Maximus uero studiorum fructus est et uelut †primus 10.7.1.1
quidam plius† longi laboris ex tempore dicendi facultas;
quam qui non erit consecutus, mea quidem sententia ciuili-
bus officiis renuntiabit et solam scribendi facultatem potius
ad alia opera conuertet. Vix enim bonae fidei uiro conuenit 5
auxilium in publicum polliceri quod praesentissimis quibus-
que periculis desit, * intrare portum ad quem nauis accedere
nisi lenibus uentis uecta non possit: siquidem innumerabiles 2.1
accidunt subitae necessitates uel apud magistratus uel re-
praesentatis iudiciis continuo agendi. Quarum si qua, non
dico cuicumque innocentium ciuium, sed amicorum ac pro-
pinquorum alicui euenerit, stabitne mutus et salutarem 5
petentibus uocem, statimque si non succurratur perituris,
moras et secessum et silentium quaeret, dum illa uerba fabri-
centur et memoriae insidant et uox ac latus praeparetur?
Quae uero patitur hoc ratio, ut quisquam sit orator ali- 3.1
quando? Mitto casus: quid cum aduersario respondendum
erit fiet? Nam saepe ea quae opinati sumus et contra quae
scripsimus fallunt, ac tota subito causa mutatur, atque ut
gubernatori ad incursus tempestatium, sic agenti ad uarie- 5
tatem causarum ratio mutanda est. Quid porro multus stilus 4.1
et adsidua lectio et longa studiorum aetas facit, si manet
eadem quae fuit incipientibus difficultas? Perisse profecto
confitendum est praeteritum laborem cui semper idem labo-
randum est. Neque ego hoc ago, ut ex tempore dicere malit, 5
sed ut possit. Id autem maxime hoc modo consequemur.
  Nota sit primum dicendi uia: neque enim prius contingere 5.1
cursus potest quam scierimus quo sit et qua perueniendum.
Nec satis est non ignorare quae sint causarum iudicialium
partes, aut quaestionum ordinem recte disponere, quam-
quam ista sunt praecipua, sed quid quoque loco primum sit 5
ac secundum et deinceps: quae ita sunt natura copulata ut
mutari aut interuelli sine confusione non possint. Quisquis 6.1
autem uia dicet, utetur ante omnia rerum ipsa serie uelut
duce, propter quod homines etiam modice exercitati facil-
lime tenorem in narrationibus seruant. Deinde quid quoque
loco quaerant scient, nec circumspectabunt nec offerentibus 5
se aliunde sensibus turbabuntur, nec confundent ex diuersis
orationem uelut salientes huc illuc nec usquam insistentes.
Postremo habebunt modum et finem, qui esse citra diui-
sionem nullus potest, <et> expletis pro facultate omnibus 7.1
quae proposuerint peruenisse se ad ultimum sentient.
  Et haec quidem ex arte; illa uero ex studio, ut copiam ser-
monis optimi, quem ad modum praeceptum est, compare-
mus, multo ac fideli stilo sic formetur oratio ut scriptorum 5
colorem etiam quae subito effusa sint reddant, ut, cum
multa scripserimus, etiam multa dicamus. Nam consuetudo 8.1
<et> exercitatio facilitates maxime parit: quae si paulum
intermissa fuerit, non uelocitas illa modo tardatur, sed
ipsum <os> coit atque concurrit. Quamquam enim opus est
naturali quadam mobilitate animi, ut, dum proxima dicimus, 5
struere ulteriora possimus, semperque nostram uocem pro-
uisa et formata cogitatio excipiat: uix tamen aut natura aut 9.1
ratio in tam multiplex officium diducere animum queat ut
inuentioni, dispositioni, elocutioni, ordini rerum uerborum-
que, tum iis quae dicit, quae subiuncturus est, quae ultra
spectanda sunt, adhibita uocis pronuntiationis gestus obser- 5
uatione una sufficiat. Longe enim praecedat oportet intentio 10.1
ac prae se res agat, quantumque dicendo consumitur, tantum
ex ultimo prorogetur, ut, donec perueniamus ad finem,
non minus prospectu procedamus quam gradu, si non inter-
sistentes offensantesque breuia illa atque concisa singultan- 5
tium modo eiecturi sumus.
  Est igitur usus quidam inrationalis, quam Graeci ἄλογον 11.1
τριβήν uocant, qua manus in scribendo decurrit, qua oculi
totos simul in lectione uersus flexusque eorum et transitus
intuentur, et ante sequentia uident quam priora dixerunt.
Quo constant miracula illa in scaenis pilariorum ac uentila- 5
torum, ut ea quae emiserint ultro uenire in manus credas et
qua iubentur decurrere. Sed hic usus ita proderit si ea de qua 12.1
locuti sumus ars antecesserit, ut ipsum illud quod in se
rationem non habet in ratione uersetur. Nam mihi ne dicere
quidem uidetur nisi qui disposite ornate copiose dicit, sed
tumultuari. Nec fortuiti sermonis contextum mirabor um- 13.1
quam, quem iurgantibus etiam mulierculis uideamus super-
fluere: cum eo quod, si calor ac spiritus tulit, frequenter
accidit ut successum extemporalem consequi cura non pos-
sit. Deum tunc adfuisse cum id euenisset ueteres oratores, ut 14.1
Cicero dicit, aiebant, sed ratio manifesta est. Nam bene con-
cepti adfectus et recentes rerum imagines continuo impetu
feruntur, quae nonnumquam mora stili refrigescunt et dilatae
non reuertuntur. Vtique uero, cum infelix illa uerborum 5
cauillatio accessit et cursus ad singula uestigia restitit, non
potest ferri contorta uis, sed, ut optime uocum singularum
cedat electio, non continua sed composita est.
  Quare capiendae sunt illae de quibus dixi rerum imagines, 15.1
quas uocari φαντασίας indicauimus, omniaque de quibus
dicturi erimus, personae, quaestiones, spes, metus, habenda
in oculis, in adfectus recipienda: pectus est enim quod diser-
tos facit, et uis mentis. Ideoque imperitis quoque, si modo 5
sunt aliquo adfectu concitati, uerba non desunt. Tum in- 16.1
tendendus animus non in aliquam rem unam sed in plures
simul continuas, ut, si per aliquam rectam uiam mittamus
oculos, simul omnia quae sunt in ea circaque intuemur, non
ultimum tantum uidemus, sed usque ad ultimum. Addit ad 5
dicendum etiam pudor stimulos, mirumque uideri potest
quod, cum stilus secreto gaudeat atque omnis arbitros
reformidet, extemporalis actio auditorum frequentia, ut
miles congestu signorum, excitatur. Namque et difficiliorem 17.1
cogitationem exprimit et expellit dicendi necessitas, et secun-
dos impetus auget placendi cupido: adeo pretium omnia spec-
tant, ut eloquentia quoque, quamquam plurimum habeat
in se uoluptatis, maxime tamen praesenti fructu laudis 5
opinionisque ducatur. Nec quisquam tantum fidat ingenio 18.1
ut id sibi speret incipienti statim posse contingere, sed, sicut
in cogitatione praecipimus, ita facilitatem quoque extem-
poralem a paruis initiis paulatim perducemus ad summam;
quae neque perfici neque contineri nisi usu potest: ceterum 19.1
peruenire eo debet ut cogitatio non utique melior sit ea, sed
tutior, cum hanc facilitatem non in prorsa modo multi sint
consecuti, sed etiam in carmine, ut Antipater Sidonius et
Licinius Archias: credendum enim Ciceroni est, non quia 5
nostris quoque temporibus non et fecerint quidam hoc et
faciant. Quod tamen non ipsum tam probabile puto (neque
enim habet aut usum res aut necessitatem) quam exhortan-
dis in hanc spem qui foro praeparantur utile exemplum.
Neque uero tanta sit umquam fiducia facilitatis ut non breue 20.1
saltem tempus, quod nusquam fere deerit, ad ea quae dicturi
sumus dispicienda sumamus; quod quidem in iudiciis ac
foro datur semper: neque enim quisquam est qui causam
quam non didicerit agat. Declamatores quosdam peruersa 21.1
ducit ambitio ut exposita controuersia protinus dicere uelint,
quin etiam, quod est in primis friuolum ac scaenicum, uer-
bum petant quo incipiant. Sed tam contumeliosos in se ridet
inuicem eloquentia, et qui stultis uideri eruditi uolunt, stulti 5
eruditis uidentur. Si qua tamen fortuna tam subitam fecerit 22.1
agendi necessitatem, mobiliore quodam opus erit ingenio,
et uis omnis intendenda rebus, et in praesentia remittendum
aliquid ex cura uerborum, si consequi utrumque non dabitur.
Tum et tardior pronuntiatio moras habet et suspensa ac 5
uelut dubitans oratio, ut tamen deliberare, non haesitare
uideamur. Hoc dum egredimur e portu, si nos nondum apta- 23.1
tis satis armamentis aget uentus, deinde paulatim simul
euntes aptabimus uela et disponemus rudentes et impleri
sinus optabimus. Id potius quam se inani uerborum torrenti
dare quasi tempestatibus quo uolent auferendum. 5
  Sed non minore studio continetur haec facultas quam 24.1
paratur; ars enim semel percepta non carpitur, stilus quo-
que intermissione paulum admodum de celeritate deperdit:
promptum hoc et in expedito positum exercitatione sola
continetur. Hac uti sic optimum est, ut cotidie dicamus 5
audientibus pluribus, maxime de quorum simus iudicio
atque opinione solliciti (rarum est enim ut satis se quisque
uereatur): uel soli tamen dicamus potius quam non omnino
dicamus. Est <et> illa exercitatio cogitandi totasque materias 25.1
uel silentio (dum tamen quasi dicat intra ipsum) persequendi,
quae nullo non et tempore et loco, quando non aliud agimus,
explicari potest, et est in parte <maioris> utilitatis quam haec
proxima: diligentius enim componitur quam illa, in qua con- 26.1
textum dicendi intermittere ueremur. Rursus in alia plus
prior confert, uocis firmitatem, oris facilitatem, motum cor-
poris, qui et ipse, ut dixi, excitat oratorem et iactatione
manus, pedis supplosione, sicut cauda leones facere dicun- 5
tur, hortatur. Studendum uero semper et ubique. Neque 27.1
enim fere tam est ullus dies occupatus ut nihil lucratiuae,
ut Cicero Brutum facere tradit, operae ad scribendum aut
legendum aut dicendum rapi aliquo momento temporis
possit: siquidem C. Carbo etiam in tabernaculo solebat hac 5
uti exercitatione dicendi. Ne id quidem tacendum est, quod 28.1
eidem Ciceroni placet, nullum nostrum usquam neglegentem
esse sermonem: quidquid loquemur ubicumque sit pro sua
scilicet portione perfectum. Scribendum certe numquam est
magis quam cum multa dicemus ex tempore. Ita enim ser- 5
uabitur pondus et innatans illa uerborum facilitas in altum
reducetur, sicut rustici proximas uitis radices amputant,
quae illam in summum solum ducunt, ut inferiores penitus
descendendo firmentur. Ac nescio an, si utrumque cum cura 29.1
et studio fecerimus, inuicem prosit, ut scribendo dicamus
diligentius, dicendo scribamus facilius. Scribendum ergo
quotiens licebit, si id non dabitur cogitandum: ab utroque
exclusi debent tamen ita dicere ut neque deprensus orator 5
neque litigator destitutus esse uideatur.
  Plerumque autem multa agentibus accidit ut maxime 30.1
necessaria et utique initia scribant, cetera, quae domo
adferunt, cogitatione complectantur, subitis ex tempore
occurrant: quod fecisse M. Tullium commentariis ipsius
apparet. Sed feruntur aliorum quoque et inuenti forte, ut eos 5
dicturus quisque composuerat, et in libros digesti, ut causa-
rum quae sunt actae a Seruio Sulpicio, cuius tres orationes
extant: sed hi de quibus loquor commentarii ita sunt exacti
ut ab ipso mihi in memoriam posteritatis uideantur esse
compositi. Nam Ciceronis ad praesens modo tempus aptatos 31.1
libertus Tiro contraxit: quos non ideo excuso quia non pro-
bem, sed ut sint magis admirabiles. In hoc genere prorsus
recipio hanc breuem adnotationem, libellosque qui uel manu
teneantur et ad quos interim respicere fas sit. Illud quod 32.1
Laenas praecipit displicet mihi, uel in iis quae scripserimus
[uel in] summas in commentarium et capita conferre. Facit
enim ediscendi neglegentiam haec ipsa fiducia et lacerat ac
deformat orationem. Ego autem ne scribendum quidem puto 5
quod non simus memoria persecuturi: nam hic quoque acci-
dit ut reuocet nos cogitatio ad illa elaborata, nec sinat prae-
sentem fortunam experiri. Sic anceps inter utrumque animus 33.1
aestuat, cum et scripta perdidit et non quaerit noua. Sed de
memoria destinatus est libro proximo locus nec huic parti
subiungendus, quia sunt alia prius nobis dicenda [de is quia
sunt]. 5