Dandum aliquid comoedo quoque, dum eatenus qua 1.11.1.1
pronuntiandi scientiam futurus orator desiderat. Non enim
puerum quem in hoc instituimus aut femineae uocis exilitate
frangi uolo aut seniliter tremere. Nec uitia ebrietatis effingat 2.1
nec seruili uernilitate inbuatur nec amoris auaritiae metus
discat adfectum: quae neque oratori sunt necessaria et men-
tem praecipue in aetate prima teneram adhuc et rudem in-
ficiunt; nam frequens imitatio transit in mores. Ne gestus 3.1
quidem omnis ac motus a comoedis petendus est. Quam-
quam enim utrumque eorum ad quendam modum praestare
debet orator, plurimum tamen aberit a scaenico, nec uultu
nec manu nec excursionibus nimius. Nam si qua in his ars 5
est dicentium, ea prima est ne ars esse uideatur.
  Quod est igitur huius doctoris officium? In primis uitia si 4.1
qua sunt oris emendet, ut expressa sint uerba, ut suis quae-
que litterae sonis enuntientur. Quarundam enim uel exilitate
uel pinguitudine nimia laboramus, quasdam uelut acriores
parum efficimus et aliis non dissimilibus sed quasi hebetiori- 5
bus permutamus. Quippe et rho litterae, qua Demosthenes 5.1
quoque laborauit, labda succedit, quarum uis est apud
nos quoque, et cum c ac similiter g non eualuerunt, in t ac
d molliuntur. Ne illas quidem circa s litteram delicias hic 6.1
magister feret, nec uerba in faucibus patietur audiri nec oris
inanitate resonare nec, quod minime sermoni puro conueniat,
simplicem uocis naturam pleniore quodam sono circumliniri,
quod Graeci catapeplasmenon dicunt (sic appellatur cantus 7.1
tibiarum quae, praeclusis quibus clarescunt foraminibus,
recto modo exitu grauiorem spiritum reddunt). Curabit 8.1
etiam ne extremae syllabae intercidant, ut par sibi sermo
sit, ut quotiens exclamandum erit lateris conatus sit ille, non
capitis, ut gestus ad uocem, uultus ad gestum accommodetur.
Obseruandum erit etiam ut recta sit facies dicentis, ne labra 9.1
detorqueantur, ne inmodicus hiatus rictum distendat, ne
supinus uultus, ne deiecti in terram oculi, ne inclinata
utrolibet ceruix. Nam frons pluribus generibus peccat. Vidi 10.1
multos quorum supercilia ad singulos uocis conatus
adleuarentur, aliorum constricta, aliorum etiam dissidentia,
cum alterum in uerticem tenderent, altero paene oculus
ipse premeretur. Infinitum autem, ut mox dicemus, in his 11.1
quoque rebus momentum est, et nihil potest placere quod non
decet.
  Debet etiam docere comoedus quomodo narrandum, qua 12.1
sit auctoritate suadendum, qua concitatione consurgat ira,
qui flexus deceat miserationem: quod ita optime faciet si
certos ex comoediis elegerit locos et ad hoc maxime idoneos,
id est actionibus similes. Idem autem non ad pronuntiandum 13.1
modo utilissimi, uerum ad augendam quoque eloquentiam
maxime accommodati erunt. Et haec dum infirma aetas 14.1
maiora non capiet: ceterum cum legere orationes oportebit,
cum uirtutes earum iam sentiet, tum mihi diligens aliquis
ac peritus adsistat, neque solum lectionem formet uerum
ediscere etiam electa ex iis cogat et ea dicere stantem clare 5
et quem ad modum agere oportebit, ut protinus pronuntia-
tionem uocem memoriam exerceat.
  Ne illos quidem reprehendendos puto qui paulum etiam 15.1
palaestricis uacauerunt. Non de iis loquor quibus pars uitae
in oleo, pars in uino consumitur, qui corporum cura mentem
obruerunt (hos enim abesse ab eo quem instituimus quam
longissime uelim): sed nomen est idem iis a quibus gestus 16.1
motusque formantur, ut recta sint bracchia, ne indoctae
rusticae manus, ne status indecorus, ne qua in proferendis
pedibus inscitia, ne caput oculique ab alia corporis inclina-
tione dissideant. Nam neque haec esse in parte pronuntia- 17.1
tionis negauerit quisquam neque ipsam pronuntiationem ab
oratore secernet: et certe quod facere oporteat non indig-
nandum est discere, cum praesertim haec chironomia, quae
est (ut nomine ipso declaratur) lex gestus, et ab illis tempori- 5
bus heroicis orta sit et a summis Graeciae uiris atque ipso
etiam Socrate probata, a Platone quoque in parte ciuilium
posita uirtutum, et a Chrysippo in praeceptis de liberorum
educatione compositis non omissa. Nam Lacedaemonios 18.1
quidem etiam saltationem quandam tamquam ad bella
quoque utilem habuisse inter exercitationes accepimus.
Neque id ueteribus Romanis dedecori fuit: argumentum est
sacerdotum nomine ac religione durans ad hoc tempus salta- 5
tio et illa in tertio Ciceronis de Oratore libro uerba Crassi,
quibus praecipit ut orator utatur 'laterum inclinatione forti
ac uirili, non a scaena et histrionibus, sed ab armis aut
etiam a palaestra'. Cuius disciplinae usus in nostram usque
aetatem sine reprehensione descendit. A me tamen nec 19.1
ultra puerilis annos retinebitur nec in his ipsis diu. Neque
enim gestum oratoris componi ad similitudinem saltationis
uolo, sed subesse aliquid ex hac exercitatione puerili, unde
nos non id agentis furtim decor ille discentibus traditus 5
prosequatur.