Quod principium Latine uel exordium dicitur, maiore 4.1.1.1
quadam ratione Graeci uidentur prohoemium nominasse,
quia a nostris initium modo significatur, illi satis clare par-
tem hanc esse ante ingressum rei de qua dicendum sit osten-
dunt. Nam siue propterea quod οἴμη cantus est et citharoedi 2.1
pauca illa quae antequam legitimum certamen inchoent
emerendi fauoris gratia canunt prohoemium cognominaue-
runt, oratores quoque ea quae prius quam causam exordian-
tur ad conciliandos sibi iudicum animos praelocuntur eadem 5
appellatione signarunt, siue, quod οἶμον idem Graeci uiam 3.1
appellant, id quod ante ingressum rei ponitur sic uocare est
institutum: certe prohoemium est quod apud iudicem dici
prius quam causam cognouerit possit, uitioseque in scholis
facimus quod exordio semper sic utimur quasi causam iudex 5
iam nouerit. Cuius rei licentia ex hoc est, quod ante declama- 4.1
tionem illa uelut imago litis exponitur. Sed in foro quoque
contingere istud principiorum genus secundis actionibus
potest, primis quidem raro umquam, nisi forte apud eum
cui res aliunde iam nota sit dicimus. 5
  Causa principii nulla alia est quam ut auditorem quo sit 5.1
nobis in ceteris partibus accommodatior praeparemus. Id
fieri tribus maxime rebus inter auctores plurimos constat, si
beniuolum attentum docilem fecerimus, non quia ista non
per totam actionem sint custodienda, sed quia initiis prae- 5
cipue necessaria, per quae in animum iudicis ut procedere
ultra possimus admittimur.
  Beniuolentiam aut a personis duci aut a causis accepimus. 6.1
Sed personarum non est, ut plerique crediderunt, triplex
ratio, ex litigatore et aduersario et iudice: nam exordium
duci nonnumquam etiam ab actore causae solet. Quamquam 7.1
enim pauciora de se ipso dicit et parcius, plurimum tamen
ad omnia momenti est in hoc positum, si uir bonus creditur.
Sic enim continget ut non studium aduocati uideatur adferre,
sed paene testis fidem. Quare in primis existimetur uenisse 5
ad agendum ductus officio uel cognationis uel amicitiae,
maximeque, si fieri poterit, rei publicae aut alicuius certe
non mediocris exempli. Quod sine dubio multo magis ipsis
litigatoribus faciendum est, ut ad agendum magna atque
honesta ratione aut etiam necessitate accessisse uideantur. 10
Sed ut praecipua in hoc dicentis auctoritas, si omnis in 8.1
subeundo negotio suspicio sordium aut odiorum aut
ambitionis afuerit, ita quaedam in his quoque commen-
datio tacita, si nos infirmos, inparatos, inpares agentium
contra ingeniis dixerimus, qualia sunt pleraque Messalae 5
prohoemia. Est enim naturalis fauor pro laborantibus, et 9.1
iudex religiosus libentissime patronum audit quem iustitiae
suae minime timet. Inde illa ueterum circa occultandam
eloquentiam simulatio, multum ab hac nostrorum temporum
iactatione diuersa. Vitandum etiam ne contumeliosi maligni 10.1
superbi maledici in quemquam hominem ordinemue uidea-
mur, praecipueque eorum qui laedi nisi aduersa iudicum
uoluntate non possint. Nam in iudicem ne quid dicatur non 11.1
modo palam sed quod omnino intellegi possit stultum erat
monere, nisi fieret. Etiam partis aduersae patronus dabit
exordio materiam, interim cum honore, si eloquentiam eius
et gratiam nos timere fingendo ut ea suspecta sint iudici 5
fecerimus, interim per contumeliam, sed hoc perquam raro,
ut Asinius pro Vrbiniae heredibus Labienum aduersarii
patronum inter argumenta causae malae posuit. Negat haec 12.1
prohoemia esse Cornelius Celsus quia sint extra litem: sed
ego cum auctoritate summorum oratorum magis ducor, tum
pertinere ad causam puto quidquid ad dicentem pertinet,
cum sit naturale ut iudices iis quos libentius audiunt etiam 5
facilius credant. Ipsius autem litigatoris persona tractanda 13.1
uarie est: nam tum dignitas eius adlegatur, tum commenda-
tur infirmitas. Nonnumquam contingit relatio meritorum,
de quibus uerecundius dicendum erit sua quam aliena lau-
danti. Multum agit sexus aetas condicio, ut in feminis seni- 5
bus pupillis, liberos parentis coniuges adlegantibus: nam 14.1
sola rectum quoque iudicem inclinat miseratio. Degustanda
tamen haec prohoemio, non consumenda. Aduersarii uero
persona prope isdem omnibus sed e contrario ductis inpug-
nari solet. Nam et potentes sequitur inuidia et humiles abiec- 5
tosque contemptus et turpes ac nocentes odium, quae tria
sunt ad alienandos iudicum animos potentissima. Neque 15.1
haec dicere sat est, quod datur etiam imperitis; pleraque
augenda ac minuenda ut expediet: hoc enim oratoris est,
illa causae.
  Iudicem conciliabimus nobis non tantum laudando eum, 16.1
quod et fieri cum modo debet et est tamen parti utrique
commune, sed si laudem eius ad utilitatem causae nostrae
coniunxerimus, ut adlegemus pro honestis dignitatem illi
suam, pro humilibus iustitiam, pro infelicibus misericor- 5
diam, pro laesis seueritatem, et similiter cetera. Mores 17.1
quoque, si fieri potest, iudicis uelim nosse. Nam prout asperi
lenes, iucundi graues, duri remissi erunt, aut adsumere in
causam naturas eorum qua competent aut mitigare qua
repugnabunt oportebit. Accidit autem interim hoc quoque, 18.1
ut aut nobis inimicus aut aduersariis sit amicus qui iudicat:
quae res utrique parti tractanda est ac nescio an etiam ei
magis in quam uideatur propensior. Est enim nonnumquam
prauus hic ambitus, aduersus amicos aut pro iis quibuscum 5
simultates gerant pronuntiandi, faciendique iniuste ne fecisse
uideantur. Fuerunt etiam quidam suarum rerum iudices. 19.1
Nam et in libris obseruationum a Septimio editis adfuisse
Ciceronem tali causae inuenio, et ego pro regina Berenice
apud ipsam eam dixi. Similis hic quoque superioribus ratio
est: aduersarius enim fiduciam partis suae iactat, patronus 5
timet cognoscentis uerecundiam. Praeterea detrahenda uel 20.1
confirmanda opinio, si quam praecipue domo uidebitur iudex
attulisse. Metus etiam nonnumquam est amouendus, ut
Cicero pro Milone ne arma Pompei disposita contra se
putarent laborauit, nonnumquam adhibendus, ut idem in 5
Verrem facit. Sed adhibendi modus alter ille frequens et 21.1
fauorabilis, ne male sentiat populus Romanus, ne iudicia
transferantur, alter autem asper et rarus, quo minatur cor-
ruptis accusationem, et id quidem in consilio ampliore
utcumque tutius (nam et mali inhibentur et boni gaudent), 5
apud singulos uero numquam suaserim, nisi defecerint
omnia. Quod si necessitas exiget, non erit iam ex arte ora- 22.1
toria, non magis quam appellare, etiamsi id quoque saepe
utile est, aut antequam pronuntiet reum facere; nam et
minari et deferre etiam non orator potest.
  Si causa conciliandi nobis iudicis materiam dabit, ex hac 23.1
potissimum aliqua in usum principii quae maxime fauora-
bilia uidebuntur decerpi oportebit. Quo in loco Verginius
fallitur, qui Theodoro placere tradit ut ex singulis quaes-
tionibus singuli sensus in prohoemium conferantur. Nam ille 24.1
non hoc dicit, sed ad potentissimas quaestiones iudicem
praeparandum: in quo uitii nihil erat, nisi in uniuersum id
praeciperet, quod nec omnis actio patitur nec omnis causa
desiderat. Nam protinus a petitore primo loco, dum ignota 5
iudici lis est, quo modo ex quaestionibus ducemus senten-
tias? Nimirum res erunt indicandae prius. Demus aliquas
(nam id exiget ratio nonnumquam): etiamne potentissimas
omnis, id est totam causam? Sic erit in prohoemio peracta
narratio. Quid uero si, ut frequenter accidit, paulo est durior 25.1
causa? Non beniuolentia iudicis petenda ex aliis partibus
erit, sed, non ante conciliato eius animo, nuda quaestionum
committetur asperitas: quae si recte semper initio dicendi
tractarentur, nihil prohoemio opus esset. Aliqua ergo non- 26.1
numquam quae erunt ad conciliandum nobis iudicem poten-
tissima non inutiliter interim ex quaestionibus in exordio
locabuntur. Quae sint porro in causis fauorabilia enumerare
non est necesse, quia et manifesta erunt cognita cuiusque 5
controuersiae condicione et omnia colligi in tanta litium
uarietate non possunt. Vt autem haec inuenire et augere, ita 27.1
quod laedit aut omnino repellere aut certe minuere ex causa
est. Miseratio quoque aliquando ex eadem uenit, siue quid
passi sumus graue siue passuri. Neque enim sum in hac 28.1
opinione qua quidam, ut eo distare prohoemium ab epilogo
credam, quod in hoc praeterita, in illo futura dicantur, sed
quod in ingressu parcius et modestius praetemptanda sit
iudicis misericordia, in epilogo uero liceat totos effundere 5
adfectus, et fictam orationem induere personis et defunctos
excitare et pignora reorum producere: quae minus in exor-
diis sunt usitata. Sed haec quae supra dixi non mouere tan- 29.1
tum uerum ex diuerso amoliri quoque prohoemio opus est.
Vt autem nostrum miserabilem si uincamur exitum, ita
aduersariorum superbum si uicerint utile est credi.
  Sed ex iis quoque quae non sunt personarum nec causarum 30.1
uerum adiuncta personis et causis duci prohoemia solent.
Personis adplicantur non pignora modo, de quibus supra
dixi, sed propinquitates, amicitiae, interim regiones etiam
ciuitatesque et si quid aliud eius quem defendimus casu laedi 5
potest. Ad causam extra pertinet tempus, unde principium 31.1
pro Caelio, locus, unde pro Deiotaro, habitus, unde pro
Milone, opinio, unde in Verrem, deinceps, ne omnia enu-
merentur, fama iudiciorum, expectatio uulgi: nihil enim
horum in causa est, ad causam tamen pertinent. Adicit 32.1
Theophrastus ab †oratione† principium, quale uidetur esse
Demosthenis pro Ctesiphonte ut sibi dicere suo potius arbi-
trio liceat rogantis quam eo modo quem accusator actione
praescripserit. 5
  Fiducia ipsa solet opinione adrogantiae laborare. Faciunt 33.1
fauorem et illa paene communia, non tamen omittenda uel
ideo ne occupentur: optare, abominari, rogare, sollicitum
agere, quia plerumque attentum iudicem facit si res agi
uidetur noua magna atrox, pertinens ad exemplum, prae- 5
cipue tamen si iudex aut sua uice aut rei publicae commoue-
tur: cuius animus spe metu admonitione precibus, uanitate
denique, si id profuturum credemus, agitandus est. Sunt et 34.1
illa excitandis ad audiendum non inutilia, si nos neque diu
moraturos neque extra causam dicturos existiment. Docilem
sine dubio et haec ipsa praestat attentio, sed et illud, si
breuiter et dilucide summam rei de qua cognoscere debeat 5
indicarimus (quod Homerus atque Vergilius operum suorum
principiis faciunt): nam is eius rei modus est ut propositioni 35.1
similior sit quam expositioni, nec quo modo quidque sit
actum sed de quibus dicturus sit orator ostendat. Nec uideo
quod huius rei possit apud oratores reperiri melius exem-
plum quam Ciceronis pro A. Cluentio. 'Animaduerti, iudices, 36.1
omnem accusatoris orationem in duas diuisam esse partes:
quarum altera mihi niti et magno opere confidere uidebatur
inuidia iam inueterata iudicii Iuniani, altera tantum modo
consuetudinis causa timide et diffidenter attingere rationem 5
ueneficii criminum, qua de re lege est haec quaestio con-
stituta'. Id tamen totum respondenti facilius est quam pro-
ponenti, quia hic admonendus iudex, illic docendus est. Nec 37.1
me quamquam magni auctores in hoc duxerint, ut non sem-
per facere attentum ac docilem iudicem uelim: non quia
nesciam, id quod ab illis dicitur, esse pro mala causa qualis
ea sit non intellegi, uerum quia istud non neglegentia iudicis 5
contingit, sed errore. Dixit enim aduersarius et fortasse per- 38.1
suasit: nobis opus est eius diuersa opinione, quae mutari
non potest nisi illum fecerimus ad ea quae dicemus docilem
et intentum. Quid ergo est? Inminuenda quaedam et ele-
uanda et quasi contemnenda esse consentio ad remittendam 5
intentionem iudicis quam aduersario praestat, ut fecit pro
Ligario Cicero. Quid enim agebat aliud ironia illa quam ut 39.1
Caesar minus se in rem tamquam non nouam intenderet?
Quid pro Caelio, quam ut res expectatione minor uideretur?
  Verum ex iis quae proposuimus aliud in alio genere causae 40.1
desiderari palam est. Genera porro causarum plurimi quin-
que fecerunt: honestum, humile, dubium uel anceps, admira-
bile, obscurum, id est ἔνδοξον, ἄδοξον, ἀμφίδοξον, παράδοξον,
δυσπαρακολούθητον: quibus recte uidetur adici turpe, quod 5
alii humili, alii admirabili subiciunt. Admirabile autem 41.1
uocant quod est praeter opinionem hominum constitutum.
In ancipiti maxime beniuolum iudicem, in obscuro docilem,
in humili attentum parare debemus. Nam honestum quidem
ad conciliationem satis per se ualet: in admirabili et turpi 5
remediis opus est. Et eo quidam exordium in duas diuidunt 42.1
partis, principium et insinuationem, ut sit in principiis recta
beniuolentiae et attentionis postulatio: quae quia esse in
turpi causae genere non possit, insinuatio subrepat animis,
maxime ubi frons causae non satis honesta est, uel quia res 5
sit improba uel quia hominibus parum probetur, aut si facie
quoque ipsa premitur uel inuidiosa consistentis ex diuerso
patroni aut patris uel miserabili senis caeci infantis. Et qui- 43.1
dem quibus aduersus haec modis sit medendum uerbosius
tradunt, materiasque ipsi sibi fingunt et ad morem actionum
prosecuntur: sed hae, cum oriantur ex causis, quarum species
consequi omnes non possumus, nisi generaliter comprenduntur 5
in infinitum sunt extrahendae. Quare singulis consilium 44.1
ex propria ratione nascetur. Illud in uniuersum praeceperim,
ut ab iis quae laedunt ad ea quae prosunt refugiamus: si
causa laborabimus, persona subueniat, si persona, causa; si
nihil quod nos adiuuet erit, quaeramus quid aduersarium 5
laedat; nam ut optabile est plus fauoris mereri, sic proxi-
mum odii minus. In iis quae negari non poterunt elaboran- 45.1
dum ut aut minora quam dictum est aut alia mente facta
aut nihil ad praesentem quaestionem pertinere aut emendari
posse paenitentia aut satis iam punita uideantur. Ideoque
agere aduocato quam litigatori facilius, quia et laudat sine 5
adrogantiae crimine et aliquando utiliter etiam reprehendere
potest. Nam se quoque moueri interim finget, ut pro Rabirio 46.1
Postumo Cicero, dum aditum sibi ad aures faciat et auctori-
tatem induat uera sentientis, quo magis credatur uel defen-
denti eadem uel neganti. Ideoque hoc primum intuemur,
litigatoris an aduocati persona sit utendum, quotiens utrum- 5
que fieri potest; nam id in schola liberum est, in foro rarum
ut sit idoneus suae rei quisque defensor. Declamaturus autem 47.1
maxime positas in adfectibus causas propriis personis debet
induere. Hi sunt enim qui mandari non possunt, nec eadem
ui perfertur alieni animi qua sui motus. His etiam de causis 48.1
insinuatione uidetur opus esse si aduersarii actio iudicum
animos occupauit, si dicendum apud fatigatos est; quorum
alterum promittendo nostras probationes et aduersas elu-
dendo uitabimus, alterum spe breuitatis et iis quibus atten- 5
tum fieri iudicem docuimus. Et urbanitas oportuna reficit 49.1
animos et undecumque petita iudicis uoluptas leuat taedium.
Non inutilis etiam est ratio occupandi quae uidentur obstare,
ut Cicero dicit scire se mirari quosdam quod is qui per tot
annos defenderit multos, laeserit neminem, ad accusandum 5
Verrem descenderit. Deinde ostendit hanc ipsam esse socio-
rum defensionem: quod schema πρόλημψις dicitur. Id cum 50.1
sit utile aliquando, nunc a declamatoribus quibusdam paene
semper adsumitur, qui fas non putant nisi a contrario incipere.
  Negant Apollodorum secuti tris esse de quibus supra dixi-
mus praeparandi iudicis partes, sed multas species enume- 5
rant, ut ex moribus iudicis, ex opinionibus ad causam extra
pertinentibus, ex opinione de ipsa causa, quae sunt prope
infinitae, tum iis ex quibus omnes controuersiae constant,
personis factis dictis causis temporibus locis occasionibus
ceteris. Quas ueras esse fateor, sed in haec genera reccidere. 51.1
Nam si iudicem beniuolum attentum docilem habeo, quid
amplius debeam optare non reperio: cum metus ipse, qui
maxime uidetur esse extra haec, et attentum iudicem faciat
et ab aduerso fauore deterreat. 5
  Verum quoniam non est satis demonstrare discentibus 52.1
quae sint in ratione prohoemii, sed dicendum etiam quo
modo perfici facillime possint, hoc adicio, ut dicturus intuea-
tur cui, apud quem, pro quo, contra quem, quo tempore,
quo loco, quo rerum statu, qua uulgi fama dicendum sit: 5
quid iudicem sentire credibile sit antequam incipimus: tum
quid aut desideremus aut deprecemur. Ipsa illum natura eo
ducet ut sciat quid primum dicendum sit. At nunc omne quo 53.1
coeperunt prohoemium putant, et ut quidque succurrit,
utique si aliqua sententia blandiatur, exordium. Multa
autem sine dubio sunt et aliis partibus causae communia,
nihil tamen in quaque melius dicitur quam quod aeque 5
bene dici alibi non possit. Multum gratiae exordio est quod 54.1
ab actione diuersae partis materiam trahit: hoc ipso quod non
compositum domi sed ibi atque ex re natum et facilitate
famam ingenii auget et facie simplicis sumptique ex proximo
sermonis fidem quoque adquirit, adeo ut, etiam si reliqua 5
scripta atque elaborata sint, tamen plerumque uideatur tota
extemporalis oratio cuius initium nihil praeparati habuisse
manifestum est. Frequentissime uero prohoemium decebit 55.1
et sententiarum et compositionis et uocis et uultus modestia,
adeo ut in genere causae etiam indubitabili fiducia se ipsa
nimium exerere non debeat. Odit enim iudex fere litigantis
securitatem, cumque ius suum intellegat tacitus reuerentiam 5
postulat. Nec minus diligenter ne suspecti simus ulla parte 56.1
uitandum est, propter quod minime ostentari debet in prin-
cipiis cura, quia uidetur ars omnis dicentis contra iudicem
adhiberi. Sed ipsum istud euitare summae artis; nam id 57.1
sine dubio ab omnibus, et quidem optime, praeceptum
est, uerum aliquatenus temporum condicione mutatur, quia
iam quibusdam in iudiciis, maximeque capitalibus aut apud
centumuiros, ipsi iudices exigunt sollicitas et accuratas 5
actiones, contemnique se nisi in dicendo etiam diligentia ap-
pareat credunt, nec doceri tantum sed etiam delectari uolunt.
Et est difficilis huius rei moderatio: quae tamen ita temperari 58.1
potest ut uideamur accurate, non callide dicere. Illud ex
praeceptis ueteribus manet, ne quod insolens uerbum, ne
audacius tralatum, ne aut ab obsoleta uetustate aut poetica
licentia sumptum in principio deprehendatur. Nondum 59.1
enim recepti sumus et custodit nos recens audientium inten-
tio: magis conciliatis animis et iam calentibus haec libertas
feretur, maximeque cum in locos fuerimus ingressi, quorum
naturalis ubertas licentiam uerbi notari circumfuso nitore 5
non patitur. Nec argumentis autem nec locis nec narrationi 60.1
similis esse in prohoemio debet oratio, neque tamen deducta
semper atque circumlita, sed saepe simplici atque inlabora-
tae similis nec uerbis uultuque nimia promittens; dissimu-
lata enim et, ut Graeci dicunt, ἀνεπίφαντος actio melius saepe 5
subrepit. Sed haec prout formari animum iudicum expediet.
  Turbari memoria uel continuandi uerba facultate destitui 61.1
nusquam turpius, cum uitiosum prohoemium possit uideri
cicatricosa facies: et pessimus certe gubernator qui nauem
dum portu egreditur impegit. Modus autem principii pro 62.1
causa; nam breue simplices, longius perplexae suspectaeque
et infames desiderant. Ridendi uero qui uelut legem prohoe-
miis omnibus dederunt ut intra quattuor sensus terminaren-
tur. Nec minus euitanda est inmodica eius longitudo, ne in 5
caput excreuisse uideatur et quo praeparare debet fatiget.
Sermonem a persona iudicis auersum (ἀποστροφή dicitur) 63.1
quidam in totum a prohoemio summouent, nonnulla quidem
in hanc persuasionem ratione ducti. Nam prorsus esse
hoc magis secundum naturam confitendum est, ut eos ad-
loquamur potissimum quos conciliare nobis studemus. In- 64.1
terim tamen et est prohoemio necessarius sensus aliquis et
hic acrior fit atque uehementior ad personam derectus al-
terius. Quod si accidat, quo iure aut qua tanta superstitione
prohibeamur dare per hanc figuram sententiae uires? Neque 65.1
enim istud scriptores artium quia non liceat sed quia non
putent utile uetant. Ita, si uincet utilitas, propter eandem
causam facere debebimus propter quam uetamur. Et 66.1
Demosthenes autem ad Aeschinen orationem in prohoemio
conuertit, et M. Tullius cum pro aliis quibusdam ad quos ei
uisum est, tum pro Ligario ad Tuberonem: nam erat multo 67.1
futura languidior si esset aliter figurata, quod facilius co-
gnoscet si quis totam illam partem uehementissimam—cuius
haec forma est: 'habes igitur, Tubero, quod est accusatori
maxime optandum' et cetera—conuertat ad iudicem: tum 5
enim uere auersa uideatur oratio et languescat uis omnis,
dicentibus nobis: 'habet igitur Tubero quod est accusatori
maxime optandum'; illo enim modo pressit atque institit,
hoc tantum indicasset. Quod idem in Demosthene, si flexum 68.1
illi mutaueris, accidet. Quid? non Sallustius derecto ad
Ciceronem, in quem ipsum dicebat, usus est principio, et
quidem protinus: 'grauiter et iniquo animo maledicta tua
paterer, M. Tulli': sicut Cicero fecerat in Catilinam: 'quo 5
usque tandem abutere'? Ac ne quis ἀποστροφήν miretur, idem 69.1
Cicero pro Scauro ambitus reo, quae causa est in commen-
tariis (nam bis eundem defendit), prosopopoeia loquentis
pro reo utitur, pro Rabirio uero Postumo eodemque Scauro
reo repetundarum etiam exemplis, pro Cluentio, ut modo 5
ostendi, partitione. Non tamen haec, quia possunt bene ali- 70.1
quando fieri, passim facienda sunt, sed quotiens praeceptum
uicerit ratio: quo modo et similitudine, dum breui, et tra-
latione atque aliis tropis, quae omnia cauti illi ac diligentes
prohibent, utemur interim, nisi cui diuina illa pro Ligario 5
ironia, de qua paulo ante dixeram, displicet.
  Alia exordiorum uitia uerius tradiderunt. Quod in pluris 71.1
causas accommodari potest, uulgare dicitur: id minus
fauorabile aliquando tamen non inutiliter adsumimus, mag-
nis saepe oratoribus non euitatum; quo et aduersarius uti
potest, commune appellatur: quod aduersarius in suam 5
utilitatem deflectere potest, commutabile: quod causae non
cohaeret, separatum: quod aliunde trahitur, tralatum: prae-
terea quod longum, quod contra praecepta est: quorum
pleraque non principii modo sunt uitia sed totius orationis.
  Haec de prohoemio, quotiens erit eius usus. Non semper 72.1
autem est; nam et superuacuum aliquando est, si sit prae-
paratus satis etiam sine hoc iudex aut si res praeparatione
non egeat. Aristoteles quidem in totum id necessarium apud
bonos iudices negat. Aliquando tamen uti nec si uelimus eo 5
licet, cum iudex occupatus, cum angusta sunt tempora, cum
maior potestas ab ipsa re cogit incipere. Contraque est in- 73.1
terim prohoemii uis etiam non exordio; nam iudices et in
narratione nonnumquam et in argumentis ut attendant et
ut faueant rogamus, quo Prodicus uelut dormitantes eos
excitari putabat, quale est: 'tum C. Varenus, qui a familia 74.1
Anchariana occisus est—hoc quaeso, iudices, diligenter
attendite.' Vtique si multiplex causa est, sua quibusque
partibus danda praefatio est, ut 'audite nunc reliqua' et
'transeo nunc illuc'. Sed in ipsis etiam probationibus multa 75.1
funguntur prohoemii uice, ut facit Cicero pro Cluentio dic-
turus contra censores, pro Murena cum se Seruio excusat.
Verum id frequentius est quam ut exemplis confirmandum
sit. 5
  Quotiens autem prohoemio fuerimus usi, tum siue ad ex- 76.1
positionem transibimus siue protinus ad probationem, id
debebit in principio postremum esse cui commodissime iungi
initium sequentium poterit. Illa uero frigida et puerilis est 77.1
in scholis adfectatio, ut ipse transitus efficiat aliquam utique
sententiam et huius uelut praestigiae plausum petat, ut
Ouidius lasciuire in Metamorphosesin solet; quem tamen
excusare necessitas potest, res diuersissimas in speciem 5
unius corporis colligentem: oratori uero quid est necesse 78.1
surripere hanc transgressionem, et iudicem fallere qui ut
ordini rerum animum intendat etiam commonendus est?
Peribit enim prima pars expositionis si iudex narrari non-
dum sciet. Quapropter, ut non abrupte cadere in narra- 79.1
tionem, ita non obscure transcendere est optimum. Si uero
longior sequetur ac perplexa magis expositio, ad eam ipsam
praeparandus iudex erit, ut Cicero saepius, sed et hoc loco
fecit: 'paulo longius exordium rei demonstrandae repetam, 5
quod quaeso, iudices, ne moleste patiamini; principiis enim
cognitis multo facilius extrema intellegetis.' Haec fere sunt
mihi de exordio comperta.