Materiam rhetorices quidam dixerunt esse orationem: 2.21.1.1
qua in sententia ponitur apud Platonem Gorgias. Quae si
ita accipitur ut sermo quacumque de re compositus dicatur
oratio, non materia sed opus est, ut statuarii statua; nam
et oratio efficitur arte sicut statua. Sin hac appellatione 5
uerba ipsa significari putamus, nihil haec sine rerum sub-
stantia faciunt. Quidam argumenta persuasibilia: quae et
ipsa in parte sunt operis et arte fiunt et materia egent.
Quidam ciuiles quaestiones: quorum opinio non qualitate 2.1
sed modo errauit; est enim haec materia rhetorices, sed non
sola. Quidam, quia uirtus sit rhetorice, materiam eius totam 3.1
uitam uocant. Alii, quia non omnium uirtutum materia sit
tota uita, sed pleraeque earum uersentur in partibus, sicut
iustitia fortitudo continentia propriis officiis et suo fine
intelleguntur, rhetoricen quoque dicunt in una aliqua parte 5
ponendam, eique locum in ἠθικῇ negotialem adsignant, id
est πραγματικόν.
  Ego (neque id sine auctoribus) materiam esse rhetorices 4.1
iudico omnes res quaecumque ei ad dicendum subiectae
erunt. Nam Socrates apud Platonem dicere Gorgiae uidetur
non in uerbis esse materiam sed in rebus, et in Phaedro palam
non in iudiciis modo et contionibus sed in rebus etiam 5
priuatis ac domesticis rhetoricen esse demonstrat: quo mani-
festum est hanc opinionem ipsius Platonis fuisse. Et Cicero 5.1
quodam loco materiam rhetorices uocat res quae subiectae
sint ei, sed certas demum putat esse subiectas: alio uero de
omnibus rebus oratori dicendum arbitratur his quidem uer-
bis: 'quamquam uis oratoris professioque ipsa bene dicendi 5
hoc suscipere ac polliceri uidetur, ut omni de re quaecumque
sit proposita ornate ab eo copioseque dicatur'. Atque adhuc 6.1
alibi: 'uero enim oratori quae sunt in hominum uita,
quandoquidem in ea uersatur orator atque ea est ei sub-
iecta materies, omnia quaesita audita lecta disputata trac-
tata agitata esse debent'. 5
  Hanc autem quam nos materiam uocamus, id est res 7.1
subiectas, quidam modo infinitam, modo non propriam rhe-
torices esse dixerunt, eamque artem circumcurrentem uoca-
uerunt, quod in omni materia diceret. Cum quibus mihi 8.1
minima pugna est; nam de omni materia dicere eam fatentur,
propriam habere materiam quia multiplicem habeat
negant. Sed neque infinita est, etiamsi est multiplex, et aliae
quoque artes minores habent multiplicem materiam, uelut 5
architectonice (namque ea in omnibus quae sunt aedificio
utilia uersatur) et caelatura, quae auro argento aere ferro 9.1
opera efficit. Nam scalptura etiam lignum ebur marmor
uitrum gemmas praeter ea quae supra dixi complectitur.
Neque protinus non est materia rhetorices si in eadem uer- 10.1
satur et alius. Nam si quaeram quae sit materia statuarii,
dicetur aes: si quaeram quae sit excusoris, id est fabricae
eius quam Graeci χαλκευτικήν uocant, similiter aes esse
respondeant: atqui plurimum statuis differunt uasa. Nec 11.1
medicina ideo non erit ars quia unctio et exercitatio cum
palaestrica, ciborum uero qualitas etiam cum cocorum ei sit
arte communis.
  Quod uero de bono utili iusto disserere philosophiae offi- 12.1
cium esse dicunt, non obstat; nam cum philosophum dicunt,
hoc accipi uolunt uirum bonum. Quare igitur oratorem,
quem a bono uiro non separo, in eadem materia uersari
mirer?—cum praesertim primo libro iam ostenderim philo- 13.1
sophos omissam hanc ab oratoribus partem occupasse, quae
rhetorices propria semper fuisset, ut illi potius in nostra
materia uersentur. Denique cum sit dialectices materia de
rebus subiectis disputare, sit autem dialectice oratio concisa, 5
cur non eadem perpetuae quoque materia uideatur?
  Solet a quibusdam et illud opponi: omnium igitur artium 14.1
peritus erit orator si de omnibus ei dicendum est. Possem hic
Ciceronis respondere uerbis, apud quem hoc inuenio: 'mea
quidem sententia nemo esse poterit omni laude cumulatus
orator nisi erit omnium rerum magnarum atque artium 5
scientiam consecutus': sed mihi satis est eius esse oratorem
rei de qua dicet non inscium. Neque enim omnis causas 15.1
nouit, et debet posse de omnibus dicere. De quibus ergo
dicet? De quibus didicit. Similiter de artibus quoque de
quibus dicendum erit interim discet, et de quibus didicerit
dicet. 5
  Quid ergo? non faber de fabrica melius aut de musice 16.1
musicus? Si nesciat orator quid sit de quo quaeratur, plane
melius; nam et litigator rusticus inlitteratusque de causa
sua melius quam orator qui nesciet quid in lite sit: sed
accepta a musico, a fabro, sicut a litigatore, melius orator 5
quam ipse qui docuerit. Verum et faber, cum de fabrica, et 17.1
musicus, cum de musica, si quid confirmationem desidera-
uerit, dicet: non erit quidem orator, sed faciet illud quasi
orator, sicut, cum uulnus imperitus deligabit, non erit medi-
cus, sed faciet ut medicus. An huius modi res neque in 18.1
laudem neque in deliberationem neque in iudicium ueniunt?
Ergo cum de faciendo portu Ostiensi deliberatum est, non
debuit dicere sententiam orator? Atqui opus erat ratione
architectorum. Liuores et tumores in corpore cruditatis an 19.1
ueneni signa sint non tractat orator? At est id ex ratione
medicinae. Circa mensuras et numeros non uersabitur?
Dicamus has geometriae esse partes. Equidem omnia fere
posse credo casu aliquo uenire in officium oratoris: quod si 5
non accidet, non erunt ei subiecta.
  Ita sic quoque recte diximus materiam rhetorices esse 20.1
omnis res ad dicendum ei subiectas: quod quidem probat
etiam sermo communis; nam cum aliquid de quo dicamus
accepimus, positam nobis esse materiam frequenter etiam
praefatione testamur. Gorgias quidem adeo rhetori de omni- 21.1
bus putauit esse dicendum ut se in auditoriis interrogari
pateretur qua quisque de re uellet. Hermagoras quoque
dicendo materiam esse in causa et in quaestionibus omnes
res subiectas erat complexus: sed quaestiones si negat ad 22.1
rhetoricen pertinere, dissentit a nobis; si autem ad rhetori-
cen pertinent, ab hoc quoque adiuuamur: nihil est enim
quod non in causam aut quaestionem cadat. Aristoteles tris 23.1
faciendo partes orationis, iudicialem deliberatiuam demon-
stratiuam, paene et ipse oratori subiecit omnia: nihil enim
non in haec cadit.
  Quaesitum a paucissimis et de instrumento est. Instru- 24.1
mentum uoco sine quo formari materia in id quod uelimus
effici opus non possit. Verum hoc ego non artem credo egere,
sed artificem. Neque enim scientia desiderat instrumentum,
quae potest esse consummata etiam si nihil faciat, sed ille 5
opifex, ut caelator caelum et pictor penicilla. Itaque haec
in eum locum quo de oratore dicturi sumus differamus.