Ac potissimum incipiam ab ea quae constat laude ac 3.7.1.1
uituperatione. Quod genus uidetur Aristoteles atque eum
secutus Theophrastus a parte negotiali, hoc est πραγματικῇ,
remouisse totamque ad solos auditores relegasse; et id eius
nominis quod ab ostentatione ducitur proprium est. Sed mos 2.1
Romanus etiam negotiis hoc munus inseruit. Nam et funebres
laudationes pendent frequenter ex aliquo publico officio
atque ex senatus consulto magistratibus saepe mandantur,
et laudare testem uel contra pertinet ad momentum iudi- 5
ciorum, et ipsis etiam reis dare laudatores licet, et editi in
competitores, in L. Pisonem, in Clodium et Curionem libri
uituperationem continent et tamen in senatu loco sunt habiti
sententiae. Neque infitias eo quasdam esse ex hoc genere 3.1
materias ad solam compositas ostentationem, ut laudes
deorum uirorumque quos priora tempora tulerunt. Quo sol-
uitur quaestio supra tractata manifestumque est errare eos
qui numquam oratorem dicturum nisi de re dubia putauer- 5
unt. An laudes Capitolini Iouis, perpetua sacri certaminis 4.1
materia, uel dubiae sunt uel non oratorio genere tractantur?
  Vt desiderat autem laus quae negotiis adhibetur proba-
tionem, sic etiam illa quae ostentationi componitur habet
interim aliquam speciem probationis, ut qui Romulum Mar- 5.1
tis filium educatumque a lupa dicat in argumentum caelestis
ortus utatur his, quod abiectus in profluentem non potuerit
extingui, quod omnia sic egerit ut genitum praeside bell-
orum deo incredibile non esset, quod ipsum quoque caelo 5
receptum temporis eius homines non dubitauerint. Quaedam 6.1
uero etiam in defensionis speciem cadent, ut si in laude Her-
culis permutatum cum regina Lydiae habitum et imperata,
ut traditur, pensa orator excuset. Sed proprium laudis est
res amplificare et ornare. 5
  Quae materia praecipue quidem in deos et homines cadit,
est tamen et aliorum animalium, et etiam carentium anima.
Verum in deis generaliter primum maiestatem ipsius eorum 7.1
naturae uenerabimur, deinde proprie uim cuiusque et in-
uenta quae utile aliquid hominibus attulerint. Vis ostendetur, 8.1
ut in Ioue regendorum omnium, in Marte belli, in Neptuno
maris: inuenta, ut artium in Minerua, Mercurio litterarum,
medicinae Apolline, Cerere frugum, Libero uini. Tum
si qua ab iis acta uetustas tradidit, commemoranda. Addunt 5
etiam dis honorem parentes, ut si quis sit filius Iouis, addit
antiquitas, ut iis qui sunt ex Chao, progenies quoque, ut
Apollo ac Diana Latonae. Laudandum in quibusdam quod 9.1
geniti inmortales, quibusdam quod inmortalitatem uirtute
sint consecuti: quod pietas principis nostri praesentium
quoque temporum decus fecit.
  Magis est uaria laus hominum. Nam primum diuiditur in 10.1
tempora, quodque ante eos fuit quoque ipsi uixerunt, in iis
autem qui fato sunt functi etiam quod est insecutum. Ante
hominem patria ac parentes maioresque erunt, quorum
duplex tractatus est: aut enim respondisse nobilitati pul- 5
chrum erit aut humilius genus inlustrasse factis. Illa quoque 11.1
interim ex eo quod ante ipsum fuit tempore trahentur quae
responsis uel auguriis futuram claritatem promiserint, ut
eum qui ex Thetide natus esset maiorem patre suo futurum
cecinisse dicuntur oracula. Ipsius uero laus hominis ex animo 12.1
et corpore et extra positis peti debet. Et corporis quidem
fortuitorumque cum leuior, tum non uno modo tractanda
est. Nam et pulchritudinem interim roburque prosequimur
honore uerborum, ut Homerus in Agamemnone atque 5
Achille, interim confert admirationi multum etiam infirmi-
tas, ut cum idem Tydea paruum sed bellatorem dicit fuisse.
Fortuna uero tum dignitatem adfert, ut in regibus principi- 13.1
busque (namque est haec materia ostendendae uirtutis
uberior), tum quo minores opes fuerunt, maiorem benefactis
gloriam parit. Sed omnia quae extra nos bona sunt quaeque
hominibus forte optigerunt non ideo laudantur quod habuerit 5
quis ea, sed quod iis honeste sit usus. Nam diuitiae et poten- 14.1
tia et gratia, cum plurimum uirium dent, in utramque partem
certissimum faciunt morum experimentum: aut enim
meliores propter haec aut peiores sumus. Animi semper uera 15.1
laus, sed non una per hoc opus uia ducitur. Namque alias
aetatis gradus gestarumque rerum ordinem sequi speciosius
fuit, ut in primis annis laudaretur indoles, tum disciplinae,
post hoc operum (id est factorum dictorumque) contextus, 5
alias in species uirtutum diuidere laudem, fortitudinis ius-
titiae continentiae ceterarumque, ac singulis adsignare quae
secundum quamque earum gesta erunt. Vtra sit autem 16.1
harum uia utilior cum materia deliberabimus, dum sciamus
gratiora esse audientibus quae solus quis aut primus aut
certe cum paucis fecisse dicetur, si quid praeterea supra spem
aut expectationem, praecipue quod aliena potius causa quam 5
sua. Tempus quod finem hominis insequitur non semper 17.1
tractare contingit: non solum quod uiuentes aliquando
laudamus, sed quod rara haec occasio est, ut referri possint
diuini honores et decreta et publice statuae constitutae.
Inter quae numerauerim ingeniorum monumenta quae 18.1
saeculis probarentur; nam quidam sicut Menander iustiora
posterorum quam suae aetatis iudicia sunt consecuti. Ad-
ferunt laudem liberi parentibus, urbes conditoribus, leges
latoribus, artes inuentoribus, nec non instituta quoque 5
auctoribus, ut a Numa traditum deos colere, a Publicola
fasces populo summittere.
  Qui omnis etiam in uituperatione ordo constabit, tantum 19.1
in diuersum. Nam et turpitudo generis opprobrio multis fuit
et quosdam claritas ipsa notiores circa uitia et inuisos magis
fecit, et in quibusdam, ut in Paride traditur, est praedicta
pernicies, et corporis ac fortunae quibusdam mala con- 5
temptum, sicut Thersitae atque Iro, quibusdam bona uitiis
corrupta odium attulerunt, ut Nirea inbellem, Plisthenen 20.1
inpudicum a poetis accepimus, et animi totidem uitia quot
uirtutes sunt, nec minus quam in laudibus duplici ratione
tractantur; et post mortem adiecta quibusdam ignominia est,
ut Maelio, cuius domus solo aequata, Marcoque Manlio, cuius 5
praenomen e familia in posterum exemptum est. Et parentes 21.1
malorum odimus: et est conditoribus urbium infame con-
traxisse aliquam perniciosam ceteris gentem, qualis est
primus Iudaicae superstitionis auctor: et Gracchorum leges
inuisae: et si quod est exemplum deforme posteris traditum, 5
quale libidinis uir Perses in muliere Samia instituere ausus
dicitur primus. Sed in uiuentibus quoque iudicia hominum 22.1
uelut argumenta sunt morum, et honos aut ignominia ueram
esse laudem uel uituperationem probat.
  Interesse tamen Aristoteles putat ubi quidque laudetur 23.1
aut uituperetur. Nam plurimum refert qui sint audientium
mores, quae publice recepta persuasio, ut illa maxime quae
probant esse in eo qui laudabitur credant, aut in eo contra
quem dicemus ea quae oderunt: ita non dubium erit iudicium 5
quod orationem praecesserit. Ipsorum etiam permiscenda 24.1
laus semper (nam id beniuolos facit), quotiens autem fieri
poterit, cum materiae utilitate iungenda. Minus Lacedae-
mone studia litterarum quam Athenis honoris merebuntur,
plus patientia ac fortitudo. Rapto uiuere quibusdam hone- 5
stum, aliis cura legum. Frugalitas apud Sybaritas forsitan
odio foret, ueteribus Romanis summum luxuria crimen.
Eadem in singulis differentia. Maxime fauet iudex qui sibi 25.1
dicentem adsentari putat. Idem praecipit illud quoque, quod
mox Cornelius Celsus prope supra modum inuasit, quia sit
quaedam uirtutibus ac uitiis uicinitas, utendum proxima
deriuatione uerborum, ut pro temerario fortem, prodigo 5
liberalem, auaro parcum uocemus: quae eadem etiam contra
ualent. Quod quidem orator, id est uir bonus, numquam
faciet, nisi forte communi utilitate ducetur.
  Laudantur autem urbes similiter atque homines. Nam pro 26.1
parente est conditor, et multum auctoritatis adfert uetustas,
ut iis qui terra dicuntur orti, et uirtutes ac uitia circa res
gestas eadem quae in singulis: illa propria quae ex loci posi-
tione ac munitione sunt. Ciues illis ut hominibus liberi sunt 5
decori. Est laus et operum, in quibus honor utilitas pulchri- 27.1
tudo auctor spectari solet: honor ut in templis, utilitas ut
in muris, pulchritudo uel auctor utrubique. Est et locorum,
qualis Siciliae apud Ciceronem: in quibus similiter speciem
et utilitatem intuemur, speciem maritimis planis amoenis, 5
utilitatem salubribus fertilibus. Erit et dictorum honestorum
factorumque laus generalis, erit et rerum omnis modi. Nam 28.1
et somni et mortis scriptae laudes et quorundam a medicis
ciborum.
  Itaque, ut non consensi hoc laudatiuum genus circa solam
uersari honesti quaestionem, sic qualitate maxime contineri 5
puto, quamquam tres status omnes cadere in hoc opus
possint, iisque usum C. Caesarem in uituperando Catone
notauerit Cicero. Totum autem habet aliquid simile suasoriis,
quia plerumque eadem illic suaderi, hic laudari solent.