Sequitur quaestio an utilis rhetorice. Nam quidam
|
2.16.1.1
|
uehementer in eam inuehi solent, et, quod sit indignissimum,
|
|
in accusationem orationis utuntur orandi uiribus: eloquen-
|
2.1
|
tiam esse quae poenis eripiat scelestos, cuius fraude damnen-
|
|
tur interim boni, consilia ducantur in peius, nec seditiones
|
|
modo turbaeque populares sed bella etiam inexpiabilia ex-
|
|
citentur, cuius denique tum maximus sit usus cum pro falsis
|
5
|
contra ueritatem ualet. Nam et Socrati obiciunt comici
|
3.1
|
docere eum quo modo peiorem causam meliorem faciat, et
|
|
contra Tisian et Gorgian similia dicit polliceri Plato. Et his
|
4.1
|
adiciunt exempla Graecorum Romanorumque, et enumerant
|
|
qui perniciosa non singulis tantum sed rebus etiam publicis
|
|
usi eloquentia turbauerint ciuitatium status uel euerterint,
|
|
eoque et Lacedaemoniorum ciuitate expulsam et Athenis
|
5
|
quoque, ubi actor mouere adfectus uetabatur, uelut recisam
|
|
orandi potestatem. Quo quidem modo nec duces erunt utiles
|
5.1
|
nec magistratus nec medicina nec denique ipsa sapientia:
|
|
nam et dux Flaminius et Gracchi Saturnini Glauciae magi-
|
|
stratus, et in medicis uenena, et in iis qui philosophorum
|
|
nomine male utuntur grauissima nonnumquam flagitia de-
|
5
|
prehensa sunt. Cibos aspernemur: attulerunt saepe ualetu-
|
6.1
|
dinis causas; numquam tecta subeamus: super habitantes
|
|
aliquando procumbunt; non fabricetur militi gladius: potest
|
|
uti eodem ferro latro. Quis nescit ignes aquas, sine quibus
|
|
nulla sit uita, et, ne terrenis inmorer, solem lunamque prae-
|
5
|
cipua siderum aliquando et nocere?
|
|
Num igitur negabitur deformem Pyrrhi pacem Caecus
|
7.1
|
ille Appius dicendi uiribus diremisse? Aut non diuina M.
|
|
Tulli eloquentia et contra leges agrarias popularis fuit et
|
|
Catilinae fregit audaciam et supplicationes, qui maximus
|
|
honor uictoribus bello ducibus datur, in toga meruit? Non
|
8.1
|
perterritos militum animos frequenter a metu reuocat oratio
|
|
et tot pugnandi pericula ineuntibus laudem uita potiorem
|
|
esse persuadet? Neque uero me Lacedaemonii atque Athe-
|
|
nienses magis mouerint quam populus Romanus, apud quem
|
5
|
summa semper oratoribus dignitas fuit. Equidem nec urbium
|
9.1
|
conditores reor aliter effecturos fuisse ut uaga illa multitudo
|
|
coiret in populos nisi docta uoce commota, nec legum
|
|
repertores sine summa ui orandi consecutos ut se ipsi homines
|
|
ad seruitutem iuris adstringerent. Quin ipsa uitae praecepta,
|
10.1
|
etiam si natura sunt honesta, plus tamen ad formandas
|
|
mentes ualent quotiens pulchritudinem rerum claritas ora-
|
|
tionis inluminat. Quare, etiam si in utramque partem ualent
|
|
arma facundiae, non est tamen aecum id haberi malum quo
|
5
|
bene uti licet.
|
|
Verum haec apud eos forsitan quaerantur qui summam
|
11.1
|
rhetorices ad persuadendi uim rettulerunt. Si uero est bene
|
|
dicendi scientia, quem nos finem sequimur, ut sit orator in
|
|
primis uir bonus, utilem certe esse eam confitendum est. Et
|
12.1
|
hercule deus ille princeps, parens rerum fabricatorque mundi,
|
|
nullo magis hominem separauit a ceteris, quae quidem
|
|
mortalia essent, animalibus quam dicendi facultate. Nam
|
13.1
|
corpora quidem magnitudine uiribus firmitate patientia
|
|
uelocitate praestantiora in illis mutis uidemus, eadem minus
|
|
egere adquisitae extrinsecus opis; nam et ingredi citius et
|
|
pasci et tranare aquas citra docentem natura ipsa sciunt, et
|
14.1
|
pleraque contra frigus ex suo corpore uestiuntur et arma iis
|
|
ingenita quaedam et ex obuio fere uictus, circa quae omnia
|
|
multus hominibus labor est. Rationem igitur nobis prae-
|
|
cipuam dedit eiusque nos socios esse cum dis inmortalibus
|
5
|
uoluit. Sed ipsa ratio neque tam nos iuuaret neque tam esset
|
15.1
|
in nobis manifesta nisi quae concepissemus mente promere
|
|
etiam loquendo possemus: quod magis deesse ceteris ani-
|
|
malibus quam intellectum et cogitationem quandam uide-
|
|
mus. Nam et mollire cubilia et nidos texere et educare fetus
|
16.1
|
et excludere, quin etiam reponere in hiemem alimenta, opera
|
|
quaedam nobis inimitabilia, qualia sunt cerarum ac mellis,
|
|
efficere nonnullius fortasse rationis est; sed, quia carent
|
|
sermone quae id faciunt, muta atque inrationalia uocantur.
|
5
|
Denique homines quibus negata uox est quantulum adiuuat
|
17.1
|
animus ille caelestis? Quare si nihil a dis oratione melius
|
|
accepimus, quid tam dignum cultu ac labore ducamus aut
|
|
in quo malimus praestare hominibus quam quo ipsi homines
|
|
ceteris animalibus praestant: eo quidem magis quod nulla in
|
18.1
|
parte plenius labor gratiam refert? Id adeo manifestum erit
|
|
si cogitauerimus unde et quo usque iam prouecta sit orandi
|
|
facultas: et adhuc augeri potest. Nam ut omittam defendere
|
19.1
|
amicos, regere consiliis senatum, populum exercitum in quae
|
|
uelit ducere, quam sit utile conueniatque bono uiro: nonne
|
|
pulchrum uel hoc ipsum est, ex communi intellectu uerbisque
|
|
quibus utuntur omnes tantum adsequi laudis et gloriae ut
|
5
|
non loqui et orare, sed, quod Pericli contigit, fulgere ac
|
|
tonare uidearis?
|
|