Cum satis in omne certamen uirium fecerit, prima ei
|
12.7.1.1
|
cura in suscipiendis causis erit: in quibus defendere quidem
|
|
reos profecto quam facere uir bonus malet, non tamen ita
|
|
nomen ipsum accusatoris horrebit ut nullo neque publico
|
|
neque priuato duci possit officio ut aliquem ad reddendam
|
5
|
rationem uitae uocet. Nam et leges ipsae nihil ualeant nisi
|
|
actoris idonea uoce munitae, et si poenas scelerum expetere
|
|
fas non est prope est ut scelera ipsa permissa sint, et licen-
|
|
tiam malis dari certe contra bonos est. Quare neque socio-
|
2.1
|
rum querelas nec amici uel propinqui necem nec erupturas in
|
|
rem publicam conspirationes inultas patietur orator, non
|
|
poenae nocentium cupidus sed emendandi uitia corrigen-
|
|
dique mores (nam qui ratione traduci ad meliora non pos-
|
5
|
sunt, solo metu continentur; itaque ut accusatoriam uitam
|
3.1
|
uiuere et ad deferendos reos praemio duci proximum
|
|
latrocinio est, ita pestem intestinam propulsare cum pro-
|
|
pugnatoribus patriae comparandum; ideoque principes in
|
|
re publica uiri non detrectauerunt hanc officii partem, credi-
|
5
|
tique sunt etiam clari iuuenes opsidem rei publicae dare
|
|
malorum ciuium accusationem, quia nec odisse improbos
|
|
nec simultates prouocare nisi ex fiducia bonae mentis uide-
|
|
bantur: idque cum ab Hortensio, Lucullis, Sulpicio, Cice-
|
4.1
|
rone, Caesare, plurimis aliis, tum ab utroque Catone factum
|
|
est: quorum alter appellatus est sapiens, alter nisi creditur
|
|
fuisse uix scio cui reliquerit huius nominis locum): neque
|
|
defendet omnis orator idem, portumque illum eloquentiae
|
5
|
suae salutarem non etiam piratis patefaciet, duceturque in
|
|
aduocationem maxime causa. Quoniam tamen omnis qui
|
5.1
|
non improbe litigabunt, quorum certe pars est, sustinere
|
|
non potest unus, aliquid et commendantium personis dabit
|
|
et ipsorum qui iudicio decernent, ut optimi cuiusque uolun-
|
|
tate moueatur: namque hos et amicissimos habebit uir
|
5
|
bonus. Summouendum uero est utrumque ambitus genus
|
6.1
|
uel potentibus contra humiles uenditandi operam suam uel
|
|
illud etiam iactantius minores utique contra dignitatem
|
|
attollendi: non enim fortuna causas uel iustas uel improbas
|
|
facit. Neque uero pudor obstet quo minus susceptam cum
|
5
|
melior uideretur litem, cognita inter discendum iniquitate,
|
|
dimittat, cum prius litigatori dixerit uerum. Nam et in hoc
|
7.1
|
maximum, si aequi iudices sumus, beneficium est, ut non
|
|
fallamus uana spe litigantem (neque est dignus opera patroni
|
|
qui non utitur consilio) et certe non conuenit ei quem ora-
|
|
torem esse uolumus iniusta tueri scientem. Nam si ex illis
|
5
|
quas supra diximus causis falsum tuebitur, erit tamen hon-
|
|
estum quod ipse faciet.
|
|
Gratisne ei semper agendum sit tractari potest. Quod ex
|
8.1
|
prima statim fronte diiudicare inprudentium est. Nam quis
|
|
ignorat quin id longe sit honestissimum ac liberalibus disci-
|
|
plinis et illo quem exigimus animo dignissimum non uendere
|
|
operam nec eleuare tanti beneficii auctoritatem, cum plera-
|
5
|
que hoc ipso possint uideri uilia, quod pretium habent?
|
|
Caecis hoc, ut aiunt, satis clarum est, nec quisquam qui suffi-
|
9.1
|
cientia sibi (modica autem haec sunt) possidebit hunc
|
|
quaestum sine crimine sordium fecerit. At si res familiaris
|
|
amplius aliquid ad usus necessarios exiget, secundum omnium
|
|
sapientium leges patietur sibi gratiam referri, cum et Socrati
|
5
|
conlatum sit ad uictum et Zenon Cleanthes Chrysippus mer-
|
|
cedes a discipulis acceptauerint. Neque enim uideo quae
|
10.1
|
iustior adquirendi ratio quam ex honestissimo labore et ab
|
|
iis de quibus optime meruerint quique, si nihil inuicem prae-
|
|
stent, indigni fuerint defensione. Quod quidem non iustum
|
|
modo sed necessarium etiam est, cum haec ipsa opera tem-
|
5
|
pusque omne alienis negotiis datum facultatem aliter ad-
|
|
quirendi recidant. Sed tum quoque tenendus est modus, ac
|
11.1
|
plurimum refert et a quo accipiat et quantum et quo usque.
|
|
Paciscendi quidem ille piraticus mos et imponentium
|
|
periculis pretia procul abominanda negotiatio etiam a
|
|
mediocriter improbis aberit, cum praesertim bonos homines
|
5
|
bonasque causas tuenti non sit metuendus ingratus. Quid si
|
|
futurus? Malo tamen ille peccet. Nihil ergo adquirere uolet
|
12.1
|
orator ultra quam satis erit, ac ne pauper quidem tamquam
|
|
mercedem accipiet, sed mutua beniuolentia utetur, cum
|
|
sciet se tanto plus praestitisse: non enim, quia uenire hoc
|
|
beneficium non oportet, <oportet> perire; denique ut gratus
|
5
|
sit ad eum magis pertinet qui debet.
|
|