Igitur nato filio pater spem de illo primum quam opti- 1.1.1.1
mam capiat: ita diligentior a principiis fiet. Falsa enim est
querela, paucissimis hominibus uim percipiendi quae tradan-
tur esse concessam, plerosque uero laborem ac tempora tar-
ditate ingenii perdere. Nam contra plures reperias et faciles 5
in excogitando et ad discendum promptos. Quippe id est
homini naturale, ac sicut aues ad uolatum, equi ad cursum,
ad saeuitiam ferae gignuntur, ita nobis propria est mentis
agitatio atque sollertia: unde origo animi caelestis creditur.
Hebetes uero et indociles non magis secundum naturam ho- 2.1
minis eduntur quam prodigiosa corpora et monstris insignia,
sed hi pauci admodum fuerunt. Argumentum, quod in
pueris elucet spes plurimorum: quae cum emoritur aetate,
manifestum est non naturam defecisse sed curam. 'Praestat 5
tamen ingenio alius alium.' Concedo; sed plus efficiet aut 3.1
minus: nemo reperitur qui sit studio nihil consecutus. Hoc
qui peruiderit, protinus ut erit parens factus, acrem quam
maxime datur curam spei futuri oratoris inpendat.
  Ante omnia ne sit uitiosus sermo nutricibus: quas, si fieri 4.1
posset, sapientes Chrysippus optauit, certe quantum res
pateretur optimas eligi uoluit. Et morum quidem in his haud
dubie prior ratio est, recte tamen etiam loquantur. Has pri- 5.1
mum audiet puer, harum uerba effingere imitando conabitur,
et natura tenacissimi sumus eorum quae rudibus animis per-
cepimus: ut sapor quo noua inbuas durat, nec lanarum
colores quibus simplex ille candor mutatus est elui possunt. 5
Et haec ipsa magis pertinaciter haerent quae deteriora sunt.
Nam bona facile mutantur in peius: quando in bonum uer-
teris uitia? Non adsuescat ergo, ne dum infans quidem est,
sermoni qui dediscendus sit.
  In parentibus uero quam plurimum esse eruditionis 6.1
optauerim. Nec de patribus tantum loquor: nam Gracchorum
eloquentiae multum contulisse accepimus Corneliam matrem,
cuius doctissimus sermo in posteros quoque est epistulis
traditus, et Laelia C. filia reddidisse in loquendo paternam 5
elegantiam dicitur, et Hortensiae Q. filiae oratio apud
triumuiros habita legitur non tantum in sexus honorem.
Nec tamen ii quibus discere ipsis non contigit minorem 7.1
curam docendi liberos habeant, sed sint propter hoc ipsum
ad cetera magis diligentes.
  De pueris inter quos educabitur ille huic spei destinatus 8.1
idem quod de nutricibus dictum sit. De paedagogis hoc am-
plius, ut aut sint eruditi plane, quam primam esse curam
uelim, aut se non esse eruditos sciant. Nihil est peius iis qui
paulum aliquid ultra primas litteras progressi falsam sibi 5
scientiae persuasionem induerunt. Nam et cedere praeci-
piendi partibus indignantur et uelut iure quodam potestatis,
quo fere hoc hominum genus intumescit, imperiosi atque
interim saeuientes stultitiam suam perdocent. Nec minus 9.1
error eorum nocet moribus, si quidem Leonides Alexandri
paedagogus, ut a Babylonio Diogene traditur, quibusdam
eum uitiis inbuit quae robustum quoque et iam maximum
regem ab illa institutione puerili sunt persecuta. 5
  Si cui multa uideor exigere, cogitet oratorem institui, rem 10.1
arduam etiam cum ei formando nihil defuerit, praeterea
plura ac difficiliora superesse: nam et studio perpetuo et
praestantissimis praeceptoribus et plurimis disciplinis opus
est. Quapropter praecipienda sunt optima: quae si quis 11.1
grauabitur, non rationi defuerint sed homini. Si tamen non
continget quales maxime uelim nutrices pueros paedagogos
habere, at unus certe sit adsiduus loquendi non imperitus,
qui, si qua erunt ab iis praesente alumno dicta uitiose, corri- 5
gat protinus nec insidere illi sinat, dum tamen intellegatur
id quod prius dixi bonum esse, hoc remedium.
  A sermone Graeco puerum incipere malo, quia Latinum, 12.1
qui pluribus in usu est, uel nobis nolentibus perbibet, simul
quia disciplinis quoque Graecis prius instituendus est, unde
et nostrae fluxerunt. Non tamen hoc adeo superstitiose fieri 13.1
uelim ut diu tantum Graece loquatur aut discat, sicut
plerisque moris est. Hoc enim accidunt et oris plurima uitia
in peregrinum sonum corrupti et sermonis, cui cum Graecae
figurae adsidua consuetudine haeserunt, in diuersa quoque 5
loquendi ratione pertinacissime durant. Non longe itaque 14.1
Latina subsequi debent et cito pariter ire. Ita fiet ut, cum
aequali cura linguam utramque tueri coeperimus, neutra
alteri officiat.
  Quidam litteris instituendos qui minores septem annis 15.1
essent non putauerunt, quod illa primum aetas et intellec-
tum disciplinarum capere et laborem pati posset. In qua
sententia Hesiodum esse plurimi tradunt qui ante gramma-
ticum Aristophanen fuerunt (nam is primus ὑποθήκας, in quo 5
libro scriptum hoc inuenitur, negauit esse huius poetae); sed 16.1
alii quoque auctores, inter quos Eratosthenes, idem prae-
ceperunt. Melius autem qui nullum tempus uacare cura
uolunt, ut Chrysippus. Nam is, quamuis nutricibus trien-
nium dederit, tamen ab illis quoque iam formandam quam 5
optimis institutis mentem infantium iudicat. Cur autem 17.1
non pertineat ad litteras aetas quae ad mores iam pertinet?
Neque ignoro toto illo de quo loquor tempore uix tantum
effici quantum conferre unus postea possit annus; sed tamen
mihi qui id senserunt uidentur non tam discentibus in hac 5
parte quam docentibus pepercisse. Quid melius alioqui 18.1
facient ex quo loqui poterunt (faciant enim aliquid necesse
est)? aut cur hoc quantulumcumque est usque ad septem
annos lucrum fastidiamus? Nam certe quamlibet paruum
sit quod contulerit aetas prior, maiora tamen aliqua discet 5
puer ipso illo anno quo minora didicisset. Hoc per singulos 19.1
prorogatum in summam proficit, et quantum in infantia
praesumptum est temporis adulescentiae adquiritur. Idem
etiam de sequentibus annis praeceptum sit, ne quod cuique
discendum est sero discere incipiat. Non ergo perdamus pri- 5
mum statim tempus, atque eo minus quod initia litterarum
sola memoria constant, quae non modo iam est in paruis,
sed tum etiam tenacissima est.
  Nec sum adeo aetatium inprudens ut instandum protinus 20.1
teneris acerbe putem exigendamque plane operam. Nam id
in primis cauere oportebit, ne studia qui amare nondum
potest oderit et amaritudinem semel perceptam etiam ultra
rudes annos reformidet. Lusus hic sit, et rogetur et laudetur 5
et numquam non fecisse se gaudeat, aliquando ipso nolente
doceatur alius cui inuideat, contendat interim et saepius
uincere se putet: praemiis etiam, quae capit illa aetas,
euocetur.
  Parua docemus oratorem instituendum professi, sed est 21.1
sua etiam studiis infantia, et ut corporum mox fortissimorum
educatio a lacte cunisque initium ducit, ita futurus eloquen-
tissimus edidit aliquando uagitum et loqui primum incerta
uoce temptauit et haesit circa formas litterarum: nec, si 5
quid discere satis non est, ideo nec necesse est. Quodsi nemo 22.1
reprehendit patrem qui haec non neglegenda in suo filio
putet, cur improbetur si quis ea quae domi suae recte faceret
in publicum promit? Atque eo magis quod minora etiam
facilius minores percipiunt, et ut corpora ad quosdam mem- 5
brorum flexus formari nisi tenera non possunt, sic animos
quoque ad pleraque duriores robur ipsum facit. An Philippus 23.1
Macedonum rex Alexandro filio suo prima litterarum ele-
menta tradi ab Aristotele summo eius aetatis philosopho
uoluisset, aut ille suscepisset hoc officium, si non studiorum
initia et a perfectissimo quoque optime tractari et pertinere 5
ad summam credidisset? Fingamus igitur Alexandrum dari 24.1
nobis, impositum gremio dignum tanta cura infantem
(quamquam suus cuique dignus est): pudeatne me in ipsis
statim elementis etiam breuia docendi monstrare compendia?
Neque enim mihi illud saltem placet, quod fieri in plurimis 5
uideo, ut litterarum nomina et contextum prius quam for-
mas paruoli discant. Obstat hoc agnitioni earum, non inten- 25.1
dentibus mox animum ad ipsos ductus dum antecedentem
memoriam secuntur. Quae causa est praecipientibus ut,
etiam cum satis adfixisse eas pueris recto illo quo primum
scribi solent contextu uidentur, retro agant rursus et uaria 5
permutatione turbent, donec litteras qui instituuntur facie
norint, non ordine: quapropter optime sicut hominum pariter
et habitus et nomina edocebuntur. Sed quod in litteris obest 26.1
in syllabis non nocebit. Non excludo autem id quod est
notum irritandae ad discendum infantiae gratia, eburneas
etiam litterarum formas in lusum offerre, uel si quid aliud
quo magis illa aetas gaudeat inueniri potest quod tractare 5
intueri nominare iucundum sit.
  Cum uero iam ductus sequi coeperit, non inutile erit eos ta- 27.1
bellae quam optime insculpi, ut per illos uelut sulcos ducatur
stilus. Nam neque errabit quemadmodum in ceris (contine-
bitur enim utrimque marginibus neque extra praescriptum
egredi poterit) et celerius ac saepius sequendo certa ues- 5
tigia firmabit articulos neque egebit adiutorio manum suam
manu super imposita regentis. Non est aliena res, quae fere 28.1
ab honestis neglegi solet, cura bene ac uelociter scribendi.
Nam cum sit in studiis praecipuum, quoque solo uerus ille
profectus et altis radicibus nixus paretur, scribere ipsum,
tardior stilus cogitationem moratur, rudis et confusus intel- 5
lectu caret: unde sequitur alter dictandi quae transferenda
sunt labor. Quare cum semper et ubique, tum praecipue in 29.1
epistulis secretis et familiaribus delectabit ne hoc quidem
neglectum reliquisse.
  Syllabis nullum compendium est: perdiscendae omnes 30.1
nec, ut fit plerumque, difficillima quaeque earum differenda,
ut in nominibus scribendis deprehendantur. Quin immo ne 31.1
primae quidem memoriae temere credendum: repetere et diu
inculcare fuerit utilius et in lectione quoque non properare
ad continuandam eam uel adcelerandam, nisi cum inoffensa
atque indubitata litterarum inter se coniunctio suppeditare 5
sine ulla cogitandi saltem mora poterit. Tunc ipsis syllabis
uerba complecti et his sermonem conectere incipiat: incredi- 32.1
bile est quantum morae lectioni festinatione adiciatur. Hinc
enim accidit dubitatio intermissio repetitio plus quam pos-
sunt audentibus, deinde cum errarunt etiam iis quae iam
sciunt diffidentibus. Certa sit ergo in primis lectio, deinde 33.1
coniuncta, et diu lentior, donec exercitatione contingat
emendata uelocitas. Nam prospicere in dextrum, quod 34.1
omnes praecipiunt, et prouidere non rationis modo sed usus
quoque est, quoniam sequentia intuenti priora dicenda sunt,
et, quod difficillimum est, diuidenda intentio animi, ut aliud
uoce aliud oculis agatur. Illud non paenitebit curasse, cum 5
scribere nomina puer, quemadmodum moris est, coeperit,
ne hanc operam in uocabulis uulgaribus et forte occurrenti-
bus perdat. Protinus enim potest interpretationem linguae 35.1
secretioris, id est quas Graeci glossas uocant, dum aliud agi-
tur ediscere, et inter prima elementa consequi rem postea
proprium tempus desideraturam. Et quoniam circa res adhuc
tenues moramur, ii quoque uersus qui ad imitationem scri- 5
bendi proponentur non otiosas uelim sententias habeant,
sed honestum aliquid monentis. Prosequitur haec memoria 36.1
in senectutem et inpressa animo rudi usque ad mores pro-
ficiet. Etiam dicta clarorum uirorum et electos ex poetis
maxime (namque eorum cognitio paruis gratior est) locos
ediscere inter lusum licet. Nam et maxime necessaria est 5
oratori, sicut suo loco dicam, memoria; et ea praecipue fir-
matur atque alitur exercitatione et in his de quibus nunc
loquimur aetatibus, quae nihildum ipsae generare ex se
queunt, prope sola est quae iuuari cura docentium possit.
Non alienum fuerit exigere ab his aetatibus, quo sit absolu- 37.1
tius os et expressior sermo, ut nomina quaedam uersusque
adfectatae difficultatis ex pluribus et asperrime coeuntibus
inter se syllabis catenatos et ueluti confragosos quam cita-
tissime uoluant (χαλινοί Graece uocantur): res modica dictu, 5
qua tamen omissa multa linguae uitia, nisi primis eximuntur
annis, inemendabili in posterum prauitate durantur.