Sed nobis iam paulatim adcrescere puer et exire de 1.2.1.1
gremio et discere serio incipiat. Hoc igitur potissimum loco
tractanda quaestio est, utiliusne sit domi atque intra priua-
tos parietes studentem continere, an frequentiae scholarum
et uelut publicatis praeceptoribus tradere. Quod quidem 2.1
cum iis a quibus clarissimarum ciuitatium mores sunt insti-
tuti, tum eminentissimis auctoribus uideo placuisse. Non est
tamen dissimulandum esse nonnullos qui ab hoc prope pub-
lico more priuata quadam persuasione dissentiant. Hi duas 5
praecipue rationes sequi uidentur: unam, quod moribus
magis consulant fugiendo turbam hominum eius aetatis quae
sit ad uitia maxime prona, unde causas turpium factorum
saepe extitisse utinam falso iactaretur: alteram, quod, quis-
quis futurus est ille praeceptor, liberalius tempora sua inpen- 10
surus uni uidetur quam si eadem in pluris partiatur. Prior 3.1
causa prorsus grauis: nam si studiis quidem scholas prodesse,
moribus autem nocere constaret, potior mihi ratio uiuendi
honeste quam uel optime dicendi uideretur. Sed mea quidem
sententia iuncta ista atque indiscreta sunt: neque enim esse 5
oratorem nisi bonum uirum iudico et fieri, etiam si potest,
nolo. De hac igitur prius.
  Corrumpi mores in scholis putant: nam et corrumpuntur 4.1
interim, sed domi quoque, et sunt multa eius rei exempla,
tam hercule quam conseruatae sanctissime utrubique opinio-
nis. Natura cuiusque totum curaque distat. Da mentem ad
peiora facilem, da neglegentiam formandi custodiendique in 5
aetate prima pudoris, non minorem flagitiis occasionem
secreta praebuerint. Nam et potest turpis esse domesticus
ille praeceptor, nec tutior inter seruos malos quam ingenuos
parum modestos conuersatio est. At si bona ipsius indoles, 5.1
si non caeca ac sopita parentium socordia est, et praecep-
torem eligere sanctissimum quemque, cuius rei praecipua
prudentibus cura est, et disciplinam quae maxime seuera
fuerit licet, et nihilo minus amicum grauem uirum aut fide- 5
lem libertum lateri filii sui adiungere, cuius adsiduus comi-
tatus etiam illos meliores faciat qui timebantur.
  Facile erat huius metus remedium. Vtinam liberorum nos- 6.1
trorum mores non ipsi perderemus! Infantiam statim deliciis
soluimus. Mollis illa educatio, quam indulgentiam uocamus,
neruos omnis mentis et corporis frangit. Quid non adultus
concupiscet qui in purpuris repit? Nondum prima uerba ex- 5
primit, iam coccum intellegit, iam conchylium poscit. Ante 7.1
palatum eorum quam os instituimus. In lecticis crescunt:
si terram attigerunt, e manibus utrimque sustinentium pen-
dent. Gaudemus si quid licentius dixerint: uerba ne Alexan-
drinis quidem permittenda deliciis risu et osculo excipimus. 5
Nec mirum: nos docuimus, ex nobis audierunt; nostras ami- 8.1
cas, nostros concubinos uident; omne conuiuium obscenis
canticis strepit, pudenda dictu spectantur. Fit ex his con-
suetudo, inde natura. Discunt haec miseri antequam sciant
uitia esse: inde soluti ac fluentes non accipiunt ex scholis 5
mala ista, sed in scholas adferunt.
  'Verum in studiis magis uacabit unus uni.' Ante omnia 9.1
nihil prohibet esse illum nescio quem unum etiam cum eo
qui in scholis eruditur. Sed etiamsi iungi utrumque non
posset, lumen tamen illud conuentus honestissimi tenebris
ac solitudini praetulissem: nam optimus quisque praeceptor 5
frequentia gaudet ac maiore se theatro dignum putat. At fere 10.1
minores ex conscientia suae infirmitatis haerere singulis et
officio fungi quodam modo paedagogorum non indignantur.
Sed praestet alicui uel gratia uel pecunia uel amicitia ut doc- 11.1
tissimum atque incomparabilem magistrum domi habeat,
num tamen ille totum in uno diem consumpturus est aut
potest esse ulla tam perpetua discentis intentio quae non ut
uisus oculorum optutu continuo fatigetur, cum praesertim 5
multo plus secreti temporis studia desiderent? Neque enim 12.1
scribenti ediscenti cogitanti praeceptor adsistit: quorum
aliquid agentibus cuiuscumque interuentus impedimento est.
Lectio quoque non omnis nec semper praeeunte uel interpre-
tante eget: quando enim tot auctorum notitia contingeret? 5
Modicum ergo tempus est quo in totum diem uelut opus 13.1
ordinetur, ideoque per plures ire possunt etiam quae singulis
tradenda sunt. Pleraque uero hanc condicionem habent, ut
eadem uoce ad omnis simul perferantur. Taceo de partitioni-
bus et declamationibus rhetorum, quibus certe quantus- 5
cumque numerus adhibeatur, tamen unusquisque totum
feret (non enim uox illa praeceptoris ut cena minus pluribus 14.1
sufficit, sed ut sol uniuersis idem lucis calorisque largitur):
grammaticus quoque si de loquendi ratione disserat, si
quaestiones explicet, historias exponat, poemata enarret,
tot illa discent quot audient. 'At enim emendationi praelec- 15.1
tionique numerus obstat.' Sit incommodum (nam quid fere
undique placet?): mox illud comparabimus commodis.
  'Nec ego tamen eo mitti puerum uolo ubi neglegatur.' Sed
neque praeceptor bonus maiore se turba quam ut sustinere 5
eam possit onerauerit, et in primis ea habenda cura est ut is
omni modo fiat nobis familiariter amicus, nec officium in
docendo spectet sed adfectum. Ita numquam erimus in
turba. Nec sane quisquam litteris saltem leuiter inbutus eum 16.1
in quo studium ingeniumque perspexerit non in suam quo-
que gloriam peculiariter fouebit. Et ut fugiendae sint magnae
scholae (cui ne ipsi quidem rei adsentior, si ad aliquem me-
rito concurritur), non tamen hoc eo ualet ut fugiendae sint 5
omnino scholae. Aliud est enim uitare eas, aliud eligere.
  Et si refutauimus quae contra dicuntur, iam explicemus 17.1
quid ipsi sequamur. Ante omnia futurus orator, cui in maxi- 18.1
ma celebritate et in media rei publicae luce uiuendum est,
adsuescat iam a tenero non reformidare homines neque illa
solitaria et uelut umbratica uita pallescere. Excitanda mens
et attollenda semper est, quae in eius modi secretis aut lan- 5
guescit et quendam uelut in opaco situm ducit, aut contra
tumescit inani persuasione: necesse est enim nimium tribuat
sibi qui se nemini comparat. Deinde cum proferenda sunt 19.1
studia, caligat in sole et omnia noua offendit, ut qui solus
didicerit quod inter multos faciendum est. Mitto amicitias, 20.1
quae ad senectutem usque firmissime durant religiosa qua-
dam necessitudine inbutae: neque enim est sanctius sacris
isdem quam studiis initiari. Sensum ipsum, qui communis
dicitur, ubi discet cum se a congressu, qui non hominibus 5
solum sed mutis quoque animalibus naturalis est, segregarit?
Adde quod domi ea sola discere potest quae ipsi praecipien- 21.1
tur, in schola etiam quae aliis. Audiet multa cotidie probari,
multa corrigi, proderit alicuius obiurgata desidia, proderit
laudata industria, excitabitur laude aemulatio, turpe ducet 22.1
cedere pari, pulchrum superasse maiores. Accendunt omnia
haec animos, et licet ipsa uitium sit ambitio, frequenter
tamen causa uirtutum est. Non inutilem scio seruatum esse 23.1
a praeceptoribus meis morem, qui, cum pueros in classis dis-
tribuerant, ordinem dicendi secundum uires ingenii dabant,
et ita superiore loco quisque declamabat ut praecedere pro-
fectu uidebatur: huius rei iudicia praebebantur. Ea nobis 24.1
ingens palma, ducere uero classem multo pulcherrimum.
Nec de hoc semel decretum erat: tricesimus dies reddebat
uicto certaminis potestatem. Ita nec superior successu curam
remittebat et dolor uictum ad depellendam ignominiam con- 5
citabat. Id nobis acriores ad studia dicendi faces subdidisse 25.1
quam exhortationem docentium, paedogogorum custodiam,
uota parentium, quantum animi mei coniectura colligere
possum, contenderim. Sed sicut firmiores in litteris profectus 26.1
alit aemulatio, ita incipientibus atque adhuc teneris con-
discipulorum quam praeceptoris iucundior hoc ipso quod
facilior imitatio est. Vix enim se prima elementa ad spem
tollere effingendae quam summam putant eloquentiae aude- 5
bunt: proxima amplectentur magis, ut uites arboribus adpli-
citae inferiores prius adprendendo ramos in cacumina euadunt.
Quod adeo uerum est ut ipsius etiam magistri, si tamen 27.1
ambitiosis utilia praeferet, hoc opus sit, cum adhuc rudia
tractabit ingenia, non statim onerare infirmitatem discen-
tium, sed temperare uires suas et ad intellectum audientis
descendere. Nam ut uascula oris angusti superfusam umoris 28.1
copiam respuunt, sensim autem influentibus uel etiam instil-
latis complentur, sic animi puerorum quantum excipere
possint uidendum est: nam maiora intellectu uelut parum
apertos ad percipiendum animos non subibunt. Vtile igitur 29.1
habere quos imitari primum, mox uincere uelis: ita paulatim
et superiorum spes erit. His adicio praeceptores ipsos non
idem mentis ac spiritus in dicendo posse concipere singulis
tantum praesentibus quod illa celebritate audientium in- 5
stinctos. Maxima enim pars eloquentiae constat animo: hunc 30.1
adfici, hunc concipere imagines rerum et transformari quo-
dam modo ad naturam eorum de quibus loquitur necesse
est. Is porro quo generosior celsiorque est, hoc maioribus
uelut organis commouetur, ideoque et laude crescit et im- 5
petu augetur et aliquid magnum agere gaudet. Est quaedam 31.1
tacita dedignatio uim dicendi tantis comparatam laboribus
ad unum auditorem demittere: pudet supra modum ser-
monis attolli. Et sane concipiat quis mente uel declamantis
habitum uel orantis uocem incessum pronuntiationem, illum 5
denique animi et corporis motum, sudorem, ut alia prae-
teream, et fatigationem audiente uno: nonne quiddam pati
furori simile uideatur? Non esset in rebus humanis eloquen-
tia si tantum cum singulis loqueremur.