Omnis autem oratio constat aut ex iis quae significantur
|
3.5.1.1
|
aut ex iis quae significant, id est rebus et uerbis. Facultas
|
|
orandi consummatur natura arte exercitatione, cui partem
|
|
quartam adiciunt quidam imitationis, quam nos arti subi-
|
|
cimus. Tria sunt item quae praestare debeat orator, ut doceat
|
2.1
|
moueat delectet. Haec enim clarior diuisio quam eorum qui
|
|
totum opus in res et in adfectus partiuntur. Non semper
|
|
autem omnia in eam quae tractabitur materiam cadent.
|
|
Erunt enim quaedam remotae ab adfectibus, qui ut non
|
5
|
ubique habent locum, ita quocumque inruperunt plurimum
|
|
ualent. Praestantissimis auctoribus placet alia in rhetorice
|
3.1
|
esse quae probationem desiderent, alia quae non desiderent,
|
|
cum quibus ipse consentio. Quidam uero, ut Celsus, de nulla
|
|
re dicturum oratorem nisi de qua quaeratur existimant: cui
|
|
cum maxima pars scriptorum repugnat, tum etiam ipsa
|
5
|
partitio, nisi forte laudare quae constet esse honesta et
|
|
uituperare quae ex confesso sint turpia non est oratoris
|
|
officium.
|
|
Illud iam omnes fatentur, esse quaestiones aut in scripto
|
4.1
|
aut in non scripto. In scripto sunt de iure, in non scripto de
|
|
re: illud rationale, hoc legale genus Hermagoras atque eum
|
|
secuti uocant, id est νομικόν et λογικόν. Idem sentiunt qui
|
5.1
|
omnem quaestionem ponunt in rebus et uerbis.
|
|
Item conuenit quaestiones esse aut infinitas aut finitas.
|
|
Infinitae sunt quae remotis personis et temporibus et locis
|
|
ceterisque similibus in utramque partem tractantur, quod
|
5
|
Graeci θέσιν dicunt, Cicero propositum, alii quaestiones
|
|
uniuersales ciuiles, alii quaestiones philosopho conuenientis,
|
|
Athenaeus partem causae appellat. Hoc genus Cicero scien-
|
6.1
|
tia et actione distinguit, ut sit scientiae 'an prouidentia
|
|
mundus regatur', actionis 'an accedendum ad rem publicam
|
|
administrandam'. Prius trium generum, 'an sit', 'quid sit',
|
|
'quale sit': omnia enim haec ignorari possunt; sequens
|
5
|
duorum, 'quo modo adipiscamur', 'quo modo utamur'.
|
|
Finitae autem sunt ex complexu rerum personarum tem-
|
7.1
|
porum ceterorumque: hae ὑποθέσεις a Graecis dicuntur,
|
|
causae a nostris. In his omnis quaestio uidetur circa res per-
|
|
sonasque consistere. Amplior est semper infinita, inde enim
|
8.1
|
finita descendit. Quod ut exemplo pateat, infinita est: 'an
|
|
uxor ducenda', finita: 'an Catoni ducenda' ideoque esse
|
|
suasoria potest. Sed etiam remotae a personis propriis ad
|
|
aliquid referri solent. Est enim simplex: 'an res publica
|
5
|
administranda'; refertur ad aliquid: 'an in tyrannide ad-
|
|
ministranda'. Sed hic quoque subest uelut latens persona
|
9.1
|
tyrannus enim geminat quaestionem), subestque et temporis
|
|
et qualitatis tacita uis: nondum tamen hoc proprie dixeris
|
|
causam. Hae autem quas infinitas uoco et generales appellan-
|
|
tur: quod si est uerum, finitae speciales erunt. In omni autem
|
5
|
speciali utique inest generalis, ut quae sit prior. Ac nescio
|
10.1
|
an in causis quoque quidquid in quaestionem uenit qualitatis
|
|
generale sit. Milo Clodium occidit, iure occidit insidiatorem:
|
|
nonne hoc quaeritur, an sit ius insidiatorem occidendi?
|
|
Quid in coniecturis? non illa generalia: 'an causa sceleris
|
5
|
odium, cupiditas', 'an tormentis credendum', 'testibus an
|
|
argumentis maior fides habenda'? Nam finitione quidem
|
|
comprendi nihil non in uniuersum certum erit. Quidam
|
11.1
|
putant etiam eas θέσεις posse aliquando nominari quae
|
|
personis causisque contineantur, aliter tantummodo positas,
|
|
ut causa sit cum Orestes accusatur, thesis an Orestes recte
|
|
sit absolutus: cuius generis est: 'an Cato recte Marciam
|
5
|
Hortensio tradiderit'. Hi θέσιν a causa sic distingunt ut illa
|
|
sit spectatiuae partis, haec actiuae: illic enim ueritatis
|
|
tantum gratia disputari, hic negotium agi.
|
|
Quamquam inutiles quidam orationi putant uniuersales
|
12.1
|
quaestiones, quia nihil prosit quod constet ducendam esse
|
|
uxorem uel administrandam rem publicam si quis uel aetate
|
|
uel ualetudine impediatur. Sed non omnibus eius modi
|
|
quaestionibus sic occurri potest, ut illis: 'sitne uirtus finis',
|
5
|
'regaturne prouidentia mundus'. Quin etiam in iis quae ad
|
13.1
|
personam referuntur, ut non est satis generalem tractasse
|
|
quaestionem, ita perueniri ad speciem nisi illa prius excussa
|
|
non potest. Nam quo modo an sibi uxor ducenda sit delibera-
|
|
bit Cato nisi constiterit uxores esse ducendas? Et quo modo
|
5
|
an ducere debeat Marciam quaeretur nisi Catoni ducenda
|
|
uxor est? Sunt tamen inscripti nomine Hermagorae libri qui
|
14.1
|
confirment illam opinionem, siue falsus est titulus siue alius
|
|
hic Hermagoras fuit. Nam eiusdem esse quo modo possunt,
|
|
qui de hac arte mirabiliter multa composuit, cum, sicut ex
|
|
Ciceronis quoque rhetorico primo manifestum est, materiam
|
5
|
rhetorices in thesis et causas diuiserit? Quod reprehendit
|
|
Cicero ac thesin nihil ad oratorem pertinere contendit
|
|
totumque hoc genus quaestionis ad philosophos refert. Sed
|
15.1
|
me liberauit respondendi uerecundia et quod ipse hos libros
|
|
improbat, et quod in Oratore atque iis quos de Oratore
|
|
scripsit et Topicis praecipit ut a propriis personis atque tem-
|
|
poribus auocemus controuersiam quia latius dicere liceat de
|
5
|
genere quam de specie, et quod in uniuerso probatum sit in
|
|
parte probatum esse necesse sit.
|
|
Status autem in hoc omne genus materiae idem qui in
|
16.1
|
causas cadunt. Adhuc adicitur alias esse quaestiones in
|
|
rebus ipsis, alias quae ad aliquid referantur, illud: 'an uxor
|
|
ducenda', hoc: 'an seni ducenda'; illud: 'an fortis', hoc: 'an
|
|
fortior', et similia.
|
5
|
Causam finit Apollodorus, ut interpretatione Valgi discipuli
|
17.1
|
eius utar, ita: 'causa est negotium omnibus suis partibus spec-
|
|
tans ad quaestionem', aut: 'causa est negotium cuius finis est
|
|
controuersia.' Ipsum deinde negotium sic finit: 'negotium
|
|
est congregatio personarum locorum temporum causarum
|
5
|
modorum casuum factorum instrumentorum sermonum
|
|
scriptorum et non scriptorum'. Causam nunc intellegamus
|
18.1
|
ὑπόθεσιν, negotium περίστασιν. Sed et ipsam causam quidam
|
|
similiter finierunt ut Apollodorus negotium. Isocrates
|
|
autem causam esse ait quaestionem finitam ciuilem aut rem
|
|
controuersam in personarum finitarum complexu, Cicero his
|
5
|
uerbis: 'causa certis personis locis temporibus actionibus
|
|
negotiis cernitur, aut in omnibus aut in plerisque eorum'.
|
|