Nunc de iudiciali genere, quod est praecipue multiplex 3.9.1.1
sed officiis constat duobus, intentionis ac depulsionis. Cuius
partes, ut plurimis auctoribus placuit, quinque sunt:
prohoemium narratio probatio refutatio peroratio. His
adiecerunt quidam partitionem propositionem excessum; 5
quorum priores duae probationi succidunt. Nam proponere 2.1
quidem quae sis probaturus necesse est, sed et concludere:
cur igitur, si illa pars causae est, non et haec sit? Partitio
uero dispositionis est species, ipsa dispositio pars rhetorices
et per omnis materias totumque earum corpus aequaliter 5
fusa, sicut inuentio elocutio: ideoque eam non orationis 3.1
totius partem unam esse credendum est, sed quaestionum
etiam singularum. Quae est enim quaestio in qua non pro-
mittere possit orator quid primo, quid secundo, quid tertio sit
loco dicturus? Quod est proprium partitionis. Quam ergo ridi- 5
culum est quaestionem quidem speciem esse probationis,
partitionem autem, quae sit species quaestionis, partem
totius orationis uocari! Egressio uero uel, quod usitatius esse 4.1
coepit, excessus, siue est extra causam, non potest esse pars
causae, siue est in causa, adiutorium uel ornamentum par-
tium est earum ex quibus egreditur. Nam si quidquid in
causa est pars causae uocabitur, cur non argumentum, 5
similitudo, locus communis, adfectus, exempla partes uocen-
tur? Tamen nec iis adsentior qui detrahunt refutationem 5.1
tamquam probationi subiectam, ut Aristoteles. Haec
enim est quae constituat, illa quae destruat. Hoc quoque
idem aliquatenus nouat, quod prohoemio non narrationem
subiungit sed propositionem; uerum id facit quia propositio 5
ei genus, narratio species uidetur, et hac non semper, illa
semper et ubique credit opus esse.
  Verum ex his quas constitui partibus non ut quidque 6.1
primum dicendum ita primum cogitandum est, sed ante
omnia intueri oportet quod sit genus causae, quid in ea
quaeratur, quae prosint, quae noceant, deinde quid con-
firmandum sit ac refellendum, tum quo modo narrandum: 5
expositio enim probationum est praeparatio nec esse utilis 7.1
potest nisi prius constituerit quid debeat de probatione pro-
mittere. Postremo intuendum quem ad modum iudex sit
conciliandus; neque enim nisi totis causae partibus diligen-
ter inspectis scire possumus qualem nobis facere animum 5
cognoscentis expediat, seuerum an mitem, concitatum an
remissum, aduersum gratiae an obnoxium.
  Neque ideo tamen eos probauerim qui scribendum quoque 8.1
prohoemium nouissime putant. Nam ut conferri materiam
omnem et quid quoque <loco> sit opus constare debet ante-
quam dicere aut scribere ordiamur, ita incipiendum ab iis
quae prima sunt. Nam nec pingere quisquam aut fingere 9.1
coepit a pedibus, nec denique ars ulla consummatur ibi unde
ordiendum est. Quid fiet alioqui si spatium componendi ora-
tionem stilo non fuerit? Nonne nos haec inuersa consuetudo
deceperit? Inspicienda igitur materia est quo praecepimus 5
ordine, scribenda quo dicimus.