quomodo 6.41.1.1
extorqueant, non quomodo petant honores, quaerunt; et ita
maxima sunt adepturi, ut nihil ne pro minimis quidem
debeant; et occasionibus potius quam uirtute petere honores
malunt. est aliquis, qui se inspici, aestimari fastidiat, qui 2.1
certos sibi uni honores inter dimicantes competitores aequum
censeat esse, qui se arbitrio uestro eximat, qui uestra neces-
saria suffragia pro uoluntariis et serua pro liberis faciat.
omitto Licinium Sextiumque, quorum annos in perpetua 3.1
potestate tamquam regum in Capitolio numeratis: quis est
hodie in ciuitate tam humilis cui non uia ad consulatum
facilior per istius legis occasionem quam nobis ac liberis
nostris fiat, si quidem nos ne cum uolueritis quidem creare 5
interdum poteritis, istos etiam si nolueritis necesse sit?
de indignitate satis dictum est—etenim dignitas ad ho- 4.1
mines pertinet—: quid de religionibus atque auspiciis—quae
propria deorum immortalium contemptio atque iniuria est—
loquar? auspiciis hanc urbem conditam esse, auspiciis bello
ac pace domi militiaeque omnia geri, quis est qui ignoret? 5
penes quos igitur sunt auspicia more maiorum? nempe 5.1
penes patres; nam plebeius quidem magistratus nullus au-
spicato creatur; nobis adeo propria sunt auspicia, ut non 6.1
solum quos populus creat patricios magistratus non aliter
quam auspicato creet sed nos quoque ipsi sine suffragio
populi auspicato interregem prodamus et priuatim auspicia
habeamus, quae isti ne in magistratibus quidem habent. 5
quid igitur aliud quam tollit ex ciuitate auspicia qui plebeios 7.1
consules creando a patribus, qui soli ea habere possunt, aufert?
eludant nunc licet religiones: "quid enim est, si pulli 8.1
non pascentur, si ex cauea tardius exierint, si occe-
cinerit auis?" parua sunt haec; sed parua ista non con-
temnendo maiores uestri maximam hanc rem fecerunt; nunc 9.1
nos, tamquam iam nihil pace deorum opus sit, omnes caeri-
monias polluimus. uolgo ergo pontifices, augures, sacrificuli
reges creentur; cuilibet apicem Dialem, dummodo homo
sit imponamus; tradamus ancilia, penetralia, deos deorum- 5
que curam, quibus nefas est; non leges auspicato ferantur, 10.1
non magistratus creentur; nec centuriatis nec curiatis comitiis
patres auctores fiant; Sextius et Licinius tamquam Romulus
ac Tatius in urbe Romana regnent, quia pecunias alienas,
quia agros dono dant. tanta dulcedo est ex alienis fortunis 11.1
praedandi, nec in mentem uenit altera lege solitudines uastas
in agris fieri pellendo finibus dominos, altera fidem abrogari
cum qua omnis humana societas tollitur? omnium rerum 12.1
causa uobis antiquandas censeo istas rogationes. quod
faxitis deos uelim fortunare.'