Hinc iam quas primas in docendo partis rhetorum
|
2.4.1.1
|
putem tradere incipiam, dilata parumper illa quae sola uulgo
|
|
uocatur arte rhetorica: ac mihi oportunus maxime uidetur
|
|
ingressus ab eo cuius aliquid simile apud grammaticos puer
|
|
didicerit.
|
5
|
Et quia narrationum, excepta qua in causis utimur, tris
|
2.1
|
accepimus species, fabulam, quae uersatur in tragoediis
|
|
atque carminibus non a ueritate modo sed etiam a forma
|
|
ueritatis remota, argumentum, quod falsum sed uero simile
|
|
comoediae fingunt, historiam, in qua est gestae rei expositio,
|
5
|
grammaticis autem poeticas dedimus: apud rhetorem
|
|
initium sit historica, tanto robustior quanto uerior. Sed
|
3.1
|
narrandi quidem quae nobis optima ratio uideatur tum
|
|
demonstrabimus cum de iudiciali parte dicemus: interim
|
|
admonere illud sat est, ut sit ea neque arida prorsus atque
|
|
ieiuna (nam quid opus erat tantum studiis laboris inpendere si
|
5
|
res nudas atque inornatas indicare satis uideretur?), neque
|
|
rursus sinuosa et arcessitis descriptionibus, in quas plerique
|
|
imitatione poeticae licentiae ducuntur, lasciuiat. Vitium
|
4.1
|
utrumque, peius tamen illud quod ex inopia quam quod ex
|
|
copia uenit. Nam in pueris oratio perfecta nec exigi nec sperari
|
|
potest: melior autem indoles laeta generosique conatus et
|
|
uel plura iusto concipiens interim spiritus. Nec umquam me
|
5.1
|
in his discentis annis offendat si quid superfuerit. Quin ipsis
|
|
doctoribus hoc esse curae uelim, ut teneras adhuc mentes
|
|
more nutricum mollius alant, et satiari uelut quodam iucun-
|
|
dioris disciplinae lacte patiantur. Erit illud plenius interim
|
5
|
corpus, quod mox adulta aetas adstringat. Hinc spes roboris:
|
6.1
|
maciem namque et infirmitatem in posterum minari solet
|
|
protinus omnibus membris expressus infans. Audeat haec
|
|
aetas plura et inueniat et inuentis gaudeat, sint licet illa non
|
|
satis sicca interim ac seuera. Facile remedium est ubertatis,
|
5
|
sterilia nullo labore uincuntur. Illa mihi in pueris natura
|
7.1
|
minimum spei dederit in qua ingenium iudicio praesumitur.
|
|
Materiam esse primum uolo uel abundantiorem atque ultra
|
|
quam oporteat fusam. Multum inde decoquent anni, mul-
|
|
tum ratio limabit, aliquid uelut usu ipso deteretur, sit modo
|
5
|
unde excidi possit et quod exculpi; erit autem, si non ab
|
|
initio tenuem nimium laminam duxerimus et quam caela-
|
|
tura altior rumpat. Quod me de his aetatibus sentire minus
|
8.1
|
mirabitur qui apud Ciceronem legerit: 'uolo enim se efferat
|
|
in adulescente fecunditas'.
|
|
Quapropter in primis euitandus, et in pueris praecipue,
|
|
magister aridus, non minus quam teneris adhuc plantis sic-
|
5
|
cum et sine umore ullo solum. Inde fiunt humiles statim et
|
9.1
|
uelut terram spectantes, qui nihil supra cotidianum ser-
|
|
monem attollere audeant. Macies illis pro sanitate et iudicii
|
|
loco infirmitas est, et, dum satis putant uitio carere, in id
|
|
ipsum incidunt uitium, quod uirtutibus carent. Quare mihi
|
5
|
ne maturitas quidem ipsa festinet nec musta in lacu statim
|
|
austera sint: sic et annos ferent et uetustate proficient.
|
|
Ne illud quidem quod admoneamus indignum est, ingenia
|
10.1
|
puerorum nimia interim emendationis seueritate deficere;
|
|
nam et desperant et dolent et nouissime oderunt et, quod
|
|
maxime nocet, dum omnia timent nihil conantur. Quod
|
11.1
|
etiam rusticis notum est, qui frondibus teneris non putant
|
|
adhibendam esse falcem, quia reformidare ferrum uidentur
|
|
et nondum cicatricem pati posse. Iucundus ergo tum maxime
|
12.1
|
debet esse praeceptor, ut remedia, quae alioqui natura sunt
|
|
aspera, molli manu leniantur: laudare aliqua, ferre quaedam,
|
|
mutare etiam reddita cur id fiat ratione, inluminare inter-
|
|
ponendo aliquid sui. Nonnumquam hoc quoque erit utile,
|
5
|
totas ipsum dictare materias, quas et imitetur puer et in-
|
|
terim tamquam suas amet: at si tam neglegens ei stilus
|
13.1
|
fuerit ut emendationem non recipiat, expertus sum pro-
|
|
desse quotiens eandem materiam rursus a me retractatam
|
|
scribere de integro iuberem: posse enim eum adhuc melius:
|
|
quatenus nullo magis studia quam spe gaudent. Aliter
|
14.1
|
autem alia aetas emendanda est, et pro modo uirium et
|
|
exigendum et corrigendum opus. Solebam ego dicere pueris
|
|
aliquid ausis licentius aut laetius laudare illud me adhuc,
|
|
uenturum tempus quo idem non permitterem: ita et ingenio
|
5
|
gaudebant et iudicio non fallebantur.
|
|
Sed ut eo reuertar unde sum egressus: narrationes stilo
|
15.1
|
componi quanta maxima possit adhibita diligentia uolo.
|
|
Nam ut primo, cum sermo instituitur, dicere quae audierint
|
|
utile est pueris ad loquendi facultatem, ideoque et retro
|
|
agere expositionem et a media in utramque partem discur-
|
5
|
rere sane merito cogantur, sed ad gremium praeceptoris
|
|
et dum <maiora> non possunt et dum res ac uerba conec-
|
|
tere incipiunt, ut protinus memoriam firment: ita cum iam
|
|
formam rectae atque emendatae orationis accipient, extem-
|
|
poralis garrulitas nec expectata cogitatio et uix surgendi
|
10
|
mora circulatoriae uere iactationis est. Hinc parentium im-
|
16.1
|
peritorum inane gaudium, ipsis uero contemptus operis et
|
|
inuerecunda frons et consuetudo pessime dicendi et malorum
|
|
exercitatio et, quae magnos quoque profectus frequenter
|
|
perdidit, adrogans de se persuasio innascitur. Erit suum
|
17.1
|
parandae facilitati tempus, nec a nobis neglegenter locus iste
|
|
transibitur. Interim satis est si puer omni cura et summo,
|
|
quantum illa aetas capit, labore aliquid probabile scripserit:
|
|
in hoc adsuescat, huius sibi rei naturam faciat. Ille demum
|
5
|
in id quod quaerimus aut ei proximum poterit euadere qui
|
|
ante discet recte dicere quam cito.
|
|
Narrationibus non inutiliter subiungitur opus destruendi
|
18.1
|
confirmandique eas, quod ἀνασκευή et κατασκευή uocatur. Id
|
|
porro non tantum in fabulosis et carmine traditis fieri potest,
|
|
uerum etiam in ipsis annalium monumentis: ut, si quaeratur
|
|
'an sit credibile super caput Valeri pugnantis sedisse
|
5
|
coruum, qui os oculosque hostis Galli rostro atque alis
|
|
euerberaret', sit in utramque partem ingens ad dicendum
|
|
materia: aut de serpente, quo Scipio traditur genitus, et lupa
|
19.1
|
Romuli et Egeria Numae; nam Graecis historiis plerumque
|
|
poeticae similis licentia est. Saepe etiam quaeri solet de tem-
|
|
pore, de loco, quo gesta res dicitur, nonnumquam de persona
|
|
quoque, sicut Liuius frequentissime dubitat et alii ab aliis
|
5
|
historici dissentiunt.
|
|
Inde paulatim ad maiora tendere incipiet, laudare
|
20.1
|
claros uiros et uituperare improbos: quod non simplicis
|
|
utilitatis opus est. Namque et ingenium exercetur multiplici
|
|
uariaque materia et animus contemplatione recti prauique
|
|
formatur, et multa inde cognitio rerum uenit exemplisque,
|
5
|
quae sunt in omni genere causarum potentissima, iam tum
|
|
instruit cum res poscet usurum. Hinc illa quoque exercitatio
|
21.1
|
subit comparationis, uter melior uterue deterior: quae quam-
|
|
quam uersatur in ratione simili, tamen et duplicat materiam
|
|
et uirtutum uitiorumque non tantum naturam sed etiam
|
|
modum tractat. Verum de ordine laudis contraque, quoniam
|
5
|
tertia haec rhetorices pars est, praecipiemus suo tempore.
|
|
Communes loci (de iis loquor quibus citra personas in ipsa
|
22.1
|
uitia moris est perorare, ut in adulterum, aleatorem, petu-
|
|
lantem) ex mediis sunt iudiciis et, si reum adicias, accusa-
|
|
tiones: quamquam hi quoque ab illo generali tractatu ad
|
|
quasdam deduci species solent, ut si ponatur adulter caecus,
|
5
|
aleator pauper, petulans senex. Habent autem nonnum-
|
|
quam etiam defensionem; nam et pro luxuria et pro amore
|
23.1
|
dicimus, et leno interim parasitusque defenditur sic ut non
|
|
homini patrocinemur sed crimini.
|
|
Thesis autem quae sumuntur ex rerum comparatione (ut
|
24.1
|
'rusticane uita an urbana potior', 'iuris periti an militaris
|
|
uiri laus maior') mire sunt ad exercitationem dicendi spe-
|
|
ciosae atque uberes, quae uel ad suadendi officium uel etiam
|
|
ad iudiciorum disceptationem iuuant plurimum: nam pos-
|
5
|
terior ex praedictis locus in causa Murenae copiosissime a
|
|
Cicerone tractatur. Sunt et illae paene totae ad deliberati-
|
25.1
|
uum pertinentes genus: 'ducendane uxor', 'petendine sint
|
|
magistratus'; namque et hae personis modo adiectis sua-
|
|
soriae erunt.
|
|
Solebant praeceptores mei neque inutili et nobis etiam
|
26.1
|
iucundo genere exercitationis praeparare nos coniecturalibus
|
|
causis cum quaerere atque exequi iuberent 'cur armata
|
|
apud Lacedaemonios Venus' et 'quid ita crederetur Cupido
|
|
puer atque uolucer et sagittis ac face armatus' et similia,
|
5
|
in quibus scrutabamur uoluntatem, cuius in controuersiis
|
|
frequens quaestio est: quod genus chriae uideri potest.
|
|
Nam locos quidem, quales sunt de testibus 'semperne his
|
27.1
|
credendum' et de argumentis 'an habenda etiam paruis fides',
|
|
adeo manifestum est ad forensis actiones pertinere ut qui-
|
|
dam neque ignobiles in officiis ciuilibus scriptos eos memori-
|
|
aeque diligentissime mandatos in promptu habuerint, ut,
|
5
|
quotiens esset occasio, extemporales eorum dictiones his
|
|
uelut emblematis exornarentur: quo quidem (neque enim
|
28.1
|
eius rei iudicium differre sustineo) summam uidebantur mihi
|
|
infirmitatem de se confiteri. Nam quid hi possint in causis,
|
|
quarum uaria et noua semper est facies, proprium inuenire,
|
|
quo modo propositis ex parte aduersa respondere, alterca-
|
5
|
tionibus uelociter occurrere, testem rogare, qui etiam in iis
|
|
quae sunt communia et in plurimis causis tractantur uulga-
|
|
tissimos sensus uerbis nisi tanto ante praeparatis prosequi
|
|
nequeant? †Nec uero† his, cum eadem iudiciis pluribus
|
29.1
|
dicunt, aut fastidium moueant uelut frigidi et repositi cibi
|
|
aut pudorem deprensa totiens audientium memoria infelix
|
|
supellex, quae sicut apud pauperes ambitiosos pluribus et
|
|
diuersis officiis conteratur: cum eo quidem, quod uix ullus
|
30.1
|
est tam communis locus qui possit cohaerere cum causa nisi
|
|
aliquo propriae quaestionis uinculo copulatus—appareatque
|
|
eum non tam insertum quam adplicitum, uel quod dissimilis
|
31.1
|
est ceteris, uel quod plerumque adsumi etiam parum apte
|
|
solet, non quia desideratur, sed quia paratus est, ut quidam
|
|
sententiarum gratia uerbosissimos locos arcessunt, cum ex
|
|
locis debeat nasci sententia: ita sunt autem speciosa haec
|
32.1
|
et utilia si oriuntur ex causa; ceterum quamlibet pulchra
|
|
elocutio, nisi ad uictoriam tendit, utique superuacua, sed
|
|
interim etiam contraria est. Verum hactenus euagari satis
|
|
fuerit.
|
5
|
Legum laus ac uituperatio iam maiores ac prope summis
|
33.1
|
operibus suffecturas uires desiderant: quae quidem suasoriis
|
|
an controuersiis magis accommodata sit exercitatio con-
|
|
suetudine et iure ciuitatium differt. Apud Graecos enim
|
|
lator earum ad iudicem uocabatur, Romanis pro contione
|
5
|
suadere ac dissuadere moris fuit; utroque autem modo pauca
|
|
de his et fere certa dicuntur: nam et genera sunt tria sacri,
|
|
publici, priuati iuris. Quae diuisio ad laudem magis spectat,
|
34.1
|
si quis eam per gradus augeat, quod lex, quod publica, quod
|
|
ad religionem deum comparata sit. Ea quidem de quibus
|
|
quaeri solet communia omnibus. Aut enim de iure dubitari
|
35.1
|
potest eius qui rogat, ut de P. Clodi, qui non rite creatus tri-
|
|
bunus arguebatur: aut de ipsius rogationis, quod est uarium,
|
|
siue non trino forte nundino promulgata siue non idoneo die
|
|
siue contra intercessionem uel auspicia aliudue quid quod
|
5
|
legitimis obstet dicitur lata esse uel ferri, siue alicui manen-
|
|
tium legum repugnare. Sed haec ad illas primas exercita-
|
36.1
|
tiones non pertinent: nam sunt eae citra complexum
|
|
personarum temporum causarum. Reliqua eadem fere uero
|
|
fictoque certamine huius modi tractantur: nam uitium aut
|
37.1
|
in uerbis aut in rebus est. In uerbis quaeritur satis significent
|
|
an sit in iis aliquid ambiguum: in rebus, an lex sibi ipsa
|
|
consentiat, an in praeteritum ferri debeat, an in singulos
|
|
homines. Maxime uero commune est quaerere an sit honesta,
|
5
|
an utilis. Nec ignoro plures fieri a plerisque partes, sed nos
|
38.1
|
iustum pium religiosum ceteraque his similia honesto com-
|
|
plectimur. Iusti tamen species non simpliciter excuti solet.
|
|
Aut enim de re ipsa quaeritur, ut dignane poena uel praemio
|
|
sit, aut de modo praemii poenaeue, qui tam maior quam
|
5
|
minor culpari potest. Vtilitas quoque interim natura dis-
|
39.1
|
cernitur, interim tempore. Quaedam an optineri possint
|
|
ambigi solet. Ne illud quidem ignorare oportet, leges ali-
|
|
quando totas, aliquando ex parte reprendi solere, cum ex-
|
|
emplum rei utriusque nobis claris orationibus praebeatur.
|
5
|
Nec me fallit eas quoque leges esse quae non in perpetuum
|
40.1
|
rogentur, sed de honoribus aut imperiis, qualis Manilia fuit,
|
|
de qua Ciceronis oratio est. Sed de his nihil hoc loco praecipi
|
|
potest: constant enim propria rerum de quibus agitur, non
|
|
communi, qualitate.
|
5
|
His fere ueteres facultatem dicendi exercuerunt, adsumpta
|
41.1
|
tamen a dialecticis argumentandi ratione. Nam fictas ad
|
|
imitationem fori consiliorumque materias apud Graecos
|
|
dicere circa Demetrium Phalerea institutum fere constat.
|
|
An ab ipso id genus exercitationis sit inuentum, ut alio
|
42.1
|
quoque libro sum confessus, parum comperi: sed ne ii
|
|
quidem qui hoc fortissime adfirmant ullo satis idoneo auc-
|
|
tore nituntur. Latinos uero dicendi praeceptores extremis
|
|
L. Crassi temporibus coepisse Cicero auctor est: quorum in-
|
5
|
signis maxime Plotius fuit.
|
|