Rhetoricen in Latinum transferentes tum oratoriam, 2.14.1.1
tum oratricem nominauerunt. Quos equidem non frauda-
uerim debita laude quod copiam Romani sermonis augere
temptarint: sed non omnia nos ducentes ex Graeco secuntur,
sicut ne illos quidem quotiens utique suis uerbis signare 5
nostra uoluerunt. Et haec interpretatio non minus dura est 2.1
quam illa Plauti 'essentia' et 'queentia', sed ne propria
quidem; nam oratoria sic effertur ut elocutoria, oratrix ut
elocutrix, illa autem de qua loquimur rhetorice talis est
qualis eloquentia. Nec dubie apud Graecos quoque duplicem 5
intellectum habet; namque uno modo fit adpositum—ars 3.1
rhetorica, ut nauis piratica, altero nomen rei, qualis est philo-
sophia, amicitia. Nos ipsam nunc uolumus significare sub-
stantiam, ut grammatice litteratura est, non litteratrix quem
ad modum oratrix, nec litteratoria quem ad modum oratoria: 5
uerum id in rhetorice non fit. Ne pugnemus igitur, cum prae- 4.1
sertim plurimis alioqui Graecis sit utendum; nam certe et
philosophos et musicos et geometras dicam nec uim adferam
nominibus his indecora in Latinum sermonem mutatione:
denique cum M. Tullius etiam ipsis librorum quos hac de re 5
primum scripserat titulis Graeco nomine utatur, profecto
non est uerendum ne temere uideamur oratori maximo de
nomine artis suae credidisse.
  Igitur rhetorice (iam enim sine metu cauillationis utemur 5.1
hac appellatione) sic, ut opinor, optime diuidetur ut de arte,
de artifice, de opere dicamus. Ars erit quae disciplina percipi
debet: ea est bene dicendi scientia. Artifex est qui percepit
hanc artem: id est orator, cuius est summa bene dicere. 5
Opus, quod efficitur ab artifice: id est bona oratio. Haec
omnia rursus diducuntur in species: sed illa sequentia suo
loco, nunc quae de prima parte tractanda sunt ordiar.