Sit ergo nobis orator quem constituimus is qui a M. 12.1.1.1
Catone finitur uir bonus dicendi peritus, uerum, id quod et
ille posuit prius et ipsa natura potius ac maius est, utique uir
bonus: id non eo tantum quod, si uis illa dicendi malitiam
instruxerit, nihil sit publicis priuatisque rebus perniciosius 5
eloquentia, nosque ipsi, qui pro uirili parte conferre aliquid
ad facultatem dicendi conati sumus, pessime mereamur de
rebus humanis si latroni comparamus haec arma, non militi.
Quid de nobis loquor? Rerum ipsa natura, in eo quod prae- 2.1
cipue indulsisse homini uidetur quoque nos a ceteris animali-
bus separasse, non parens sed nouerca fuerit si facultatem
dicendi sociam scelerum, aduersam innocentiae, hostem ueri-
tatis inuenit. Mutos enim nasci et egere omni ratione satius 5
fuisset quam prouidentiae munera in mutuam perniciem
conuertere. Longius tendit hoc iudicium meum. Neque enim 3.1
tantum id dico, eum qui sit orator uirum bonum esse opor-
tere, sed ne futurum quidem oratorem nisi uirum bonum.
Nam certe neque intellegentiam concesseris iis qui proposita
honestorum ac turpium uia peiorem sequi malent, neque 5
prudentiam, cum in grauissimas frequenter legum, semper
uero malae conscientiae poenas a semet ipsis inprouiso rerum
exitu induantur. Quod si neminem malum esse nisi stultum 4.1
eundem non modo a sapientibus dicitur sed uulgo quoque
semper est creditum, certe non fiet umquam stultus orator.
Adde quod ne studio quidem operis pulcherrimi uacare mens
nisi omnibus uitiis libera potest: primum quod in eodem 5
pectore nullum est honestorum turpiumque consortium, et
cogitare optima simul ac deterrima non magis est unius
animi quam eiusdem hominis bonum esse ac malum: tum 5.1
illa quoque ex causa, quod mentem tantae rei intentam
uacare omnibus aliis, etiam culpa carentibus, curis oportet.
Ita demum enim libera ac tota, nulla distringente atque alio
ducente causa, spectabit id solum ad quod accingitur. Quod 6.1
si agrorum nimia cura et sollicitior rei familiaris diligentia
et uenandi uoluptas et dati spectaculis dies multum studiis
auferunt (huic enim rei perit tempus quodcumque alteri
datur), quid putamus facturas cupiditatem auaritiam inui- 5
diam, quarum inpotentissimae cogitationes somnos etiam
ipsos et illa per quietem uisa perturbent? Nihil est enim tam 7.1
occupatum, tam multiforme, tot ac tam uariis adfectibus
concisum atque laceratum quam mala mens. Nam et cum
insidiatur, spe curis labore distringitur, et, etiam cum sceleris
compos fuit, sollicitudine, paenitentia, poenarum omnium 5
expectatione torquetur. Quis inter haec litteris aut ulli bonae
arti locus? Non hercule magis quam frugibus in terra senti-
bus ac rubis occupata. Age, non ad perferendos studiorum 8.1
labores necessaria frugalitas? Quid ergo ex libidine ac luxuria
spei? Non praecipue acuit ad cupiditatem litterarum amor
laudis? Num igitur malis esse laudem curae putamus? Iam
hoc quis non uidet, maximam partem orationis in tractatu 5
aequi bonique consistere? Dicetne de his secundum debitam
rerum dignitatem malus atque iniquus? Denique, ut maxi- 9.1
mam partem quaestionis eximam, demus, id quod nullo
modo fieri potest, idem ingenii studii doctrinae pessimo
atque optimo uiro: uter melior dicetur orator? Nimirum
qui homo quoque melior. Non igitur umquam malus idem 5
homo et perfectus orator. Non enim perfectum est quicquam 10.1
quo melius est aliud. Sed, ne more Socraticorum nobismet
ipsi responsum finxisse uideamur, sit aliquis adeo contra
ueritatem opstinatus ut audeat dicere eodem ingenio studio
doctrina praeditum nihilo deteriorem futurum oratorem 5
malum uirum quam bonum: conuincamus huius quoque
amentiam. Nam hoc certe nemo dubitabit, omnem orationem 11.1
id agere ut iudici quae proposita fuerint uera et honesta
uideantur. Vtrum igitur hoc facilius bonus uir persuadebit
an malus? Bonus quidem et dicet saepius uera atque honesta.
Sed etiam si quando aliquo ductus officio (quod accidere, ut 12.1
mox docebimus, potest) falso haec adfirmare conabitur,
maiore cum fide necesse est audiatur. At malis hominibus ex
contemptu opinionis et ignorantia recti nonnumquam ex-
cidit ipsa simulatio: inde inmodeste proponunt, sine pudore 5
adfirmant. Sequitur in iis quae certum est effici non posse 13.1
deformis pertinacia et inritus labor: nam sicut in uita, ita in
causis quoque spes improbas habent; frequenter autem
accidit ut iis etiam uera dicentibus fides desit uideaturque
talis aduocatus malae causae argumentum. 5
  Nunc de iis dicendum est quae mihi quasi conspiratione 14.1
quadam uulgi reclamari uidentur: 'Orator ergo Demosthenes
non fuit? atqui malum uirum accepimus. Non Cicero? atqui
huius quoque mores multi reprenderunt.' Quid agam?
Magna responsi inuidia subeunda est: mitigandae sunt prius 5
aures. Mihi enim nec Demosthenes tam graui morum dignus 15.1
uidetur inuidia ut omnia quae in eum ab inimicis congesta
sunt credam, cum et pulcherrima eius in re publica consilia
et finem uitae clarum legam, nec M. Tullio defuisse uideo in 16.1
ulla parte ciuis optimi uoluntatem. Testimonio est actus
nobilissime consulatus, integerrime prouincia administrata
et repudiatus uigintiuiratus, et ciuilibus bellis, quae in aeta-
tem eius grauissima inciderunt, neque spe neque metu de- 5
clinatus animus quo minus optimis se partibus, id est rei
publicae, iungeret. Parum fortis uidetur quibusdam, quibus 17.1
optime respondit ipse non se timidum in suscipiendis sed in
prouidendis periculis: quod probauit morte quoque ipsa,
quam praestantissimo suscepit animo. Quod si defuit his 18.1
uiris summa uirtus, sic quaerentibus an oratores fuerint
respondebo quo modo Stoici, si interrogentur an sapiens
Zenon, an Cleanthes, an Chrysippus ipse, respondeant,
magnos quidem illos ac uenerabiles, non tamen id quod na- 5
tura hominis summum habet consecutos. Nam et Pythagoras 19.1
non sapientem se, ut qui ante eum fuerunt, sed studiosum
sapientiae uocari uoluit. Ego tamen secundum communem
loquendi consuetudinem saepe dixi dicamque perfectum
oratorem esse Ciceronem, ut amicos et bonos uiros et pru- 5
dentissimos dicimus uulgo, quorum nihil nisi perfecte
sapienti datur: sed cum proprie et ad legem ipsam ueritatis
loquendum erit, eum quaeram oratorem quem et ille quaere-
bat. Quamquam enim stetisse ipsum in fastigio eloquentiae 20.1
fateor, ac uix quid adici potuerit inuenio, fortasse inuenturus
quid adhuc abscisurum putem fuisse (nam et fere sic docti
iudicauerunt plurimum in eo uirtutum, nonnihil fuisse uitio-
rum, et se ipse multa ex illa iuuenili abundantia coercuisse 5
testatur): tamen, quando nec sapientis sibi nomen minime
sui contemptor adseruit et melius dicere certe data longiore
uita et tempore ad componendum securiore potuisset, non
maligne crediderim defuisse ei summam illam ad quam nemo
propius accessit. Et licebat, si aliter sentirem, fortius id 21.1
liberiusque defendere. An uero M. Antonius neminem a se
uisum eloquentem, quod tanto minus erat, professus est,
ipse etiam M. Tullius quaerit adhuc eum et tantum imagina-
tur ac fingit: ego non audeam dicere aliquid in hac quae 5
superest aeternitate inueniri posse eo quod fuerit perfectius?
Transeo illos qui Ciceroni ac Demostheni ne in eloquentia 22.1
quidem satis tribuunt: quamquam neque ipsi Ciceroni
Demosthenes uideatur satis esse perfectus, quem dormitare
interim dicit, nec Cicero Bruto Caluoque, qui certe composi-
tionem illius etiam apud ipsum reprendunt, nec Asinio 5
utrique, qui uitia orationis eius etiam inimice pluribus locis
insecuntur.
  Concedamus sane, quod minime natura patitur, repertum 23.1
esse aliquem malum uirum summe disertum, nihilo tamen
minus oratorem eum negabo. Nam nec omnibus qui fuerint
manu prompti uiri fortis nomen concesserim, quia sine uir-
tute intellegi non potest fortitudo. An ei qui ad defendendas 24.1
causas aduocatur non est opus fide quam neque cupiditas
corrumpat nec gratia auertat nec metus frangat: sed prodi-
torem transfugam praeuaricatorem donabimus oratoris illo
sacro nomine? Quod si mediocribus etiam patronis conuenit 5
haec quae uulgo dicitur bonitas, cur non orator ille, qui non-
dum fuit sed potest esse, tam sit moribus quam dicendi uir-
tute perfectus? Non enim forensem quandam instituimus 25.1
operam nec mercennariam uocem neque, ut asperioribus
uerbis parcamus, non inutilem sane litium aduocatum, quem
denique causidicum uulgo uocant, sed uirum cum ingenii
natura praestantem, tum uero tot pulcherrimas artis penitus 5
mente complexum, datum tandem rebus humanis, qualem
nulla antea uetustas cognouerit, singularem perfectumque
undique, optima sentientem optimeque dicentem. In hoc 26.1
quota pars erit quod aut innocentis tuebitur aut improborum
scelera compescet aut in pecuniariis quaestionibus ueritati
contra calumniam aderit? Summus ille quidem in his quoque
operibus fuerit, sed maioribus clarius elucebit, cum regenda 5
senatus consilia et popularis error ad meliora ducendus. An 27.1
non talem quendam uidetur finxisse Vergilius, quem in sedi-
tione uulgi iam faces et saxa iaculantis moderatorem dedit:
    'tum pietate grauem ac meritis si forte uirum quem
    conspexere, silent arrectisque auribus adstant'? 5
Habemus igitur ante omnia uirum bonum: post hoc adiciet
dicendi peritum:
    'ille regit dictis animos et pectora mulcet'.
Quid? non in bellis quoque idem ille uir quem instituimus, 28.1
si sit ad proelium miles cohortandus, ex mediis sapientiae
praeceptis orationem trahet? Nam quo modo pugnam ineun-
tibus tot simul metus laboris, dolorum, postremo mortis
ipsius exciderint nisi in eorum locum pietas et fortitudo 5
et honesti praesens imago successerit? Quae certe melius 29.1
persuadebit aliis qui prius persuaserit sibi. Prodit enim se,
quamlibet custodiatur, simulatio, nec umquam tanta fuerit
loquendi facultas <ut> non titubet †ad† haereat quotiens ab
animo uerba dissentiunt. Vir autem malus aliud dicat necesse 30.1
est quam sentit: bonos numquam honestus sermo deficiet,
numquam rerum optimarum (nam idem etiam prudentes
erunt) inuentio: quae etiam si lenociniis destituta sit, satis
tamen natura sua ornatur, nec quicquam non diserte quod 5
honeste dicitur. Quare, iuuentus, immo omnis aetas (neque 31.1
enim rectae uoluntati serum est tempus ullum) totis mentibus
huc tendamus, in haec elaboremus: forsan et consummare
contingat. Nam si natura non prohibet et esse uirum bonum
et esse dicendi peritum, cur non aliquis etiam unus utrum- 5
que consequi possit? Cur autem non se quisque speret fore
illum aliquem? Ad quod si uires ingenii non suffecerint, 32.1
tamen ad quem usque modum processerimus meliores erimus
ex utroque. Hoc certe procul eximatur animo, rem pulcherri-
mam eloquentiam cum uitiis mentis posse misceri. Facultas
dicendi, si in malos incidit, et ipsa iudicanda est malum: 5
peiores enim illos facit quibus contingit.
  Videor mihi audire quosdam (neque enim deerunt um- 33.1
quam qui diserti esse quam boni malint) illa dicentis: 'Quid
ergo tantum est artis in eloquentia? Cur tu de coloribus et
difficilium causarum defensione, nonnihil etiam de confes-
sione locutus es, nisi aliquando uis ac facultas dicendi expug- 5
nat ipsam ueritatem? Bonus enim uir non agit nisi bonas
causas, eas porro etiam sine doctrina satis per se tuetur ueri-
tas ipsa.' Quibus ego, cum de meo primum opere respondero, 34.1
etiam pro boni uiri officio, si quando eum ad defensionem
nocentium ratio duxerit, satisfaciam. Pertractare enim quo
modo aut pro falsis aut etiam pro iniustis aliquando dicatur
non est inutile, uel propter hoc solum, ut ea facilius et de- 5
prendamus et refellamus, quem ad modum remedia melius
adhibebit cui nota quae nocent fuerint. Neque enim Aca- 35.1
demici, cum in utramque disserunt partem, non secundum
alteram uiuunt, nec Carneades ille, qui Romae audiente
Censorio Catone non minoribus uiribus contra iustitiam
dicitur disseruisse quam pridie pro iustitia dixerat, iniustus 5
ipse uir fuit. Verum et uirtus quid sit aduersa ei malitia
detegit, et aequitas fit ex iniqui contemplatione manifestior,
et plurima contrariis probantur: debent ergo oratori sic
esse aduersariorum nota consilia ut hostium imperatori.
Verum et illud, quod prima propositione durum uidetur, 36.1
potest adferre ratio, ut uir bonus in defensione causae uelit
auferre aliquando iudici ueritatem. Quod si quis a me pro-
poni mirabitur (quamquam non est haec mea proprie sen-
tentia, sed eorum quos grauissimos sapientiae magistros 5
aetas uetus credidit), sic iudicet, pleraque esse quae non
tam factis quam causis eorum uel honesta fiant uel turpia.
Nam si hominem occidere saepe uirtus, liberos necare non 37.1
numquam pulcherrimum est, asperiora quaedam adhuc
dictu si communis utilitas exegerit facere conceditur: ne hoc
quidem nudum est intuendum, qualem causam uir bonus,
sed etiam quare et qua mente defendat. Ac primum 38.1
concedant mihi omnes oportet, quod Stoicorum quoque
asperrimi confitentur, facturum aliquando bonum uirum ut
mendacium dicat, et quidem nonnumquam leuioribus causis,
ut in pueris aegrotantibus utilitatis eorum gratia multa 5
fingimus, multa non facturi promittimus, nedum si ab 39.1
homine occidendo grassator auertendus sit aut hostis pro
salute patriae fallendus: ut hoc, quod alias in seruis quoque
reprendendum est, sit alias in ipso sapiente laudandum. Id
si constiterit, multa iam uideo posse euenire propter quae 5
orator bene suscipiat tale causae genus quale remota ratione
honesta non recepisset. Nec hoc dico (quia seueriores sequi 40.1
placet leges) pro patre, fratre, amico periclitantibus, tametsi
non mediocris haesitatio est hinc iustitiae proposita imagine,
inde pietatis. Nihil dubii relinquamus. Sit aliquis insidiatus
tyranno atque ob id reus: utrumne saluum eum nolet is qui 5
a nobis finitur orator? An, si tuendum susceperit, non tam
falsis defendet quam qui apud iudices malam causam tuetur?
Quid si quaedam bene facta damnaturus est iudex nisi ea 41.1
non esse facta conuicerimus: non uel hoc modo seruabit
orator non innocentem modo sed etiam laudabilem ciuem?
Quid si quaedam iusta natura, sed condicione temporum
inutilia ciuitati sciemus: nonne utemur arte dicendi bona 5
quidem, sed malis artibus simili? Ad hoc nemo dubitabit 42.1
quin, si nocentes mutari in bonam mentem aliquo modo
possint, sicut posse conceditur, saluos esse eos magis e re pub-
lica sit quam puniri. Si liqueat igitur oratori futurum bonum
uirum cui uera obicientur, non id aget ut saluus sit? Da 43.1
nunc ut crimine manifesto prematur dux bonus et sine quo
uincere hostem ciuitas non possit: nonne ei communis utilitas
oratorem aduocabit? Certe Fabricius Cornelium Rufinum,
et alioqui malum ciuem et sibi inimicum, tamen, quia 5
utilem sciebat ducem, imminente bello palam consulem
suffragio suo fecit, atque id mirantibus quibusdam respondit,
a ciue se spoliari malle quam ab hoste uenire. Ita hic si fuisset
orator, non defendisset eundem Rufinum uel manifesti pecu-
latus reum? Multa dici possunt similia, sed uel unum ex iis 44.1
quodlibet sufficit. Non enim hoc agimus, ut istud illi quem
formamus uiro saepe sit faciendum, sed ut, si talis coegerit
ratio, sit tamen uera finitio oratorem esse uirum bonum
dicendi peritum. Praecipere uero ac discere quo modo etiam 45.1
probatione difficilia tractentur necessarium est. Nam fre-
quenter etiam optimae causae similes sunt malis, et innocens
reus multis ueri similibus premitur, quo fit ut eadem actionis
ratione defendendus sit qua si nocens esset. Iam innumera- 5
bilia sunt bonis causis malisque communia, testes litterae
suspiciones opiniones. Non aliter autem ueri similia quam
uera et confirmantur et refelluntur. Quapropter ut res feret
flectetur oratio, manente honesta uoluntate.