<DE LINGVA LATINA
|
|
LIBER VIII EXPLICIT INCIPIT
|
|
LIBER VIIII>
|
|
* * * nesciunt docere quam discere quae ignorant: in quo fuit
|
9.1.1
|
Crates, nobilis grammaticus, qui fretus Chrysippo, homine acutissimo
|
|
qui reliquit περὶ ἀνωμαλίας †lei libri contra analogian atque Aristar-
|
|
chum est nixus, sed ita, ut scripta indicant eius, ut neutrius videatur
|
|
pervidisse voluntatem, quod et Chrysippus de inaequa-
|
5
|
bilitate cum scribit sermonis, propositum habet ostendere similes res
|
|
dissimilibus verbis et dissimiles similibus esse vocabulis notatas, id
|
|
quod est ver[b]um, et [cum] Aristarchus, de aequabilitate cum scribit
|
|
†et de, verborum similitudinem qua[ru]ndam <in> inclinatione[s] sequi
|
|
iubet, quoad patiatur consuetudo. sed ii qui in loquendo partim se-
|
2.1
|
qui iube<n>t nos consuetudinem partim rationem, non tam discrepant,
|
|
quod consuetudo et analogia coniunctiores sunt inter se quam iei
|
|
credunt, quod est nata ex quadam consuetudine analogia et ex hac
|
3.1
|
* * * consuetudo ex dissimilibus et similibus verbis eorumque declina-
|
|
tionibus constat, neque anomalia neque analogia est repudianda, nisi
|
|
si non est homo ex anima, quod est [homo ex anima quod est] ex
|
|
corpore et anima. sed ea quae dicam quo facilius pervideri possint,
|
4.1
|
prius de trinis copulis discernendum (nam [cum] confusim ex utra-
|
|
que parte pleraque dicuntur, quorum alia ad aliam referri debent
|
|
summam): primum de copulis naturae et <u>suis: haec enim duo sunt
|
|
quod †erigunt diversa, quod aliud est dicere <esse> verborum ana-
|
5
|
logias, aliud dicere uti oportere analogiis; secundum de copulis multi-
|
|
tudinis ac finis, utrum omnium verborum dicatur esse analogia †an
|
|
usus an maioris partis; tertium de copulis personarum, qui eis debent
|
|
uti, quae sunt plures. alia enim populi universi, alia singulorum, et
|
5.1
|
de ieis non eadem oratoris et poetae, quod eorum non idem ius. ita-
|
|
que populus universus debet in omnibus verbis uti analogia et, si
|
|
perperam est consuetus, corrigere se ipsum, cum orator non debeat
|
|
in omnibus uti, quod sine offensione non potest facere, cum poeta[e]
|
5
|
transilire lineas impune possit. populus enim in sua potestate, sin-
|
6.1
|
guli in illius: itaque ut suam quisque consuetudinem, si mala est,
|
|
corrigere debet, sic populus suam. ego populi consuetudinis non sum
|
|
ut dominus, at ille meae est. ut rationi optemperare debet guberna-
|
|
tor, gubernatori unusquisque in navi, sic populus rationi, nos singuli
|
5
|
populo. quare ad quamcumque summam in dicendo referam si ani-
|
|
madvertes, intelleges, utrum dicatur analogia esse an uti †oporteret
|
|
redigeretur dici id in populum aliter ac inde omnibus dici in eum
|
|
qui sit in populo.
|
|