DE RERVM NATVRA
|
|
LIBER QVARTVS
|
|
Avia Pieridum peragro loca nullius ante
|
4.1
|
trita solo. iuvat integros accedere fontis
|
|
atque haurire, iuvatque novos decerpere flores
|
|
insignemque meo capiti petere inde coronam,
|
|
unde prius nulli velarint tempora musae;
|
5
|
primum quod magnis doceo de rebus et artis
|
|
religionum animum nodis exsolvere pergo,
|
|
deinde quod obscura de re tam lucida pango
|
|
carmina musaeo contingens cuncta lepore.
|
|
id quoque enim non ab nulla ratione videtur;
|
10
|
nam vel uti pueris absinthia taetra medentes
|
|
cum dare conantur, prius oras pocula circum
|
|
contingunt mellis dulci flavoque liquore,
|
|
ut puerorum aetas inprovida ludificetur
|
|
labrorum tenus, interea perpotet amarum
|
15
|
absinthi laticem deceptaque non capiatur,
|
|
sed potius tali facto recreata valescat,
|
|
sic ego nunc, quoniam haec ratio plerumque videtur
|
|
tristior esse quibus non est tractata, retroque
|
|
volgus abhorret ab hac, volui tibi suaviloquenti
|
20
|
carmine Pierio rationem exponere nostram
|
|
et quasi musaeo dulci contingere melle;
|
|
si tibi forte animum tali ratione tenere
|
|
versibus in nostris possem, dum percipis omnem
|
|
naturam rerum ac persentis utilitatem.
|
25
|
Sed quoniam docui cunctarum exordia rerum
|
45
|
qualia sint et quam variis distantia formis
|
|
sponte sua volitent aeterno percita motu
|
|
quoque modo possit res ex his quaeque creari,
|
|
[nunc agere incipiam tibi quod vehementer ad has res
|
|
attinet esse ea quae rerum simulacra vocamus,
|
50
|
quae quasi membranae vel cortex nominitandast,]
|
|
atque animi quoniam docui natura quid esset
|
26
|
et quibus e rebus cum corpore compta vigeret
|
|
quove modo distracta rediret in ordia prima,
|
|
nunc agere incipiam tibi, quod vehementer ad has res
|
|
attinet esse ea quae rerum simulacra vocamus,
|
30
|
quod speciem ac formam similem gerit eius imago,
|
52
|
cuius cumque cluet de corpore fusa vagari;
|
|
quae quasi membranae summo de corpore rerum
|
31
|
dereptae volitant ultroque citroque per auras,
|
|
atque eadem nobis vigilantibus obvia mentes
|
|
terrificant atque in somnis, cum saepe figuras
|
|
contuimur miras simulacraque luce carentum,
|
35
|
quae nos horrifice languentis saepe sopore
|
|
excierunt ne forte animas Acherunte reamur
|
|
effugere aut umbras inter vivos volitare
|
|
neve aliquid nostri post mortem posse relinqui,
|
|
cum corpus simul atque animi natura perempta
|
40
|
in sua discessum dederint primordia quaeque.
|
|
dico igitur rerum effigias tenuisque figuras
|
|
mittier ab rebus summo de cortice eorum;
|
|
id licet hinc quamvis hebeti cognoscere corde.
|
|
Principio quoniam mittunt in rebus apertis
|
54
|
corpora res multae, partim diffusa solute,
|
55
|
robora ceu fumum mittunt ignesque vaporem,
|
|
et partim contexta magis condensaque, ut olim
|
|
cum teretis ponunt tunicas aestate cicadae,
|
|
et vituli cum membranas de corpore summo
|
|
nascentes mittunt, et item cum lubrica serpens
|
60
|
exuit in spinis vestem; nam saepe videmus
|
|
illorum spoliis vepres volitantibus auctas.
|
|
quae quoniam fiunt, tenuis quoque debet imago
|
|
ab rebus mitti summo de corpore rerum.
|
|
nam cur illa cadant magis ab rebusque recedant
|
65
|
quam quae tenvia sunt, hiscendist nulla potestas;
|
|
praesertim cum sint in summis corpora rebus
|
|
multa minuta, iaci quae possint ordine eodem
|
|
quo fuerint et formai servare figuram,
|
|
et multo citius, quanto minus indupediri
|
70
|
pauca queunt et <quae> sunt prima fronte locata.
|
|
nam certe iacere ac largiri multa videmus,
|
|
non solum ex alto penitusque, ut diximus ante,
|
|
verum de summis ipsum quoque saepe colorem.
|
|
et volgo faciunt id lutea russaque vela
|
75
|
et ferrugina, cum magnis intenta theatris
|
|
per malos volgata trabesque trementia flutant;
|
|
namque ibi consessum caveai supter et omnem
|
|
scaenai speciem patrum matrumque deorsum
|
|
inficiunt coguntque suo fluitare colore.
|
80
|
et quanto circum mage sunt inclusa theatri
|
|
moenia, tam magis haec intus perfusa lepore
|
|
omnia conrident correpta luce diei.
|
|
ergo lintea de summo cum corpore fucum
|
|
mittunt, effigias quoque debent mittere tenvis
|
85
|
res quaeque, ex summo quoniam iaculantur utraque.
|
|
sunt igitur iam formarum vestigia certa,
|
|
quae volgo volitant subtili praedita filo
|
|
nec singillatim possunt secreta videri.
|
|
Praeterea omnis odor fumus vapor atque aliae res
|
90
|
consimiles ideo diffusae rebus abundant,
|
|
ex alto quia dum veniunt extrinsecus ortae
|
|
scinduntur per iter flexum, nec recta viarum
|
|
ostia sunt, qua contendant exire coortae.
|
|
at contra tenuis summi membrana coloris
|
95
|
cum iacitur, nihil est quod eam discerpere possit,
|
|
in promptu quoniam est in prima fronte locata.
|
|
Postremo speculis in aqua splendoreque in omni
|
|
quae cumque apparent nobis simulacra, necessest,
|
|
quandoquidem simili specie sunt praedita rerum,
|
100
|
exin imaginibus missis consistere eorum.
|
|
[nam cur illa cadant magis ab rebusque recedant
|
|
quam quae tenuia sunt, hiscendist nulla potestas.]
|
|
sunt igitur tenues formarum illis similesque
|
|
effigiae, singillatim quas cernere nemo
|
105
|
cum possit, tamen adsiduo crebroque repulsu
|
|
reiectae reddunt speculorum ex aequore visum,
|
|
nec ratione alia servari posse videntur,
|
|
tanto opere ut similes reddantur cuique figurae.
|
|
Nunc age, quam tenui natura constet imago
|
110
|
percipe. et in primis, quoniam primordia tantum
|
|
sunt infra nostros sensus tantoque minora
|
|
quam quae primum oculi coeptant non posse tueri,
|
|
nunc tamen id quoque uti confirmem, exordia rerum
|
|
cunctarum quam sint subtilia percipe paucis.
|
115
|
primum animalia sunt iam partim tantula, corum
|
|
tertia pars nulla possit ratione videri.
|
|
horum intestinum quodvis quale esse putandumst!
|
|
quid cordis globus aut oculi? quid membra? quid artus?
|
|
quantula sunt! quid praeterea primordia quaeque,
|
120
|
unde anima atque animi constet natura necessumst,
|
|
nonne vides quam sint subtilia quamque minuta?
|
|
praeterea quaecumque suo de corpore odorem
|
|
expirant acrem, panaces absinthia taetra
|
|
habrotonique graves et tristia centaurea,
|
125
|
quorum unum quidvis leviter si forte duobus
|
|
* * *
|
126a
|
quin potius noscas rerum simulacra vagari
|
127
|
multa modis multis, nulla vi cassaque sensu?
|
|
Sed ne forte putes ea demum sola vagari,
|
|
quae cumque ab rebus rerum simulacra recedunt,
|
130
|
sunt etiam quae sponte sua gignuntur et ipsa
|
|
constituuntur in hoc caelo, qui dicitur aer,
|
|
quae multis formata modis sublime feruntur,
|
135
|
ut nubes facile inter dum concrescere in alto
|
133
|
cernimus et mundi speciem violare serenam
|
|
aëra mulcentes motu; nam saepe Gigantum
|
136
|
ora volare videntur et umbram ducere late,
|
|
inter dum magni montes avolsaque saxa
|
|
montibus ante ire et solem succedere praeter,
|
|
inde alios trahere atque inducere belua nimbos.
|
140
|
nec speciem mutare suam liquentia cessant
|
|
et cuiusque modi formarum vertere in oras.
|
|
Nunc ea quam facili et celeri ratione genantur
|
|
perpetuoque fluant ab rebus lapsaque cedant
|
|
* * *
|
144a
|
semper enim summum quicquid de rebus abundat,
|
145
|
quod iaculentur. et hoc alias cum pervenit in res,
|
|
transit, ut in primis vestem; sed ubi aspera saxa
|
|
aut in materiam ligni pervenit, ibi iam
|
|
scinditur, ut nullum simulacrum reddere possit.
|
|
at cum splendida quae constant opposta fuerunt
|
150
|
densaque, ut in primis speculum est, nihil accidit horum;
|
|
nam neque, uti vestem, possunt transire, neque autem
|
|
scindi; quam meminit levor praestare salutem.
|
|
qua propter fit ut hinc nobis simulacra redundent.
|
|
et quamvis subito quovis in tempore quamque
|
155
|
rem contra speculum ponas, apparet imago;
|
|
perpetuo fluere ut noscas e corpore summo
|
|
texturas rerum tenuis tenuisque figuras.
|
|
ergo multa brevi spatio simulacra genuntur,
|
|
ut merito celer his rebus dicatur origo.
|
160
|
et quasi multa brevi spatio summittere debet
|
|
lumina sol, ut perpetuo sint omnia plena,
|
|
sic ab rebus item simili ratione necessest
|
|
temporis in puncto rerum simulacra ferantur
|
|
multa modis multis in cunctas undique partis;
|
165
|
quandoquidem speculum quo cumque obvertimus oris,
|
|
res ibi respondent simili forma atque colore.
|
|
Praeterea modo cum fuerit liquidissima caeli
|
|
tempestas, perquam subito fit turbida foede,
|
|
undique uti tenebras omnis Acherunta rearis
|
170
|
liquisse et magnas caeli complesse cavernas.
|
|
usque adeo taetra nimborum nocte coorta
|
|
inpendent atrae Formidinis ora superne;
|
|
quorum quantula pars sit imago dicere nemost
|
|
qui possit neque eam rationem reddere dictis.
|
175
|
Nunc age, quam celeri motu simulacra ferantur,
|
|
et quae mobilitas ollis tranantibus auras
|
|
reddita sit, longo spatio ut brevis hora teratur,
|
|
in quem quaeque locum diverso numine tendunt,
|
|
suavidicis potius quam multis versibus edam;
|
180
|
parvus ut est cycni melior canor, ille gruum quam
|
|
clamor in aetheriis dispersus nubibus austri.
|
|
Principio persaepe levis res atque minutis
|
|
corporibus factas celeris licet esse videre.
|
|
in quo iam genere est solis lux et vapor eius,
|
185
|
propterea quia sunt e primis facta minutis,
|
|
quae quasi cuduntur perque aëris intervallum
|
|
non dubitant transire sequenti concita plaga;
|
|
suppeditatur enim confestim lumine lumen
|
|
et quasi protelo stimulatur fulgere fulgur.
|
190
|
qua propter simulacra pari ratione necessest
|
|
inmemorabile per spatium transcurrere posse
|
|
temporis in puncto, primum quod parvola causa
|
|
est procul a tergo quae provehat atque propellat,
|
|
quod super est, ubi tam volucri levitate ferantur,
|
195
|
deinde quod usque adeo textura praedita rara
|
|
mittuntur, facile ut quasvis penetrare queant res
|
|
et quasi permanare per aëris intervallum.
|
|
Praeterea si quae penitus corpuscula rerum
|
|
ex altoque foras mittuntur, solis uti lux
|
200
|
ac vapor, haec puncto cernuntur lapsa diei
|
|
per totum caeli spatium diffundere sese
|
|
perque volare mare ac terras caelumque rigare.
|
|
quid quae sunt igitur iam prima fronte parata,
|
|
cum iaciuntur et emissum res nulla moratur?
|
205
|
quone vides citius debere et longius ire
|
|
multiplexque loci spatium transcurrere eodem
|
|
tempore quo solis pervolgant lumina caelum?
|
|
Hoc etiam in primis specimen verum esse videtur,
|
|
quam celeri motu rerum simulacra ferantur,
|
210
|
quod simul ac primum sub diu splendor aquai
|
|
ponitur, extemplo caelo stellante serena
|
|
sidera respondent in aqua radiantia mundi.
|
|
iamne vides igitur quam puncto tempore imago
|
|
aetheris ex oris in terrarum accidat oras?
|
215
|
quare etiam atque etiam mitti fateare necessest
|
|
corpora quae feriant oculos visumque lacessant.
|
|
perpetuoque fluunt certis ab rebus odores,
|
|
frigus ut a fluviis, calor ab sole, aestus ab undis
|
|
aequoris, exesor moerorum litora circum,
|
220
|
nec variae cessant voces volitare per auras.
|
|
denique in os salsi venit umor saepe saporis,
|
|
cum mare versamur propter, dilutaque contra
|
|
cum tuimur misceri absinthia, tangit amaror.
|
|
usque adeo omnibus ab rebus res quaeque fluenter
|
225
|
fertur et in cunctas dimittitur undique partis
|
|
nec mora nec requies interdatur ulla fluendi,
|
|
perpetuo quoniam sentimus et omnia semper
|
|
cernere odorari licet et sentire sonare.
|
|
Praeterea quoniam manibus tractata figura
|
230
|
in tenebris quaedam cognoscitur esse eadem quae
|
|
cernitur in luce et claro candore, necessest
|
|
consimili causa tactum visumque moveri.
|
|
nunc igitur si quadratum temptamus et id nos
|
|
commovet in tenebris, in luci quae poterit res
|
235
|
accidere ad speciem quadrata, nisi eius imago?
|
|
esse in imaginibus qua propter causa videtur
|
|
cernundi neque posse sine his res ulla videri.
|
|
Nunc ea quae dico rerum simulacra feruntur
|
|
undique et in cunctas iaciuntur didita partis;
|
240
|
verum nos oculis quia solis cernere quimus,
|
|
propterea fit uti, speciem quo vertimus, omnes
|
|
res ibi eam contra feriant forma atque colore.
|
|
et quantum quaeque ab nobis res absit, imago
|
|
efficit ut videamus et internoscere curat;
|
245
|
nam cum mittitur, extemplo protrudit agitque
|
|
aëra qui inter se cumque est oculosque locatus,
|
|
isque ita per nostras acies perlabitur omnis
|
|
et quasi perterget pupillas atque ita transit.
|
|
propterea fit uti videamus quam procul absit
|
251
|
res quaeque. et quanto plus aëris ante agitatur
|
250
|
et nostros oculos perterget longior aura,
|
252
|
tam procul esse magis res quaeque remota videtur.
|
|
scilicet haec summe celeri ratione geruntur,
|
|
quale sit ut videamus, et una quam procul absit.
|
255
|
Illud in his rebus minime mirabile habendumst,
|
|
cur, ea quae feriant oculos simulacra videri
|
|
singula cum nequeant, res ipsae perspiciantur.
|
|
ventus enim quoque paulatim cum verberat et cum
|
|
acre fluit frigus, non privam quamque solemus
|
261
|
particulam venti sentire et frigoris eius,
|
260
|
sed magis unorsum, fierique perinde videmus
|
262
|
corpore tum plagas in nostro tam quam aliquae res
|
|
verberet atque sui det sensum corporis extra.
|
|
praeterea lapidem digito cum tundimus, ipsum
|
265
|
tangimus extremum saxi summumque colorem
|
|
nec sentimus eum tactu, verum magis ipsam
|
|
duritiem penitus saxi sentimus in alto.
|
|
Nunc age, cur ultra speculum videatur imago
|
|
percipe: nam certe penitus remmota videtur.
|
270
|
quod genus illa foris quae vere transpiciuntur,
|
|
ianua cum per se transpectum praebet apertum,
|
|
multa facitque foris ex aedibus ut videantur;
|
|
is quoque enim duplici geminoque fit aëre visus.
|
|
primus enim citra postes tum cernitur aër,
|
275
|
inde fores ipsae dextra laevaque secuntur,
|
|
post extraria lux oculos perterget et aër
|
|
alter, et illa foris quae vere transpiciuntur.
|
|
sic ubi se primum speculi proiecit imago,
|
|
dum venit ad nostras acies, protrudit agitque
|
280
|
aëra qui inter se cumquest oculosque locatus,
|
|
et facit, ut prius hunc omnem sentire queamus
|
|
quam speculum; sed ubi [in] speculum quoque sensimus ipsum,
|
|
continuo a nobis in eum quae fertur imago
|
|
pervenit, et nostros oculos reiecta revisit
|
285
|
atque alium prae se propellens aëra volvit,
|
|
et facit ut prius hunc quam se videamus, eoque
|
|
distare ab speculo tantum semota videtur.
|
|
quare etiam atque etiam minime mirarier est par
|
|
* * *
|
289a
|
illis quae reddunt speculorum ex aequore visum,
|
290
|
aëribus binis quoniam res confit utraque.
|
|
Nunc ea quae nobis membrorum dextera pars est,
|
|
in speculis fit ut in laeva videatur eo quod
|
|
planitiem ad speculi veniens cum offendit imago,
|
|
non convertitur incolumis, sed recta retrorsum
|
295
|
sic eliditur, ut siquis, prius arida quam sit
|
|
cretea persona, adlidat pilaeve trabive,
|
|
atque ea continuo rectam si fronte figuram
|
|
servet et elisam retro sese exprimat ipsa.
|
323
|
fiet ut, ante oculus fuerit qui dexter, ut idem
|
|
nunc sit laevus et e laevo sit mutua dexter.
|
325
|
Fit quoque de speculo in speculum ut tradatur imago,
|
|
quinque etiam <aut> sex ut fieri simulacra suërint.
|
|
nam quae cumque retro parte interiore latebunt,
|
|
inde tamen, quamvis torte penitusque remota,
|
|
omnia per flexos aditus educta licebit
|
330
|
pluribus haec speculis videantur in aedibus esse.
|
|
usque adeo speculo in speculum translucet imago,
|
|
et cum laeva data est, fit rusum ut dextera fiat,
|
|
inde retro rursum redit et convertit eodem.
|
|
Quin etiam quae cumque latuscula sunt speculorum
|
335
|
adsimili lateris flexura praedita nostri,
|
|
dextera ea propter nobis simulacra remittunt,
|
|
aut quia de speculo in speculum transfertur imago,
|
|
inde ad nos elisa bis advolat, aut etiam quod
|
|
circum agitur, cum venit, imago propterea quod
|
340
|
flexa figura docet speculi convertier ad nos.
|
|
Indugredi porro pariter simulacra pedemque
|
|
ponere nobiscum credas gestumque imitari
|
|
propterea quia, de speculi qua parte recedas,
|
|
continuo nequeunt illinc simulacra reverti;
|
345
|
omnia quandoquidem cogit natura referri
|
|
ac resilire ab rebus ad aequos reddita flexus.
|
|
Splendida porro oculi fugitant vitantque tueri.
|
299
|
sol etiam caecat, contra si tendere pergas,
|
300
|
propterea quia vis magnast ipsius et alte
|
|
aëra per purum simulacra feruntur
|
|
et feriunt oculos turbantia composituras.
|
|
Praeterea splendor qui cumque est acer adurit
|
|
saepe oculos ideo quod semina possidet ignis
|
305
|
multa, dolorem oculis quae gignunt insinuando.
|
|
lurida praeterea fiunt quae cumque tuentur
|
|
arquati, quia luroris de corpore eorum
|
|
semina multa fluunt simulacris obvia rerum,
|
|
multaque sunt oculis in eorum denique mixta,
|
310
|
quae contage sua palloribus omnia pingunt.
|
|
E tenebris autem quae sunt in luce tuemur
|
|
propterea quia, cum propior caliginis aër
|
|
ater init oculos prior et possedit apertos,
|
|
insequitur candens confestim lucidus aër,
|
315
|
qui quasi purgat eos ac nigras discutit umbras
|
|
aëris illius; nam multis partibus hic est
|
|
mobilior multisque minutior et mage pollens.
|
|
qui simul atque vias oculorum luce replevit
|
|
atque pate fecit, quas ante obsederat aër
|
320
|
<ater>, continuo rerum simulacra secuntur,
|
|
quae sita sunt in luce, lacessuntque ut videamus.
|
|
quod contra facere in tenebris e luce nequimus
|
348
|
propterea quia posterior caliginis aër
|
|
crassior insequitur, qui cuncta foramina complet
|
350
|
obsiditque vias oculorum, ne simulacra
|
|
possint ullarum rerum coniecta moveri.
|
|
Quadratasque procul turris cum cernimus urbis,
|
|
propterea fit uti videantur saepe rutundae,
|
|
angulus optusus quia longe cernitur omnis
|
355
|
sive etiam potius non cernitur ac perit eius
|
|
plaga nec ad nostras acies perlabitur ictus,
|
|
aëra per multum quia dum simulacra feruntur,
|
|
cogit hebescere eum crebris offensibus aër.
|
|
hoc ubi suffugit sensum simul angulus omnis.
|
360
|
fit quasi ut ad turnum saxorum structa tuantur;
|
|
non tamen ut coram quae sunt vereque rutunda,
|
|
sed quasi adumbratim paulum simulata videntur.
|
|
Umbra videtur item nobis in sole moveri
|
|
et vestigia nostra sequi gestumque imitari,
|
365
|
aëra si credis privatum lumine posse
|
|
indugredi, motus hominum gestumque sequentem;
|
|
nam nihil esse potest aliud nisi lumine cassus
|
|
aër id quod nos umbram perhibere suëmus.
|
|
ni mirum, quia terra locis ex ordine certis
|
370
|
lumine privatur solis qua cumque meantes
|
|
officimus, repletur item quod liquimus eius,
|
|
propterea fit uti videatur, quae fuit umbra
|
|
corporis, e regione eadem nos usque secuta.
|
|
semper enim nova se radiorum lumina fundunt
|
375
|
primaque dispereunt, quasi in ignem lana trahatur.
|
|
propterea facile et spoliatur lumine terra
|
|
et repletur item nigrasque sibi abluit umbras.
|
|
Nec tamen hic oculos falli concedimus hilum.
|
|
nam quo cumque loco sit lux atque umbra tueri
|
380
|
illorum est; eadem vero sint lumina necne,
|
|
umbraque quae fuit hic eadem nunc transeat illuc,
|
|
an potius fiat paulo quod diximus ante,
|
|
hoc animi demum ratio discernere debet,
|
|
nec possunt oculi naturam noscere rerum.
|
385
|
proinde animi vitium hoc oculis adfingere noli.
|
|
Qua vehimur navi, fertur, cum stare videtur;
|
|
quae manet in statione, ea praeter creditur ire.
|
|
et fugere ad puppim colles campique videntur,
|
|
quos agimus praeter navem velisque volamus.
|
390
|
Sidera cessare aetheriis adfixa cavernis
|
|
cuncta videntur, et adsiduo sunt omnia motu,
|
|
quandoquidem longos obitus exorta revisunt,
|
|
cum permensa suo sunt caelum corpore claro.
|
|
solque pari ratione manere et luna videtur
|
395
|
in statione, ea quae ferri res indicat ipsa.
|
|
Exstantisque procul medio de gurgite montis
|
|
classibus inter quos liber patet exitus ingens,
|
|
insula coniunctis tamen ex his una videtur.
|
|
atria versari et circum cursare columnae
|
400
|
usque adeo fit uti pueris videantur, ubi ipsi
|
|
desierunt verti, vix ut iam credere possint
|
|
non supra sese ruere omnia tecta minari.
|
|
Iamque rubrum tremulis iubar ignibus erigere alte
|
|
cum coeptat natura supraque extollere montes,
|
405
|
quos tibi tum supra sol montis esse videtur
|
|
comminus ipse suo contingens fervidus igni,
|
|
vix absunt nobis missus bis mille sagittae,
|
|
vix etiam cursus quingentos saepe veruti;
|
|
inter eos solemque iacent immania ponti
|
410
|
aequora substrata aetheriis ingentibus oris,
|
|
interiectaque sunt terrarum milia multa,
|
|
quae variae retinent gentes et saecla ferarum.
|
|
At coniectus aquae digitum non altior unum,
|
|
qui lapides inter sistit per strata viarum,
|
415
|
despectum praebet sub terras inpete tanto,
|
|
a terris quantum caeli patet altus hiatus,
|
|
nubila despicere et caelum ut videare videre,
|
|
corpora mirande sub terras abdita caelo.
|
|
Denique ubi in medio nobis ecus acer obhaesit
|
420
|
flumine et in rapidas amnis despeximus undas,
|
|
stantis equi corpus transversum ferre videtur
|
|
vis et in adversum flumen contrudere raptim,
|
|
et quo cumque oculos traiecimus omnia ferri
|
|
et fluere adsimili nobis ratione videntur.
|
425
|
Porticus aequali quamvis est denique ductu
|
|
stansque in perpetuum paribus suffulta columnis,
|
|
longa tamen parte ab summa cum tota videtur,
|
|
paulatim trahit angusti fastigia coni,
|
|
tecta solo iungens atque omnia dextera laevis
|
430
|
donec in obscurum coni conduxit acumen.
|
|
In pelago nautis ex undis ortus in undis
|
|
sol fit uti videatur obire et condere lumen;
|
|
quippe ubi nil aliud nisi aquam caelumque tuentur;
|
|
ne leviter credas labefactari undique sensus.
|
435
|
at maris ignaris in portu clauda videntur
|
|
navigia aplustris fractis obnitier undis.
|
|
nam quae cumque supra rorem salis edita pars est
|
|
remorum, recta est, et recta superne guberna;
|
|
quae demersa liquore obeunt, refracta videntur
|
440
|
omnia converti sursumque supina reverti
|
|
et reflexa prope in summo fluitare liquore.
|
|
Raraque per caelum cum venti nubila portant
|
|
tempore nocturno, tum splendida signa videntur
|
|
labier adversum nimbos atque ire superne
|
445
|
longe aliam in partem ac vera ratione feruntur
|
|
At si forte oculo manus uni subdita supter
|
|
pressit eum, quodam sensu fit uti videantur
|
|
omnia quae tuimur fieri tum bina tuendo,
|
|
bina lucernarum florentia lumina flammis
|
450
|
binaque per totas aedis geminare supellex
|
|
et duplicis hominum facies et corpora bina.
|
|
Denique cum suavi devinxit membra sopore
|
|
somnus et in summa corpus iacet omne quiete,
|
|
tum vigilare tamen nobis et membra movere
|
455
|
nostra videmur, et in noctis caligine caeca
|
|
cernere censemus solem lumenque diurnum,
|
|
conclusoque loco caelum mare flumina montis
|
|
mutare et campos pedibus transire videmur,
|
|
et sonitus audire, severa silentia noctis
|
460
|
undique cum constent, et reddere dicta tacentes.
|
|
Cetera de genere hoc mirande multa videmus,
|
|
quae violare fidem quasi sensibus omnia quaerunt,
|
|
ne quiquam, quoniam pars horum maxima fallit
|
|
propter opinatus animi, quos addimus ipsi,
|
465
|
pro visis ut sint quae non sunt sensibus visa;
|
|
nam nihil aegrius est quam res secernere apertas
|
|
ab dubiis, animus quas ab se protinus addit.
|
|
Denique nil sciri siquis putat, id quoque nescit
|
|
an sciri possit, quoniam nil scire fatetur.
|
470
|
hunc igitur contra minuam contendere causam,
|
|
qui capite ipse suo in statuit vestigia sese.
|
|
et tamen hoc quoque uti concedam scire, at id ipsum
|
|
quaeram, cum in rebus veri nil viderit ante,
|
|
unde sciat quid sit scire et nescire vicissim,
|
475
|
notitiam veri quae res falsique crearit
|
|
et dubium certo quae res differre probarit.
|
|
invenies primis ab sensibus esse creatam
|
|
notitiem veri neque sensus posse refelli.
|
|
nam maiore fide debet reperirier illud,
|
480
|
sponte sua veris quod possit vincere falsa.
|
|
quid maiore fide porro quam sensus haberi
|
|
debet? an ab sensu falso ratio orta valebit
|
|
dicere eos contra, quae tota ab sensibus orta est?
|
|
qui nisi sunt veri, ratio quoque falsa fit omnis.
|
485
|
An poterunt oculos aures reprehendere, an aures
|
|
tactus? an hunc porro tactum sapor arguet oris,
|
|
an confutabunt nares oculive revincent?
|
|
non, ut opinor, ita est. nam seorsum cuique potestas
|
|
divisast, sua vis cuiquest, ideoque necesse est
|
490
|
et quod molle sit et gelidum fervensve videre
|
|
et seorsum varios rerum sentire colores
|
|
et quae cumque coloribus sint coniuncta necessest.
|
|
seorsus item sapor oris habet vim, seorsus odores
|
|
nascuntur, seorsum sonitus. ideoque necesse est
|
495
|
non possint alios alii convincere sensus.
|
|
nec porro poterunt ipsi reprehendere sese,
|
|
aequa fides quoniam debebit semper haberi.
|
|
proinde quod in quoquest his visum tempore, verumst.
|
|
Et si non poterit ratio dissolvere causam,
|
500
|
cur ea quae fuerint iuxtim quadrata, procul sint
|
|
visa rutunda, tamen praestat rationis egentem
|
|
reddere mendose causas utriusque figurae,
|
|
quam manibus manifesta suis emittere quoquam
|
|
et violare fidem primam et convellere tota
|
505
|
fundamenta quibus nixatur vita salusque.
|
|
non modo enim ratio ruat omnis, vita quoque ipsa
|
|
concidat extemplo, nisi credere sensibus ausis
|
|
praecipitisque locos vitare et cetera quae sint
|
|
in genere hoc fugienda, sequi contraria quae sint.
|
510
|
illa tibi est igitur verborum copia cassa
|
|
omnis, quae contra sensus instructa paratast.
|
|
Denique ut in fabrica, si pravast regula prima,
|
|
normaque si fallax rectis regionibus exit,
|
|
et libella aliqua si ex parti claudicat hilum,
|
515
|
omnia mendose fieri atque obstipa necessu est
|
|
prava cubantia prona supina atque absona tecta,
|
|
iam ruere ut quaedam videantur velle, ruantque
|
|
prodita iudiciis fallacibus omnia primis,
|
|
sic igitur ratio tibi rerum prava necessest
|
520
|
falsaque sit, falsis quae cumque ab sensibus ortast.
|
|
Nunc alii sensus quo pacto quisque suam rem
|
|
sentiat, haud quaquam ratio scruposa relicta est.
|
|
Principio auditur sonus et vox omnis, in auris
|
|
insinuata suo pepulere ubi corpore sensum.
|
525
|
corpoream quoque enim <vocem> constare fatendumst
|
|
et sonitum, quoniam possunt inpellere sensus.
|
|
Praeterea radit vox fauces saepe facitque
|
|
asperiora foras gradiens arteria clamor,
|
|
quippe per angustum turba maiore coorta
|
530
|
ire foras ubi coeperunt primordia vocum.
|
|
scilicet expletis quoque ianua raditur oris.
|
|
haud igitur dubiumst quin voces verbaque constent
|
|
corporeis e principiis, ut laedere possint.
|
|
nec te fallit item quid corporis auferat et quid
|
535
|
detrahat ex hominum nervis ac viribus ipsis
|
|
perpetuus sermo nigrai noctis ad umbram
|
|
aurorae perductus ab exoriente nitore,
|
|
praesertim si cum summost clamore profusus.
|
|
ergo corpoream vocem constare necessest,
|
540
|
multa loquens quoniam amittit de corpore partem.
|
|
Asperitas autem vocis fit ab asperitate
|
551
|
principiorum et item levor levore creatur;
|
|
nec simili penetrant auris primordia forma,
|
542
|
cum tuba depresso graviter sub murmure mugit
|
|
et reboat raucum retro cita barbita bombum,
|
|
et <iam> Dauliades natae hortis ex Heliconis
|
545
|
cum liquidam tollunt lugubri voce querellam.
|
|
Hasce igitur penitus voces cum corpore nostro
|
|
exprimimus rectoque foras emittimus ore,
|
|
mobilis articulat nervorum daedala lingua,
|
|
formaturaque labrorum pro parte figurat.
|
550
|
hoc ubi non longum spatiumst unde illa profecta
|
553
|
perveniat vox quaeque, necessest verba quoque ipsa
|
|
plane exaudiri discernique articulatim;
|
555
|
servat enim formaturam servatque figuram.
|
|
at si inter positum spatium sit longius aequo,
|
|
aëra per multum confundi verba necessest
|
|
et conturbari vocem, dum transvolat auras.
|
|
ergo fit, sonitum ut possis sentire neque illam
|
560
|
internoscere, verborum sententia quae sit;
|
|
usque adeo confusa venit vox inque pedita.
|
|
Praeterea verbum saepe unum perciet auris
|
|
omnibus in populo missum praeconis ab ore.
|
|
in multas igitur voces vox una repente
|
565
|
diffugit, in privas quoniam se dividit auris
|
|
obsignans formam verbis clarumque sonorem.
|
|
at quae pars vocum non auris incidit ipsas,
|
|
praeter lata perit frustra diffusa per auras.
|
|
pars solidis adlisa locis reiecta sonorem
|
570
|
reddit et inter dum frustratur imagine verbi.
|
|
Quae bene cum videas, rationem reddere possis
|
|
tute tibi atque aliis, quo pacto per loca sola
|
|
saxa paris formas verborum ex ordine reddant.
|
|
palantis comites com montis inter opacos
|
575
|
quaerimus et magna dispersos voce ciemus.
|
|
sex etiam aut septem loca vidi reddere vocis,
|
|
unam cum iaceres: ita colles collibus ipsi
|
|
verba repulsantes iterabant dicta referri.
|
|
haec loca capripedes Satyros Nymphasque tenere
|
580
|
finitimi fingunt et Faunos esse locuntur,
|
|
quorum noctivago strepitu ludoque iocanti
|
|
adfirmant volgo taciturna silentia rumpi
|
|
chordarumque sonos fieri dulcisque querellas,
|
|
tibia quas fundit digitis pulsata canentum,
|
585
|
et genus agricolum late sentiscere, quom Pan
|
|
pinea semiferi capitis velamina quassans
|
|
unco saepe labro calamos percurrit hiantis,
|
|
fistula silvestrem ne cesset fundere musam.
|
|
cetera de genere hoc monstra ac portenta loquontur,
|
590
|
ne loca deserta ab divis quoque forte putentur
|
|
sola tenere. ideo iactant miracula dictis
|
|
aut aliqua ratione alia ducuntur, ut omne
|
|
humanum genus est avidum nimis auricularum.
|
|
Quod super est, non est mirandum qua ratione,
|
595
|
per loca quae nequeunt oculi res cernere apertas,
|
|
haec loca per voces veniant aurisque lacessant,
|
|
conloquium clausis foribus quoque saepe videmus;
|
|
ni mirum quia vox per flexa foramina rerum
|
|
incolumis transire potest, simulacra renutant;
|
600
|
perscinduntur enim, nisi recta foramina tranant,
|
|
qualia sunt vitrei, species qua travolat omnis.
|
|
praeterea partis in cunctas dividitur vox,
|
|
ex aliis aliae quoniam gignuntur, ubi una
|
|
dissuluit semel in multas exorta, quasi ignis
|
605
|
saepe solet scintilla suos se spargere in ignis.
|
|
ergo replentur loca vocibus abdita retro,
|
|
omnia quae circum fervunt sonituque cientur.
|
|
at simulacra viis derectis omnia tendunt,
|
|
ut sunt missa semel; qua propter cernere nemo
|
610
|
saepe supra potis est, at voces accipere extra.
|
|
et tamen ipsa quoque haec, dum transit clausa <domorum>
|
|
vox optunditur atque auris confusa penetrat
|
|
et sonitum potius quam verba audire videmur.
|
|
Hoc, qui sentimus sucum, lingua atque palatum
|
615
|
plusculum habent in se rationis, plus operai.
|
|
principio sucum sentimus in ore, cibum cum
|
|
mandendo exprimimus, ceu plenam spongiam aquai
|
|
siquis forte manu premere ac siccare coëpit.
|
|
inde quod exprimimus per caulas omne palati
|
620
|
diditur et rarae per flexa foramina linguae,
|
|
hoc ubi levia sunt manantis corpora suci,
|
|
suaviter attingunt et suaviter omnia tractant
|
|
umida linguai circum sudantia templa;
|
|
at contra pungunt sensum lacerantque coorta,
|
625
|
quanto quaeque magis sunt asperitate repleta.
|
|
deinde voluptas est e suco fine palati;
|
|
cum vero deorsum per fauces praecipitavit,
|
|
nulla voluptas est, dum diditur omnis in artus;
|
|
nec refert quicquam quo victu corpus alatur,
|
630
|
dum modo quod capias concoctum didere possis
|
|
artubus et stomachi tumidum servare tenorem.
|
|
Nunc aliis alius qui sit cibus ut videamus,
|
|
expediam, quareve, aliis quod triste et amarumst,
|
|
hoc tamen esse aliis possit perdulce videri,
|
635
|
tantaque <in> his rebus distantia differitasque est,
|
|
ut quod aliis cibus est aliis fuat acre venenum;
|
|
est itaque ut serpens, hominis quae tacta salivis
|
|
disperit ac sese mandendo conficit ipsa.
|
|
praeterea nobis veratrum est acre venenum,
|
640
|
at capris adipes et cocturnicibus auget.
|
|
id quibus ut fiat rebus cognoscere possis,
|
|
principio meminisse decet quae diximus ante,
|
|
semina multimodis in rebus mixta teneri.
|
|
porro omnes quae cumque cibum capiunt animantes,
|
645
|
ut sunt dissimiles extrinsecus et generatim
|
|
extima membrorum circumcaesura coërcet,
|
|
proinde et seminibus constant variantque figura.
|
|
semina cum porro distent, differre necessest
|
|
intervalla viasque, foramina quae perhibemus,
|
650
|
omnibus in membris et in ore ipsoque palato.
|
|
esse minora igitur quaedam maioraque debent,
|
|
esse triquetra aliis, aliis quadrata necessest,
|
|
multa rutunda, modis multis multangula quaedam.
|
|
namque figurarum ratio ut motusque reposcunt,
|
655
|
proinde foraminibus debent differe figurae
|
|
et variare viae proinde ac textura coërcet.
|
|
hoc ubi quod suave est aliis aliis fit amarum,
|
|
illi, cui suave est, levissima corpora debent
|
|
contractabiliter caulas intrare palati,
|
660
|
at contra quibus est eadem res intus acerba,
|
|
aspera ni mirum penetrant hamataque fauces.
|
|
nunc facile est ex his rebus cognoscere quaeque.
|
|
quippe ubi cui febris bili superante coorta est
|
|
aut alia ratione aliquast vis excita morbi,
|
665
|
perturbatur ibi iam totum corpus et omnes
|
|
commutantur ibi positurae principiorum;
|
|
fit prius ad sensum <ut> quae corpora conveniebant
|
|
nunc non conveniant, et cetera sint magis apta,
|
|
quae penetrata queunt sensum progignere acerbum;
|
670
|
utraque enim sunt in mellis commixta sapore;
|
|
id quod iam supera tibi saepe ostendimus ante.
|
|
Nunc age, quo pacto naris adiectus odoris
|
|
tangat agam. primum res multas esse necessest
|
|
unde fluens volvat varius se fluctus odorum,
|
675
|
et fluere et mitti volgo spargique putandumst;
|
|
verum aliis alius magis est animantibus aptus,
|
|
dissimilis propter formas. ideoque per auras
|
|
mellis apes quamvis longe ducuntur odore,
|
|
volturiique cadaveribus; tum fissa ferarum
|
680
|
ungula quo tulerit gressum promissa canum vis
|
|
ducit, et humanum longe praesentit odorem
|
|
Romulidarum arcis servator, candidus anser.
|
|
sic aliis alius nidor datus ad sua quemque
|
|
pabula ducit et a taetro resilire veneno
|
685
|
cogit, eoque modo servantur saecla ferarum.
|
|
Hic odor ipse igitur, naris qui cumque lacessit,
|
|
est alio ut possit permitti longius alter;
|
|
sed tamen haud quisquam tam longe fertur eorum
|
|
quam sonitus, quam vox, mitto iam dicere quam res
|
690
|
quae feriunt oculorum acies visumque lacessunt.
|
|
errabundus enim tarde venit ac perit ante
|
|
paulatim facilis distractus in aëris auras;
|
|
ex alto primum quia vix emittitur ex re;
|
|
nam penitus fluere atque recedere rebus odores
|
695
|
significat quod fracta magis redolere videntur
|
|
omnia, quod contrita, quod igni conlabefacta.
|
|
deinde videre licet maioribus esse creatum
|
|
principiis quam vox, quoniam per saxea saepta
|
|
non penetrat, qua vox volgo sonitusque feruntur.
|
700
|
quare etiam quod olet non tam facile esse videbis
|
|
investigare in qua sit regione locatum;
|
|
refrigescit enim cunctando plaga per auras
|
|
nec calida ad sensum decurrunt nuntia rerum.
|
|
errant saepe canes itaque et vestigia quaerunt.
|
705
|
Nec tamen hoc solis in odoribus atque saporum
|
|
in generest, sed item species rerum atque colores
|
|
non ita conveniunt ad sensus omnibus omnes,
|
|
ut non sint aliis quaedam magis acria visu.
|
|
quin etiam gallum noctem explaudentibus alis
|
710
|
auroram clara consuetum voce vocare,
|
|
noenu queunt rapidi contra constare leones
|
|
inque tueri: ita continuo meminere fugai.
|
|
ni mirum quia sunt gallorum in corpore quaedam
|
|
semina, quae cum sunt oculis inmissa leonum,
|
715
|
pupillas interfodiunt acremque dolorem
|
|
praebent, ut nequeant contra durare feroces,
|
|
cum tamen haec nostras acies nil laedere possint,
|
|
aut quia non penetrant aut quod penetrantibus illis
|
|
exitus ex oculis liber datur, in remorando
|
720
|
laedere ne possint ex ulla lumina parte.
|
|
Nunc age, quae moveant animum res accipe, et unde
|
|
quae veniunt veniant in mentem percipe paucis.
|
|
principio hoc dico, rerum simulacra vagari
|
|
multa modis multis in cunctas undique partis
|
725
|
tenvia, quae facile inter se iunguntur in auris,
|
|
obvia cum veniunt, ut aranea bratteaque auri.
|
|
quippe etenim multo magis haec sunt tenvia textu
|
|
quam quae percipiunt oculos visumque lacessunt,
|
|
corporis haec quoniam penetrant per rara cientque
|
730
|
tenvem animi naturam intus sensumque lacessunt.
|
|
Centauros itaque et Scyllarum membra videmus
|
|
Cerbereasque canum facies simulacraque eorum
|
|
quorum morte obita tellus amplectitur ossa;
|
|
omnigenus quoniam passim simulacra feruntur,
|
735
|
partim sponte sua quae fiunt aëre in ipso,
|
|
partim quae variis ab rebus cumque recedunt
|
|
et quae confiunt ex horum facta figuris.
|
|
nam certe ex vivo Centauri non fit imago,
|
|
nulla fuit quoniam talis natura animata;
|
740
|
verum ubi equi atque hominis casu convenit imago,
|
|
haerescit facile extemplo, quod diximus ante,
|
|
propter subtilem naturam et tenvia texta.
|
|
cetera de genere hoc eadem ratione creantur.
|
|
quae cum mobiliter summa levitate feruntur,
|
745
|
ut prius ostendi, facile uno commovet ictu
|
|
quae libet una animum nobis subtilis imago;
|
|
tenvis enim mens est et mire mobilis ipsa.
|
|
haec fieri ut memoro, facile hinc cognoscere possis.
|
|
quatinus hoc simile est illi, quod mente videmus
|
750
|
atque oculis, simili fieri ratione necessest.
|
|
Nunc igitur docui quoniam me forte leonum
|
|
cernere per simulacra, oculos quae cumque lacessunt,
|
|
scire licet mentem simili ratione moveri
|
|
per simulacra leonum <et> cetera quae videt aeque
|
755
|
nec minus atque oculi, nisi quod mage tenvia cernit.
|
|
nec ratione alia, cum somnus membra profudit,
|
|
mens animi vigilat, nisi quod simulacra lacessunt
|
|
haec eadem nostros animos quae cum vigilamus,
|
|
usque adeo, certe ut videamur cernere eum quem
|
760
|
rellicta vita iam mors et terra potitast.
|
|
hoc ideo fieri cogit natura, quod omnes
|
|
corporis offecti sensus per membra quiescunt
|
|
nec possunt falsum veris convincere rebus.
|
|
praeterea meminisse iacet languetque sopore,
|
765
|
nec dissentit eum mortis letique potitum
|
|
iam pridem, quem mens vivom se cernere credit.
|
|
quod super est, non est mirum simulacra moveri
|
|
bracchiaque in numerum iactare et cetera membra;
|
|
nam fit ut in somnis facere hoc videatur imago.
|
770
|
quippe, ubi prima perit alioque est altera nata
|
|
inde statu, prior hic gestum mutasse videtur.
|
|
scilicet id fieri celeri ratione putandumst:
|
|
tanta est mobilitas et rerum copia tanta
|
|
tantaque sensibili quovis est tempore in uno
|
775
|
copia particularum, ut possit suppeditare.
|
|
Multaque in his rebus quaeruntur multaque nobis
|
|
clarandumst, plane si res exponere avemus.
|
|
quaeritur in primis quare, quod cuique libido
|
|
venerit, extemplo mens cogitet eius id ipsum.
|
780
|
anne voluntatem nostram simulacra tuentur
|
|
et simul ac volumus nobis occurrit imago,
|
|
si mare, si terram cordist, si denique caelum?
|
|
conventus hominum, pompam, convivia, pugnas,
|
|
omnia sub verbone creat natura paratque?
|
785
|
cum praesertim aliis eadem in regione locoque
|
|
longe dissimilis animus res cogitet omnis.
|
|
quid porro, in numerum procedere cum simulacra
|
|
cernimus in somnis et mollia membra movere,
|
|
mollia mobiliter cum alternis bracchia mittunt
|
790
|
et repetunt oculis gestum pede convenienti?
|
|
scilicet arte madent simulacra et docta vagantur,
|
|
nocturno facere ut possint in tempore ludos.
|
|
an magis illud erit verum? quia tempore in uno,
|
|
cum sentimus, id est cum vox emittitur una,
|
795
|
tempora multa latent, ratio quae comperit esse,
|
|
propterea fit uti quovis in tempore quaeque
|
|
praesto sint simulacra locis in quisque parata.
|
|
tanta est mobilitas et rerum copia tanta.
|
|
hoc ubi prima perit alioque est altera nata
|
800
|
inde statu, prior hic gestum mutasse videtur.
|
|
et quia tenvia sunt, nisi quae contendit, acute
|
|
cernere non potis est animus; proinde omnia quae sunt
|
|
praeterea pereunt, nisi quae ex se<se> ipse paravit.
|
|
ipse parat sese porro speratque futurum
|
805
|
ut videat quod consequitur rem quamque: fit ergo.
|
|
nonne vides oculos etiam, cum tenvia quae sunt
|
|
[praeterea pereunt, nisi quae ex se ipse paravit]
|
|
cernere coeperunt, contendere se atque parare,
|
|
nec sine eo fieri posse ut cernamus acute?
|
810
|
et tamen in rebus quoque apertis noscere possis,
|
|
si non advertas animum, proinde esse quasi omni
|
|
tempore semotum fuerit longeque remotum.
|
|
cur igitur mirumst, animus si cetera perdit
|
|
praeter quam quibus est in rebus deditus ipse?
|
815
|
deinde adopinamur de signis maxima parvis
|
|
ac nos in fraudem induimus frustraminis ipsi.
|
|
Fit quoque ut inter dum non suppeditetur imago
|
|
eiusdem generis, sed femina quae fuit ante,
|
|
in manibus vir uti factus videatur adesse,
|
820
|
aut alia ex alia facies aetasque sequatur.
|
|
quod ne miremur sopor atque oblivia curant.
|
826
|
Illud in his rebus vitium vehementer †inesse
|
822
|
effugere errorem vitareque praemetuenter,
|
|
lumina ne facias oculorum clara creata,
|
|
prospicere ut possimus, et ut proferre queamus
|
825
|
proceros passus, ideo fastigia posse
|
827
|
surarum ac feminum pedibus fundata plicari,
|
|
bracchia tum porro validis ex apta lacertis
|
|
esse manusque datas utraque <ex> parte ministras,
|
830
|
ut facere ad vitam possemus quae foret usus.
|
|
cetera de genere hoc inter quae cumque pretantur,
|
|
omnia perversa praepostera sunt ratione,
|
|
nil ideo quoniam natumst in corpore ut uti
|
|
possemus, sed quod natumst id procreat usum.
|
835
|
nec fuit ante videre oculorum lumina nata,
|
|
nec dictis orare prius quam lingua creatast,
|
|
sed potius longe linguae praecessit origo
|
|
sermonem multoque creatae sunt prius aures
|
|
quam sonus est auditus, et omnia denique membra
|
840
|
ante fuere, ut opinor, eorum quam foret usus;
|
|
haud igitur potuere utendi crescere causa.
|
|
at contra conferre manu certamina pugnae
|
|
et lacerare artus foedareque membra cruore
|
|
ante fuit multo quam lucida tela volarent,
|
845
|
et volnus vitare prius natura coëgit
|
|
quam daret obiectum parmai laeva per artem.
|
|
scilicet et fessum corpus mandare quieti
|
|
multo antiquius est quam lecti mollia strata,
|
|
et sedare sitim prius est quam pocula natum.
|
850
|
haec igitur possunt utendi cognita causa
|
|
credier, ex usu quae sunt vitaque reperta.
|
|
illa quidem seorsum sunt omnia, quae prius ipsa
|
|
nata dedere suae post notitiam utilitatis.
|
|
quo genere in primis sensus et membra videmus;
|
855
|
quare etiam atque etiam procul est ut credere possis
|
|
utilitatis ob officium potuisse creari.
|
|
Illud item non est mirandum, corporis ipsa
|
|
quod natura cibum quaerit cuiusque animantis.
|
|
quippe etenim fluere atque recedere corpora rebus
|
860
|
multa modis multis docui, sed plurima debent
|
|
ex animalibus; <quae> quia sunt exercita motu,
|
|
multa per os exhalantur, cum languida anhelant,
|
864
|
multaque per sudorem ex alto pressa feruntur.
|
863
|
his igitur rebus rarescit corpus et omnis
|
865
|
subruitur natura, dolor quam consequitur rem.
|
|
propterea capitur cibus, ut suffulciat artus
|
|
et recreet vires inter datus, atque patentem
|
|
per membra ac venas ut amorem opturet edendi.
|
|
umor item discedit in omnia quae loca cumque
|
870
|
poscunt umorem; glomerataque multa vaporis
|
|
corpora, quae stomacho praebent incendia nostro,
|
|
dissupat adveniens liquor ac restinguit ut ignem,
|
|
urere ne possit calor amplius aridus artus.
|
|
sic igitur tibi anhela sitis de corpore nostro
|
875
|
abluitur, sic expletur ieiuna cupido.
|
|
Nunc qui fiat uti passus proferre queamus,
|
|
cum volumus, quareque datum sit membra movere
|
|
et quae res tantum hoc oneris protrudere nostri
|
|
corporis insuerit, dicam: tu percipe dicta.
|
880
|
dico animo nostro primum simulacra meandi
|
|
accidere atque animum pulsare, ut diximus ante.
|
|
inde voluntas fit; neque enim facere incipit ullam
|
|
rem quisquam, <quam> mens providit quid velit ante.
|
|
id quod providet, illius rei constat imago,
|
885
|
ergo animus cum sese ita commovet ut velit ire
|
|
inque gredi, ferit extemplo quae in corpore toto
|
|
per membra atque artus animai dissita vis est;
|
|
et facilest factu, quoniam coniuncta tenetur.
|
|
inde ea proporro corpus ferit, atque ita tota
|
890
|
paulatim moles protruditur atque movetur.
|
|
praeterea tum rarescit quoque corpus et aër,
|
|
scilicet ut debet qui semper mobilis extat,
|
|
per patefacta venit penetratque foramina largus,
|
|
et dispargitur ad partis ita quasque minutas
|
895
|
corporis. hic igitur rebus fit utrimque duabus,
|
|
corpus ut ac navis velis ventoque feratur.
|
|
nec tamen illud in his rebus mirabile constat,
|
|
tantula quod tantum corpus corpuscula possunt
|
|
contorquere et onus totum convertere nostrum;
|
900
|
quippe etenim ventus subtili corpore tenvis
|
|
trudit agens magnam magno molimine navem
|
|
et manus una regit quanto vis impete euntem
|
|
atque gubernaclum contorquet quo libet unum,
|
|
multaque per trocleas et tympana pondere magno
|
905
|
commovet atque levi sustollit machina nisu.
|
|
Nunc quibus ille modis somnus per membra quietem
|
|
inriget atque animi curas e pectore solvat,
|
|
suavidicis potius quom multis versibus edam,
|
|
parvus ut est cycni melior canor, ille gruum quam
|
910
|
clamor in aetheriis dispersus nubibus austri.
|
|
tu mihi da tenuis auris animumque sagacem,
|
|
ne fieri negites quae dicam posse retroque
|
|
vera repulsanti discedas pectore dicta,
|
|
tutemet in culpa cum sis neque cernere possis.
|
915
|
Principio somnus fit ubi est distracta per artus
|
|
vis animae partimque foras eiecta recessit
|
|
et partim contrusa magis concessit in altum;
|
|
dissoluuntur enim tum demum membra fluuntque.
|
|
nam dubium non est, animai quin opera sit
|
920
|
sensus hic in nobis, quem cum sopor inpedit esse,
|
|
tum nobis animam perturbatam esse putandumst
|
|
eiectamque foras, non omnem; namque iaceret
|
|
aeterno corpus perfusum frigore leti.
|
|
quippe ubi nulla latens animai pars remaneret
|
925
|
in membris, cinere ut multa latet obrutus ignis,
|
|
unde reconflari sensus per membra repente
|
|
possit, ut ex igni caeco consurgere flamma?
|
|
Sed quibus haec rebus novitas confiat et unde
|
|
perturbari anima et corpus languescere possit,
|
930
|
expediam: tu fac ne ventis verba profundam.
|
|
Principio externa corpus de parte necessum est,
|
|
aëriis quoniam vicinum tangitur auris,
|
|
tundier atque eius crebro pulsarier ictu,
|
|
proptereaque fere res omnes aut corio sunt
|
935
|
aut etiam conchis aut callo aut cortice tectae.
|
|
interiorem etiam partem spirantibus aër
|
|
verberat hic idem, cum ducitur atque reflatur.
|
|
quare utrimque secus cum corpus vapulet et cum
|
|
perveniant plagae per parva foramina nobis
|
940
|
corporis ad primas partis elementaque prima,
|
|
fit quasi paulatim nobis per membra ruina.
|
|
conturbantur enim positurae principiorum
|
|
corporis atque animi. fit uti pars inde animai
|
|
eliciatur et introrsum pars abdita cedat,
|
945
|
pars etiam distracta per artus non queat esse
|
|
coniuncta inter se neque motu mutua fungi;
|
|
inter enim saepit coetus natura viasque.
|
|
ergo sensus abit mutatis motibus alte.
|
|
et quoniam non est quasi quod suffulciat artus,
|
950
|
debile fit corpus languescuntque omnia membra,
|
|
bracchia palpebraeque cadunt poplitesque cubanti
|
|
saepe tamen summittuntur virisque resolvunt.
|
|
Deinde cibum sequitur somnus, quia, quae facit aër,
|
|
haec eadem cibus, in venas dum diditur omnis,
|
955
|
efficit. et multo sopor ille gravissimus exstat,
|
|
quem satur aut lassus capias, quia plurima tum se
|
|
corpora conturbant magno contusa labore.
|
|
fit ratione eadem coniectus parte animai
|
|
altior atque foras eiectus largior eius,
|
960
|
et divisior inter se ac distractior intus.
|
|
Et quo quisque fere studio devinctus adhaeret
|
|
aut quibus in rebus multum sumus ante morati
|
|
atque in ea ratione fuit contenta magis mens,
|
|
in somnis eadem plerumque videmur obire:
|
965
|
causidici causas agere et componere leges,
|
|
induperatores pugnare ac proelia obire,
|
|
nautae contractum cum ventis degere bellum,
|
|
nos agere hoc autem et naturam quaerere rerum
|
|
semper et inventam patriis exponere chartis.
|
970
|
cetera sic studia atque artes plerumque videntur
|
|
in somnis animos hominum frustrata tenere.
|
|
et qui cumque dies multos ex ordine ludis
|
|
adsiduas dederunt operas, plerumque videmus,
|
|
cum iam destiterunt ea sensibus usurpare,
|
975
|
relicuas tamen esse vias in mente patentis,
|
|
qua possint eadem rerum simulacra venire;
|
|
per multos itaque illa dies eadem obversantur
|
|
ante oculos, etiam vigilantes ut videantur
|
|
cernere saltantis et mollia membra moventis
|
980
|
et citharae liquidum carmen chordasque loquentis
|
|
auribus accipere et consessum cernere eundem
|
|
scenaique simul varios splendere decores.
|
|
usque adeo magni refert studium atque voluntas,
|
|
et quibus in rebus consuerint esse operati
|
985
|
non homines solum sed vero animalia cuncta.
|
|
quippe videbis equos fortis, cum membra iacebunt,
|
|
in somnis sudare tamen spirareque semper
|
|
et quasi de palma summas contendere viris
|
|
aut quasi carceribus patefactis <edere voces>
|
990
|
venantumque canes in molli saepe quiete
|
999
|
iactant crura tamen subito vocisque repente
|
991
|
mittunt et crebro redducunt naribus auras.
|
|
ut vestigia si teneant inventa ferarum,
|
|
expergefactique secuntur inania saepe
|
|
cervorum simulacra, fugae quasi dedita cernant,
|
995
|
donec discussis redeant erroribus ad se.
|
|
at consueta domi catulorum blanda propago
|
|
discutere et corpus de terra corripere instant,
|
|
[iactant crura tamen subito vocisque repente
|
1000
|
mittunt et crebro redducunt naribus auras
|
|
ut vestigia si teneant inventa ferarum
|
|
expergefactique secuntur inania saepe]
|
|
proinde quasi ignotas facies atque ora tuantur.
|
|
et quo quaeque magis sunt aspera seminiorum,
|
1005
|
tam magis in somnis eadem saevire necessust.
|
|
at variae fugiunt volucres pinnisque repente
|
|
sollicitant divom nocturno tempore lucos,
|
|
accipitres somno in leni si proelia pugnas
|
|
edere sunt persectantes visaeque volantes.
|
1010
|
porro hominum mentes, magnis quae motibus edunt
|
|
magna, itidem saepe in somnis faciuntque geruntque,
|
|
reges expugnant, capiuntur, proelia miscent,
|
|
tollunt clamorem, quasi si iugulentur ibidem.
|
|
multi depugnant gemitusque doloribus edunt
|
1015
|
et quasi pantherae morsu saevive leonis
|
|
mandantur, magnis clamoribus omnia complent.
|
|
multi de magnis per somnum rebus loquuntur
|
|
indicioque sui facti persaepe fuere.
|
|
multi mortem obeunt. multi, de montibus altis
|
1020
|
ut quasi praecipitent ad terram corpore toto,
|
|
exterruntur et ex somno quasi mentibus capti
|
|
vix ad se redeunt permoti corporis aestu.
|
|
flumen item sitiens aut fontem propter amoenum
|
|
adsidet et totum prope faucibus occupat amnem.
|
1025
|
puri saepe lacum propter si ac dolia curta
|
|
somno devincti credunt se extollere vestem,
|
|
totius umorem saccatum corporis fundunt,
|
|
cum Babylonica magnifico splendore rigantur.
|
|
tum quibus aetatis freta primitus insinuatur
|
1030
|
semen, ubi ipsa dies membris matura creavit,
|
|
conveniunt simulacra foris e corpore quoque,
|
|
nuntia praeclari voltus pulchrique coloris,
|
|
qui ciet inritans loca turgida semine multo,
|
|
ut quasi transactis saepe omnibus rebus profundant
|
1035
|
fluminis ingentis fluctus vestemque cruentent.
|
|
Sollicitatur id <in> nobis, quod diximus ante,
|
|
semen, adulta aetas cum primum roborat artus.
|
|
namque alias aliud res commovet atque lacessit;
|
|
ex homine humanum semen ciet una hominis vis.
|
1040
|
quod simul atque suis eiectum sedibus exit,
|
|
per membra atque artus decedit corpore toto,
|
|
in loca conveniens nervorum certa cietque
|
|
continuo partis genitalis corporis ipsas.
|
|
inritata tument loca semine fitque voluntas
|
1045
|
eicere id quo se contendit dira lubido,
|
|
[incitat inritans loca turgida semine multo]
|
|
idque petit corpus, mens unde est saucia amore;
|
|
namque omnes plerumque cadunt in vulnus et illam
|
|
emicat in partem sanguis, unde icimur ictu,
|
1050
|
et si comminus est, hostem ruber occupat umor.
|
|
sic igitur Veneris qui telis accipit ictus,
|
|
sive puer membris muliebribus hunc iaculatur
|
|
seu mulier toto iactans e corpore amorem,
|
|
unde feritur, eo tendit gestitque coire
|
1055
|
et iacere umorem in corpus de corpore ductum;
|
|
namque voluptatem praesagit muta cupido.
|
|
Haec Venus est nobis; hinc autemst nomen Amoris,
|
|
hinc illaec primum Veneris dulcedinis in cor
|
|
stillavit gutta et successit frigida cura;
|
1060
|
nam si abest quod ames, praesto simulacra tamen sunt
|
|
illius et nomen dulce obversatur ad auris.
|
|
sed fugitare decet simulacra et pabula amoris
|
|
absterrere sibi atque alio convertere mentem
|
|
et iacere umorem coniectum in corpora quaeque
|
1065
|
nec retinere semel conversum unius amore
|
|
et servare sibi curam certumque dolorem;
|
|
ulcus enim vivescit et inveterascit alendo
|
|
inque dies gliscit furor atque aerumna gravescit,
|
|
si non prima novis conturbes volnera plagis
|
1070
|
volgivagaque vagus Venere ante recentia cures
|
|
aut alio possis animi traducere motus.
|
|
Nec Veneris fructu caret is qui vitat amorem,
|
|
sed potius quae sunt sine poena commoda sumit;
|
|
nam certe purast sanis magis inde voluptas
|
1075
|
quam miseris; etenim potiundi tempore in ipso
|
|
fluctuat incertis erroribus ardor amantum
|
|
nec constat quid primum oculis manibusque fruantur.
|
|
quod petiere, premunt arte faciuntque dolorem
|
|
corporis et dentes inlidunt saepe labellis
|
1080
|
osculaque adfigunt, quia non est pura voluptas
|
|
et stimuli subsunt, qui instigant laedere id ipsum,
|
|
quod cumque est, rabies unde illaec germina surgunt.
|
|
sed leviter poenas frangit Venus inter amorem
|
|
blandaque refrenat morsus admixta voluptas.
|
1085
|
namque in eo spes est, unde est ardoris origo,
|
|
restingui quoque posse ab eodem corpore flammam.
|
|
quod fieri contra totum natura repugnat;
|
|
unaque res haec est, cuius quam plurima habemus,
|
|
tam magis ardescit dira cuppedine pectus.
|
1090
|
nam cibus atque umor membris adsumitur intus;
|
|
quae quoniam certas possunt obsidere partis,
|
|
hoc facile expletur laticum frugumque cupido.
|
|
ex hominis vero facie pulchroque colore
|
|
nil datur in corpus praeter simulacra fruendum
|
1095
|
tenvia; quae vento spes raptast saepe misella.
|
|
ut bibere in somnis sitiens quom quaerit et umor
|
|
non datur, ardorem qui membris stinguere possit,
|
|
sed laticum simulacra petit frustraque laborat
|
|
in medioque sitit torrenti flumine potans,
|
1100
|
sic in amore Venus simulacris ludit amantis,
|
|
nec satiare queunt spectando corpora coram
|
|
nec manibus quicquam teneris abradere membris
|
|
possunt errantes incerti corpore toto.
|
|
denique cum membris conlatis flore fruuntur
|
1105
|
aetatis, iam cum praesagit gaudia corpus
|
|
atque in eost Venus ut muliebria conserat arva,
|
|
adfigunt avide corpus iunguntque salivas
|
|
oris et inspirant pressantes dentibus ora,
|
|
ne quiquam, quoniam nihil inde abradere possunt
|
1110
|
nec penetrare et abire in corpus corpore toto;
|
|
nam facere inter dum velle et certare videntur.
|
|
usque adeo cupide in Veneris compagibus haerent,
|
|
membra voluptatis dum vi labefacta liquescunt.
|
|
tandem ubi se erupit nervis coniecta cupido,
|
1115
|
parva fit ardoris violenti pausa parumper.
|
|
inde redit rabies eadem et furor ille revisit,
|
|
cum sibi quod cupiant ipsi contingere quaerunt,
|
|
nec reperire malum id possunt quae machina vincat.
|
|
usque adeo incerti tabescunt volnere caeco.
|
1120
|
Adde quod absumunt viris pereuntque labore,
|
|
adde quod alterius sub nutu degitur aetas,
|
|
languent officia atque aegrotat fama vacillans.
|
1124
|
labitur interea res et Babylonia fiunt
|
1123
|
unguenta et pulchra in pedibus Sicyonia rident,
|
1125
|
scilicet et grandes viridi cum luce zmaragdi
|
|
auro includuntur teriturque thalassina vestis
|
|
adsidue et Veneris sudorem exercita potat.
|
|
et bene parta patrum fiunt anademata, mitrae,
|
|
inter dum in pallam atque Alidensia Ciaque vertunt.
|
1130
|
eximia veste et victu convivia, ludi,
|
|
pocula crebra, unguenta, coronae, serta parantur,
|
|
ne quiquam, quoniam medio de fonte leporum
|
|
surgit amari aliquid, quod in ipsis floribus angat,
|
|
aut cum conscius ipse animus se forte remordet
|
1135
|
desidiose agere aetatem lustrisque perire,
|
|
aut quod in ambiguo verbum iaculata reliquit,
|
|
quod cupido adfixum cordi vivescit ut ignis,
|
|
aut nimium iactare oculos aliumve tueri
|
|
quod putat in voltuque videt vestigia risus.
|
1140
|
Atque in amore mala haec proprio summeque secundo
|
|
inveniuntur; in adverso vero atque inopi sunt,
|
|
prendere quae possis oculorum lumine operto.
|
|
innumerabilia; ut melius vigilare sit ante,
|
|
qua docui ratione, cavereque, ne inliciaris.
|
1145
|
nam vitare, plagas in amoris ne iaciamur,
|
|
non ita difficile est quam captum retibus ipsis
|
|
exire et validos Veneris perrumpere nodos.
|
|
et tamen implicitus quoque possis inque peditus
|
|
effugere infestum, nisi tute tibi obvius obstes
|
1150
|
et praetermittas animi vitia omnia primum
|
|
aut quae corporis sunt eius, quam praepetis ac vis.
|
|
nam faciunt homines plerumque cupidine caeci
|
|
et tribuunt ea quae non sunt his commoda vere.
|
|
multimodis igitur pravas turpisque videmus
|
1155
|
esse in deliciis summoque in honore vigere.
|
|
atque alios alii inrident Veneremque suadent
|
|
ut placent, quoniam foedo adflictentur amore,
|
|
nec sua respiciunt miseri mala maxima saepe.
|
|
nigra melichrus est, inmunda et fetida acosmos,
|
1160
|
caesia Palladium, nervosa et lignea dorcas,
|
|
parvula, pumilio, chariton mia, tota merum sal,
|
|
magna atque inmanis cataplexis plenaque honoris.
|
|
balba loqui non quit, traulizi, muta pudens est;
|
|
at flagrans, odiosa, loquacula Lampadium fit.
|
1165
|
ischnon eromenion tum fit, cum vivere non quit
|
|
prae macie; rhadine verost iam mortua tussi.
|
|
at nimia et mammosa Ceres est ipsa ab Iaccho,
|
|
simula Silena ac Saturast, labeosa philema.
|
|
cetera de genere hoc longum est si dicere coner.
|
1170
|
sed tamen esto iam quantovis oris honore,
|
|
cui Veneris membris vis omnibus exoriatur;
|
|
nempe aliae quoque sunt; nempe hac sine viximus ante;
|
|
nempe eadem facit et scimus facere omnia turpi
|
|
et miseram taetris se suffit odoribus ipsa,
|
1175
|
quam famulae longe fugitant furtimque cachinnant.
|
|
at lacrimans exclusus amator limina saepe
|
|
floribus et sertis operit postisque superbos
|
|
unguit amaracino et foribus miser oscula figit;
|
|
quem si iam ammissum venientem offenderit aura
|
1180
|
una modo, causas abeundi quaerat honestas
|
|
et meditata diu cadat alte sumpta querella
|
|
stultitiaque ibi se damnet, tribuisse quod illi
|
|
plus videat quam mortali concedere par est.
|
|
nec Veneres nostras hoc fallit; quo magis ipsae
|
1185
|
omnia summo opere hos vitae poscaenia celant,
|
|
quos retinere volunt adstrictosque esse in amore,
|
|
ne quiquam, quoniam tu animo tamen omnia possis
|
|
protrahere in lucem atque omnis inquirere risus
|
|
et, si bello animost et non odiosa, vicissim
|
1190
|
praetermittere <et> humanis concedere rebus.
|
|
Nec mulier semper ficto suspirat amore,
|
|
quae conplexa viri corpus cum corpore iungit
|
|
et tenet adsuctis umectans oscula labris;
|
|
nam facit ex animo saepe et communia quaerens
|
1195
|
gaudia sollicitat spatium decurrere amoris.
|
|
nec ratione alia volucres armenta feraeque
|
|
et pecudes et equae maribus subsidere possent,
|
|
si non, ipsa quod illarum subat, ardet abundans
|
|
natura et Venerem salientum laeta retractat.
|
1200
|
nonne vides etiam quos mutua saepe voluptas
|
|
vinxit, ut in vinclis communibus excrucientur,
|
|
in triviis cum saepe canes discedere aventis
|
|
divorsi cupide summis ex viribus tendunt,
|
1210
|
quom interea validis Veneris compagibus haerent?
|
1204
|
quod facerent numquam, nisi mutua gaudia nossent,
|
1205
|
quae iacere in fraudem possent vinctosque tenere.
|
|
quare etiam atque etiam, ut dico, est communis voluptas.
|
|
Et commiscendo quom semine forte virilem
|
|
femina vim vicit subita vi corripuitque,
|
|
tum similes matrum materno semine fiunt,
|
1211
|
ut patribus patrio. sed quos utriusque figurae
|
|
esse vides, iuxtim miscentes vulta parentum,
|
|
corpore de patrio et materno sanguine crescunt,
|
|
semina cum Veneris stimulis excita per artus
|
1215
|
obvia conflixit conspirans mutuus ardor,
|
|
et neque utrum superavit eorum nec superatumst.
|
|
fit quoque ut inter dum similes existere avorum
|
|
possint et referant proavorum saepe figuras,
|
|
propterea quia multa modis primordia multis
|
1220
|
mixta suo celant in corpore saepe parentis,
|
|
quae patribus patres tradunt a stirpe profecta.
|
|
inde Venus varia producit sorte figuras,
|
|
maiorumque refert voltus vocesque comasque;
|
|
quandoquidem nihilo magis haec <de> semine certo
|
1225
|
fiunt quam facies et corpora membraque nobis.
|
|
et muliebre oritur patrio de semine saeclum
|
|
maternoque mares existunt corpore creti;
|
|
semper enim partus duplici de semine constat,
|
|
atque utri similest magis id quod cumque creatur,
|
1230
|
eius habet plus parte aequa; quod cernere possis,
|
|
sive virum suboles sivest muliebris origo.
|
|
Nec divina satum genitalem numina cuiquam
|
|
absterrent, pater a gnatis ne dulcibus umquam
|
|
appelletur et ut sterili Venere exigat aevom;
|
1235
|
quod plerumque putant et multo sanguine maesti
|
|
conspergunt aras adolentque altaria donis,
|
|
ut gravidas reddant uxores semine largo;
|
|
ne quiquam divom numen sortisque fatigant;
|
|
nam steriles nimium crasso sunt semine partim,
|
1240
|
et liquido praeter iustum tenuique vicissim.
|
|
tenve locis quia non potis est adfigere adhaesum,
|
|
liquitur extemplo et revocatum cedit abortu.
|
|
crassius hinc porro quoniam concretius aequo
|
|
mittitur, aut non tam prolixo provolat ictu
|
1245
|
aut penetrare locos aeque nequit aut penetratum
|
|
aegre admiscetur muliebri semine semen.
|
|
nam multum harmoniae Veneris differre videntur.
|
|
atque alias alii complent magis ex aliisque
|
|
succipiunt aliae pondus magis inque gravescunt.
|
1250
|
et multae steriles Hymenaeis ante fuerunt
|
|
pluribus et nactae post sunt tamen unde puellos
|
|
suscipere et partu possent ditescere dulci.
|
|
et quibus ante domi fecundae saepe nequissent
|
|
uxoris parere, inventast illis quoque compar
|
1255
|
natura, ut possent gnatis munire senectam.
|
|
usque adeo magni refert, ut semina possint
|
|
seminibus commisceri genitaliter apta
|
|
crassaque conveniant liquidis et liquida crassis.
|
|
atque in eo refert quo victu vita colatur;
|
1260
|
namque aliis rebus concrescunt semina membris
|
|
atque aliis extenvantur tabentque vicissim.
|
|
et quibus ipsa modis tractetur blanda voluptas.
|
|
id quoque permagni refert; nam more ferarum
|
|
quadrupedumque magis ritu plerumque putantur
|
1265
|
concipere uxores, quia sic loca sumere possunt
|
|
pectoribus positis sublatis semina lumbis.
|
|
nec molles opus sunt motus uxoribus hilum.
|
|
nam mulier prohibet se concipere atque repugnat,
|
|
clunibus ipsa viri Venerem si laeta retractat
|
1270
|
atque exossato ciet omni pectore fluctus;
|
|
eicit enim sulcum recta regione viaque
|
|
vomeris atque locis avertit seminis ictum.
|
|
idque sua causa consuerunt scorta moveri,
|
|
ne complerentur crebro gravidaeque iacerent,
|
1275
|
et simul ipsa viris Venus ut concinnior esset;
|
|
coniugibus quod nil nostris opus esse videtur.
|
|
Nec divinitus inter dum Venerisque sagittis
|
|
deteriore fit ut forma muliercula ametur;
|
|
nam facit ipsa suis inter dum femina factis
|
1280
|
morigerisque modis et munde corpore culto,
|
|
ut facile insuescat secum <te> degere vitam.
|
|
quod super est, consuetudo concinnat amorem;
|
|
nam leviter quamvis quod crebro tunditur ictu,
|
|
vincitur in longo spatio tamen atque labascit.
|
1285
|
nonne vides etiam guttas in saxa cadentis
|
|
umoris longo in spatio pertundere saxa?
|
|