LIBER VNDECIMVS
|
|
Parata, sicut superiore libro continetur, facultate scri-
|
11.1.1.1
|
bendi cogitandique et ex tempore etiam, cum res poscet,
|
|
orandi, proxima est cura ut dicamus apte, quam uirtutem
|
|
quartam elocutionis Cicero demonstrat, quaeque est meo
|
|
quidem iudicio maxime necessaria. Nam cum sit ornatus
|
2.1
|
orationis uarius et multiplex conueniatque alius alii, nisi
|
|
fuerit accommodatus rebus atque personis non modo non
|
|
inlustrabit eam, sed etiam destruet et uim rerum in con-
|
|
trarium uertet. Quid enim prodest esse uerba et Latina et
|
5
|
significantia et nitida, figuris etiam numerisque elaborata,
|
|
nisi cum iis in quae iudicem duci formarique uolumus con-
|
|
sentiant: si genus sublime dicendi paruis in causis, pressum
|
3.1
|
limatumque grandibus, laetum tristibus, lene asperis, minax
|
|
supplicibus, summissum concitatis, trux atque uiolentum
|
|
iucundis adhibeamus?—ut monilibus et margaritis ac ueste
|
|
longa, quae sunt ornamenta feminarum, deformentur uiri,
|
5
|
nec habitus triumphalis, quo nihil excogitari potest august-
|
|
ius, feminas deceat. Hunc locum Cicero breuiter in tertio
|
4.1
|
de Oratore libro perstringit, neque tamen uideri potest quic-
|
|
quam omisisse dicendo 'non omni causae neque auditori
|
|
neque personae neque tempori congruere orationis unum
|
|
genus': nec fere pluribus in Oratore eadem. Sed illic L. Cras-
|
5
|
sus, cum apud summos oratores hominesque eruditissimos
|
|
dicat, satis habet partem hanc uelut notare inter agnoscen-
|
|
tis, et hic Cicero adloquens Brutum testatur esse haec ei
|
5.1
|
nota ideoque breuius a se dici, quamquam sit fusus locus
|
|
tracteturque a philosophis latius. Nos institutionem professi
|
|
non solum scientibus ista sed etiam discentibus tradimus,
|
|
ideoque paulo pluribus uerbis debet haberi uenia.
|
5
|
Quare notum sit nobis ante omnia quid conciliando do-
|
6.1
|
cendo mouendo iudici conueniat, quid quaque parte ora-
|
|
tionis petamus. Ita nec uetera aut tralata aut ficta uerba in
|
|
incipiendo, narrando, argumentando tractabimus, neque
|
|
decurrentis contexto nitore circumitus ubi diuidenda erit
|
5
|
causa et in partis suas digerenda, neque humile atque coti-
|
|
dianum sermonis genus et compositione ipsa dissolutum
|
|
epilogis dabimus, nec iocis lacrimas, ubi opus erit misera-
|
|
tione, siccabimus. Nam ornatus omnis non tam sua quam
|
7.1
|
rei cui adhibetur condicione constat, nec plus refert quid
|
|
dicas quam quo loco. Sed totum hoc apte dicere non elocu-
|
|
tionis tantum genere constat, sed est cum inuentione com-
|
|
mune. Nam si tantum habent etiam uerba momentum,
|
5
|
quanto res ipsae magis? Quarum quae esset obseruatio suis
|
|
locis subinde subiecimus.
|
|
Illud est diligentius docendum, eum demum dicere apte
|
8.1
|
qui non solum quid expediat sed etiam quid deceat in-
|
|
spexerit. Nec me fugit plerumque haec esse coniuncta: nam
|
|
quod decet fere prodest, neque alio magis animi iudicum
|
|
conciliari aut, si res in contrarium tulit, alienari solent. Ali-
|
9.1
|
quando tamen et haec dissentiunt: quotiens autem pugna-
|
|
bunt, ipsam utilitatem uincet quod decet. Nam quis nescit
|
|
nihil magis profuturum ad absolutionem Socrati fuisse quam
|
|
si esset usus illo iudiciali genere defensionis et oratione sum-
|
5
|
missa conciliasset iudicum animos sibi crimenque ipsum
|
|
sollicite redarguisset? Verum id eum minime decebat,
|
10.1
|
ideoque sic egit ut qui poenam suam honoribus summis esset
|
|
aestimaturus. Maluit enim uir sapientissimus quod superesset
|
|
ex uita sibi perire quam quod praeterisset. Et quando ab
|
|
hominibus sui temporis parum intellegebatur, posterorum
|
5
|
se iudiciis reseruauit, breui detrimento iam ultimae senec-
|
|
tutis aeuum saeculorum omnium consecutus. Itaque quam-
|
11.1
|
uis Lysias, qui tum in dicendo praestantissimus habebatur,
|
|
defensionem illi scriptam optulisset, uti ea noluit, cum
|
|
bonam quidem sed parum sibi conuenientem iudicauisset.
|
|
Quo uel solo patet non persuadendi sed bene dicendi finem
|
5
|
in oratore seruandum, cum interim persuadere deforme sit.
|
|
Non fuit hoc utile absolutioni, sed, quod est maius, homini
|
|
fuit. Et nos secundum communem potius loquendi consue-
|
12.1
|
tudinem quam ipsam ueritatis regulam diuisione hac utimur,
|
|
ut ab eo quod deceat utilitatem separemus: nisi forte prior
|
|
ille Africanus, qui patria cedere quam cum tribuno plebis
|
|
humillimo contendere de innocentia sua maluit, inutiliter
|
5
|
sibi uidetur consuluisse, aut P. Rutilius, uel cum illo paene
|
13.1
|
Socratico genere defensionis est usus, uel cum reuocante
|
|
eum †P.† Sulla manere in exilio maluit, quid sibi maxime
|
|
conduceret nesciebat. Hi uero parua illa quae abiectissimus
|
|
quisque animus utilia credit, si cum uirtute conferantur,
|
5
|
despicienda iudicauerunt, ideoque perpetua saeculorum
|
|
admiratione celebrantur. Neque nos simus tam humiles ut
|
|
quae laudamus inutilia credamus. Sed hoc qualecumque
|
14.1
|
discrimen raro admodum eueniet: ceterum idem fere, ut dixi,
|
|
in omni genere causarum et proderit et decebit. Est autem
|
|
quod omnes et semper et ubique deceat, facere ac dicere
|
|
honeste, contraque neminem umquam ullo in loco tur-
|
5
|
piter. Minora uero quaeque sunt ex mediis plerumque sunt
|
|
talia ut aliis sint concedenda, aliis non sint, aut pro persona
|
|
tempore loco causa magis ac minus uel excusata debeant
|
|
uideri uel reprehendenda. Cum dicamus autem de rebus aut
|
15.1
|
alienis aut nostris, diuidenda ratio est eorum, dum sciamus
|
|
pleraque neutro loco conuenire.
|
|
In primis igitur omnis sui uitiosa iactatio est, eloquentiae
|
|
tamen in oratore praecipue, adfertque audientibus non fast-
|
5
|
idium modo sed plerumque etiam odium. Habet enim mens
|
16.1
|
nostra natura sublime quiddam et erectum et inpatiens
|
|
superioris: ideoque abiectos aut summittentes se libenter
|
|
adleuamus, quia hoc facere tamquam maiores uidemur, et
|
|
quotiens discessit aemulatio, succedit humanitas. At qui se
|
5
|
supra modum extollit, premere ac despicere creditur nec
|
|
tam se maiorem quam minores ceteros facere. Inde inuident
|
17.1
|
humiliores (hoc uitium est eorum qui nec cedere uolunt
|
|
nec possunt contendere), rident superiores, improbant boni.
|
|
Plerumque uero deprendas adrogantium falsam de se opi-
|
|
nionem, sed in ueris quoque sufficit conscientia.
|
5
|
Reprehensus est in hac parte non mediocriter Cicero,
|
|
quamquam is quidem rerum a se gestarum maior quam elo-
|
|
quentiae fuit in orationibus utique iactator. Et plerumque
|
18.1
|
illud quoque non sine aliqua ratione fecit: aut enim tuebatur
|
|
eos quibus erat adiutoribus usus in opprimenda coniuratione,
|
|
aut respondebat inuidiae, cui tamen non fuit par, seruatae
|
|
patriae poenam passus exilium: ut illorum quae egerat in
|
5
|
consulatu frequens commemoratio possit uideri non gloriae
|
|
magis quam defensioni data. Eloquentiam quidem, cum plen-
|
19.1
|
issimam diuersae partis aduocatis concederet, sibi numquam
|
|
in agendo inmodice adrogauit. Illius sunt enim: 'si, iudices,
|
|
ingeni mei, quod sentio quam sit exiguum', et: 'quod in-
|
|
genio minus possum, subsidium mihi diligentia comparaui.'
|
5
|
Quin etiam contra Q. Caecilium de accusatore in Verrem
|
20.1
|
constituendo, quamuis multum esset in hoc quoque momenti,
|
|
uter ad agendum magis idoneus ueniret, dicendi tamen
|
|
facultatem magis illi detraxit quam adrogauit sibi, seque
|
|
non consecutum sed omnia fecisse ut posset eam consequi
|
5
|
dixit. In epistulis aliquando familiariter apud amicos, non-
|
21.1
|
numquam in dialogis, aliena tamen persona uerum de elo-
|
|
quentia sua dicit. Et aperte tamen gloriari nescio an sit magis
|
|
tolerabile uel ipsa uitii huius simplicitate quam illa iactatione
|
|
peruersa, si abundans opibus pauperem se et nobilis ob-
|
5
|
scurum et potens infirmum et disertus imperitum plane et in-
|
|
fantem uocet. Ambitiosissimum gloriandi genus est etiam
|
22.1
|
deridere. Ab aliis ergo laudemur: nam ipsos, ut Demosthe-
|
|
nes ait, erubescere etiam cum ab aliis laudabimur decet.
|
|
Neque hoc dico, non aliquando de rebus a se gestis oratori
|
|
esse dicendum, sicut eidem Demostheni pro Ctesiphonte:
|
5
|
quod tamen ita emendauit ut necessitatem id faciendi osten-
|
|
deret, inuidiamque omnem in eum regereret qui hoc se co-
|
|
egisset. Et M. Tullius saepe dicit de oppressa coniuratione
|
23.1
|
Catilinae, sed modo id uirtuti senatus, modo prouidentiae
|
|
deorum inmortalium adsignat. Plerumque contra inimicos
|
|
atque obtrectatores plus uindicat sibi: erant enim illa tuenda
|
|
cum obicerentur. In carminibus utinam pepercisset, quae
|
24.1
|
non desierunt carpere maligni:
|
|
'cedant arma togae, concedat laurea linguae'
|
|
et
|
|
'o fortunatam natam me consule Romam!'
|
5
|
et Iouem illum a quo in concilium deorum aduocatur, et
|
|
Mineruam quae artes eum edocuit: quae sibi ille secutus
|
|
quaedam Graecorum exempla permiserat.
|
|
Verum eloquentiae ut indecora iactatio, ita nonnumquam
|
25.1
|
concedenda fiducia est. Nam quis reprendat haec: 'Quid
|
|
putem? Contemptumne me? Non uideo nec in uita nec in
|
|
gratia nec in rebus gestis nec in hac mea mediocritate ingenii
|
|
quid despicere possit Antonius': et paulo post apertius: 'An
|
26.1
|
decertare mecum uoluit contentione dicendi? Hoc quidem
|
|
est beneficium. Quid enim plenius, quid uberius quam mihi
|
|
et pro me et contra Antonium dicere?'
|
|
Adrogantes et illi qui se iudicasse de causa nec aliter ad-
|
27.1
|
futuros fuisse proponunt. Nam et inuiti iudices audiunt
|
|
praesumentem partes suas, nec hoc oratori contingere inter
|
|
aduersarios quod Pythagorae inter discipulos contigit potest:
|
|
'ipse dixit.' Sed istud magis minusue uitiosum est pro per-
|
5
|
sonis dicentium: defenditur enim aliquatenus aetate digni-
|
28.1
|
tate auctoritate: quae tamen uix in ullo tanta fuerint ut non
|
|
hoc adfirmationis genus temperandum sit aliqua modera-
|
|
tione, sicut omnia in quibus patronus argumentum ex se
|
|
ipso petet. Quid fuisset tumidius si accipiendum criminis
|
5
|
loco negasset Cicero equitis Romani esse filium se defen-
|
|
dente? At ille fecit hoc etiam fauorabile coniungendo cum
|
|
iudicibus dignitatem suam: 'equitis Romani autem esse
|
|
filium criminis loco poni ab accusatoribus neque his iudi-
|
|
cantibus oportuit nec defendentibus nobis.'
|
10
|
Impudens, tumultuosa, iracunda actio omnibus indecora,
|
29.1
|
sed, ut quisque aetate dignitate usu praecedit, magis in ea
|
|
reprendendus. Videas autem rixatores quosdam neque
|
|
iudicum reuerentia neque agendi more ac modo contineri,
|
|
quo ipso mentis habitu manifestum sit tam in suscipiendis
|
5
|
quam in agendis causis nihil pensi habere. Profert enim
|
30.1
|
mores plerumque oratio et animi secreta detegit: nec
|
|
sine causa Graeci prodiderunt ut uiuat quemque etiam
|
|
dicere. Humiliora illa uitia: summissa adulatio, adfectata
|
|
scurrilitas, in rebus ac uerbis parum modestis ac pudicis
|
5
|
uilis pudor, in omni negotio neglecta auctoritas. Quae
|
|
fere accidunt eis qui nimium aut blandi esse aut ridiculi
|
|
uolunt.
|
|
Ipsum etiam eloquentiae genus alios aliud decet; nam
|
31.1
|
neque tam plenum et erectum et audax et praecultum seni-
|
|
bus conuenerit quam pressum et mite et limatum et quale
|
|
intellegi uult Cicero cum dicit orationem suam coepisse
|
|
canescere, sicut uestibus quoque non purpura coccoque ful-
|
5
|
gentibus illa aetas satis apta sit: in iuuenibus etiam uberiora
|
32.1
|
paulo et paene periclitantia feruntur, at in isdem siccum et
|
|
sollicitum et contractum dicendi propositum plerumque
|
|
adfectatione ipsa seueritatis inuisum est, quando etiam mo-
|
|
rum senilis auctoritas inmatura in adulescentibus creditur.
|
5
|
Simpliciora militaris decent. Philosophiam ex professo, ut
|
33.1
|
quidam faciunt, ostentantibus parum decori sunt plerique
|
|
orationis ornatus maximeque ex adfectibus, quos illi uitia
|
|
dicunt. Verba quoque exquisitiora et compositio numerosa
|
|
tali proposito diuersa. Non enim solum illa laetiora, qualia
|
34.1
|
a Cicerone dicuntur 'saxa atque solitudines uoci respondent',
|
|
sed etiam illa, quamquam plena sanguinis, 'uos enim iam,
|
|
Albani tumuli atque luci, uos, inquam, inploro atque testor,
|
|
uosque Albanorum obrutae arae, sacrorum populi Romani
|
5
|
sociae et aequales' non conueniant barbae illi atque tristitiae.
|
|
At uir ciuilis uereque sapiens, qui se non otiosis disputa-
|
35.1
|
tionibus sed administrationi rei publicae dederit, a qua lon-
|
|
gissime isti qui philosophi uocantur recesserunt, omnia quae
|
|
ad efficiendum oratione quod proposuerit ualent libenter
|
|
adhibebit, cum prius quid honestum sit efficere in animo suo
|
5
|
constituerit. Est quod principes deceat, aliis non concesseris.
|
36.1
|
Imperatorum ac triumphalium separata est aliqua ex parte
|
|
ratio eloquentiae, sicut Pompeius abunde disertus rerum
|
|
suarum narrator, et hic qui bello ciuili se interfecit Cato
|
|
eloquens senator fuit. Idem dictum saepe in alio liberum, in
|
37.1
|
alio furiosum, in alio superbum est. Verba aduersus Aga-
|
|
memnonem a Thersite habita ridentur: da illa Diomedi
|
|
aliiue cui pari, magnum animum ferre prae se uidebuntur.
|
|
'Ego te' inquit 'consulem putem' L. Crassus Philippo 'cum
|
5
|
tu me non putes senatorem?': uox honestissimae libertatis,
|
|
non tamen ferres quemcumque dicentem. Negat se magni
|
38.1
|
facere aliquis poetarum utrum Caesar ater an albus homo
|
|
sit: insania; uerte, ut idem Caesar de illo dixerit, adrogantia
|
|
est. Maior in personis obseruatio est apud tragicos comicos-
|
|
que: multis enim utuntur et uariis. Eadem et eorum qui
|
5
|
orationes aliis scribebant fuit ratio et declamantium est:
|
|
non enim semper ut aduocati, sed plerumque ut litigatores
|
|
dicimus.
|
|
Verum etiam in iis causis quibus aduocamur eadem
|
39.1
|
differentia diligenter est custodienda. Vtimur enim fictione
|
|
personarum et uelut ore alieno loquimur, dandique sunt
|
|
iis quibus uocem accommodamus sui mores. Aliter enim
|
|
P. Clodius, aliter Appius Caecus, aliter Caecilianus ille, aliter
|
5
|
Terentianus pater fingitur. Quid asperius lictore Verris: 'ut
|
40.1
|
adeas, tantum dabis'? quid fortius illo cuius inter ipsa uer-
|
|
berum supplicia una uox audiebatur: 'ciuis Romanus sum'?
|
|
Quam dignae Milonis in peroratione ipsa uoces eo uiro qui
|
|
pro re publica seditiosum ciuem totiens compescuisset qui-
|
5
|
que insidias uirtute superasset! Denique non modo quot in
|
41.1
|
causa totidem in prosopopoeia sunt uarietates, sed hoc
|
|
etiam plures, quod in his puerorum, feminarum, populorum,
|
|
mutarum etiam rerum adsimulamus adfectus, quibus omni-
|
|
bus debetur suus decor. Eadem in iis pro quibus agemus ob-
|
42.1
|
seruanda sunt: aliter enim pro alio saepe dicendum est, ut
|
|
quisque honestus humilis inuidiosus fauorabilis erit, adiecta
|
|
propositorum quoque et ante actae uitae differentia. Iucun-
|
|
dissima uero in oratore humanitas facilitas moderatio beni-
|
5
|
uolentia. Sed illa quoque diuersa bonum uirum decent:
|
|
malos odisse, publica uice commoueri, ultum ire scelera et
|
|
iniurias, et omnia, ut initio dixi, honesta.
|
|
Nec tantum quis et pro quo sed etiam apud quem dicas
|
43.1
|
interest: facit enim et fortuna discrimen et potestas, nec
|
|
eadem apud principem, magistratum, senatorem, priuatum,
|
|
tantum liberum ratio est, nec eodem sono publica iudicia et
|
|
arbitrorum disceptationes aguntur. Nam ut orantem pro
|
44.1
|
capite sollicitudo deceat et cura et omnes ad amplificandam
|
|
orationem quasi machinae, ita in paruis rebus iudiciisque
|
|
uana sint eadem, rideaturque merito qui apud disceptatorem
|
|
de re leuissima sedens dicturus utatur illa Ciceronis confes-
|
5
|
sione, non modo se animo commoueri, sed etiam corpore
|
|
ipso perhorrescere. Quis uero nesciat quanto aliud dicendi
|
45.1
|
genus poscat grauitas senatoria, aliud aura popularis? cum
|
|
etiam singulis iudicantibus non idem apud grauis uiros quod
|
|
leuiores, non idem apud eruditum quod militarem ac
|
|
rusticum deceat, sitque nonnumquam summittenda et con-
|
5
|
trahenda oratio, ne iudex eam uel intellegere uel capere
|
|
non possit.
|
|
Tempus quoque ac locus egent obseruatione propria: nam
|
46.1
|
et tempus tum triste tum laetum, tum liberum tum angust-
|
|
um est, atque ad haec omnia componendus orator: et loco
|
47.1
|
publico priuatone, celebri an secreto, aliena ciuitate an tua,
|
|
in castris denique an foro dicas interest plurimum, ac suam
|
|
quidque formam et proprium quendam modum eloquentiae
|
|
poscit: cum etiam in ceteris actibus uitae non idem in foro,
|
5
|
curia, campo, theatro, domi facere conueniat, et pleraque,
|
|
quae natura non sunt reprendenda atque adeo interim sunt
|
|
necessaria, alibi quam mos permiserit turpia habeantur.
|
|
Illud iam diximus, quanto plus nitoris et cultus demonstra-
|
48.1
|
tiuae materiae, ut ad delectationem audientium compositae,
|
|
quam quae sunt in actu et contentione suasoriae iudiciales-
|
|
que permittant.
|
|
Hoc adhuc adiciendum, aliquas etiam quae sunt egregiae
|
5
|
dicendi uirtutes quo minus deceant effici condicione causa-
|
|
rum. An quisquam tulerit reum in discrimine capitis, prae-
|
49.1
|
cipueque si apud uictorem et principem pro se ipse dicat,
|
|
frequenti tralatione, fictis aut repetitis ex uetustate uerbis,
|
|
compositione quae sit maxime a uulgari usu remota, decur-
|
|
rentibus perihodis, quam laetissimis locis sententiisque
|
5
|
dicentem? Non perdant haec omnia necessarium periclitanti
|
|
sollicitudinis colorem petendumque etiam innocentibus
|
|
misericordiae auxilium? Moueaturne quisquam eius fortuna
|
50.1
|
quem tumidum ac sui iactantem et ambitiosum institorem
|
|
eloquentiae in ancipiti sorte uideat? Non immo oderit reum
|
|
uerba aucupantem et anxium de fama ingenii et cui esse
|
|
diserto uacet? Quod mire M. Caelius in defensione causae,
|
51.1
|
qua reus de ui fuit, comprendisse uidetur mihi: 'ne cui
|
|
uestrum atque etiam omnium qui ad rem agendam adsunt
|
|
meus aut uultus molestior aut uox inmoderatior aliqua aut
|
|
denique, quod minimum est, iactantior gestus fuisse uidea-
|
5
|
tur'. Atqui sunt quaedam actiones in satisfactione, depreca-
|
52.1
|
tione, confessione positae: sententiolisne flendum erit?
|
|
epiphonemata aut enthymemata exorabunt? non quidquid
|
|
meris adicietur adfectibus omnis eorum diluet uiris, et
|
|
miserationem securitate laxabit? Age, si de morte filii sui
|
53.1
|
uel iniuria, quae morte sit grauior, dicendum patri fuerit, aut
|
|
in narrando gratiam illam expositionis quae continget ex ser-
|
|
mone puro atque dilucido quaeret, breuiter ac significanter
|
|
ordinem rei protulisse contentus, aut argumenta diducet
|
5
|
in digitos et propositionum ac partitionum captabit leporem
|
|
et, ut plerumque in hoc genere moris est, intentione omni
|
|
remissa loquetur? Quo fugerit interim dolor ille? Vbi lacri-
|
54.1
|
mae substiterint? Vnde se in medium tam secura obser-
|
|
uatio artium miserit? Non ab exordio usque ad ultimam
|
|
uocem continuus quidam gemitus et idem tristitiae uultus
|
|
seruabitur, si quidem uolet dolorem suum etiam in audientis
|
5
|
transfundere? Quem si usquam remiserit, in animum iudi-
|
|
cantium non reducet. Quod praecipue declamantibus (neque
|
55.1
|
enim me paenitet ad hoc quoque opus meum et curam sus-
|
|
ceptorum semel adulescentium respicere) custodiendum est,
|
|
quo plures in schola finguntur adfectus, quos non ut ad-
|
|
uocati sed ut passi subimus: cum etiam hoc genus simulari
|
56.1
|
litium soleat, cum ius mortis a senatu quidam uel ob aliquam
|
|
magnam infelicitatem uel etiam paenitentiam petunt: in
|
|
quibus non solum cantare, quod uitium peruasit, aut lasci-
|
|
uire, sed ne argumentari quidem nisi mixtis, et quidem ita
|
5
|
ut in ipsa probatione magis emineant, adfectibus decet.
|
|
Nam qui intermittere in agendo dolorem potest, uidetur
|
|
posse etiam deponere.
|
|
Nescio tamen an huius de quo loquimur decoris custodia
|
57.1
|
maxime circa eos contra quos dicimus examinanda sit. Nam
|
|
sine dubio in omnibus statim accusationibus hoc agendum
|
|
est, ne ad eas libenter descendisse uideamur. Ideoque mihi
|
|
illud Cassi Seueri non mediocriter displicet: 'di boni, uiuo,
|
5
|
et, quo me uiuere iuuet, Asprenatem reum uideo'. Non enim
|
|
iusta ex causa uel necessaria uideri potest postulasse eum,
|
|
sed quadam accusandi uoluptate. Praeter hoc tamen, quod
|
58.1
|
est commune, propriam moderationem quaedam causae
|
|
desiderant. Quapropter et qui curationem bonorum patris
|
|
postulabit doleat eius ualetudine, et quamlibet grauia filio
|
|
pater obiecturus miserrimam sibi ostendat esse hanc ipsam
|
5
|
necessitatem, nec hoc paucis modo uerbis sed toto colore
|
|
actionis, ut id eum non dicere modo sed etiam uere dicere
|
|
appareat. Nec causanti pupillo sic tutor irascatur umquam
|
59.1
|
ut non remaneant amoris uestigia et sacra quaedam patris
|
|
eius memoria. Iam quo modo contra abdicantem patrem,
|
|
querentem uxorem agi causam oporteret in libro, ut arbitror,
|
|
septimo dixi. Quando etiam ipsos loqui, quando etiam aduo-
|
5
|
cati uoce uti deceat quartus liber, in quo prohoemii praecepta
|
|
sunt, continet.
|
|
Esse et in uerbis quod deceat aut turpe sit nemini du-
|
60.1
|
bium est. Vnum iam igitur huic loco, quod est sane summae
|
|
difficultatis, adiciendum uidetur, quibus modis ea quae sunt
|
|
natura parum speciosa, quaeque non dicere si utrumlibet
|
|
esset liberum maluissemus, non tamen sint indecora dicenti-
|
5
|
bus. Quid asperiorem habere frontem potest aut quid aures
|
61.1
|
hominum magis respuunt quam cum est filio filiiue aduocatis
|
|
in matrem perorandum? Aliquando tamen necesse est, ut
|
|
in causa Cluenti Habiti, sed non semper illa uia qua contra
|
|
Sasiam Cicero usus est, non quia non ille optime, sed quia
|
5
|
plurimum refert qua in re et quo modo laedat. Itaque illa,
|
62.1
|
cum filii caput palam inpugnaret, fortiter fuit repellenda:
|
|
duo tamen, quae sola supererant, diuine Cicero seruauit,
|
|
primum ne obliuisceretur reuerentiae quae parentibus debe-
|
|
tur, deinde ut repetitis altius causis diligentissime ostenderet
|
5
|
quam id quod erat in matrem dicturus non oporteret modo
|
|
fieri sed etiam necesse esset. Primaque haec expositio fuit,
|
63.1
|
quamquam ad praesentem quaestionem nihil pertinebat:
|
|
adeo in causa difficili atque perplexa nihil prius intuendum
|
|
credidit quam quid deceret. Fecit itaque nomen parentis
|
|
non filio inuidiosum sed ipsi in quam dicebatur. Potest
|
64.1
|
tamen aliquando mater et in re leuiore aut minus infeste
|
|
contra filium stare: tum lenior atque summissior decebit
|
|
oratio. Nam et satisfaciendo aut nostram minuemus in-
|
|
uidiam aut etiam in diuersum eam transferemus, et, si graui-
|
5
|
ter dolere filium palam fuerit, credetur abesse ab eo culpam
|
|
fietque ultro miserabilis. Auertere quoque in alios crimen
|
65.1
|
decet, ut fraude aliquorum concita credatur, et omnia nos
|
|
passuros, nihil aspere dicturos testandum, ut, etiam si non
|
|
possumus conuiciari, nolle uideamur. Etiam, si quid obicien-
|
|
dum erit, officium est patroni ut id filio inuito sed fide
|
5
|
cogente facere credatur: ita poterit uterque laudari. Quod
|
66.1
|
de matre dixi, de utroque parente accipiendum est: nam
|
|
inter patres etiam filiosque, cum interuenisset emancupatio,
|
|
litigatum scio. In aliis quoque propinquitatibus custodien-
|
|
dum est ut inuiti et necessario et parce iudicemur dixisse,
|
5
|
magis autem aut minus ut cuique personae debetur reueren-
|
|
tia. Eadem pro libertis aduersus patronos obseruantia. Et ut
|
|
semel plura complectar, numquam decebit sic aduersus tales
|
|
agere personas quo modo contra nos agi ab hominibus con-
|
|
dicionis eiusdem iniquo animo tulissemus. Praestatur hoc
|
67.1
|
aliquando etiam dignationibus, ut libertatis nostrae ratio
|
|
reddatur, ne quis nos aut petulantes in laedendis eis aut
|
|
etiam ambitiosos putet. Itaque Cicero, quamquam erat in
|
|
Cottam grauissime dicturus neque aliter agi P. Oppi causa
|
5
|
poterat, longa tamen praefatione excusauit officii sui neces-
|
|
sitatem. Aliquando etiam inferioribus praecipueque adule-
|
68.1
|
scentulis parcere aut uideri decet. Vtitur hac moderatione
|
|
Cicero pro Caelio contra Atratinum, ut eum non inimice cor-
|
|
ripere sed paene patrie monere uideatur: nam et nobilis et
|
|
iuuenis et non iniusto dolore uenerat ad accusandum.
|
5
|
Sed in his quidem, in quibus uel iudici uel etiam adsisten-
|
|
tibus ratio nostrae moderationis probari debet, minor est
|
|
labor: illic plus difficultatis ubi ipsos contra quos dicimus
|
|
ueremur offendere. Duae simul huius modi personae Ciceroni
|
69.1
|
pro Murena dicenti obstiterunt, M. Catonis Seruique Sulpici.
|
|
Quam decenter tamen Sulpicio, cum omnes concessisset uir-
|
|
tutes, scientiam petendi consulatus ademit! Quid enim aliud
|
|
esset quo se uictum homo nobilis et iuris antistes magis
|
5
|
ferret? Vt uero rationem defensionis suae reddidit, cum se
|
|
studuisse petitioni Sulpici contra honorem Murenae, non
|
|
idem debere accusationi contra caput diceret! Quam molli
|
70.1
|
autem articulo tractauit Catonem! Cuius naturam summe
|
|
admiratus non ipsius uitio sed Stoicae sectae quibusdam in
|
|
rebus factam duriorem uideri uolebat, ut inter eos non foren-
|
|
sem contentionem sed studiosam disputationem crederes
|
5
|
incidisse. Haec est profecto ratio et certissimum praecepto-
|
71.1
|
rum genus illius uiri obseruatio, ut, cum aliquid detrahere
|
|
salua gratia uelis, concedas alia omnia: in hoc solo uel minus
|
|
peritum quam in ceteris (adiecta, si potuerit fieri, etiam causa
|
|
cur id ita sit) uel paulo pertinaciorem uel credulum uel ira-
|
5
|
tum uel inpulsum ab aliis. Hoc enim commune remedium est,
|
72.1
|
si tota actione aequaliter appareat non honor modo eius sed
|
|
etiam caritas. Praeterea causa sit nobis iusta [sit] dicendi,
|
|
neque id moderate tantum faciamus sed etiam neces-
|
|
sario.
|
5
|
Diuersum ab hoc, sed facilius, cum hominum aut alioqui
|
73.1
|
turpium aut nobis inuisorum quaedam facta laudanda sunt:
|
|
decet enim rem ipsam probare in qualicumque persona.
|
|
Dixit Cicero pro Gabinio et P. Vatinio, inimicissimis antea
|
|
sibi hominibus et in quos orationes etiam scripserat, uerum
|
5
|
et iusta sic faciendi * non se de ingenii fama sed de fide esse
|
|
sollicitum. Difficilior ei ratio in iudicio Cluentiano fuit, cum
|
74.1
|
Scamandrum necesse haberet dicere nocentem, cuius egerat
|
|
causam. Verum id elegantissime cum eorum a quibus ad se
|
|
perductus esset precibus, tum etiam adulescentia sua excusat,
|
|
detracturus alioqui plurimum auctoritatis sibi, in causa prae-
|
5
|
sertim suspecta, si eum se esse qui temere nocentis reos
|
|
susciperet fateretur.
|
|
Apud iudicem uero qui aut erit inimicus alioqui aut prop-
|
75.1
|
ter aliquod commodum a causa quam nos susceperimus auer-
|
|
sus, ut persuadendi ardua est ratio, ita dicendi expeditissima:
|
|
fiducia enim iustitiae eius et nostrae causae nihil nos timere
|
|
simulabimus. Ipse erit gloria inflandus, ut tanto clarior eius
|
5
|
futura sit fides ac religio in pronuntiando quanto minus uel
|
|
offensae uel utilitati suae indulserit. Hoc et apud eos <a>
|
76.1
|
quibus appellatum erit, si forte ad eosdem remittemur:
|
|
adicienda ratio uel necessitatis alicuius, si id causa concedit,
|
|
uel erroris uel suspicionis. Tutissimum ergo paenitentiae
|
|
confessio et satisfactio culpae, perducendusque omni modo
|
5
|
iudex ad irae pudorem. Accidit etiam nonnumquam <ut> ea
|
77.1
|
de causa de qua pronuntiauit cognoscat iterum. Tum illud
|
|
quidem commune: apud alium nos iudicem disputaturos de
|
|
illius sententia non fuisse, neque enim emendari ab alio quam
|
|
ipso fas esse: ceterum ex causa, ut quaeque permittet, aut
|
5
|
ignorata quaedam aut defuisse testes aut, quod timidissime
|
|
et si nihil aliud plane fuerit dicendum est, patronos non
|
|
suffecisse succurret. Etiam si apud alios iudices agetur, ut in
|
78.1
|
secunda adsertione aut in centumuiralibus iudiciis duplici-
|
|
bus, parte uicta decentius erit, quotiens contigerit, seruare
|
|
iudicum pudorem: de qua re latius probationum loco dic-
|
|
tum est.
|
5
|
Potest euenire ut in aliis reprehendenda sint quae ipsi
|
|
fecerimus, ut obicit Tubero Ligario quod in Africa fuerit
|
|
et ambitus quidam damnati recuperandae dignitatis gratia
|
79.1
|
reos eiusdem criminis detulerunt, ut in scholis luxuriantem
|
|
patrem luxuriosus ipse iuuenis accusat. Id quo modo decen-
|
|
ter fieri possit equidem non inuenio nisi aliquid reperitur
|
|
quod intersit, persona aetas tempus causa locus animus.
|
5
|
Tubero iuuenem se patri haesisse, illum a senatu missum non
|
80.1
|
ad bellum sed ad frumentum coemendum ait, ut primum
|
|
licuerit a partibus recessisse: Ligarium et perseuerasse et non
|
|
pro Cn. Pompeio, inter quem <et> Caesarem dignitatis fuerit
|
|
contentio, cum saluam uterque rem publicam uellet, sed pro
|
5
|
Iuba atque Afris inimicissimis populo Romano stetisse.
|
|
Ceterum uel facillimum est ibi alienam culpam incusare ubi
|
81.1
|
fateris tuam: uerum id iam indicis est, non actoris. Quod si
|
|
nulla contingit excusatio, sola colorem habet paenitentia.
|
|
Potest enim uideri satis emendatus qui in odium eorum in
|
|
quibus errauerat ipse conuersus est. Sunt enim casus quidam
|
82.1
|
qui hoc natura ipsa rei non indecens faciant, ut cum pater
|
|
ex <meretrice natum, quod duxerit> meretricem in matri-
|
|
monium, abdicat: scholastica materia, sed non <quae in foro
|
|
non> possit accidere. Hic igitur multa non deformiter dicet:
|
5
|
uel quod omnium sit uotum parentum ut honestiores quam
|
|
sint ipsi liberos habeant (nam et, si filia nata, meretrix eam
|
|
mater pudicam esse uoluisset), uel quod humilior ipse fuerit
|
|
(licet enim huic ducere), uel quod non habuerit patrem qui
|
|
moneret: quin eo minus id faciendum filio fuisse, ne reno-
|
83.1
|
uaret domus pudorem et exprobraret patri nuptias, matri
|
|
prioris uitae necessitatem, ne denique legem quandam suis
|
|
quoque [sum] liberis daret. Credibilis erit etiam propria
|
|
quaedam in illa meretrice turpitudo, quam nunc hic pater
|
5
|
ferre non possit. Alia praetereo: neque enim nunc decla-
|
|
mamus, sed ostendimus nonnumquam posse dicentem ipsis
|
|
incommodis bene uti.
|
|
Illic maior aestus ubi quis pudenda queritur, ut stuprum,
|
84.1
|
praecipue in maribus, aut os profanatum. Non dico si loqua-
|
|
tur ipse: nam quid aliud ei quam gemitus aut fletus <et> ex-
|
|
secratio uitae conueniat, ut iudex intellegat potius dolorem
|
|
illum quam audiat? Sed patrono quoque per similes adfectus
|
5
|
eundum erit, quia hoc iniuriae genus uerecundius est <fateri>
|
|
passis quam ausis. Mollienda est in plerisque aliquo colore
|
85.1
|
asperitas orationis, ut Cicero de proscriptorum liberis fecit.
|
|
Quid enim crudelius quam homines honestis parentibus ac
|
|
maioribus natos a re publica summoueri? Itaque durum id
|
|
esse summus ille tractandorum animorum artifex confitetur,
|
5
|
sed ita legibus Sullae cohaerere statum ciuitatis adfirmat ut
|
|
iis solutis stare ipsa non possit. Consecutus itaque est ut
|
|
aliquid eorum quoque causa uideretur facere contra quos
|
|
diceret. Illud etiam in iocis monui, quam turpis esset for-
|
86.1
|
tunae insectatio, et ne in totos ordines aut gentes aut populos
|
|
petulantia incurreret. Sed interim fides patrocinii cogit quae-
|
|
dam de uniuerso genere aliquorum hominum dicere, liber-
|
|
tinorum uel militum uel publicanorum uel similiter aliorum.
|
5
|
In quibus omnibus commune remedium est ut ea quae lae-
|
87.1
|
dunt non libenter tractare uidearis, nec in omnia impetum
|
|
facias sed in id quod expugnandum est, et reprehensa [alia]
|
|
laude compenses: sic cupidos <milites> dicas: sed non mirum,
|
88.1
|
quod periculorum ac sanguinis maiora sibi deberi praemia
|
|
putent; eosdem petulantes: sed hoc fieri quod bellis magis
|
|
quam paci consuerint. Libertinis detrahenda est auctoritas:
|
|
licet iis testimonium reddere industriae per quam exierint de
|
5
|
seruitute. Quod ad nationes exteras pertinet, Cicero uarie:
|
89.1
|
detracturus Graecis testibus fidem doctrinam his concedit
|
|
ac litteras, seque eius gentis amatorem esse profitetur, Sar-
|
|
dos contemnit, Allobrogas ut hostis insectatur: quorum
|
|
nihil tunc cum diceretur parum aptum aut remotum <a>
|
5
|
cura decoris fuit. Verborum etiam moderatione detrahi solet
|
90.1
|
si qua est rei inuidia: si asperum dicas nimium seuerum,
|
|
iniustum persuasione labi, pertinacem ultra modum tenacem
|
|
esse propositi: plerumque uelut ipsos coneris ratione uincere,
|
|
quod est mollissimum.
|
5
|
Indecorum est super haec omne nimium, ideoque etiam
|
91.1
|
quod natura rei satis aptum est, nisi modo quoque tempera-
|
|
tur, gratiam perdit. Cuius rei obseruatio iudicio magis quo-
|
|
dam [seruiri] sentiri quam praeceptis tradi potest: quantum
|
|
satis sit et quantum recipiant aures non habet certam
|
5
|
mensuram et quasi pondus, quia <ut> in cibis [his] alia aliis
|
|
magis complent.
|
|
Adiciendum etiam breuiter uidetur quo fiat <ut> dicendi
|
92.1
|
uirtutes diuersissimae non solum suos amatores habeant
|
|
sed ab eisdem saepe laudentur. Nam Cicero quodam loco
|
|
scribit id esse optimum quod [non] facile credideris consequi
|
|
imitatione, non possis, alio uero non id egisse, ut ita diceret
|
5
|
quo modo se quilibet posse confideret, sed quo modo nemo.
|
|
Quod potest pugnare inter se uideri, uerum utrumque, ac
|
93.1
|
merito, laudatur: causarum enim modo distat, quia sim-
|
|
plicitas illa et uelut securitas inadfectatae orationis mire
|
|
tenuis causas decet, maioribus illud admirabile dicendi genus
|
|
magis conuenit. In utroque eminet Cicero: ex quibus
|
5
|
alterum imperiti se posse consequi credent, neutrum qui
|
|
intellegunt.
|
|