
|
quod si posset enim, multo prius ipsa animi vis
|
790
|
in capite aut umeris aut imis calcibus esse
|
|
posset et innasci quavis in parte soleret,
|
|
tandem in eodem homine atque in eodem vase manere.
|
|
quod quoniam nostro quoque constat corpore certum
|
|
dispositumque videtur ubi esse et crescere possit
|
795
|
sorsum anima atque animus, tanto magis infitiandum
|
|
totum posse extra corpus durare genique.
|
|
quare, corpus ubi interiit, periisse necessest
|
|
confiteare animam distractam in corpore toto.
|
|
quippe etenim mortale aeterno iungere et una
|
800
|
consentire putare et fungi mutua posse
|
|
desiperest; quid enim diversius esse putandumst
|
|
aut magis inter se disiunctum discrepitansque,
|
|
quam mortale quod est inmortali atque perenni
|
|
iunctum in concilio saevas tolerare procellas?
|
805
|
praeterea quaecumque manent aeterna necessest
|
|
aut quia sunt solido cum corpore respuere ictus
|
|
nec penetrare pati sibi quicquam quod queat artas
|
|
dissociare intus partis, ut materiai
|
|
corpora sunt, quorum naturam ostendimus ante,
|
810
|
aut ideo durare aetatem posse per omnem,
|
|
plagarum quia sunt expertia sicut inanest,
|
|
quod manet intactum neque ab ictu fungitur hilum,
|
|
aut etiam quia nulla loci sit copia circum,
|
|
quo quasi res possint discedere dissoluique,
|
815
|
sicut summarum summast aeterna, neque extra
|
|
quis locus est quo diffugiant neque corpora sunt quae
|
|
possint incidere et valida dissolvere plaga.
|
|
Quod si forte ideo magis inmortalis habendast,
|
|
quod vitalibus ab rebus munita tenetur,
|
820
|
aut quia non veniunt omnino aliena salutis,
|
|
aut quia quae veniunt aliqua ratione recedunt
|
|
pulsa prius quam quid noceant sentire queamus,
|
|
* * *
|
823a
|
praeter enim quam quod morbis cum corporis aegret,
|
824
|
advenit id quod eam de rebus saepe futuris
|
825
|
macerat inque metu male habet curisque fatigat,
|
|
praeteritisque male admissis peccata remordent.
|
|
adde furorem animi proprium atque oblivia rerum,
|
|
adde quod in nigras lethargi mergitur undas.
|
|
Nil igitur mors est ad nos neque pertinet hilum,
|
830
|
quandoquidem natura animi mortalis habetur.
|
|
et vel ut ante acto nihil tempore sensimus aegri,
|
|
ad confligendum venientibus undique Poenis,
|
|
omnia cum belli trepido concussa tumultu
|
|
horrida contremuere sub altis aetheris auris,
|
835
|
in dubioque fuere utrorum ad regna cadendum
|
|
omnibus humanis esset terraque marique,
|
|
sic, ubi non erimus, cum corporis atque animai
|
|
discidium fuerit, quibus e sumus uniter apti,
|
|
scilicet haud nobis quicquam, qui non erimus tum,
|
840
|
accidere omnino poterit sensumque movere,
|
|
non si terra mari miscebitur et mare caelo.
|
|
et si iam nostro sentit de corpore postquam
|
|
distractast animi natura animaeque potestas,
|
|
nil tamen est ad nos, qui comptu coniugioque
|
845
|
corporis atque animae consistimus uniter apti.
|
|
nec, si materiem nostram collegerit aetas
|
|
post obitum rursumque redegerit ut sita nunc est,
|
|
atque iterum nobis fuerint data lumina vitae,
|
|
pertineat quicquam tamen ad nos id quoque factum,
|
850
|
interrupta semel cum sit repetentia nostri.
|
|
et nunc nil ad nos de nobis attinet, ante
|
|
qui fuimus, <neque> iam de illis nos adficit angor.
|
|
nam cum respicias inmensi temporis omne
|
|
praeteritum spatium, tum motus materiai
|
855
|
multimodi quam sint, facile hoc adcredere possis,
|
|
semina saepe in eodem, ut nunc sunt, ordine posta
|
|
haec eadem, quibus e nunc nos sumus, ante fuisse.
|
865
|
nec memori tamen id quimus reprehendere mente;
|
858
|
inter enim iectast vitai pausa vageque
|
|
deerrarunt passim motus ab sensibus omnes.
|
860
|
debet enim, misere si forte aegreque futurumst;
|
|
ipse quoque esse in eo tum tempore, cui male possit
|
|
accidere. id quoniam mors eximit, esseque prohibet
|
|
illum cui possint incommoda conciliari,
|
|
scire licet nobis nihil esse in morte timendum
|
866
|
nec miserum fieri qui non est posse, neque hilum
|
|
differre an nullo fuerit iam tempore natus,
|
|
mortalem vitam mors cum inmortalis ademit.
|
|
Proinde ubi se videas hominem indignarier ipsum,
|
870
|
post mortem fore ut aut putescat corpore posto
|
|
aut flammis interfiat malisve ferarum,
|
|
scire licet non sincerum sonere atque subesse
|
|
caecum aliquem cordi stimulum, quamvis neget ipse
|
|
credere se quemquam sibi sensum in morte futurum;
|
875
|
non, ut opinor, enim dat quod promittit et unde
|
|
nec radicitus e vita se tollit et eicit,
|
|
sed facit esse sui quiddam super inscius ipse.
|
|
vivus enim sibi cum proponit quisque futurum,
|
|
corpus uti volucres lacerent in morte feraeque,
|
880
|
ipse sui miseret; neque enim se dividit illim
|
|
nec removet satis a proiecto corpore et illum
|
|
se fingit sensuque suo contaminat astans.
|
|
hinc indignatur se mortalem esse creatum
|
|
nec videt in vera nullum fore morte alium se,
|
885
|
qui possit vivus sibi se lugere peremptum
|
|
stansque iacentem <se> lacerari urive dolere.
|
|
nam si in morte malumst malis morsuque ferarum
|
|
tractari, non invenio qui non sit acerbum
|
|
ignibus inpositum calidis torrescere flammis
|
890
|
aut in melle situm suffocari atque rigere
|
|
frigore, cum summo gelidi cubat aequore saxi,
|
|
urgerive superne obrutum pondere terrae.
|
|
'Iam iam non domus accipiet te laeta neque uxor
|
|
optima, nec dulces occurrent oscula nati
|
895
|
praeripere et tacita pectus dulcedine tangent.
|
|
non poteris factis florentibus esse tuisque
|
|
praesidium. misero misere' aiunt 'omnia ademit
|
|
una dies infesta tibi tot praemia vitae.'
|
|
illud in his rebus non addunt 'nec tibi earum
|
900
|
iam desiderium rerum super insidet una.'
|
|
quod bene si videant animo dictisque sequantur,
|
|
dissoluant animi magno se angore metuque.
|
|
'tu quidem ut es leto sopitus, sic eris aevi
|
|
quod super est cunctis privatus doloribus aegris;
|
905
|
at nos horrifico cinefactum te prope busto
|
|
insatiabiliter deflevimus, aeternumque
|
|
nulla dies nobis maerorem e pectore demet.'
|
|
illud ab hoc igitur quaerendum est, quid sit amari
|
|
tanto opere, ad somnum si res redit atque quietem,
|
910
|
cur quisquam aeterno possit tabescere luctu.
|
|
Hoc etiam faciunt ubi discubuere tenentque
|
|
pocula saepe homines et inumbrant ora coronis,
|
|
ex animo ut dicant: 'brevis hic est fructus homullis;
|
|
iam fuerit neque post umquam revocare licebit.'
|
915
|
tam quam in morte mali cum primis hoc sit eorum,
|
|
quod sitis exurat miseros atque arida torrat,
|
|
aut aliae cuius desiderium insideat rei.
|
|
nec sibi enim quisquam tum se vitamque requiret,
|
|
cum pariter mens et corpus sopita quiescunt;
|
920
|
nam licet aeternum per nos sic esse soporem,
|
|
nec desiderium nostri nos adficit ullum,
|
|
et tamen haud quaquam nostros tunc illa per artus
|
|
longe ab sensiferis primordia motibus errant,
|
|
cum correptus homo ex somno se colligit ipse.
|
925
|
multo igitur mortem minus ad nos esse putandumst,
|
|
si minus esse potest quam quod nihil esse videmus;
|
|
maior enim turbae disiectus materiai
|
|
consequitur leto nec quisquam expergitus extat,
|
|
frigida quem semel est vitai pausa secuta.
|
930
|
Denique si vocem rerum natura repente.
|
|
mittat et hoc alicui nostrum sic increpet ipsa:
|
|
'quid tibi tanto operest, mortalis, quod nimis aegris
|
|
luctibus indulges? quid mortem congemis ac fles?
|
|
nam <si> grata fuit tibi vita ante acta priorque
|
935
|
et non omnia pertusum congesta quasi in vas
|
|
commoda perfluxere atque ingrata interiere;
|
|
cur non ut plenus vitae conviva recedis
|
|
aequo animoque capis securam, stulte, quietem?
|
|
sin ea quae fructus cumque es periere profusa
|
940
|
vitaque in offensost, cur amplius addere quaeris,
|
|
rursum quod pereat male et ingratum occidat omne,
|
|
non potius vitae finem facis atque laboris?
|
|
nam tibi praeterea quod machiner inveniamque,
|
|
quod placeat, nihil est; eadem sunt omnia semper.
|
945
|
si tibi non annis corpus iam marcet et artus
|
|
confecti languent, eadem tamen omnia restant,
|
|
omnia si perges vivendo vincere saecla,
|
|
atque etiam potius, si numquam sis moriturus',
|
|
quid respondemus, nisi iustam intendere litem
|
950
|
naturam et veram verbis exponere causam?
|
|
grandior hic vero si iam seniorque queratur
|
955
|
atque obitum lamentetur miser amplius aequo,
|
952
|
non merito inclamet magis et voce increpet acri:
|
|
'aufer abhinc lacrimas, baratre, et compesce querellas.
|
|
omnia perfunctus vitai praemia marces;
|
956
|
sed quia semper aves quod abest, praesentia temnis,
|
|
inperfecta tibi elapsast ingrataque vita,
|
|
et nec opinanti mors ad caput adstitit ante
|
|
quam satur ac plenus possis discedere rerum.
|
960
|
nunc aliena tua tamen aetate omnia mitte
|
|
aequo animoque, age dum, magnis concede necessis?'
|
|
iure, ut opinor, agat, iure increpet inciletque;
|
|
cedit enim rerum novitate extrusa vetustas
|
|
semper, et ex aliis aliud reparare necessest.
|
965
|
Nec quisquam in baratrum nec Tartara deditur atra;
|
|
materies opus est, ut crescant postera saecla;
|
|
quae tamen omnia te vita perfuncta sequentur;
|
|
nec minus ergo ante haec quam tu cecidere cadentque.
|
|
sic alid ex alio numquam desistet oriri
|
970
|
vitaque mancipio nulli datur, omnibus usu.
|
|
respice item quam nil ad nos ante acta vetustas
|
|
temporis aeterni fuerit, quam nascimur ante.
|
|
hoc igitur speculum nobis natura futuri
|
|
temporis exponit post mortem denique nostram.
|
975
|
numquid ibi horribile apparet, num triste videtur
|
|
quicquam, non omni somno securius exstat?
|
|
Atque ea ni mirum quae cumque Acherunte profundo
|
|
prodita sunt esse, in vita sunt omnia nobis.
|
|
nec miser inpendens magnum timet aëre saxum
|
980
|
Tantalus, ut famast, cassa formidine torpens;
|
|
sed magis in vita divom metus urget inanis
|
|
mortalis casumque timent quem cuique ferat fors.
|
|
nec Tityon volucres ineunt Acherunte iacentem
|
|
nec quod sub magno scrutentur pectore quicquam
|
985
|
perpetuam aetatem possunt reperire profecto.
|
|
quam libet immani proiectu corporis exstet,
|
|
qui non sola novem dispessis iugera membris
|
|
optineat, sed qui terrai totius orbem,
|
|
non tamen aeternum poterit perferre dolorem
|
990
|
nec praebere cibum proprio de corpore semper.
|
|
sed Tityos nobis hic est, in amore iacentem
|
|
quem volucres lacerant atque exest anxius angor
|
|
aut alia quavis scindunt cuppedine curae.
|
|
Sisyphus in vita quoque nobis ante oculos est,
|
995
|
qui petere a populo fasces saevasque secures
|
|
imbibit et semper victus tristisque recedit.
|
|
nam petere imperium, quod inanest nec datur umquam,
|
|
atque in eo semper durum sufferre laborem,
|
|
hoc est adverso nixantem trudere monte
|
1000
|
saxum, quod tamen <e> summo iam vertice rusum
|
|
volvitur et plani raptim petit aequora campi.
|
|
deinde animi ingratam naturam pascere semper
|
|
atque explere bonis rebus satiareque numquam,
|
|
quod faciunt nobis annorum tempora, circum
|
1005
|
cum redeunt fetusque ferunt variosque lepores,
|
|
nec tamen explemur vitai fructibus umquam,
|
|
hoc, ut opinor, id est, aevo florente puellas
|
|
quod memorant laticem pertusum congerere in vas,
|
|
quod tamen expleri nulla ratione potestur.
|
1010
|
Cerberus et Furiae iam vero et lucis egestas,
|
|
Tartarus horriferos eructans faucibus aestus!
|
|
qui neque sunt usquam nec possunt esse profecto;
|
|
sed metus in vita poenarum pro male factis
|
|
est insignibus insignis scelerisque luela,
|
1015
|
carcer et horribilis de saxo iactus deorsum,
|
|
verbera carnifices robur pix lammina taedae;
|
|
quae tamen etsi absunt, at mens sibi conscia factis
|
|
praemetuens adhibet stimulos torretque flagellis,
|
|
nec videt interea qui terminus esse malorum
|
1020
|
possit nec quae sit poenarum denique finis,
|
|
atque eadem metuit magis haec ne in morte gravescant.
|
|
hic Acherusia fit stultorum denique vita.
|
|
Hoc etiam tibi tute interdum dicere possis.
|
|
'lumina sis oculis etiam bonus Ancus reliquit,
|
1025
|
qui melior multis quam tu fuit, improbe, rebus.
|
|
inde alii multi reges rerumque potentes
|
|
occiderunt, magnis qui gentibus imperitarunt.
|
|
ille quoque ipse, viam qui quondam per mare magnum
|
|
stravit iterque dedit legionibus ire per altum
|
1030
|
ac pedibus salsas docuit super ire lucunas
|
|
et contempsit equis insultans murmura ponti,
|
|
lumine adempto animam moribundo corpore fudit.
|
|
Scipiadas, belli fulmen, Carthaginis horror,
|
|
ossa dedit terrae proinde ac famul infimus esset.
|
1035
|
adde repertores doctrinarum atque leporum,
|
|
adde Heliconiadum comites; quorum unus Homerus
|
|
sceptra potitus eadem aliis sopitus quietest.
|
|
denique Democritum post quam matura vetustas
|
|
admonuit memores motus languescere mentis,
|
1040
|
sponte sua leto caput obvius optulit ipse.
|
|
ipse Epicurus obit decurso lumine vitae,
|
|
qui genus humanum ingenio superavit et omnis
|
|
restinxit stellas exortus ut aetherius sol.
|
|
tu vero dubitabis et indignabere obire?
|
1045
|
mortua cui vita est prope iam vivo atque videnti,
|
|
qui somno partem maiorem conteris aevi,
|
|
et viligans stertis nec somnia cernere cessas
|
|
sollicitamque geris cassa formidine mentem
|
|
nec reperire potes tibi quid sit saepe mali, cum
|
1050
|
ebrius urgeris multis miser undique curis
|
|
atque animo incerto fluitans errore vagaris.'
|
|
Si possent homines, proinde ac sentire videntur
|
|
pondus inesse animo, quod se gravitate fatiget,
|
|
e quibus id fiat causis quoque noscere et unde
|
1055
|
tanta mali tam quam moles in pectore constet,
|
|
haut ita vitam agerent, ut nunc plerumque videmus
|
|
quid sibi quisque velit nescire et quaerere semper,
|
|
commutare locum, quasi onus deponere possit.
|
|
exit saepe foras magnis ex aedibus ille,
|
1060
|
esse domi quem pertaesumst, subitoque <revertit>,
|
|
quippe foris nihilo melius qui sentiat esse.
|
|
currit agens mannos ad villam praecipitanter
|
|
auxilium tectis quasi ferre ardentibus instans;
|
|
oscitat extemplo, tetigit cum limina villae,
|
1065
|
aut abit in somnum gravis atque oblivia quaerit,
|
|
aut etiam properans urbem petit atque revisit.
|
|
hoc se quisque modo fugit, at quem scilicet, ut fit,
|
|
effugere haut potis est: ingratius haeret et odit
|
|
propterea, morbi quia causam non tenet aeger;
|
1070
|
quam bene si videat, iam rebus quisque relictis
|
|
naturam primum studeat cognoscere rerum,
|
|
temporis aeterni quoniam, non unius horae,
|
|
ambigitur status, in quo sit mortalibus omnis
|
|
aetas, post mortem quae restat cumque manendo.
|
1075
|
Denique tanto opere in dubiis trepidare periclis
|
|
quae mala nos subigit vitai tanta cupido?
|
|
certe equidem finis vitae mortalibus adstat
|
|
nec devitari letum pote, quin obeamus.
|
|
praeterea versamur ibidem atque insumus usque
|
1080
|
nec nova vivendo procuditur ulla voluptas;
|
|
sed dum abest quod avemus, id exsuperare videtur
|
|
cetera; post aliud, cum contigit illud, avemus
|
|
et sitis aequa tenet vitai semper hiantis.
|
|
posteraque in dubiost fortunam quam vehat aetas,
|
1085
|
quidve ferat nobis casus quive exitus instet.
|
|
nec prorsum vitam ducendo demimus hilum
|
|
tempore de mortis nec delibare valemus,
|
|
quo minus esse diu possimus forte perempti.
|
|
proinde licet quod vis vivendo condere saecla,
|
1090
|
mors aeterna tamen nihilo minus illa manebit,
|
|
nec minus ille diu iam non erit, ex hodierno
|
|
lumine qui finem vitai fecit, et ille,
|
|
mensibus atque annis qui multis occidit ante.
|
|