Nemo autem a me exigat id praeceptorum genus quod 2.13.1.1
est a plerisque scriptoribus artium traditum, ut quasi quas-
dam leges inmutabili necessitate constrictas studiosis dicendi
feram: utique prohoemium et id quale, proxima huic narra-
tio, quae lex deinde narrandi, propositio post hanc uel, ut 5
quibusdam placuit, excursio, tum certus ordo quaestionum,
ceteraque quae, uelut si aliter facere fas non sit, quidam
tamquam iussi secuntur. Erat enim rhetorice res prorsus 2.1
facilis ac parua si uno et breui praescripto contineretur: sed
mutantur pleraque causis temporibus occasione necessitate.
Atque ideo res in oratore praecipua consilium est, quia uarie
et ad rerum momenta conuertitur. Quid si enim praecipias 3.1
imperatori, quotiens aciem instruet derigat frontem, cornua
utrimque promoueat, equites pro cornibus locet? Erit haec
quidem rectissima fortasse ratio quotiens licebit, sed muta-
bitur natura loci, si mons occurret, si flumen obstabit, colli- 5
bus siluis asperitate alia prohibebitur. Mutabit hostium 4.1
genus, mutabit praesentis condicio discriminis: nunc acie
derecta, nunc cuneis, nunc auxiliis, nunc legione pugnabitur,
nonnumquam terga etiam dedisse simulata fuga proderit.
Ita prohoemium necessarium an superuacuum, breue an 5.1
longius, ad iudicem omni sermone derecto an aliquando
auerso per aliquam figuram dicendum sit, constricta an latius
fusa narratio, continua an diuisa, recta an ordine permutato,
causae docebunt, itemque de quaestionum ordine, cum in 6.1
eadem controuersia aliud alii parti prius quaeri frequenter
expediat. Neque enim rogationibus plebisue scitis sancta
sunt ista praecepta, sed hoc quidquid est utilitas excogitauit.
Non negabo autem sic utile esse plerumque, alioqui nec 7.1
scriberem. Verum si eadem illa nobis aliud suadebit utilitas,
hanc relictis magistrorum auctoritatibus sequemur. Equi- 8.1
dem id maxime praecipiam ac 'repetens iterumque iterumque
monebo': res duas in omni actu spectet orator, quid deceat,
quid expediat. Expedit autem saepe mutare ex illo constituto
traditoque ordine aliqua, et interim decet, ut in statuis 5
atque picturis uidemus uariari habitus uultus status; nam 9.1
recti quidem corporis uel minima gratia est: nempe enim
aduersa sit facies et demissa bracchia et iuncti pedes et a
summis ad ima rigens opus. Flexus ille et, ut sic dixerim,
motus dat actum quendam et adfectum: ideo nec ad unum 5
modum formatae manus et in uultu mille species; cursum 10.1
habent quaedam et impetum, sedent alia uel incumbunt,
nuda haec, illa uelata sunt, quaedam mixta ex utroque.
Quid tam distortum et elaboratum quam est ille discobolos
Myronis? Si quis tamen ut parum rectum improbet opus, 5
nonne ab intellectu artis afuerit, in qua uel praecipue lauda-
bilis est ipsa illa nouitas ac difficultas? Quam quidem gra- 11.1
tiam et delectationem adferunt figurae, quaeque in sensibus
quaeque in uerbis sunt. Mutant enim aliquid a recto, atque
hanc prae se uirtutem ferunt, quod a consuetudine uulgari
recesserunt. Habet in pictura speciem tota facies: Apelles 12.1
tamen imaginem Antigoni latere tantum altero ostendit, ut
amissi oculi deformitas lateret. Quid? non in oratione
operienda sunt quaedam, siue ostendi non debent siue ex-
primi pro dignitate non possunt? Vt fecit Timanthes, 13.1
opinor, Cythnius in ea tabula qua Coloten Teium uicit. Nam
cum in Iphigeniae immolatione pinxisset tristem Calchan-
tem, tristiorem Vlixem, addidisset Menelao quem summum
poterat ars efficere maerorem: consumptis adfectibus non 5
reperiens quo digne modo patris uultum posset exprimere,
uelauit eius caput et suo cuique animo dedit aestimandum.
Nonne huic simile est illud Sallustianum: 'nam de Cartha- 14.1
gine tacere satius puto quam parum dicere'? Propter quae
mihi semper moris fuit quam minime alligare me ad prae-
cepta quae καθολικά uocitant, id est, ut dicamus quo modo
possumus, uniuersalia uel perpetualia; raro enim reperitur 5
hoc genus, ut non labefactari parte aliqua et subrui possit.
Sed de his plenius suo quidque loco tractabimus: interim 15.1
nolo se iuuenes satis instructos si quem ex iis qui breues
plerumque circumferuntur artis libellum edidicerint et uelut
decretis technicorum tutos putent. Multo labore, adsiduo
studio, uaria exercitatione, plurimis experimentis, altissima 5
prudentia, praesentissimo consilio constat ars dicendi. Sed 16.1
adiuuatur his quoque, si tamen rectam uiam, non unam orbi-
tam monstrent: qua declinare qui crediderit nefas, patiatur
necesse est illam per funes ingredientium tarditatem. Itaque
et stratum militari labore iter saepe deserimus compendio 5
ducti, et si rectum limitem rupti torrentibus pontes
inciderint circumire cogemur, et si ianua tenebitur incendio
per parietem exibimus. Late fusum opus est et multiplex et 17.1
prope cotidie nouum et de quo numquam dicta erunt omnia.
Quae sint tamen tradita, quid ex his optimum, et si qua
mutari adici detrahi melius uidebitur, dicere experiar.