Iuris quoque ciuilis necessaria huic uiro scientia est et
|
12.3.1.1
|
morum ac religionum eius rei publicae quam capesset. Nam
|
|
qualis esse suasor in consiliis publicis priuatisue poterit tot
|
|
rerum quibus praecipue ciuitas continetur ignarus? Quo au-
|
|
tem modo patronum se causarum non falso dixerit qui quod
|
5
|
est in causis potentissimum sit ab altero petiturus, paene non
|
|
dissimilis iis qui poetarum scripta pronuntiant? Nam quo-
|
2.1
|
dam modo mandata perferet, et ea quae sibi a iudice credi
|
|
postulaturus est aliena fide dicet, et ipse litigantium auxilia-
|
|
tor egebit auxilio. Quod ut fieri nonnumquam minore incom-
|
|
modo possit cum domi praecepta et composita et sicut cetera
|
5
|
quae in causa sunt in discendo cognita ad iudicem perfert:
|
|
quid fiet in iis quaestionibus quae subito inter ipsas actiones
|
|
nasci solent? Non deformiter respectet et inter subsellia
|
|
minores aduocatos interroget? Potest autem satis diligenter
|
3.1
|
accipere quae tum audiet cum dicenda sunt, aut fortiter
|
|
adfirmare aut ingenue pro suis dicere? Possit in actionibus:
|
|
quid fiet in altercatione, ubi occurrendum continuo nec
|
|
libera ad discendum mora est? Quid si forte peritus iuris ille
|
5
|
non aderit? Quid si quis non satis in ea re doctus falsum
|
|
aliquid subiecerit? Hoc enim est maximum ignorantiae
|
|
malum, quod credit eum scire qui moneat. Neque ego sum
|
4.1
|
nostri moris ignarus oblitusue eorum qui uelut ad arculas
|
|
sedent et tela agentibus subministrant, neque idem Graecos
|
|
quoque nescio factitasse, unde nomen his pragmaticorum
|
|
datum est: sed loquor de oratore, qui non clamorem modo
|
5
|
suum causis, sed omnia quae profutura sunt debet. Itaque
|
5.1
|
eum nec inutilem si ad horam forte constiterit neque in testa-
|
|
tionibus faciendis esse imperitum uelim. Quis enim potius
|
|
praeparabit ea quae, cum aget, esse in causa uelit? Nisi forte
|
|
imperatorem quis idoneum credit in proeliis quidem stre-
|
5
|
nuum et fortem et omnium quae pugna poscit artificem, sed
|
|
neque dilectus agere nec copias contrahere atque instruere
|
|
nec prospicere commeatus nec locum capere castris scientem:
|
|
prius est enim certe parare bella quam gerere. Atqui similli-
|
6.1
|
mus huic sit aduocatus si plura quae ad uincendum ualent
|
|
aliis reliquerit, cum praesertim hoc quod est maxime neces-
|
|
sarium nec tam sit arduum quam procul intuentibus fortasse
|
|
uideatur. Namque omne ius, quod est certum, aut scripto
|
5
|
aut moribus constat, dubium aequitatis regula examinan-
|
|
dum est. Quae scripta sunt aut posita in more ciuitatis
|
7.1
|
nullam habent difficultatem—cognitionis sunt enim, non
|
|
inuentionis: at quae consultorum responsis explicantur aut
|
|
in uerborum interpretatione sunt posita aut in recti praui-
|
|
que discrimine. Vim cuiusque uocis intellegere aut commune
|
5
|
prudentium est aut proprium oratoris, aequitas optimo
|
|
cuique notissima. Nos porro et bonum uirum et prudentem
|
8.1
|
in primis oratorem putamus, qui, cum se ad id quod est
|
|
optimum natura derexerit, non magnopere commouebitur
|
|
si quis ab eo consultus dissentiet, cum ipsis illis diuersas inter
|
|
se opiniones tueri concessum sit. Sed etiam si nosse quid
|
5
|
quisque senserit uolet, lectionis opus est, qua nihil est in
|
|
studiis minus laboriosum. Quod si plerique desperata facul-
|
9.1
|
tate agendi ad discendum ius declinauerunt, quam id scire
|
|
facile est oratori quod discunt qui sua quoque confessione
|
|
oratores esse non possunt! Verum et M. Cato cum in di-
|
|
cendo praestantissimus, tum iuris idem fuit peritissimus, et
|
5
|
Scaeuolae Seruioque Sulpicio concessa est etiam facundiae
|
|
uirtus, et M. Tullius non modo inter agendum numquam
|
10.1
|
est destitutus scientia iuris, sed etiam componere aliqua de eo
|
|
coeperat, ut appareat posse oratorem non discendo tantum
|
|
iuri uacare sed etiam docendo.
|
|
Verum ea quae de moribus excolendis studioque iuris
|
11.1
|
praecipimus ne quis eo credat reprendenda quod multos
|
|
cognouimus qui, taedio laboris quem ferre tendentibus ad
|
|
eloquentiam necesse est, confugerint ad haec deuerticula
|
|
desidiae: quorum alii se ad album ac rubricas transtulerunt
|
5
|
et formularii uel, ut Cicero ait, legulei quidam esse maluerunt,
|
|
tamquam utiliora eligentes ea quorum solam facilitatem
|
|
sequebantur: alii pigritiae adrogantioris, qui, subito fronte
|
12.1
|
conficta inmissaque barba, ueluti despexissent oratoria prae-
|
|
cepta paulum aliquid sederunt in scholis philosophorum ut
|
|
deinde in publico tristes, domi dissoluti captarent auctori-
|
|
tatem contemptu ceterorum: philosophia enim simulari
|
5
|
potest, eloquentia non potest.
|
|