Ante omnia, quid sit rhetorice. Quae finitur quidem
|
2.15.1.1
|
uarie, sed quaestionem habet duplicem: aut enim de quali-
|
|
tate ipsius rei aut de comprensione uerborum dissensio est.
|
|
Prima atque praecipua opinionum circa hoc differentia, quod
|
|
alii malos quoque uiros posse oratores dici putant, alii,
|
5
|
quorum nos sententiae accedimus, nomen hoc artemque de
|
|
qua loquimur bonis demum tribui uolunt. Eorum autem qui
|
2.1
|
dicendi facultatem a maiore ac magis expetenda uitae laude
|
|
secernunt, quidam rhetoricen uim tantum, quidam scien-
|
|
tiam sed non uirtutem, quidam usum, quidam artem quidem
|
|
sed a scientia et uirtute diiunctam, quidam etiam prauita-
|
5
|
tem quandam artis, id est κακοτεχνίαν, nominauerunt. Hi
|
3.1
|
fere aut in persuadendo aut in dicendo apte ad persuaden-
|
|
dum positum orandi munus sunt arbitrati: id enim fieri
|
|
potest ab eo quoque qui uir bonus non sit. Est igitur frequen-
|
|
tissimus finis: 'rhetoricen esse uim persuadendi'. Quod ego
|
5
|
uim appello, plerique potestatem, nonnulli facultatem
|
|
uocant: quae res ne quid adferat ambiguitatis, uim dico
|
|
δύναμιν. Haec opinio originem ab Isocrate, si tamen re uera
|
4.1
|
ars quae circumfertur eius est, duxit. Qui cum longe sit a
|
|
uoluntate infamantium oratoris officia, finem artis temere
|
|
comprendit dicens esse rhetoricen persuadendi opificem,
|
|
id est πειθοῦς δημιουργόν: neque enim mihi permiserim
|
5
|
eadem uti declinatione qua Ennius M. Cethegum 'suadae
|
|
medullam' uocat. Apud Platonem quoque Gorgias in libro
|
5.1
|
qui nomine eius inscriptus est idem fere dicit, sed hanc Plato
|
|
illius opinionem uult accipi, non suam. Cicero pluribus locis
|
|
scripsit officium oratoris esse dicere adposite ad persuaden-
|
|
dum, in rhetoricis etiam, quos sine dubio ipse non probat,
|
6.1
|
finem facit persuadere. Verum et pecunia persuadet et gratia
|
|
et auctoritas dicentis et dignitas, postremo aspectus etiam
|
|
ipse sine uoce, quo uel recordatio meritorum cuiusque uel
|
|
facies aliqua miserabilis uel formae pulchritudo sententiam
|
5
|
dictat. Nam et Manium Aquilium defendens Antonius, cum
|
7.1
|
scissa ueste cicatrices quas is pro patria pectore aduerso
|
|
suscepisset ostendit, non orationis habuit fiduciam, sed
|
|
oculis populi Romani uim attulit: quem illo ipso aspectu
|
|
maxime motum in hoc, ut absolueret reum, creditum est.
|
5
|
Seruium quidem Galbam miseratione sola, qua non suos
|
8.1
|
modo liberos paruolos in contione produxerat, sed Galli
|
|
etiam Sulpici filium suis ipse manibus circumtulerat, elap-
|
|
sum esse cum aliorum monumentis, tum Catonis oratione
|
|
testatum est. Et Phrynen non Hyperidis actione quamquam
|
9.1
|
admirabili, sed conspectu corporis, quod illa speciosissimum
|
|
alioqui diducta nudauerat tunica, putant periculo libera-
|
|
tam. Quae si omnia persuadent, non est hic de quo locuti
|
|
sumus idoneus finis. Ideoque diligentiores sunt uisi sibi qui,
|
10.1
|
cum de rhetorice idem sentirent, existimarunt eam uim
|
|
dicendo persuadendi. Quem finem Gorgias in eodem de quo
|
|
supra diximus libro uelut coactus a Socrate facit; a quo non
|
|
dissentit Theodectes, siue ipsius id opus est quod de rhe-
|
5
|
torice nomine eius inscribitur, siue, ut creditum est, Aristo-
|
|
telis: in quo est finem esse rhetorices: 'ducere homines
|
|
dicendo in id quod actor uelit'. Sed ne hoc quidem satis est
|
11.1
|
comprehensum: persuadent enim dicendo uel ducunt in id
|
|
quod uolunt alii quoque, ut meretrices adulatores corrup-
|
|
tores. At contra non persuadet semper orator, ut interim
|
|
non sit proprius hic finis eius, interim sit communis cum iis
|
5
|
qui ab oratore procul absunt. Atqui non multum ab hoc fine
|
12.1
|
abest Apollodorus dicens iudicialis orationis primum et super
|
|
omnia esse persuadere iudici et sententiam eius ducere in id
|
|
quod uelit. Nam et ipse oratorem fortunae subicit, ut, si non
|
|
persuaserit, nomen suum retinere non possit. Quidam reces-
|
13.1
|
serunt ab euentu, sicut Aristoteles dicit: 'rhetorice est uis
|
|
inueniendi omnia in oratione persuasibilia'. Qui finis et illud
|
|
uitium de quo supra diximus habet, et insuper quod nihil
|
|
nisi inuentionem complectitur, quae sine elocutione non est
|
5
|
oratio. Hermagorae, qui finem eius esse ait persuasibiliter
|
14.1
|
dicere, et aliis qui eandem sententiam, non isdem tantum
|
|
uerbis explicant ac finem esse demonstrant dicere quae
|
|
oporteat omnia ad persuadendum, satis responsum est cum
|
|
persuadere non tantum oratoris esse conuicimus. Addita sunt
|
15.1
|
his alia uarie. Quidam enim circa res omnes, quidam circa
|
|
ciuiles modo uersari rhetoricen putauerunt: quorum uerius
|
|
utrum sit, in eo loco qui huius quaestionis proprius est dicam.
|
|
Omnia subiecisse oratori uidetur Aristoteles cum dixit uim
|
16.1
|
esse uidendi quid in quaque re possit esse persuasibile, et
|
|
Iatrocles, qui non quidem adicit 'in quaque re', sed nihil
|
|
excipiendo idem ostendit: uim enim uocat inueniendi quod
|
|
sit in oratione persuasibile. Qui fines et ipsi solam com-
|
5
|
plectuntur inuentionem. Quod uitium fugiens Eudorus uim
|
|
putat inueniendi et eloquendi cum ornatu credibilia in omni
|
|
oratione. Sed cum eodem modo credibilia quo persuasibilia
|
17.1
|
etiam non orator inueniat, adiciendo 'in omni oratione' magis
|
|
quam superiores concedit scelera quoque suadentibus pul-
|
|
cherrimae rei nomen. Gorgias apud Platonem suadendi se
|
18.1
|
artificem in iudiciis et aliis coetibus esse ait, de iustis quoque
|
|
et iniustis tractare: cui Socrates persuadendi, non docendi
|
|
concedit facultatem. Qui uero non omnia subiciebant ora-
|
19.1
|
tori, sollicitius ac uerbosius, ut necesse erat, adhibuerunt
|
|
discrimina, quorum fuit Ariston, Critolai Peripatetici disci-
|
|
pulus, cuius hic finis est: 'scientia uidendi et agendi in quae-
|
|
stionibus ciuilibus per orationem popularis persuasionis'. Hic
|
20.1
|
scientiam, quia Peripateticus est, non ut Stoici uirtutis loco
|
|
ponit: popularem autem comprendendo persuasionem etiam
|
|
contumeliosus est aduersus artem orandi, quam nihil putat
|
|
doctis persuasuram. Illud de omnibus qui circa ciuiles de-
|
5
|
mum quaestiones oratorem iudicant uersari dictum sit,
|
|
excludi ab iis plurima oratoris officia, illam certe laudatiuam
|
|
totam, quae est rhetorices pars tertia. Cautius Theodorus
|
21.1
|
Gadareus, ut iam ad eos ueniamus qui artem quidem esse
|
|
eam, sed non uirtutem putauerunt. Ita enim dicit, ut ipsis
|
|
eorum uerbis utar qui haec ex Graeco transtulerunt: 'ars
|
|
inuentrix et iudicatrix et enuntiatrix, decente ornatu secun-
|
5
|
dum mensionem, eius quod in quoque potest sumi persuasi-
|
|
bile, in materia ciuili'. Itemque Cornelius Celsus, qui finem
|
22.1
|
rhetorices ait 'dicere persuasibiliter in dubia ciuili materia'.
|
|
Quibus sunt non dissimiles qui ab aliis traduntur, qualis est
|
|
ille: 'uis uidendi et eloquendi de rebus ciuilibus subiectis sibi
|
|
cum quadam persuasione et quodam corporis habitu et
|
5
|
eorum quae dicet pronuntiatione'. Mille alia, sed aut eadem
|
23.1
|
aut ex isdem composita, quibus item cum de materia
|
|
rhetorices dicendum erit respondebimus. Quidam eam neque
|
|
uim neque scientiam neque artem putauerunt, sed Critolaus
|
|
usum dicendi (nam hoc τριβή significat), Athenaeus fallendi
|
5
|
artem. Plerique autem, dum pauca ex Gorgia Platonis a
|
24.1
|
prioribus imperite excerpta legere contenti neque hoc totum
|
|
neque alia eius uolumina euoluunt, in maximum errorem
|
|
inciderunt, creduntque eum in hac esse opinione, ut rhetori-
|
|
cen non artem sed 'peritiam quandam gratiae ac uoluptatis'
|
5
|
existimet, et alio loco 'ciuilitatis particulae simulacrum et
|
25.1
|
quartam partem adulationis', quod duas partes ciuilitatis
|
|
corpori adsignet, medicinam et quam interpretantur
|
|
exercitatricem, duas animo, legalem atque iustitiam, adula-
|
|
tionem autem medicinae uocet cocorum artificium, exercita-
|
5
|
tricis mangonum, qui colorem fuco et uerum robur inani
|
|
sagina mentiantur, legalis cauillatricem, iustitiae rhetoricen.
|
|
Quae omnia sunt quidem scripta in hoc libro dictaque a
|
26.1
|
Socrate, cuius persona uidetur Plato significare quid sentiat:
|
|
sed alii sunt eius sermones ad coarguendos qui contra dispu-
|
|
tant compositi, quos ἐλεγκτικούς uocant, alii ad praecipien-
|
|
dum, qui δογματικοί appellantur. Socrates autem seu Plato
|
27.1
|
eam quidem quae tum exercebatur rhetoricen talem putat
|
|
(nam et dicit his uerbis τοῦτον τὸν τρόπον ὃν ὑμεῖς πολιτεύεσθε),
|
|
ueram autem et honestam intellegit; itaque disputatio illa
|
|
contra Gorgian ita cluditur: οὐκοῦν ἀνάγκη τὸν ῥητορικὸν
|
5
|
δίκαιον εἶναι, τὸν δὲ δίκαιον βούλεσθαι δίκαια πράττειν. Ad
|
28.1
|
quod ille quidem conticescit, sed sermonem suscipit Polus
|
|
iuuenili calore inconsideratior, contra quem illa de simula-
|
|
cro et adulatione dicuntur. Tum Callicles adhuc concitatior,
|
|
qui tamen ad hanc perducitur clausulam: τὸν μέλλοντα ὀρθῶς
|
5
|
ῥητορικὸν ἔσεσθαι δίκαιον ἄρα δεῖ εἶναι καὶ ἐπιστήμονα τῶν
|
|
δικαίων, ut appareat Platoni non rhetoricen uideri malum,
|
|
sed eam ueram nisi iusto ac bono non contingere. Adhuc
|
29.1
|
autem in Phaedro manifestius facit hanc artem consummari
|
|
citra iustitiae quoque scientiam non posse: cui opinioni nos
|
|
quoque accedimus. An aliter defensionem Socratis et eorum
|
|
qui pro patria ceciderant laudem scripsisset? Quae certe
|
5
|
sunt oratoris opera. Sed in illud hominum genus quod facili-
|
30.1
|
tate dicendi male utebatur inuectus est. Nam et Socrates
|
|
inhonestam sibi credidit orationem quam ei Lysias reo com-
|
|
posuerat, et tum maxime scribere litigatoribus quae illi pro
|
|
se ipsi dicerent erat moris, atque ita iuri quo non licebat pro
|
5
|
altero agere fraus adhibebatur. Doctores quoque eius artis
|
31.1
|
parum idonei Platoni uidebantur, qui rhetoricen a iustitia
|
|
separarent et ueris credibilia praeferrent; nam id quoque
|
|
dicit in Phaedro. Consensisse autem illis superioribus uideri
|
32.1
|
potest etiam Cornelius Celsus, cuius haec uerba sunt: 'orator
|
|
simile tantum ueri petit', deinde paulo post: 'non enim bona
|
|
conscientia sed uictoria litigantis est praemium': quae si
|
|
uera essent, pessimorum hominum foret haec tam perniciosa
|
5
|
nocentissimis moribus dare instrumenta et nequitiam prae-
|
|
ceptis adiuuare. Sed illi rationem opinionis suae uiderint.
|
|
Nos autem ingressi formare perfectum oratorem, quem in
|
33.1
|
primis esse uirum bonum uolumus, ad eos qui de hoc opere
|
|
melius sentiunt reuertamur. Rhetoricen autem quidam ean-
|
|
dem ciuilitatem esse iudicauerunt, Cicero scientiae ciuilis
|
|
partem uocat (ciuilis autem scientia idem quod sapientia
|
5
|
est), quidam eandem philosophiam, quorum est Isocrates.
|
|
Huic eius substantiae maxime conueniet finitio rhetoricen
|
34.1
|
esse bene dicendi scientiam. Nam et orationis omnes uirtutes
|
|
semel complectitur et protinus etiam mores oratoris, cum
|
|
bene dicere non possit nisi bonus. Idem ualet Chrysippi finis
|
|
ille ductus a Cleanthe, 'scientia recte dicendi'. Sunt plures
|
35.1
|
eiusdem, sed ad alias quaestiones magis pertinent. Idem
|
|
sentiret finis hoc modo comprensus: 'persuadere quod opor-
|
|
teat', nisi quod artem ad exitum alligat. Bene Areus: 'dicere
|
36.1
|
secundum uirtutem orationis'. Excludunt a rhetorice malos
|
|
et illi qui scientiam ciuilium officiorum eam putauerunt, si
|
|
scientiam uirtutem iudicant, sed anguste intra ciuiles quaes-
|
|
tiones coercent. Albucius non obscurus professor atque auc-
|
5
|
tor scientiam bene dicendi esse consentit, sed exceptionibus
|
|
peccat adiciendo 'circa ciuiles quaestiones et credibiliter':
|
|
quarum iam utrique responsum est. Probabilis et illi uolun-
|
37.1
|
tatis qui recte sentire et dicere rhetorices putauerunt.
|
|
Hi sunt fere fines maxime inlustres et de quibus prae-
|
|
cipue disputatur. Nam omnis quidem persequi neque attinet
|
|
neque possum, cum prauum quoddam, ut arbitror, studium
|
5
|
circa scriptores artium extiterit nihil isdem uerbis quae prior
|
|
aliquis occupasset finiendi: quae ambitio procul aberit a me.
|
|
Dicam enim non utique quae inuenero, sed quae placebunt,
|
38.1
|
sicut hoc: rhetoricen esse bene dicendi scientiam, cum, re-
|
|
perto quod est optimum, qui quaerit aliud peius uelit. His
|
|
adprobatis simul manifestum est illud quoque, quem finem
|
|
uel quid summum et ultimum habeat rhetorice, quod τέλος
|
5
|
dicitur, ad quod omnis ars tendit: nam si est ipsa bene
|
|
dicendi scientia, finis eius et summum est bene dicere.
|
|