Sed de ratione declamandi post paulo: interim, quia 2.5.1.1
prima rhetorices rudimenta tractamus, non omittendum
uidetur id quoque, ut moneam quantum sit conlaturus ad
profectum discentium rhetor si, quem ad modum a gram-
maticis exigitur poetarum enarratio, ita ipse quoque his- 5
toriae atque etiam magis orationum lectione susceptos a se
discipulos instruxerit. Quod nos in paucis, quorum id aetas
exigebat et parentes utile esse crediderant, seruauimus:
ceterum sentientibus iam tum optima duae res impedimento 2.1
fuerunt, quod et longa consuetudo aliter docendi fecerat
legem, et robusti fere iuuenes nec hunc laborem desiderantes
exemplum nostrum sequebantur. Nec tamen, etiam si quid 3.1
noui uel sero inuenissem, praecipere in posterum puderet:
nunc uero scio id fieri apud Graecos, sed magis per adiutores,
quia non uidentur tempora suffectura si legentibus singulis
praeire semper ipsi uelint. Et hercule praelectio quae in hoc 4.1
adhibetur, ut facile atque distincte pueri scripta oculis se-
quantur, etiam illa quae uim cuiusque uerbi, si quod minus
usitatum incidat, docet, multum infra rhetoris officium
existimanda est. At demonstrare uirtutes uel, si quando ita 5.1
incidat, uitia, id professionis eius atque promissi quo se
magistrum eloquentiae pollicetur maxime proprium est, eo
quidem ualidius quod non utique hunc laborem docentium
postulo, ut ad gremium reuocatis cuius quisque eorum uelit 5
libri lectione deseruiant. Nam mihi cum facilius, tum etiam 6.1
multo uidetur magis utile facto silentio unum aliquem (quod
ipsum imperari per uices optimum est) constituere lectorem,
ut protinus pronuntiationi quoque adsuescant: tum exposita 7.1
causa in quam scripta legetur oratio (nam sic clarius quae
dicentur intellegi poterunt), nihil otiosum pati quodque in
inuentione quodque in elocutione adnotandum erit: quae in
prohoemio conciliandi iudicis ratio, quae narrandi lux breui- 5
tas fides, quod aliquando consilium et quam occulta callidi-
tas (namque ea sola in hoc ars est, quae intellegi nisi ab 8.1
artifice non possit): quanta deinceps in diuidendo prudentia,
quam subtilis et crebra argumentatio, quibus uiribus in-
spiret, qua iucunditate permulceat, quanta in maledictis
asperitas, in iocis urbanitas, ut denique dominetur in ad- 5
fectibus atque in pectora inrumpat animumque iudicum
similem iis quae dicit efficiat; tum, in ratione eloquendi, 9.1
quod uerbum proprium ornatum sublime, ubi amplificatio
laudanda, quae uirtus ei contraria, quid speciose tralatum,
quae figura uerborum, quae leuis et quadrata, uirilis tamen
compositio. 5
  Ne id quidem inutile, etiam corruptas aliquando et uitio- 10.1
sas orationes, quas tamen plerique iudiciorum prauitate
mirentur, legi palam, ostendique in his quam multa inpro-
pria obscura tumida humilia sordida lasciua effeminata sint:
quae non laudantur modo a plerisque, sed, quod est peius, 5
propter hoc ipsum quod sunt praua laudantur. Nam sermo 11.1
rectus et secundum naturam enuntiatus nihil habere ex in-
genio uidetur; illa uero quae utcumque deflexa sunt tam-
quam exquisitiora miramur non aliter quam distortis et
quocumque modo prodigiosis corporibus apud quosdam 5
maius est pretium quam iis quae nihil ex communis habitus
bonis perdiderunt, atque etiam qui specie capiuntur uulsis 12.1
leuatisque et inustas comas acu comentibus et non suo
colore nitidis plus esse formae putant quam possit tribuere
incorrupta natura, ut pulchritudo corporis uenire uideatur
ex malis morum. 5
  Neque solum haec ipse debebit docere praeceptor, sed fre- 13.1
quenter interrogare et iudicium discipulorum experiri. Sic
audientibus securitas aberit nec quae dicentur superfluent
aures: simul ad id perducentur quod ex hoc quaeritur, ut
inueniant ipsi et intellegant. Nam quid aliud agimus docendo 5
eos quam ne semper docendi sint? Hoc diligentiae genus 14.1
ausim dicere plus conlaturum discentibus quam omnes om-
nium artes, quae iuuant sine dubio multum, sed latiore
quadam comprensione per omnes quidem species rerum
cotidie paene nascentium ire qui possunt? Sicut de re mili- 15.1
tari quamquam sunt tradita quaedam praecepta communia,
magis tamen proderit scire qua ducum quisque ratione in
quali re tempore loco sit sapienter usus aut contra: nam in
omnibus fere minus ualent praecepta quam experimenta. 5
An uero declamabit quidem praeceptor ut sit exemplo 16.1
suis auditoribus: non plus contulerint lecti Cicero aut
Demosthenes? Corrigetur palam si quid in declamando disci-
pulus errauerit: non potentius erit emendare orationem, quin
immo etiam iucundius? Aliena enim uitia reprendi quisque 5
mauult quam sua. Nec deerant plura quae dicerem: sed 17.1
neminem haec utilitas fugit, atque utinam tam non pigeat
facere istud quam non displicebit.
  Quod si potuerit optineri, non ita difficilis supererit quae- 18.1
stio, qui legendi sint incipientibus. Nam quidam illos minores,
quia facilior eorum intellectus uidebatur, probauerunt, alii
floridius genus, ut ad alenda primarum aetatium ingenia
magis accommodatum. Ego optimos quidem et statim et 19.1
semper, sed tamen eorum candidissimum quemque et
maxime expositum uelim, ut Liuium a pueris magis quam
Sallustium (et hic historiae maior est auctor, ad quem tamen
intellegendum iam profectu opus sit). Cicero, ut mihi quidem 20.1
uidetur, et iucundus incipientibus quoque et apertus est
satis, nec prodesse tantum sed etiam amari potest: tum,
quem ad modum Liuius praecipit, ut quisque erit Ciceroni
simillimus. 5
  Duo autem genera maxime cauenda pueris puto: unum, 21.1
ne quis eos antiquitatis nimius admirator in Gracchorum
Catonisque et aliorum similium lectione durescere uelit;
fient enim horridi atque ieiuni: nam neque uim eorum adhuc
intellectu consequentur et elocutione, quae tum sine dubio 5
erat optima, sed nostris temporibus aliena est, contenti,
quod est pessimum, similes sibi magnis uiris uidebuntur.
Alterum, quod huic diuersum est, ne recentis huius lasciuiae 22.1
flosculis capti uoluptate praua deleniantur, ut praedulce
illud genus et puerilibus ingeniis hoc gratius quo propius est
adament. Firmis autem iudiciis iamque extra periculum 23.1
positis suaserim et antiquos legere (ex quibus si adsumatur
solida ac uirilis ingenii uis deterso rudis saeculi squalore,
tum noster hic cultus clarius enitescet) et nouos, quibus et
ipsis multa uirtus adest: neque enim nos tarditatis natura 24.1
damnauit, sed dicendi mutauimus genus et ultra nobis quam
oportebat indulsimus: ita non tam ingenio illi nos superarunt
quam proposito. Multa ergo licebit eligere, sed curandum
erit ne iis quibus permixta sunt inquinentur. Quosdam uero 25.1
etiam quos totos imitari oporteat et fuisse nuper et nunc
esse quidni libenter non concesserim modo uerum etiam con-
tenderim? Sed hi qui sint non cuiuscumque est pronuntiare. 26.1
Tutius circa priores uel erratur, ideoque hanc nouorum dis-
tuli lectionem, ne imitatio iudicium antecederet.