His inuentis intuendum deinceps Hermagorae uidetur 3.11.1.1
quid sit quaestio ratio iudicatio continens (uel, ut alii uocant,
firmamentum). Quaestio latius intellegitur omnis de qua in
utramque partem uel in plures dici credibiliter potest. In 2.1
iudiciali autem materia dupliciter accipienda est: altero
modo quo dicimus multas quaestiones habere controuersiam,
quo etiam minores omnis complectimur, altero quo signifi-
camus summam illam in qua causa uertitur. De hac nunc 5
loquor, ex qua nascitur status, an factum sit, quid factum
sit, an recte factum sit. Has Hermagoras et Apollodorus et 3.1
alii plurimi scriptores proprie quaestiones uocant, Theodorus,
ut dixi, capita generalia, sicut illas minores aut ex illis pen-
dentes specialia: nam et quaestionem ex quaestione nasci et
speciem in species diuidi conuenit. Hanc igitur quaestionem 4.1
ueluti principalem uocant ζήτημα. Ratio autem est qua id
quod factum esse constat defenditur. Et cur non utamur
eodem quo sunt usi omnes fere exemplo? Orestes matrem
occidit: hoc constat. Dicit se iuste fecisse: status erit 5
qualitatis, quaestio an iuste fecerit, ratio quod Clytaemestra
maritum suum, patrem Orestis, occidit: hoc αἴτιον dicitur,
κρινόμενον autem iudicatio an oportuerit uel nocentem matrem
a filio occidi. Quidam diuiserunt αἴτιον et αἰτίαν, ut esset 5.1
altera propter quam iudicium constitutum est, ut occisa
Clytaemestra, altera qua factum defenditur, ut occisus
Agamemnon. Sed tanta est circa uerba dissensio ut alii
αἰτίαν causam iudicii, αἴτιον autem facti uocent, alii eadem 5
in contrarium uertant. Latinorum quidam haec initium et
rationem uocauerunt, quidam utrumque eodem nomine ap-
pellant. Causa quoque ex causa, id est αἴτιον ἐξ αἰτίου, nasci 6.1
uidetur, quale est: occidit Agamemnonem Clytaemestra quia
ille filiam communem immolauerat et captiuam paelicem
adducebat. Idem putant et sub una quaestione esse plures
rationes, ut si Orestes et alteram adferat causam matris 5
necatae, quod responsis sit inpulsus: quot autem causas
faciendi, totidem iudicationes; nam et haec erit iudicatio, an
responsis parere debuerit. Sed et una causa plures habere 7.1
quaestiones et iudicationes, ut ego arbitror, potest: ut in eo
qui, cum adulteram deprensam occidisset, adulterum, qui
tum effugerat, postea in foro occidit; causa enim est una:
adulter fuit. Quaestiones et iudicationes an illo tempore, an 5
illo loco licuerit occidere. Sed sicut, cum sint plures quae- 8.1
stiones omnesque suos status habeant, causae tamen status
unus est ad quem referuntur omnia, ita iudicatio maxime
propria de qua pronuntiatur. Συνέχον autem, quod, ut dixi, 9.1
continens alii, firmamentum alii putant, Cicero firmissimam
argumentationem defensoris et adpositissimam ad iudica-
tionem, quibusdam id uidetur esse post quod nihil quaeritur,
quibusdam id quod ad iudicationem firmissimum adfertur. 5
Causa facti non in omnis controuersias cadit; nam quae 10.1
fuerit causa faciendi ubi factum negatur? At ubi causa trac-
tetur, negant eodem loco esse iudicationem quo quaestio-
nem, idque et in rhetoricis Cicero et in Partitionibus dicit.
Nam in coniectura est quaestio ex illo: factum, non factum, 11.1
an factum sit. Ibi ergo iudicatio ubi quaestio, quia in eadem
re prima quaestio et extrema disceptatio. At in qualitate:
matrem Orestes occidit recte, non recte, an recte occiderit
quaestio, nec statim iudicatio. Quando ergo? 'Illa patrem 5
meum occiderat.' 'Sed non ideo tu matrem debuisti occidere.'
An debuerit: hic iudicatio. Firmamentum autem uerbis ipsius 12.1
ponam: 'si uelit Orestes dicere eius modi animum matris
suae fuisse in patrem suum, in se ipsum ac sorores, in reg-
num, in famam generis et familiae, ut ab ea poenas liberi
potissimum sui petere debuerint.' Vtuntur alii et talibus 13.1
exemplis: 'qui bona paterna consumpserit, ne contionetur:
in opera publica consumpsit': quaestio an quisquis con-
sumpserit prohibendus sit, iudicatio an qui sic. Vel in causa 14.1
militis Arrunti, qui Lusium tribunum uim sibi inferentem
interfecit, quaestio an iure fecerit, ratio quod is uim adfere-
bat, iudicatio an indemnatum, an tribunum a milite occidi
oportuerit. Alterius etiam status quaestionem, alterius iudi- 15.1
cationem putant. Quaestio qualitatis, an recte Clodium Milo
occiderit, iudicatio coniecturalis, an Clodius insidias fecerit.
Ponunt et illud, saepe causam in aliquam rem dimitti quae 16.1
non sit propria quaestionis, et de ea iudicari. A quibus mul-
tum dissentio. Nam et illa quaestio 'an omnes qui paterna
bona consumpserint contione sint prohibendi' habeat opor-
tet suam iudicationem. Ergo non alia quaestio, alia iudicatio 5
erit, sed plures quaestiones et plures iudicationes. Quid? non 17.1
in causa Milonis ipsa coniectura refertur ad qualitatem? Nam
si est insidiatus Clodius, sequitur ut recte sit occisus. Cum
uero in aliquam rem missa causa est, recessum est a quaes-
tione quae erat, et hic constituta quaestio ubi iudicatio est. 5
  Paulum in his secum etiam Cicero dissentit. Nam in rhe- 18.1
toricis, quem ad modum supra dixi, Hermagoran est secutus:
in Topicis ex statu effectam contentionem κρινόμενον existi-
mat, idque Trebatio, qui iuris erat consultus, adludens 'qua
de re agitur' appellat: quibus id contineatur 'continentia', 5
'quasi firmamenta defensionis, quibus sublatis defensio nulla
sit'. At in Partitionibus Oratoriis firmamentum quod oppo- 19.1
nitur defensioni, quia continens, quod primum sit, ab accusa-
tore dicatur, ratio a reo, ex rationis et firmamenti quaestione
disceptatio sit iudicationum.
  Verius igitur et breuius qui statum et continens et iudica- 5
tionem esse uoluerunt: continens autem id esse quo sublato
lis esse non possit. Hoc mihi uidentur utramque causam 20.1
complexi, et quod Orestes matrem et quod Clytaemestra
Agamemnonem occiderit. Idem iudicationem et statum con-
sentire semper existimarunt: neque enim aliud eorum rationi
conueniens fuisset. 5
  Verum haec adfectata subtilitas circa nomina rerum am- 21.1
bitiose laboret, a nobis in hoc adsumpta solum, ne parum
diligenter inquisisse de opere quod adgressi sumus uidere-
mur. Simplicius autem instituenti non est necesse per tam
minutas rerum particulas rationem docendi concidere. Quo 22.1
uitio multi quidem laborarunt, praecipue tamen Herma-
goras, uir alioqui subtilis et in plurimis admirandus, tantum
diligentiae nimium sollicitae, ut ipsa eius reprehensio laude
aliqua non indigna sit. Haec autem breuior et uel ideo luci- 23.1
dior multo uia neque discentem per ambages fatigabit, nec
corpus orationis in parua momenta diducendo consumet.
Nam qui uiderit quid sit quod in controuersiam ueniat, quid
in eo et per quae uelit efficere pars diuersa, quid nostra, quod 5
in primis est intuendum, nihil eorum ignorare de quibus
supra diximus poterit. Neque est fere quisquam, modo non 24.1
stultus atque ab omni prorsus usu dicendi remotus, quin
sciat et quid litem faciat (quod ab illis causa uel continens
dicitur), et quae sit inter litigantes quaestio, et de quo iudi-
cari oporteat: quae omnia idem sunt. Nam et de eo quaestio 5
est quod in controuersiam uenit, et de eo iudicatur de quo
quaestio est. Sed non perpetuo intendimus in haec animum 25.1
et cupiditate laudis utcumque adquirendae uel dicendi
uoluptate euagamur, quando uberior semper extra causam
materia est, quia in controuersia pauca sunt, extra omnia, et
hic dicitur de iis quae accepimus, illic de quibus uolumus. 5
Nec tam hoc praecipiendum est, ut quaestionem continens 26.1
iudicationem inueniamus (nam id quidem facile est), quam
ut intueamur semper, aut certe, si digressi fuerimus, saltem
respiciamus, ne plausum adfectantibus arma excidant.
  Theodori schola, ut dixi, omnia refert ad capita. His 27.1
plura intelleguntur, uno modo summa quaestio item ut
status, altero ceterae quae ad summam referuntur, tertio
propositio cum adfirmatione, ut dicimus 'caput rei est' et
apud Menandrum κεφάλαιόν ἐστιν. In uniuersum autem quid- 5
quid probandum est erit caput, sed id maius aut minus.
  Et quoniam quae de his erant a scriptoribus artium tradita 28.1
uerbosius etiam quam necesse erat exposuimus, praeterea
quae partes essent iudicialium causarum supra dictum est,
proximus liber a prima, id est exordio, incipiet.