Quando igitur orator est uir bonus, is autem citra uir-
|
12.2.1.1
|
tutem intellegi non potest, uirtus, etiam si quosdam impetus
|
|
ex natura sumit, tamen perficienda doctrina est: mores ante
|
|
omnia oratori studiis erunt excolendi atque omnis honesti
|
|
iustique disciplina pertractanda, sine qua nemo nec uir
|
5
|
bonus esse nec dicendi peritus potest—nisi forte accedemus
|
2.1
|
iis qui natura constare mores et nihil adiuuari disciplina
|
|
putant, scilicet ut ea quidem quae manu fiunt atque eorum
|
|
etiam contemptissima confiteantur egere doctoribus, uirtu-
|
|
tem uero, qua nihil homini quo ad deos inmortalis propius
|
5
|
accederet datum est, obuiam inlaboratam tantum quia
|
|
nati simus habeamus. Abstinens erit qui id ipsum quid sit
|
|
abstinentia ignoret? Et fortis, qui metus doloris mortis
|
3.1
|
superstitionis nulla ratione purgauerit? Et iustus qui aequi
|
|
bonique tractatum, qui leges quaeque natura sunt omnibus
|
|
datae quaeque propriae populis et gentibus constitutae,
|
|
numquam eruditiore aliquo sermone tractarit? O quam
|
5
|
istud paruum putant quibus tam facile uidetur! Sed hoc
|
4.1
|
transeo, de quo neminem qui litteras uel primis, ut aiunt,
|
|
labris degustarit dubitaturum puto. Ad illud sequens prae-
|
|
uertar, ne dicendi quidem satis peritum fore qui non et
|
|
naturae uim omnem penitus perspexerit et mores praeceptis
|
5
|
ac ratione formarit. Neque enim frustra in tertio de Oratore
|
5.1
|
libro L. Crassus cuncta quae de aequo iusto uero bono deque
|
|
iis quae sunt contra posita dicantur propria esse oratoris
|
|
adfirmat, ac philosophos, cum ea dicendi uiribus tuentur,
|
|
uti rhetorum armis, non suis. Idem tamen confitetur ea iam
|
5
|
esse a philosophia petenda, uidelicet quia magis haec illi
|
|
uidetur in possessione earum rerum fuisse. Hinc etiam illud
|
6.1
|
est quod Cicero pluribus et libris et epistulis testatur, dicendi
|
|
facultatem ex intimis sapientiae fontibus fluere, ideoque ali-
|
|
quamdiu praeceptores eosdem fuisse morum atque dicendi.
|
|
Quapropter haec exhortatio mea non eo pertinet, ut esse
|
5
|
oratorem philosophum uelim, quando non alia uitae secta
|
|
longius a ciuilibus officiis atque ab omni munere oratoris re-
|
|
cessit. Nam quis philosophorum aut in iudiciis frequens aut
|
7.1
|
clarus in contionibus fuit? Quis denique in ipsa quam max-
|
|
ime plerique praecipiunt rei publicae administratione uer-
|
|
satus est? Atqui ego illum quem instituo Romanum quendam
|
|
uelim esse sapientem, qui non secretis disputationibus sed
|
5
|
rerum experimentis atque operibus uere ciuilem uirum ex-
|
|
hibeat. Sed quia deserta ab iis qui se ad eloquentiam con-
|
8.1
|
tulerunt studia sapientiae non iam in actu suo atque in hac
|
|
fori luce uersantur, sed in porticus et gymnasia primum,
|
|
mox in conuentus scholarum recesserunt, id quod est oratori
|
|
necessarium nec a dicendi praeceptoribus traditur ab iis
|
5
|
petere nimirum necesse est apud quos remansit: euoluendi
|
|
penitus auctores qui de uirtute praecipiunt, ut oratoris uita
|
|
cum scientia diuinarum rerum sit humanarumque coniuncta.
|
|
Quae ipsae quanto maiores ac pulchriores uiderentur si illas
|
9.1
|
ii docerent qui etiam eloqui praestantissime possent? Vti-
|
|
namque sit tempus umquam quo perfectus aliquis qualem
|
|
optamus orator hanc artem superbo nomine et uitiis quorun-
|
|
dam bona eius corrumpentium inuisam uindicet sibi ac uelut
|
5
|
rebus repetitis in corpus eloquentiae adducat. Quae quidem
|
10.1
|
cum sit in tris diuisa partis, naturalem moralem rationalem,
|
|
qua tandem non est cum oratoris opere coniuncta?
|
|
Nam ut ordinem retro agamus, de ultima illa, quae tota
|
|
uersatur in uerbis, nemo dubitauerit, si et proprietates uocis
|
5
|
cuiusque nosse et ambigua aperire et perplexa discernere et
|
|
de falsis iudicare et colligere ac resoluere quae uelis oratorum
|
|
est: quamquam ea non tam est minute atque concise in
|
11.1
|
actionibus utendum quam in disputationibus, quia non
|
|
docere modo sed mouere etiam ac delectare audientis debet
|
|
orator, ad quod impetu quoque ac uiribus et decore est opus,
|
|
ut uis amnium maior est altis ripis multoque gurgitis tractu
|
5
|
fluentium quam tenuis aquae et obiectu lapillorum resul-
|
|
tantis. Et ut palaestrici doctores illos quos numeros uocant
|
12.1
|
non idcirco discentibus tradunt ut iis omnibus ii qui didi-
|
|
cerint in ipso luctandi certamine utantur (plus enim pon-
|
|
dere et firmitate et spiritu agitur), sed ut subsit copia illa, ex
|
|
qua unum aut alterum cuius se occasio dederit efficiant: ita
|
13.1
|
haec pars dialectica, siue illam dicere malumus disputatri-
|
|
cem, ut est utilis saepe et finitionibus et comprehensionibus
|
|
et separandis quae sunt differentia et resoluenda ambigui-
|
|
tate, distinguendo diuidendo inliciendo inplicando, ita, si
|
5
|
totum sibi uindicauerit in foro certamen, obstabit melioribus
|
|
et sectas ad tenuitatem suam uires ipsa subtilitate consumet.
|
|
Itaque reperias quosdam in disputando mire callidos, cum
|
14.1
|
ab illa cauillatione discesserint, non magis sufficere in aliquo
|
|
grauiore actu quam parua quaedam animalia quae in angus-
|
|
tis mobilia campo deprehenduntur.
|
|
Iam quidem pars illa moralis, quae dicitur ethice, certe
|
15.1
|
tota oratori est accommodata. Nam in tanta causarum, sicut
|
|
superioribus libris diximus, uarietate, cum alia coniectura
|
|
quaerantur, alia finitionibus concludantur, alia iure summo-
|
|
ueantur uel transferantur, alia colligantur uel ipsa inter se
|
5
|
concurrant uel in diuersum ambiguitate ducantur, nulla fere
|
|
dici potest cuius non parte in aliqua tractatus aequi ac boni
|
|
reperiatur, plerasque uero esse quis nescit quae totae in sola
|
|
qualitate consistant? In consiliis uero quae ratio suadendi
|
16.1
|
est ab honesti quaestione seposita? Quin illa etiam pars ter-
|
|
tia, quae laudandi ac uituperandi officiis continetur, nempe
|
|
in tractatu recti prauique uersatur. An de iustitia fortitudine
|
17.1
|
abstinentia temperantia pietate non plurima dicet orator?
|
|
Sed ille uir bonus, qui haec non uocibus tantum sibi nota at-
|
|
que nominibus aurium tenus in usum linguae perceperit, sed
|
|
qui uirtutes ipsas mente complexus ita sentiet, nec in cogi-
|
5
|
tando laborabit sed quod sciet uere dicet. Cum sit autem
|
18.1
|
omnis generalis quaestio speciali potentior, quia uniuerso
|
|
pars utique continetur, non utique accedit parti quod uni-
|
|
uersum est, profecto nemo dubitabit generales quaestiones
|
|
in illo maxime studiorum more uersatas. Iam uero cum sint
|
19.1
|
multa propriis breuibusque comprensionibus finienda, unde
|
|
etiam status causarum dicitur finitiuus, nonne ad id quo-
|
|
que instrui ab his, qui plus in hoc studii dederunt, oportet?
|
|
Quid? non quaestio iuris omnis aut uerborum proprietate
|
5
|
aut aequi disputatione aut uoluntatis coniectura continetur?
|
|
Quorum pars ad rationalem, pars ad moralem tractatum re-
|
|
dundat. Ergo natura permixta est omnibus istis oratio, quae
|
20.1
|
quidem oratio est uere. Nam ignara quidem huiusce doc-
|
|
trinae loquacitas erret necesse est, ut quae uel nullos uel
|
|
falsos duces habeat.
|
|
Pars uero naturalis, cum est ad exercitationem dicendi
|
5
|
tanto ceteris uberior quanto maiore spiritu <de> diuinis rebus
|
|
quam humanis eloquendum est, tum illam etiam moralem,
|
|
sine qua nulla esse, ut docuimus, oratio potest, totam com-
|
|
plectitur. Nam si regitur prouidentia mundus, administranda
|
21.1
|
certe bonis uiris erit res publica: si diuina nostris animis
|
|
origo, tendendum ad uirtutem nec uoluptatibus terreni cor-
|
|
poris seruiendum. An haec non frequenter tractabit orator?
|
|
Iam de auguriis, responsis, religione denique omni, de quibus
|
5
|
maxima saepe in senatu consilia uersata sunt, non erit ei
|
|
disserendum, si quidem, ut nobis placet, futurus est uir ciui-
|
|
lis idem? Quae denique intellegi saltem potest eloquentia
|
|
hominis optima nescientis? Haec si rationi manifesta non
|
22.1
|
essent, exemplis tamen crederemus, si quidem et Periclem,
|
|
cuius eloquentiae, etiam si nulla ad nos monumenta uene-
|
|
runt, uim tamen quandam incredibilem cum historici tum
|
|
etiam liberrimum hominum genus, comici ueteres tradunt,
|
5
|
Anaxagorae physici constat auditorem fuisse, et Demo-
|
|
sthenen, principem omnium Graeciae oratorum, dedisse
|
|
operam Platoni. Nam M. Tullius non tantum se debere
|
23.1
|
scholis rhetorum quantum Academiae spatiis frequenter
|
|
ipse testatus est: neque se tanta umquam in eo fudisset
|
|
ubertas si ingenium suum consaepto fori, non ipsius rerum
|
|
naturae finibus terminasset.
|
5
|
Verum ex hoc alia mihi quaestio exoritur, quae secta con-
|
|
ferre plurimum eloquentiae possit—quamquam ea non inter
|
|
multas potest esse contentio; nam in primis nos Epicurus a
|
24.1
|
se ipse dimittit, qui fugere omnem disciplinam nauigatione
|
|
quam uelocissima iubet: neque uero Aristippus, summum
|
|
in uoluptate corporis bonum ponens, ad hunc nos laborem
|
|
adhortetur. Pyrrhon quidem quas in hoc opere habere partis
|
5
|
potest, cui iudices esse apud quos uerba faciat, et reum pro
|
|
quo loquatur, et senatum in quo sit dicenda sententia non
|
|
liquebit? Academiam quidam utilissimam credunt, quod
|
25.1
|
mos in utramque partem disserendi ad exercitationem foren-
|
|
sium causarum proxime accedat. Adiciunt loco probationis
|
|
quod ea praestantissimos in eloquentia uiros ediderit. Peri-
|
|
patetici studio quoque se quodam oratorio iactant: nam
|
5
|
thesis dicere exercitationis gratia fere est ab iis institutum.
|
|
Stoici, sicut copiam nitoremque eloquentiae fere praecep-
|
|
toribus suis defuisse concedant necesse est, ita nullos aut
|
|
probare acrius aut concludere subtilius contendunt. Sed haec
|
26.1
|
inter ipsos, qui uelut sacramento rogati uel etiam super-
|
|
stitione constricti nefas ducunt a suscepta semel persuasione
|
|
discedere: oratori uero nihil est necesse in cuiusquam iurare
|
|
leges. Maius enim opus atque praestantius ad quod ipse
|
27.1
|
tendit et cuius est uelut candidatus, si quidem est futurus
|
|
cum uitae tum etiam eloquentiae laude perfectus. Quare in
|
|
exemplum bene dicendi facundissimum quemque proponet
|
|
sibi ad imitandum, moribus uero formandis quam honestis-
|
5
|
sima praecepta rectissimamque ad uirtutem uiam deliget.
|
|
Exercitatione quidem utetur omni, sed tamen erit plurimus
|
|
in maximis quibusque ac natura pulcherrimis. Nam quae
|
28.1
|
potest materia reperiri ad grauiter copioseque dicendum
|
|
magis abundans quam de uirtute, de re publica, de proui-
|
|
dentia, de origine animorum, de amicitia? Haec sunt quibus
|
|
mens pariter atque oratio insurgant: quae uere bona, quid
|
5
|
mitiget metus, coerceat cupiditates, eximat nos opinionibus
|
|
uulgi animumque caelestem <cognatis sideribus admoueat.>
|
|
Neque ea solum quae talibus disciplinis continentur, sed
|
29.1
|
magis etiam quae sunt tradita antiquitus dicta ac facta prae-
|
|
clare et nosse et animo semper agitare conueniet. Quae pro-
|
|
fecto nusquam plura maioraque quam in nostrae ciuitatis
|
|
monumentis reperientur. An fortitudinem, iustitiam, fidem,
|
30.1
|
continentiam, frugalitatem, contemptum doloris ac mortis
|
|
melius alii docebunt quam Fabricii, Curii, Reguli, Decii,
|
|
Mucii aliique innumerabiles? Quantum enim Graeci prae-
|
|
ceptis ualent, tantum Romani, quod est maius, exemplis.
|
5
|
[tantum quod non cognatis ide rebus admoueri] †Qui non
|
31.1
|
modo proximum tempus lucemque praesentem intueri satis
|
|
credat,† sed omnem posteritatis memoriam spatium uitae
|
|
honestae et curriculum laudis existimet, <hinc> mihi ille
|
|
iustitiae haustus bibat, hinc sumptam libertatem in causis
|
5
|
atque consiliis praestet. Neque erit perfectus orator nisi qui
|
|
honeste dicere et sciet et audebit.
|
|