Quaeri solet an, etiamsi discenda sint haec, eodem 1.12.1.1
tempore tamen tradi omnia et percipi possint. Negant enim
quidam, quia confundatur animus ac fatigetur tot disciplinis
in diuersum tendentibus, ad quas nec mens nec corpus nec
dies ipse sufficiat, et, si maxime patiatur hoc aetas robustior, 5
pueriles annos onerari non oporteat. Sed non satis perspiciunt 2.1
quantum natura humani ingenii ualeat, quae ita est agilis
ac uelox, sic in omnem partem, ut ita dixerim, spectat, ut
ne possit quidem aliquid agere tantum unum, in plura uero
non eodem die modo sed eodem temporis momento uim 5
suam intendat. An uero citharoedi non simul et memoriae 3.1
et sono uocis et plurimis flexibus seruiunt, cum interim alios
neruos dextra percurrunt, alios laeua trahunt continent
praebent, ne pes quidem otiosus certam legem temporum
seruat—et haec pariter omnia? Quid? nos agendi subita 4.1
necessitate deprensi nonne alia dicimus alia prouidemus,
cum pariter inuentio rerum, electio uerborum, compositio
gestus pronuntiatio uultus motus desiderentur? Quae si
uelut sub uno conatu tam diuersa parent simul, cur non 5
pluribus curis horas partiamur—cum praesertim reficiat
animos ac reparet uarietas ipsa, contraque sit aliquanto diffi-
cilius in labore uno perseuerare? Ideo et stilus lectione
requiescit et ipsius lectionis taedium uicibus leuatur; quam- 5.1
libet multa egerimus, quodam tamen modo recentes sumus
ad id quod incipimus. Quis non optundi possit si per totum
diem cuiuscumque artis unum magistrum ferat? Mutatione
recreabitur sicut in cibis, quorum diuersitate reficitur sto- 5
machus et pluribus minore fastidio alitur. Aut dicant isti 6.1
mihi quae sit alia ratio discendi. Grammatico soli deseruia-
mus, deinde geometrae tantum, omittamus interim quod
didicimus? mox transeamus ad musicum, excidant priora?
Et cum Latinis studebimus litteris, non respiciamus ad 5
Graecas? Et, ut semel finiam, nihil faciamus nisi nouissi-
mum? Cur non idem suademus agricolis, ne arua simul et 7.1
uineta et oleas et arbustum colant? ne pratis et pecoribus et
hortis et aluearibus auibusque accommodent curam? Cur
ipsi aliquid forensibus negotiis, aliquid desideriis amicorum,
aliquid rationibus domesticis, aliquid curae corporis, non- 5
nihil uoluptatibus cotidie damus? Quarum nos una res quae-
libet nihil intermittentis fatigaret: adeo facilius est multa
facere quam diu.
  Illud quidem minime uerendum est, ne laborem studiorum 8.1
pueri difficilius tolerent; neque enim ulla aetas minus fatiga-
tur. Mirum sit forsitan, sed experimentis deprehendas; nam
et dociliora sunt ingenia priusquam obduruerunt (id uel 9.1
hoc argumento patet, quod intra biennium quam uerba
recte formare potuerunt quamuis nullo instante omnia fere
locuntur: at nouiciis nostris per quot annos sermo Latinus
repugnat! Magis scias si quem iam robustum instituere litteris 5
coeperis non sine causa dici παιδομαθεῖς eos qui in sua
quidque arte optime faciant) et patientior est laboris natura 10.1
pueris quam iuuenibus. Videlicet ut corpora infantium nec
casus, quo in terram totiens deferuntur, tam grauiter adfligit
nec illa per manus et genua reptatio nec post breue tempus
continui lusus et totius diei discursus, quia pondus illis abest 5
nec se ipsi grauant: sic animi quoque, credo quia minore
conatu mouentur nec suo nisu studiis insistunt sed form-
andos se tantummodo praestant, non similiter fatigantur.
Praeterea secundum aliam aetatis illius facilitatem uelut 11.1
simplicius docentis secuntur nec quae iam egerint metiun-
tur: abest illis adhuc etiam laboris iudicium. Porro, ut fre-
quenter experti sumus, minus adficit sensus fatigatio quam
cogitatio. 5
  Sed ne temporis quidem umquam plus erit, quia his aetati- 12.1
bus omnis in audiendo profectus est. Cum ad stilum secedet,
cum generabit ipse aliquid atque componet, tum inchoare
haec studia uel non uacabit uel non libebit. Ergo cum gram- 13.1
maticus totum diem occupare non possit, nec debeat ne
discentis animum taedio auertat, quibus potius studiis haec
temporum uelut subsiciua donabimus? Nam nec ego consumi 14.1
studentem in his artibus uolo: nec moduletur aut musicis
notis cantica excipiat, nec utique ad minutissima usque
geometriae opera descendat; non comoedum in pronun-
tiando nec saltatorem in gestu facio. Quae si omnia exigerem, 5
suppeditabat tamen tempus; longa est enim quae discit
aetas, et ego non de tardis ingeniis loquor. Denique cur in 15.1
his omnibus quae discenda oratori futuro puto eminuit
Plato? Qui non contentus disciplinis quas praestare poterant
Athenae, non Pythagoreorum, ad quos in Italiam nauiga-
uerat, Aegypti quoque sacerdotes adiit atque eorum arcana 5
perdidicit.
  Difficultatis patrocinia praeteximus segnitiae; neque enim 16.1
nobis operis amor est, nec quia sit honesta ac rerum pul-
cherrima eloquentia petitur ipsa, sed ad uilem usum et
sordidum lucrum accingimur. Dicant sine his in foro multi 17.1
et adquirant, dum sit locupletior aliquis sordidae mercis
negotiator et plus uoci suae debeat praeco. Ne uelim quidem
lectorem dari mihi quid studia referant computaturum. Qui 18.1
uero imaginem ipsam eloquentiae diuina quadam mente
conceperit, quique illam, ut ait non ignobilis tragicus, 'regi-
nam rerum orationem' ponet ante oculos, fructumque non
ex stipe aduocationum sed ex animo suo et contemplatione 5
ac scientia petet perpetuum illum nec fortunae subiectum,
facile persuadebit sibi ut tempora, quae spectaculis campo
tesseris, otiosis denique sermonibus, ne dicam somno et con-
uiuiorum mora conteruntur, geometrae potius ac musico
inpendat, quanto plus delectationis habiturus quam ex illis 10
ineruditis uoluptatibus. Dedit enim hoc prouidentia homini-
bus munus, ut honesta magis iuuarent. Sed nos haec ipsa 19.1
dulcedo longius duxit. Hactenus ergo de studiis quibus
antequam maiora capiat puer instituendus est: proximus
liber uelut nouum sumet exordium et ad rhetoris officia
transibit. 5