Illa quaestio est maior, ex mediis artibus, quae neque 2.20.1.1
laudari per se nec uituperari possunt, sed utiles aut secus
secundum mores utentium fiunt, habenda sit rhetorice, an
sit, ut compluribus etiam philosophorum placet, uirtus.
Equidem illud quod in studiis dicendi plerique exercuerunt 2.1
et exercent aut nullam artem, quae ἀτεχνία nominatur, puto
(multos enim uideo sine ratione, sine litteris, qua uel impu-
dentia uel fames duxit ruentes), aut malam quasi artem,
quam κακοτεχνίαν dicimus: nam et fuisse multos et esse 5
nonnullos existimo qui facultatem dicendi ad hominum per-
niciem conuerterint. Ματαιοτεχνία quoque est quaedam, id est 3.1
superuacua artis imitatio, quae nihil sane neque boni neque
mali habeat, sed uanum laborem, qualis illius fuit qui grana
ciceris ex spatio distante missa in †acum† continuo et sine
frustratione inserebat; quem cum spectasset Alexander, 5
donasse dicitur eiusdem leguminis modio, quod quidem
praemium fuit illo opere dignissimum. His ego comparandos 4.1
existimo qui in declamationibus, quas esse ueritati dissimil-
limas uolunt, aetatem multo studio ac labore consumunt.
Verum haec quam instituere conamur et cuius imaginem
animo concepimus, quae bono uiro conuenit quaeque est 5
uere rhetorice, uirtus erit. Quod philosophi quidem multis et 5.1
acutis conclusionibus colligunt, mihi uero etiam planiore hac
proprieque nostra probatione uidetur esse perspicuum.
  Ab illis haec dicuntur. Si consonare sibi in faciendis ac
non faciendis uirtutis est (quae pars eius prudentia uocatur), 5
eadem in dicendis ac non dicendis erit. Et si uirtutes sunt ad 6.1
quas nobis, etiam ante quam doceremur, initia quaedam ac
semina sunt concessa natura, ut ad iustitiam, cuius rusticis
quoque ac barbaris apparet aliqua imago, nos certe sic esse
ab initio formatos ut possemus orare pro nobis, etiamsi non 5
perfecte tamen ut inessent quaedam, ut dixi, semina eius
facultatis, manifestum est. Non eadem autem iis natura 7.1
artibus est quae a uirtute sunt remotae. Itaque cum duo sint
genera orationis, altera perpetua, quae rhetorice dicitur,
altera concisa, quae dialectice, quas quidem Zenon adeo
coniunxit ut hanc compressae in pugnum manus, illam 5
explicatae diceret similem, etiam disputatrix uirtus erit:
adeo de hac, quae speciosior atque apertior tanto est, nihil
dubitabitur.
  Sed plenius hoc idem atque apertius intueri ex ipsis operi- 8.1
bus uolo. Nam quid orator in laudando faciet nisi honestorum
et turpium peritus? aut in suadendo nisi utilitate perspecta?
aut in iudiciis si iustitiae sit ignarus? Quid? non fortitu-
dinem postulat res eadem, cum saepe contra turbulentas 5
populi minas, saepe cum periculosa potentium offensa, non-
numquam, ut iudicio Miloniano, inter circumfusa militum
arma dicendum sit: ut, si uirtus non est, ne perfecta quidem
esse possit oratio? Quod si ea in quoque animalium est uirtus 9.1
qua praestat cetera uel pleraque, ut in leone impetus, in equo
uelocitas, hominem porro ratione atque oratione excellere
ceteris certum est: cur non tam in eloquentia quam in
ratione uirtutem eius esse credamus, recteque hoc apud 5
Ciceronem dixerit Crassus: 'est enim eloquentia una quae-
dam de summis uirtutibus', et ipse Cicero sua persona cum
ad Brutum in epistulis tum aliis etiam locis uirtutem eam
appellet? At prohoemium aliquando ac narrationem dicet 10.1
malus homo et argumenta sic ut nihil sit in iis requirendum.
Nam et latro pugnabit acriter, uirtus tamen erit fortitudo,
et tormenta sine gemitu feret malus seruus, tolerantia tamen
doloris laude sua non carebit. Multa fiunt eadem, sed aliter. 5
Sufficiant igitur haec, quia de utilitate supra tractauimus.