Finis non erit si expatiari parte in hac et indulgere 2.17.1.1
uoluptati uelim. Transeamus igitur ad eam quaestionem
quae sequitur, an rhetorice ars sit. Quod quidem adeo ex iis 2.1
qui praecepta dicendi tradiderunt nemo dubitauit ut etiam
ipsis librorum titulis testatum sit scriptos eos de arte
rhetorica, Cicero uero etiam quae rhetorice uocetur esse
artificiosam eloquentiam dicat. Quod non oratores tantum 5
uindicarunt, ut studiis aliquid suis praestitisse uideantur, sed
cum iis philosophi et Stoici et Peripatetici plerique consen-
tiunt. Ac me dubitasse confiteor an hanc partem quaestionis 3.1
tractandam putarem; nam quis est adeo non ab eruditione
modo sed a sensu remotus hominis ut fabricandi quidem et
texendi et luto uasa ducendi artem putet, rhetoricen autem
maximum ac pulcherrimum, ut supra diximus, opus in tam 5
sublime fastigium existimet sine arte uenisse? Equidem illos 4.1
qui contra disputauerunt non tam id sensisse quod dicerent
quam exercere ingenia materiae difficultate credo uoluisse,
sicut Polycraten, cum Busirim laudaret et Clytaemestram:
quamquam is, quod his dissimile non esset, composuisse 5
orationem quae est habita contra Socraten dicitur.
  Quidam naturalem esse rhetoricen uolunt et tamen adiuuari 5.1
exercitatione non diffitentur, ut in libris Ciceronis de Oratore
dicit Antonius obseruationem quandam esse, non artem.
Quod non ideo ut pro uero accipiamus est positum, sed ut 6.1
Antoni persona seruetur, qui dissimulator artis fuit: hanc
autem opinionem habuisse Lysias uidetur. Cuius sententiae
talis defensio est, quod indocti et barbari et serui, pro se
cum locuntur, aliquid dicant simile principio, narrent, pro- 5
bent, refutent et, quod uim habeat epilogi, deprecentur.
Deinde adiciunt illas uerborum cauillationes, nihil quod ex 7.1
arte fiat ante artem fuisse: atqui dixisse homines pro se et in
alios semper: doctores artis sero et circa Tisian et Coraca
primum repertos: orationem igitur ante artem fuisse eoque
artem non esse. Nos porro quando coeperit huius rei doctrina 8.1
non laboramus, quamquam apud Homerum et praeceptorem
Phoenicem cum agendi tum etiam loquendi, et oratores
plures, et omne in tribus ducibus orationis genus, et certa-
mina quoque proposita eloquentiae inter iuuenes inuenimus, 5
quin in caelatura clipei Achillis et lites sunt et actores. Illud 9.1
enim admonere satis est, omnia quae ars consummauerit a
natura initia duxisse: aut tollatur medicina, quae ex obser-
uatione salubrium atque his contrariorum reperta est et, ut
quibusdam placet, tota constat experimentis (nam et uulnus 5
deligauit aliquis antequam haec ars esset, et febrem quiete
et abstinentia, non quia rationem uidebat, sed quia id uale-
tudo ipsa coegerat, mitigauit), nec fabrica sit ars (casas enim 10.1
primi illi sine arte fecerunt), nec musica (cantatur ac saltatur
per omnis gentes aliquo modo). Ita, si rhetorice uocari debet
sermo quicumque, fuisse eam antequam esset ars confitebor:
si uero non quisquis loquitur orator est, et tum non tamquam 11.1
oratores loquebantur, necesse est oratorem factum arte nec
ante artem fuisse fateantur. Quo illud quoque excluditur
quod dicunt, non esse artis id quod faciat qui non didicerit:
dicere autem homines et qui non didicerint. Ad cuius rei 12.1
confirmationem adferunt Demaden remigem et Aeschinen
hypocriten oratores fuisse. Falso: nam neque orator esse qui
non didicit potest, et hos sero potius quam numquam didi-
cisse quis dixerit, quamquam Aeschines ab initio sit uersatus 5
in litteris, quas pater eius etiam docebat, Demaden neque
non didicisse certum sit et continua dicendi exercitatio
potuerit tantum quantuscumque postea fuit fecisse; nam id
potentissimum discendi genus est. Sed et praestantiorem si 13.1
didicisset futurum fuisse dicere licet: neque enim orationes
scribere est ausus, ut eum multum ualuisse in dicendo
sciamus.
  Aristoteles, ut solet, quaerendi gratia quaedam subtilitatis 14.1
suae argumenta excogitauit in Grylo: sed idem et de arte
rhetorica tris libros scripsit, et in eorum primo non artem
solum eam fatetur, sed ei particulam ciuilitatis sicut dia-
lectices adsignat. Multa Critolaus contra, multa Rhodius 15.1
Athenodorus. Agnon quidem detraxit sibi inscriptione ipsa
fidem, qua rhetorices accusationem professus est. Nam de
Epicuro, qui disciplinas omnes fugit, nihil miror. Hi com- 16.1
plura dicunt, sed ex paucis locis ducta: itaque potentissimis
eorum breuiter occurram, ne in infinitum quaestio euadat.
Prima iis argumentatio ex materia est. Omnis enim artes 17.1
aiunt habere materiam, quod est uerum: rhetorices nullam
esse propriam, quod esse falsum in sequentibus probabo.
Altera est calumnia nullam artem falsis adsentiri opinioni- 18.1
bus, quia constitui sine perceptione non possit, quae semper
uera sit: rhetoricen adsentiri falsis: non esse igitur artem.
Ego rhetoricen nonnumquam dicere falsa pro ueris confite- 19.1
bor, sed non ideo in falsa quoque esse opinione concedam,
quia longe diuersum est ipsi quid uideri et ut alii uideatur
efficere. Nam et imperator falsis utitur saepe: ut Hannibal,
cum inclusus a Fabio, sarmentis circum cornua boum de- 5
ligatis incensisque, per noctem in aduersos montes agens
armenta speciem hosti abeuntis exercitus dedit: sed illum
fefellit, ipse quid uerum esset non ignorauit. Nec uero Theo- 20.1
pompus Lacedaemonius, cum permutato cum uxore habitu
e custodia ut mulier euasit, falsam de se opinionem habuit,
sed custodibus praebuit. Item orator, cum falso utitur pro
uero, scit esse falsum eoque se pro uero uti: non ergo falsam 5
habet ipse opinionem, sed fallit alium. Nec Cicero, cum se 21.1
tenebras offudisse iudicibus in causa Cluenti gloriatus est,
nihil ipse uidit. Et pictor, cum ui artis suae efficit ut quae-
dam eminere in opere, quaedam recessisse credamus, ipse ea
plana esse non nescit. Aiunt etiam omnes artes habere finem 22.1
aliquem propositum ad quem tendant: hunc modo nullum
esse in rhetorice, modo non praestari eum qui promittatur.
Mentiuntur: nos enim esse finem iam ostendimus et quis
esset diximus; et praestabit hunc semper orator: semper 23.1
enim bene dicet. Firmum autem hoc quod opponitur aduer-
sus eos fortasse sit qui persuadere finem putauerunt: noster
orator arsque a nobis finita non sunt posita in euentu; tendit
quidem ad uictoriam qui dicit, sed cum bene dixit, etiam si 5
non uincat, id quod arte continetur effecit. Nam et guberna- 24.1
tor uult salua naue in portum peruenire: si tamen tempestate
fuerit abreptus, non ideo minus erit gubernator dicetque
notum illud: 'dum clauum rectum teneam'; et medicus 25.1
sanitatem aegri petit: si tamen aut ualetudinis ui aut in-
temperantia aegri alioue quo casu summa non contingit,
dum ipse omnia secundum rationem fecerit, medicinae fine
non excidet. Ita oratori bene dixisse finis est. Nam est ars ea, 5
ut post paulum clarius ostendemus, in actu posita, non in
effectu. Ita falsum erit illud quoque quod dicitur, artes scire 26.1
quando sint finem consecutae, rhetoricen nescire: nam se
quisque bene dicere intelleget. Vti etiam uitiis rhetoricen,
quod ars nulla faciat, criminantur, quia et falsum dicat et
adfectus moueat. Quorum neutrum est turpe, cum ex bona 27.1
ratione proficiscitur, ideoque nec uitium; nam et mendacium
dicere etiam sapienti aliquando concessum est, et adfectus,
si aliter ad aequitatem perduci iudex non poterit, necessario
mouebit orator: imperiti enim iudicant et qui frequenter in 5
hoc ipsum fallendi sint, ne errent. Nam si mihi sapientes 28.1
iudices dentur, sapientium contiones atque omne consilium,
nihil inuidia ualeat, nihil gratia, nihil opinio praesumpta
falsique testes, perquam sit exiguus eloquentiae locus et
prope in sola delectatione ponatur. Sin et audientium mobiles 29.1
animi et tot malis obnoxia ueritas, arte pugnandum est et
adhibenda quae prosunt: neque enim qui recta uia depulsus
est reduci ad eam nisi alio flexu potest.
  Plurima uero ex hoc contra rhetoricen cauillatio est, quod 30.1
ex utraque causae parte dicatur. Inde haec: nullam esse
artem contrariam sibi, rhetoricen esse contrariam sibi; nul-
lam artem destruere quod effecerit, accidere hoc rhetorices
operi. Item aut dicenda eam docere aut non dicenda: ita uel 5
per hoc non esse artem, quod non dicenda praecipiat, uel
per hoc, quod, cum dicenda praeceperit, etiam contraria his
doceat. Quae omnia apparet de ea rhetorice dici quae sit a 31.1
bono uiro atque ab ipsa uirtute seiuncta: alioqui ubi iniusta
causa est, ibi rhetorice non est, adeo ut uix admirabili quo-
dam casu possit accidere ut ex utraque parte orator, id est
uir bonus, dicat. Tamen quoniam hoc quoque in rerum 32.1
naturam cadit, ut duos sapientes aliquando iustae causae in
diuersum trahant, quando etiam pugnaturos eos inter se, si
ratio ita duxerit, credunt, respondebo propositis, atque ita
quidem ut appareat haec aduersus eos quoque frustra ex- 5
cogitata qui malis moribus nomen oratoris indulgent. Nam 33.1
rhetorice non est contraria sibi: causa enim cum causa, non
illa secum ipsa componitur. Nec, si pugnent inter se qui idem
didicerunt, idcirco ars, quae utrique tradita est, non erit:
alioqui nec armorum quia saepe gladiatores sub eodem 5
magistro eruditi inter se componuntur, nec gubernandi quia 34.1
naualibus proeliis gubernator est gubernatori aduersus, nec
imperatoria quia imperator cum imperatore contendit. Item
non euertit opus rhetorice quod efficit: neque enim positum
a se argumentum soluit orator; sed ne rhetorice quidem, 5
quia apud eos qui in persuadendo finem putant, aut si quis,
ut dixi, casus duos inter se bonos uiros composuerit, ueri
similia quaerentur: non autem, si quid est altero credibilius,
id ei contrarium est quod fuit credibile. Nam ut candido can- 35.1
didius et dulci dulcius non est aduersum, ita nec probabili
probabilius. Neque praecipit umquam non dicenda nec dicen-
dis contraria, sed quae in quaque causa dicenda sunt. Non sem- 36.1
per autem ei, etiamsi frequentissime, tuenda ueritas erit, sed
aliquando exigit communis utilitas ut etiam falsa defendat.
  Ponuntur hae quoque in secundo Ciceronis de Oratore
libro contradictiones: artem earum rerum esse quae sciantur: 5
oratoris omnem actionem opinione, non scientia contineri,
quia et apud eos dicat qui nesciant, et ipse dicat aliquando
quod nesciat. Ex his alterum, id est an sciat iudex de quo 37.1
dicatur, nihil ad oratoris artem; alteri respondendum. 'Ars
earum rerum est quae sciuntur'. Rhetorice ars est bene
dicendi, bene autem dicere scit orator. 'Sed nescit an uerum 38.1
sit quod dicit.' Ne ii quidem qui ignem aut aquam aut
quattuor elementa aut corpora insecabilia esse ex quibus res
omnes initium duxerint tradunt, nec qui interualla siderum
et mensuras solis ac terrae colligunt: disciplinam tamen 5
suam artem uocant. Quodsi ratio efficit ut haec non opinari
sed propter uim probationum scire uideantur, eadem ratio
idem praestare oratori potest. 'Sed an causa uera sit nescit.' 39.1
Ne medicus quidem an dolorem capitis habeat qui hoc se
pati dicet: curabit tamen tamquam id uerum sit, et erit ars
medicina. Quid quod rhetorice non utique propositum habet
semper uera dicendi, sed semper ueri similia? Scit autem 5
esse ueri similia quae dicit. Adiciunt his qui contra sentiunt 40.1
quod saepe, quae in aliis litibus inpugnarunt actores causa-
rum, eadem in aliis defendant. Quod non artis sed hominis est
uitium. Haec sunt praecipua quae contra rhetoricen dican-
tur, alia et minora et tamen ex his fontibus deriuata. 5
  Confirmatur autem esse artem eam breuiter. Nam siue, ut 41.1
Cleanthes uoluit, ars est potestas uia, id est ordine, efficiens,
esse certe uiam atque ordinem in bene dicendo nemo dubi-
tauerit, siue ille ab omnibus fere probatus finis obseruatur,
artem constare ex perceptionibus consentientibus et coexer- 5
citatis ad finem utilem uitae, iam ostendimus nihil non
horum in rhetorice inesse. Quid quod et inspectione et exer- 42.1
citatione, ut artes ceterae, constat? Nec potest ars non esse
si est ars dialectice (quod fere constat), cum ab ea specie
magis quam genere differat. Sed nec illa omittenda sunt:
qua in re alius se inartificialiter, alius artificialiter gerat, in 5
ea esse artem, et in eo quod qui didicerit melius faciat quam
qui non didicerit esse artem. Atqui non solum doctus indoc- 43.1
tum sed etiam doctior doctum in rhetorices opere superabit,
neque essent eius aliter tam multa praecepta tamque magni
qui docerent. Idque cum omnibus confitendum est, tum
nobis praecipue, qui rationem dicendi a bono uiro non 5
separamus.