Nec diu nos moretur quaestio quae rhetorices origo sit.
|
3.2.1.1
|
Nam cui dubium est quin sermonem ab ipsa rerum natura
|
|
geniti protinus homines acceperint (quod certe principium
|
|
est eius rei), huic studium et incrementum dederit utilitas,
|
|
summam ratio et exercitatio? Nec uideo quare curam dicendi
|
2.1
|
putent quidam inde coepisse, quod ii qui in discrimen ali-
|
|
quod uocabantur accuratius loqui defendendi sui gratia in-
|
|
stituerint. Haec enim ut honestior causa, ita non utique
|
|
prior est, cum praesertim accusatio praecedat defensionem,
|
5
|
nisi quis dicet etiam gladium fabricatum ab eo prius qui
|
|
ferrum in tutelam sui quam qui in perniciem alterius com-
|
|
pararit. Initium ergo dicendi dedit natura, initium artis
|
3.1
|
obseruatio. Homines enim sicut in medicina, cum uiderent
|
|
alia salubria, alia insalubria, ex obseruatione eorum effe-
|
|
cerunt artem, ita cum in dicendo alia utilia, alia inutilia
|
|
deprenderent, notarunt ea ad imitandum uitandumque, et
|
5
|
quaedam secundum rationem eorum adiecerunt ipsi quoque:
|
|
haec confirmata sunt usu. Tum quae sciebat quisque docuit.
|
|
Cicero quidem initium orandi conditoribus urbium ac legum
|
4.1
|
latoribus dedit, in quibus fuisse uim dicendi necesse est: cur
|
|
tamen hanc primam originem putet non uideo, cum sint
|
|
adhuc quaedam uagae et sine urbibus ac sine legibus gentes,
|
|
et tamen qui sunt in iis nati et legationibus fungantur et
|
5
|
accusent aliqua atque defendant et denique alium alio
|
|
melius loqui credant.
|
|