Ne hoc quidem negauerim, sequi plerumque hanc
|
2.12.1.1
|
opinionem, ut fortius dicere uideantur indocti, primum uitio
|
|
male iudicantium, qui maiorem habere uim credunt ea quae
|
|
non habent artem, ut effringere quam aperire, rumpere quam
|
|
soluere, trahere quam ducere putant robustius. Nam et
|
2.1
|
gladiator qui armorum inscius in rixam ruit et luctator qui
|
|
totius corporis nisu in id quod semel inuasit incumbit fortior
|
|
ab his uocatur, cum interim et hic frequenter suis uiribus
|
|
ipse prosternitur et illum uehementis impetus excipit aduer-
|
5
|
sarii mollis articulus. Sed sunt in hac parte quae imperitos
|
3.1
|
etiam naturaliter fallant; nam et diuisio, cum plurimum
|
|
ualeat in causis, speciem uirium minuit, et rudia politis
|
|
maiora et sparsa compositis numerosiora creduntur. Est
|
4.1
|
praeterea quaedam uirtutum uitiorumque uicinia, qua male-
|
|
dicus pro libero, temerarius pro forti, effusus pro copioso
|
|
accipitur. Maledicit autem ineruditus apertius et saepius uel
|
|
cum periculo suscepti litigatoris, frequenter etiam suo.
|
5
|
Adfert et ista res opinionem, quia libentissime homines
|
5.1
|
audiunt ea quae dicere ipsi noluissent. Illud quoque alterum
|
|
quod est in elocutione ipsa periculum minus uitat, conatur-
|
|
que perdite, unde euenit nonnumquam ut aliquid grande
|
|
inueniat qui semper quaerit quod nimium est: uerum id et
|
5
|
raro prouenit et cetera uitia non pensat.
|
|
Propter hoc quoque interdum uidentur indocti copiam
|
6.1
|
habere maiorem, quod dicunt omnia, doctis est et electio et
|
|
modus. His accedit quod a cura docendi quod intenderint
|
|
recedunt: itaque illud quaestionum et argumentorum apud
|
|
corrupta iudicia frigus euitant, nihilque aliud quam quod
|
5
|
uel prauis uoluptatibus aures adsistentium permulceat
|
|
quaerunt. Sententiae quoque ipsae, quas solas petunt, magis
|
7.1
|
eminent cum omnia circa illas sordida et abiecta sunt, ut
|
|
lumina non inter umbras, quem ad modum Cicero dicit, sed
|
|
plane in tenebris clariora sunt. Itaque ingeniosi uocentur, ut
|
|
libet, dum tamen constet contumeliose sic laudari disertum.
|
5
|
Nihilo minus confitendum est etiam detrahere doctrinam
|
8.1
|
aliquid, ut limam rudibus et cotes hebetibus et uino uetusta-
|
|
tem, sed uitia detrahit, atque eo solo minus est quod litterae
|
|
perpolierunt quo melius.
|
|
Verum hi pronuntiatione quoque famam dicendi fortius
|
9.1
|
quaerunt; nam et clamant ubique et omnia leuata, ut ipsi
|
|
uocant, manu emugiunt, multo discursu anhelitu, iactatione
|
|
gestus, motu capitis furentes. Iam collidere manus, terrae
|
10.1
|
pedem incutere, femur pectus frontem caedere, mire ad pul-
|
|
latum circulum facit: cum ille eruditus, ut in oratione multa
|
|
summittere uariare disponere, ita etiam in pronuntiando
|
|
suum cuique eorum quae dicet colori accommodare actum
|
5
|
sciat, et, si quid sit perpetua obseruatione dignum, modestus
|
|
et esse et uideri malit. At illi hanc uim appellant quae est
|
11.1
|
potius uiolentia: cum interim non actores modo aliquos in-
|
|
uenias sed, quod est turpius, praeceptores etiam qui, breuem
|
|
dicendi exercitationem consecuti, omissa ratione ut tulit
|
|
impetus passim tumultuentur, eosque qui plus honoris litteris
|
5
|
tribuerunt ineptos et ieiunos et tepidos et infirmos, ut quod-
|
|
que uerbum contumeliosissimum occurrit, appellent. Verum
|
12.1
|
illis quidem gratulemur sine labore, sine ratione, sine dis-
|
|
ciplina disertis: nos, quando et praecipiendi munus iam
|
|
pridem deprecati sumus et in foro quoque dicendi, quia hones-
|
|
tissimum finem putabamus desinere dum desideraremur,
|
5
|
inquirendo scribendoque talia consolemur otium nostrum
|
|
quae futura usui bonae mentis iuuenibus arbitramur, nobis
|
|
certe sunt uoluptati.
|
|