Maxime naturale est, et fieri frequentissime debet, ut
|
4.2.1.1
|
praeparato per haec quae supra dicta sunt iudice res de qua
|
|
pronuntiaturus est indicetur: ea est narratio. In qua sciens
|
2.1
|
transcurram subtiles nimium diuisiones quorundam plura
|
|
eius genera facientium. Non enim solam uolunt esse illam
|
|
negotii de quo apud iudices quaeritur expositionem, sed
|
|
personae, ut: 'M. Lollius Palicanus, humili loco Picens,
|
5
|
loquax magis quam facundus'; loci, ut: 'oppidum est in
|
|
Hellesponto, Lampsacum, iudices'; temporis, ut:
|
|
'uere nouo, gelidus canis cum montibus umor
|
|
liquitur';
|
|
causarum, quibus historici frequentissime utuntur cum
|
10
|
exponunt unde bellum seditio pestilentia. Praeter haec alias
|
3.1
|
perfectas, alias inperfectas uocant: quod quis ignorat? Ad-
|
|
iciunt expositionem et praeteritorum esse temporum, quae
|
|
est frequentissima, et praesentium, qualis est Ciceronis de
|
|
discursu amicorum Chrysogoni, postquam est nominatus,
|
5
|
et futurorum, quae solis dari uaticinantibus potest: nam
|
|
ὑποτύπωσις non est habenda narratio. Sed nos potioribus
|
|
uacemus.
|
|
Plerique semper narrandum putauerunt: quod falsum esse
|
4.1
|
pluribus coarguitur. Sunt enim ante omnia quaedam tam
|
|
breues causae ut propositionem potius habeant quam narra-
|
|
tionem. Id accidit aliquando utrique parti, cum uel nulla
|
5.1
|
expositio est, uel de re constat de iure quaeritur, ut apud
|
|
centumuiros: 'filius an frater debeat esse intestatae heres',
|
|
'pubertas annis an habitu corporis aestimetur': aut cum est
|
|
quidem in re narrationi locus, sed aut ante iudici nota sunt
|
5
|
omnia aut priore loco recte exposita. Accidit aliquando
|
6.1
|
alteri, et saepius ab actore, uel quia satis est proponere uel
|
|
quia sic magis expedit. Satis est dixisse: 'certam creditam
|
|
pecuniam peto ex stipulatione', 'legatum peto ex testamen-
|
|
to'. Diuersae partis expositio est cur ea non debeantur. Et
|
7.1
|
satis est actori et magis expedit sic indicare: 'dico ab Hora-
|
|
tio sororem suam interfectam'. Namque et propositione
|
|
iudex crimen omne cognoscit, et ordo et causa facti pro ad-
|
|
uersario magis est. Reus contra tunc narrationem subtrahet
|
8.1
|
cum id quod obicitur neque negari neque excusari poterit,
|
|
sed in sola iuris quaestione consistet. Vt in eo qui, cum pecu-
|
|
niam priuatam ex aede sacra surripuerit, sacrilegii reus st
|
|
confessio uerecundior est quam expositio: 'non negamus
|
5
|
pecuniam de templo esse sublatam, calumniatur tamen
|
|
accusator actione sacrilegii, cum priuata fuerit, non sacra:
|
|
uos autem de hoc cognoscitis, an sacrilegium sit admissum'.
|
|
Sed ut has aliquando non narrandi causas puto, sic ab
|
9.1
|
illis dissentio qui non existimant esse narrationem cum reus
|
|
quod obicitur tantum negat: in qua est opinione Cornelius
|
|
Celsus, qui condicionis huius esse arbitratur plerasque caedis
|
|
causas et omnis ambitus ac repetundarum. Non enim putat
|
10.1
|
esse narrationem nisi quae summam criminis de quo iudicium
|
|
est contineat, deinde fatetur ipse pro Rabirio Postumo
|
|
narrasse Ciceronem: atqui ille et negauit peruenisse ad
|
|
Rabirium pecuniam, qua de re erat quaestio constituta, et
|
5
|
in hac narratione nihil de crimine exposuit. Ego autem
|
11.1
|
magnos alioqui secutus auctores duas esse in iudiciis narra-
|
|
tionum species existimo, alteram ipsius causae, alteram in
|
|
rerum ad causam pertinentium expositione. 'Non occidi
|
12.1
|
hominem': nulla narratio est; conuenit: sed erit aliqua et
|
|
interim etiam longa contra argumenta eius criminis, de ante
|
|
acta uita, de causis propter quas innocens in periculum dedu-
|
|
catur, aliis quibus incredibile id quod obicitur fiat. Neque
|
13.1
|
enim accusator tantum hoc dicit 'occidisti', sed quibus id
|
|
probet narrat: ut in tragoediis, cum Teucer Vlixem reum
|
|
facit Aiacis occisi, dicens inuentum eum in solitudine iuxta
|
|
exanime corpus inimici cum gladio cruento, non id modo
|
5
|
Vlixes respondet, non esse a se id facinus admissum, sed sibi
|
|
nullas cum Aiace inimicitias fuisse, de laude inter ipsos certa-
|
|
tum: deinde subiungit quo modo in eam solitudinem uenerit,
|
|
iacentem exanimem sit conspicatus, gladium e uulnere
|
|
extraxerit. His subtexitur argumentatio. Sed ne illud quidem
|
14.1
|
sine narratione est, dicente accusatore: 'fuisti in eo loco in
|
|
quo tuus inimicus occisus est': 'non fui'; dicendum enim
|
|
ubi fuerit. Quare ambitus quoque causae et repetundarum
|
|
hoc etiam plures huiusmodi narrationes habere poterunt quo
|
5
|
plura crimina: in quibus ipsa quidem neganda sunt, sed
|
|
argumentis expositione contraria resistendum est, interdum
|
|
singulis, interdum uniuersis. An reus ambitus male narrabit
|
15.1
|
quos parentes habuerit, quem ad modum ipse uixerit, quibus
|
|
meritis fretus ad petitionem descenderit? Aut qui repetun-
|
|
darum insimulabitur, non et ante actam uitam et quibus de
|
|
causis [per] prouinciam uniuersam uel accusatorem aut
|
5
|
testem offenderit non inutiliter exponet? Quae si narratio
|
16.1
|
non est, ne illa quidem Ciceronis pro Cluentio prima, cuius
|
|
est initium: 'A. Cluentius Habitus'. Nihil enim hic de uene-
|
|
ficio sed de causis quibus ei mater inimica sit dicit. Illae
|
17.1
|
quoque sunt pertinentes ad causam sed non ipsius causae
|
|
narrationes, uel exempli gratia, ut in Verrem de L. Domitio,
|
|
qui pastorem, quod is aprum, quem ipsi muneri optulerat,
|
|
exceptum esse a se uenabulo confessus esset, in crucem
|
5
|
sustulit: uel discutiendi alicuius extrinsecus criminis, ut pro
|
18.1
|
Rabirio Postumo: 'nam ut uentum Alexandream est, iudices,
|
|
haec una ratio a rege proposita Postumo est seruandae
|
|
pecuniae, si curationem et quasi dispensationem regiam
|
|
suscepisset': uel augendi, ut describitur iter Verris. Ficta
|
19.1
|
interim narratio introduci solet, uel ad concitandos iudices,
|
|
ut pro Roscio circa Chrysogonum, cuius paulo ante habui
|
|
mentionem, uel ad resoluendos aliqua urbanitate, ut pro
|
|
Cluentio circa fratres Caepasios, interdum per digressionem
|
5
|
decoris gratia, qualis rursus in Verrem de Proserpina: 'in his
|
|
quondam locis mater filiam quaesisse dicitur'.
|
|
Quae omnia eo pertinent ut appareat non utique non nar-
|
|
rare eum qui negat, sed illud ipsum non narrare quod negat.
|
|
Ne hoc quidem simpliciter accipiendum, quod est a me
|
20.1
|
positum, superuacuam esse narrationem rei quam iudex
|
|
nouerit: quod sic intellegi uolo, si non modo factum quid sit
|
|
sciet, sed ita factum etiam ut nobis expedit opinabitur.
|
|
Neque enim narratio in hoc reperta est, ut tantum cognoscat
|
21.1
|
iudex, sed aliquanto magis ut consentiat. Quare etiam si non
|
|
erit docendus sed aliquo modo adficiendus narrabimus, cum
|
|
praeparatione quadam: scire quidem eum in summam quid
|
|
acti sit, tamen rationem quoque facti cuiusque cognoscere
|
5
|
ne grauetur. Interim propter aliquem in consilium adhibi-
|
22.1
|
tum nos repetere illa simulemus, interim ut rei quae ex
|
|
aduerso proponatur iniquitatem omnes etiam circumstantes
|
|
intellegant. In quo genere plurimis figuris erit uarianda
|
|
expositio ad effugiendum taedium nota audientis, sicut
|
5
|
'meministi' et 'fortasse superuacuum fuerit hic commorari',
|
|
'sed quid ego diutius cum tu optime noris?', 'illud quale sit
|
|
tu scias', et his similia. Alioqui, si apud iudicem cui nota
|
23.1
|
causa est narratio semper uidetur superuacua, potest uideri
|
|
non semper esse etiam ipsa actio necessaria.
|
|
Alterum est de quo frequentius quaeritur, an sit utique
|
24.1
|
narratio prohoemio subicienda: quod qui opinantur non
|
|
possunt uideri nulla ratione ducti. Nam cum prohoemium
|
|
idcirco comparatum sit ut iudex ad rem accipiendam fiat
|
|
conciliatior docilior intentior, et probatio nisi causa prius
|
5
|
cognita non possit adhiberi, protinus iudex notitia rerum
|
|
instruendus uidetur. Sed hoc quoque interim mutat condicio
|
25.1
|
causarum, nisi forte M. Tullius in oratione pulcherrima quam
|
|
pro Milone scriptam reliquit male distulisse narrationem
|
|
uidetur tribus praepositis quaestionibus, aut profuisset ex-
|
|
ponere quo modo insidias Miloni fecisset Clodius si reum
|
5
|
qui a se hominem occisum fateretur defendi omnino fas non
|
|
fuisset, aut si iam praeiudicio senatus damnatus esset Milo,
|
|
aut si Cn. Pompeius, qui praeter aliam gratiam iudicium
|
|
etiam militibus armatis cluserat, tamquam aduersus ei
|
|
timeretur. Ergo hae quoque quaestiones uim prohoemii
|
26.1
|
optinebant, cum omnes iudicem praepararent. Sed pro
|
|
Vareno quoque postea narrauit quam obiecta diluit. Quod
|
|
fiet utiliter quotiens non repellendum tantum erit crimen,
|
|
sed etiam transferendum, ut his prius defensis uelut initium
|
5
|
sit alium culpandi narratio, ut in armorum ratione antiquior
|
|
cauendi quam ictum inferendi cura est. Erunt quaedam
|
27.1
|
causae, neque id raro, crimine quidem de quo cognitio est
|
|
faciles ad diluendum, sed multis ante actae uitae flagitiis et
|
|
grauibus oneratae, quae prius amouenda sunt, ut propitius
|
|
iudex defensionem ipsius negotii cuius propria quaestio est
|
5
|
audiat. Vt si defendendus sit M. Caelius, nonne optime
|
|
patronus occurrat prius conuiciis luxuriae petulantiae
|
|
inpudicitiae ueneficii, in quibus solis omnis Ciceronis uersatur
|
|
oratio: tum deinde narret de bonis Pallae totamque de ui
|
|
explicet causam, quae est ipsius actione defensa? Sed nos
|
28.1
|
ducit scholarum consuetudo, in quibus certa quaedam
|
|
ponuntur (quae themata dicimus) praeter quae nihil est
|
|
diluendum, ideoque narratio prohoemio semper subiungi-
|
|
tur. Inde libertas declamatoribus, ut etiam secundo partis
|
5
|
suae loco narrare uideantur. Nam cum pro petitore dicunt,
|
29.1
|
et expositione tamquam priores agant uti solent et contra-
|
|
dictione tamquam respondeant, idque fit recte. Nam cum
|
|
sit declamatio forensium actionum meditatio, cur non in
|
|
utrumque protinus locum exerceat? Cuius rationis ignari
|
5
|
ex more cui adsuerunt nihil in foro putant esse mutandum.
|
|
Sed in scholasticis quoque nonnumquam euenit ut pro narra-
|
30.1
|
tione sit propositio. Nam quid exponet quae zelotypum
|
|
malae tractationis accusat aut qui Cynicum apud censores
|
|
reum de moribus facit, cum totum crimen uno uerbo in
|
|
qualibet actionis parte posito satis indicetur? Sed haec
|
5
|
hactenus.
|
|
Nunc quae sit narrandi ratio subiungam. Narratio est rei
|
31.1
|
factae aut ut factae utilis ad persuadendum expositio, uel,
|
|
ut Apollodorus finit, oratio docens auditorem quid in con-
|
|
trouersia sit. Eam plerique scriptores maximeque qui sunt
|
|
ab Isocrate uolunt esse lucidam breuem ueri similem. Neque
|
5
|
enim refert an pro lucida perspicuam, pro ueri simili proba-
|
|
bilem credibilemue dicamus. Eadem nobis placet diuisio,
|
32.1
|
quamquam et Aristoteles ab Isocrate parte in una dissen-
|
|
serit, praeceptum breuitatis inridens tamquam necesse sit
|
|
longam esse aut breuem expositionem nec liceat ire per
|
|
medium, Theodorei quoque solam relinquant ultimam par-
|
5
|
tem, quia nec breuiter utique nec dilucide semper sit utile
|
|
exponere. Quo diligentius distinguenda sunt singula, ut quid
|
33.1
|
quoque loco prosit ostendam.
|
|
Narratio est aut tota pro nobis aut tota pro aduersariis
|
|
aut mixta ex utrisque. Si erit tota pro nobis, contenti sumus
|
|
his tribus partibus, per quas efficitur quo facilius iudex in-
|
5
|
tellegat meminerit credat. Nec quisquam reprensione dig-
|
34.1
|
num putet quod proposuerim eam quae sit tota pro nobis
|
|
debere esse ueri similem cum uera sit. Sunt enim plurima
|
|
uera quidem, sed parum credibilia, sicut falsa quoque fre-
|
|
quenter ueri similia. Quare non minus laborandum est ut
|
5
|
iudex quae uere dicimus quam quae fingimus credat. Sunt
|
35.1
|
quidem hae quas supra retuli uirtutes aliarum quoque par-
|
|
tium; nam et per totam actionem uitanda est obscuritas, et
|
|
modus ubique custodiendus, et credibilia esse oportet omnia
|
|
quae dicuntur. Maxime tamen haec in ea parte custodienda
|
5
|
sunt quae prima iudicem docet: in qua si acciderit ut aut
|
|
non intellegat aut non meminerit aut non credat, frustra in
|
|
reliquis laborabimus.
|
|
Erit autem narratio aperta ac dilucida si fuerit primum
|
36.1
|
exposita uerbis propriis et significantibus et non sordidis
|
|
quidem, non tamen exquisitis et ab usu remotis, tum dis-
|
|
tincta rebus personis temporibus locis causis, ipsa etiam
|
|
pronuntiatione in hoc accommodata, ut iudex quae dicentur
|
5
|
quam facillime accipiat. Quae quidem uirtus neglegitur a
|
37.1
|
plurimis, qui ad clamorem dispositae uel etiam forte circum-
|
|
fusae multitudinis compositi non ferunt illud intentionis
|
|
silentium, nec sibi diserti uidentur nisi omnia tumultu et
|
|
uociferatione concusserint: rem indicare sermonis cotidiani
|
5
|
et in quemcumque etiam indoctorum cadentis existimant,
|
|
cum interim quod tamquam facile contemnunt nescias
|
|
praestare minus uelint an possint. Neque enim aliud in elo-
|
38.1
|
quentia cuncta experti difficilius reperient quam id quod se
|
|
dicturos fuisse omnes putant postquam audierunt, quia non
|
|
bona iudicant esse illa, sed uera: tum autem optime dicit
|
|
orator cum uidetur uera dicere. At nunc uelut campum nacti
|
39.1
|
expositionis hic potissimum et uocem flectunt et ceruicem
|
|
reponunt et bracchium in latus iactant totoque et rerum et
|
|
uerborum et compositionis genere lasciuiunt: deinde, quod
|
|
sit monstro simile, placet actio, causa non intellegitur.
|
5
|
Verum haec omittamus, ne minus gratiae praecipiendo recta
|
|
quam offensae reprendendo praua mereamur.
|
|
Breuis erit narratio ante omnia si inde coeperimus rem
|
40.1
|
exponere unde ad iudicem pertinet, deinde si nihil extra
|
|
causam dixerimus, tum etiam si reciderimus omnia quibus
|
|
sublatis neque cognitioni quicquam neque utilitati de-
|
|
trahatur; solet enim quaedam esse partium breuitas, quae
|
41.1
|
longam tamen efficit summam. 'In portum ueni, nauem
|
|
prospexi, quanti ueheret interrogaui, de pretio conuenit,
|
|
conscendi, sublatae sunt ancorae, soluimus oram, profecti
|
|
sumus'. Nihil horum dici celerius potest, sed sufficit dicere:
|
5
|
'e portu nauigaui'; et quotiens exitus rei satis ostendit
|
|
priora, debemus hoc esse contenti quo reliqua intelleguntur.
|
|
Quare, cum dicere liceat: 'est mihi filius iuuenis', omnia illa
|
42.1
|
superuacua: 'cupidus ego liberorum uxorem duxi, natum
|
|
filium sustuli, educaui, in adulescentiam perduxi'. Ideoque
|
|
Graecorum aliqui aliud circumcisam expositionem, id est
|
|
σύντομον, aliud breuem putauerunt, quod illa superuacuis
|
5
|
careret, haec posset aliquid ex necessariis desiderare. Nos
|
43.1
|
autem breuitatem in hoc ponimus, non ut minus sed ne plus
|
|
dicatur quam oporteat. Nam iterationes quidem et ταυτο-
|
|
λογίας et περισσολογίας, quas in narratione uitandas quidam
|
|
scriptores artium tradiderunt, transeo: sunt enim haec uitia
|
5
|
non tantum breuitatis gratia refugienda. Non minus autem
|
44.1
|
cauenda erit, quae nimium corripientes omnia sequitur, ob-
|
|
scuritas, satiusque aliquid narrationi superesse quam deesse;
|
|
nam superuacua cum taedio dicuntur, necessaria cum peri-
|
|
culo subtrahuntur. Quare uitanda est etiam illa Sallustiana
|
45.1
|
(quamquam in ipso uirtutis optinet locum) breuitas et abrup-
|
|
tum sermonis genus: quod otiosum fortasse lectorem minus
|
|
fallat, audientem transuolat, nec dum repetatur expectat,
|
|
cum praesertim lector non fere sit nisi eruditus, iudicem
|
5
|
rura plerumque in decurias mittant de eo pronuntiaturum
|
|
quod intellexerit, ut fortasse ubique, in narratione tamen
|
|
praecipue media haec tenenda sit uia dicendi: 'quantum
|
|
opus est et quantum satis est'. Quantum opus est autem non
|
46.1
|
ita solum accipi uolo, quantum ad indicandum sufficit, quia
|
|
non inornata debet esse breuitas, alioqui sit indocta; nam
|
|
et fallit uoluptas, et minus longa quae delectant uidentur,
|
|
ut amoenum ac molle iter, etiamsi est spatii amplioris, minus
|
5
|
fatigat quam durum aridumque compendium. Neque mihi
|
47.1
|
umquam tanta fuerit cura breuitatis ut non ea quae credi-
|
|
bilem faciunt expositionem inseri uelim. Simplex enim et
|
|
undique praecisa non tam narratio uocari potest quam con-
|
|
fessio. Sunt porro multae condicione ipsa rei longae narra-
|
5
|
tiones. Quibus extrema, ut praecepi, prohoemii parte ad
|
|
intentionem praeparandus est iudex, deinde curandum ut
|
|
omni arte uel ex spatio eius detrahamus aliquid uel ex taedio.
|
|
Vt minus longa sit efficiemus quae poterimus differendo, non
|
48.1
|
tamen sine mentione eorum quae differemus: 'quas causas
|
|
occidendi habuerit, quos adsumpserit conscios, quem ad
|
|
modum disposuerit insidias, probationis loco dicam.' Quae-
|
49.1
|
dam uero ex ordine praetermittenda, quale est apud Cicero-
|
|
nem: 'moritur Fulcinius; multa enim quae sunt in re, quia
|
|
remota sunt a causa, praetermittam'. Et partitio taedium
|
|
leuat: 'dicam quae acta sint ante ipsum rei contractum,
|
5
|
dicam quae in re ipsa, dicam quae postea'; ita tres potius modi-
|
50.1
|
cae narrationes uidebuntur quam una longa. Interim expediet
|
|
expositionem breui interfatione distinguere: 'audistis quae
|
|
ante acta sunt: accipite nunc quae insecuntur'. Reficietur
|
|
enim iudex priorum fine et se uelut ad nouum rursus initium
|
5
|
praeparabit. Si tamen adhibitis quoque his artibus in longum
|
51.1
|
exierit ordo rerum, erit non inutilis in extrema parte com-
|
|
monitio, quod Cicero etiam in breui narratione fecit: 'adhuc,
|
|
Caesar, Q. Ligarius omni culpa caret: domo est egressus non
|
|
modo nullum ad bellum, sed ne ad minimam quidem belli
|
5
|
suspicionem', et cetera.
|
|
Credibilis autem erit narratio ante omnia si prius con-
|
52.1
|
suluerimus nostrum animum ne quid naturae dicamus ad-
|
|
uersum, deinde si causas ac rationes factis praeposuerimus,
|
|
non omnibus, sed de quibus quaeritur, si personas con-
|
|
uenientes iis quae facta credi uolemus constituerimus, ut
|
5
|
furti reum cupidum, adulterii libidinosum, homicidii teme-
|
|
rarium, uel his contraria si defendemus: praeterea loca, tem-
|
|
pora, et similia. Est autem quidam et ductus rei credibilis,
|
53.1
|
qualis in comoediis etiam et in mimis. Aliqua enim naturali-
|
|
ter secuntur et cohaerent, ut si bene priora narraueris iudex
|
|
ipse quod postea sis narraturus expectet. Ne illud quidem
|
54.1
|
fuerit inutile, semina quaedam probationum spargere, uerum
|
|
sic ut narrationem esse meminerimus, non probationem.
|
|
Nonnumquam tamen etiam argumento aliquo confirmabimus
|
|
quod proposuerimus, sed simplici et breui, ut in ueneficiis:
|
5
|
sanus bibit, statim concidit, liuor ac tumor confestim est
|
|
insecutus. Hoc faciunt et illae praeparationes, cum reus
|
55.1
|
dicitur robustus armatus <paratus> contra infirmos inermis
|
|
securos. Omnia denique quae probatione tractaturi sumus,
|
|
personam causam locum tempus instrumentum occasionem,
|
|
narratione delibabimus. Aliquando, si destituti fuerimus his,
|
56.1
|
etiam fatebimur uix esse credibile, sed uerum, et hoc maius
|
|
habendum scelus: nescire nos quo modo factum sit aut
|
|
quare, mirari, sed probaturos. Optimae uero praeparationes
|
57.1
|
erunt quae latuerint. Vt a Cicerone sunt quidem utilissime
|
|
praedicta omnia per quae Miloni Clodius, non Clodio Milo
|
|
insidiatus esse uideatur, plurimum tamen facit illa callidis-
|
|
sima simplicitatis imitatio: 'Milo autem, cum in senatu
|
5
|
fuisset eo die quoad senatus est dimissus, domum uenit,
|
|
calceos et uestimenta mutauit, paulisper, dum se uxor, ut
|
|
fit, comparat, commoratus est.' Quam nihil festinato, nihil
|
58.1
|
praeparato fecisse uidetur Milo! Quod non solum rebus ipsis
|
|
uir eloquentissimus, quibus moras et lentum profectionis
|
|
ordinem ducit, sed uerbis etiam uulgaribus et cotidianis et
|
|
arte occulta consecutus est: quae si aliter dicta essent, stre-
|
5
|
pitu ipso iudicem ad custodiendum patronum excitassent.
|
|
Frigida uidentur ista plerisque, sed hoc ipso manifestum
|
59.1
|
est quo modo iudicem fefellerit, quod uix a lectore depren-
|
|
ditur. Haec sunt quae credibilem faciant expositionem. Nam
|
60.1
|
id quidem, ne qua contraria aut repugnantia in narratione
|
|
dicamus, si cui praecipiendum est, is reliqua frustra docetur,
|
|
etiam si quidam scriptores artium hoc quoque tamquam
|
|
occultum et a se prudenter erutum tradunt.
|
5
|
His tribus narrandi uirtutibus adiciunt quidam magnifi-
|
61.1
|
centiam, quam μεγαλοπρέπειαν uocant, quae neque in omnes
|
|
causas cadit (nam quid in plerisque iudiciis priuatis de certa
|
|
credita, locato et conducto, interdictis habere loci potest
|
|
supra modum se tollens oratio?), neque semper est utilis,
|
5
|
ut uel proximo exemplo Miloniano patet. Et meminerimus
|
62.1
|
multas esse causas in quibus confitendum excusandum sum-
|
|
mittendum sit quod exponimus: quibus omnibus aliena est
|
|
illa magnificentiae uirtus. Quare non magis proprium narra-
|
|
tionis est magnifice dicere quam miserabiliter inuidiose
|
5
|
grauiter dulciter urbane: quae cum suo quoque loco sint
|
|
laudabilia, non sunt huic parti proprie adsignata et uelut
|
|
dedita.
|
|
Illa quoque ut narrationi apta, ita ceteris quoque partibus
|
63.1
|
communis est uirtus quam Theodectes huic uni proprie
|
|
dedit; non enim magnificam modo uult esse uerum etiam
|
|
iucundam expositionem. Sunt qui adiciant his euidentiam,
|
|
quae ἐνάργεια Graece uocatur. Neque ego quemquam dece-
|
64.1
|
perim ut dissimulem Ciceroni quoque plures partes placere.
|
|
Nam praeterquam planam et breuem et credibilem uult esse
|
|
euidentem, moratam, cum dignitate. Sed in oratione morata
|
|
debent esse omnia, cum dignitate quae poterunt: euidentia
|
5
|
in narratione, quantum ego intellego, est quidem magna uir-
|
|
tus, cum quid ueri non dicendum sed quodammodo etiam
|
|
ostendendum est, sed subici perspicuitati potest. Quam
|
|
quidam etiam contrariam interim putauerunt, quia in
|
|
quibusdam causis obscuranda ueritas esset. Quod est ridi-
|
10
|
culum; nam qui obscurare uult narrat falsa pro ueris,
|
65.1
|
et in iis quae narrat debet laborare ut uideantur quam
|
|
euidentissima.
|
|
Sed quatenus etiam forte quadam peruenimus ad diffi-
|
66.1
|
cilius narrationum genus, iam de iis loquamur in quibus res
|
|
contra nos erit: quo loco nonnulli praetereundam narratio-
|
|
nem putauerunt. Et sane nihil est facilius nisi prorsus totam
|
|
causam omnino non agere. Sed si aliqua iusta ratione huius-
|
5
|
modi susceperis litem, cuius artis est malam esse causam
|
|
silentio confiteri? Nisi forte tam hebes futurus est iudex ut
|
|
secundum id pronuntiet quod sciet narrare te noluisse. Neque
|
67.1
|
infitias eo in narratione ut aliqua neganda, aliqua adicienda,
|
|
aliqua mutanda, sic aliqua etiam tacenda: sed tacenda quae
|
|
tacere oportebit et liberum erit. Quod fit nonnumquam
|
|
breuitatis quoque gratia, quale illud est: 'respondit quae ei
|
5
|
uisum est'. Distinguamus igitur genera causarum. Namque
|
68.1
|
in iis in quibus non de culpa quaeretur sed de actione, etiam
|
|
si erunt contra nos themata confiteri nobis licebit: 'pecu-
|
|
niam de templo sustulit, sed priuatam, ideoque sacrilegus
|
|
non est'; 'uirginem rapuit, non tamen optio patri dabitur';
|
5
|
'ingenuum stuprauit et stupratus se suspendit: non tamen
|
69.1
|
ideo stuprator capite ut causa mortis punietur, sed decem
|
|
milia, quae poena stupratori constituta est, dabit'. Verum in
|
|
his quoque confessionibus est aliquid quo inuidia quam expo-
|
|
sitio aduersarii fecit detrahi possit, cum etiam serui nostri
|
5
|
de peccatis suis mollius loquantur. Quaedam enim quasi
|
70.1
|
non †narrantes† mitigabimus: 'Non quidem, ut aduer-
|
|
sarius dicit, consilium furti in templum attulit nec diu cap-
|
|
tauit eius rei tempus, sed occasione et absentia custodum
|
|
corruptus et pecunia, quae nimium in animis hominum
|
5
|
potest, uictus est. Sed quid refert? Peccauit et fur est: nihil
|
|
attinet id defendere cuius poenam non recusamus'. Interim
|
71.1
|
quasi damnemus ipsi: 'Vis te dicam uino inpulsum, errore
|
|
lapsum, nocte deceptum? Vera sunt ista fortasse: tu tamen
|
|
ingenuum stuprasti, solue decem milia.' Nonnumquam pro-
|
|
positione praemuniri potest causa, deinde exponi. Contraria
|
72.1
|
sunt omnia tribus filiis qui in mortem patris coniurarant:
|
|
sortiti nocte singuli per ordinem cum ferro cubiculum in-
|
|
trarunt patre dormiente: cum occidere eum nemo potuisset,
|
|
excitato omnia indicarunt. Si tamen pater, qui diuisit patri-
|
73.1
|
monium et reos parricidii defendit, sic agat: 'Quod contra
|
|
legem sufficit, parricidium obicitur iuuenibus quorum pater
|
|
uiuit atque etiam liberis suis adest. Ordinem rei narrare quid
|
|
necesse est cum ad legem nihil pertineat? Sed si confessio-
|
5
|
nem culpae meae exigitis, ego fui pater durus, et patrimonii
|
|
quod iam melius ab his administrari poterat tenax custos',
|
|
deinde subiciat stimulatos ab iis quorum indulgentiores
|
74.1
|
parentes erant semper tamen eum habuisse animum qui sit
|
|
euentu deprensus, ut occidere patrem non possent; neque
|
|
enim iure iurando opus fuisse si alioqui hoc mentis habuis-
|
|
sent, nec sorte nisi quod se quisque eximi uoluerit: omnia
|
5
|
haec qualiacumque placidioribus animis accipientur illa
|
|
breui primae propositionis defensione mollita.
|
|
At cum quaeritur an factum sit uel quale factum sit, licet
|
75.1
|
omnia contra nos sint, quo modo tamen euitare expositi-
|
|
onem salua causae ratione possumus? Narrauit accusator,
|
|
neque ita ut quae essent acta tantum indicaret, sed adiecit
|
|
inuidiam, rem uerbis exasperauit: accesserunt probationes,
|
5
|
peroratio incendit et plenos irae reliquit. Expectat naturali-
|
76.1
|
ter iudex quid narretur a nobis. Si nihil exponimus, illa esse
|
|
quae aduersarius dixit et talia qualia dixit credat necesse
|
|
est. Quid ergo? Eadem exponemus? Si de qualitate agetur,
|
|
cuius tum demum quaestio est cum de re constat, eadem,
|
5
|
sed non eodem modo: alias causas, aliam mentem, aliam
|
|
rationem dabo. Verbis eleuare quaedam licebit: luxuria
|
77.1
|
liberalitatis, auaritia parsimoniae, neglegentia simplicitatis
|
|
nomine lenietur, uultu denique uoce habitu uel fauoris ali-
|
|
quid uel miserationis merebor: solet nonnumquam mouere
|
|
lacrimas ipsa confessio. Atque ego libenter interrogem, sint
|
5
|
illa defensuri quae non narrauerint necne? Nam si neque
|
78.1
|
defenderint neque narrauerint, tota causa prodetur: at si
|
|
defensuri sunt, proponere certe plerumque id quod confir-
|
|
maturi sumus oportet. Cur ergo non exponamus quod et
|
|
dilui potest et, ut hoc contingat, utique indicandum est?
|
5
|
Aut quid inter probationem et narrationem interest nisi
|
79.1
|
quod narratio est probationis continua propositio, rursus
|
|
probatio narrationi congruens confirmatio? Videamus ergo
|
|
num expositio haec longior demum esse debeat et paulo
|
|
uerbosior praeparatione et quibusdam argumentis (argu-
|
5
|
mentis dico, non argumentatione); cui tamen plurimum
|
|
conferet frequens adfirmatio effecturos nos quod dicimus:
|
|
non posse uim rerum ostendi prima expositione: expectent
|
|
et opiniones suas differant et bene sperent. Denique utique
|
80.1
|
narrandum est quidquid aliter quam aduersarius exposuit
|
|
narrari potest, aut etiam prohoemia sunt in his causis
|
|
superuacua: quae quid magis agunt quam ut cognitioni
|
|
rerum accommodatiorem iudicem faciant? Atqui consta-
|
5
|
bit nusquam esse eorum maiorem usum quam ubi animus
|
|
iudicis ab aliqua contra nos insita opinione flectendus est.
|
|
Coniecturales autem causae, in quibus de facto quaeritur,
|
81.1
|
non tam saepe rei de qua iudicium est quam eorum per quae
|
|
res colligenda est expositionem habent. Quae cum accusator
|
|
suspiciose narret, reus leuare suspicionem debeat, aliter ab
|
|
hoc atque ab illo ad iudicem perferri oportet.
|
5
|
At enim quaedam argumenta turba ualent, diducta leuiora
|
82.1
|
sunt. Id quidem non eo pertinet ut quaeratur an narrandum,
|
|
sed quo modo narrandum sit. Nam et congerere plura in ex-
|
|
positione quid prohibet, si id utile est causae, et promittere,
|
|
sed et diuidere narrationem et probationes subiungere parti-
|
5
|
bus atque ita transire ad sequentia? Namque ne iis quidem
|
83.1
|
accedo qui semper eo putant ordine quo quid actum sit esse
|
|
narrandum, sed eo malo narrare quo expedit. Quod fieri
|
|
plurimis figuris licet. Nam et aliquando nobis excidisse simu-
|
|
lamus cum quid utiliore loco reducimus, et interim nos red-
|
5
|
dituros relicum ordinem testamur quia sic futura sit causa
|
|
lucidior: interim re exposita subiungimus causas quae ante-
|
84.1
|
cesserunt. Neque enim est una lex defensionis certumque
|
|
praescriptum: pro re, pro tempore intuenda quae prosint,
|
|
atque ut erit uulnus, ita uel curandum protinus uel, si cura-
|
|
tio differri potest, interim deligandum. Nec saepius narrare
|
85.1
|
duxerim nefas, quod Cicero pro Cluentio fecit, estque non
|
|
concessum modo sed aliquando etiam necessarium, ut in
|
|
causis repetundarum omnibusque quae simplices non sunt;
|
|
amentis est enim superstitione praeceptorum contra rationem
|
5
|
causae trahi. Narrationem ideo ante probationes ponere
|
86.1
|
est institutum ne iudex qua de re quaeratur ignoret. Cur
|
|
igitur, si singula probanda aut refellenda erunt, non singula
|
|
etiam narrentur? Me certe, quantacumque nostris experi-
|
|
mentis habenda est fides, fecisse hoc in foro quotiens ita
|
5
|
desiderabat utilitas, probantibus et eruditis et iis qui iudica-
|
|
bant, scio: et (quod non adroganter dixerim, quia sunt
|
|
plurimi quibuscum egi qui me refellere possint si mentiar)
|
|
fere ponendae a me causae officium exigebatur. Neque ideo
|
87.1
|
tamen non saepius id facere oportebit ut rerum ordinem
|
|
sequamur. Quaedam uero etiam turpiter conuertuntur, ut si
|
|
peperisse narres, deinde concepisse, apertum testamentum,
|
|
deinde signatum, in quibus si id quod posterius est dixeris,
|
5
|
de priore tacere optimum; palam est enim praecessisse.
|
|
Sunt quaedam et falsae expositiones, quarum in foro
|
88.1
|
duplex genus est: alterum quod instrumentis adiuuatur, ut
|
|
P. Clodius fiducia testium qua nocte incestum Romae
|
|
commiserat Interamnae se fuisse dicebat: alterum quod est
|
|
tuendum dicentis ingenio. Id interim ad solam uerecundiam
|
5
|
pertinet, unde etiam mihi uidetur dici color, interim ad
|
|
quaestionem. Sed utrumcumque erit, prima sit curarum ut
|
89.1
|
id quod fingemus fieri possit, deinde ut et personae et loco et
|
|
tempori congruat et credibilem rationem et ordinem habeat:
|
|
si continget, etiam uerae alicui rei cohaereat, aut argumento
|
|
quod sit in causa confirmetur; nam quae tota extra rem
|
5
|
petita sunt mentiendi licentiam produnt. Curandum prae-
|
90.1
|
cipue, quod fingentibus frequenter excidit, ne qua inter se pug-
|
|
nent; quaedam enim partibus blandiuntur, sed in summam
|
|
non consentiunt: praeterea ne iis quae uera esse constabit
|
|
aduersa sint: in schola etiam ne color extra themata quaera-
|
5
|
tur. Vtrubique autem orator meminisse debebit actione tota
|
91.1
|
quid finxerit, quoniam solent excidere quae falsa sunt:
|
|
uerumque est illud quod uulgo dicitur, mendacem memorem
|
|
esse oportere. Sciamus autem, si de nostro facto quaeratur,
|
92.1
|
unum nobis aliquid esse dicendum: si de alieno, mittere in
|
|
plura suspiciones licere. Est tamen quibusdam scholasticis
|
|
controuersiis, in quibus ponitur aliquem non respondere
|
|
quod interrogatur, libertas omnia enumerandi quae respon-
|
5
|
deri potuissent. Fingenda uero meminerimus ea quae non
|
93.1
|
cadant in testem: sunt autem haec quae a nostro ducuntur
|
|
animo, cuius ipsi tantum conscii sumus, item quod a de-
|
|
functis (nec hoc enim est qui neget) itemque ab eo cui
|
|
idem expediet (is enim non negabit), ab aduersario quoque
|
5
|
qua non est habiturus in negando fidem. Somniorum et
|
94.1
|
superstitionum colores ipsa iam facilitate auctoritatem per-
|
|
diderunt. Non est autem satis in narratione uti coloribus nisi
|
|
per totam actionem consentiant, cum praesertim quorundam
|
|
probatio sola sit in adseueratione et perseuerantia: ut ille
|
95.1
|
parasitus qui ter abdicatum a diuite iuuenem et absolutum
|
|
tamquam suum filium adserit, habebit quidem colorem quo
|
|
dicat et paupertatem sibi causam exponendi fuisse, et ideo
|
|
a se parasiti personam esse susceptam quia in illa domo
|
5
|
filium haberet, et ideo illum innocentem ter abdicatum quia
|
|
filius abdicantis non esset; nisi tamen in omnibus uerbis
|
96.1
|
et amorem patrium atque hunc quidem ardentissimum os-
|
|
tenderit et odium diuitis et metum pro iuuene, quem
|
|
periculose mansurum in illa domo in qua tam inuisus sit
|
|
sciat, suspicione subiecti petitoris non carebit.
|
5
|
Euenit aliquando in scholasticis controuersiis, quod in
|
97.1
|
foro an possit accidere dubito, ut eodem colore utraque pars
|
|
utatur, deinde eum pro se quaeque defendat, ut in illa con-
|
|
trouersia: 'uxor marito dixit appellatam se de stupro a
|
98.1
|
priuigno et sibi constitutum tempus et locum: eadem contra
|
|
filius detulit de nouerca, edito tantum alio tempore ac loco:
|
|
pater in eo quem uxor praedixerat filium inuenit, in eo quem
|
|
filius uxorem: illam repudiauit: qua tacente filium abdicat'.
|
5
|
Nihil dici potest pro iuuene quod non idem sit pro nouerca;
|
99.1
|
ponentur tamen etiam communia, deinde ex personarum
|
|
comparatione et indicii ordine et silentio repudiatae argu-
|
|
menta ducentur. Ne illud quidem ignorare oportet, quaedam
|
100.1
|
esse quae colorem non recipiant sed tantum defendenda sint,
|
|
qualis est ille diues qui statuam pauperis inimici flagellis
|
|
cecidit et reus est iniuriarum: nam factum eius modestum
|
|
esse nemo dixerit, fortasse ut sit tutum optinebit.
|
5
|
Quod si pars expositionis pro nobis, pars contra nos erit,
|
101.1
|
miscenda sit an separanda narratio cum ipsa causae con-
|
|
dicione deliberandum est. Nam si plura sunt quae nocent,
|
|
quae prosunt obruentur. Itaque tunc diuidere optimum erit,
|
|
et iis quae partem nostram adiuuabunt expositis et confir-
|
5
|
matis aduersus reliqua uti remediis de quibus supra dictum
|
|
est. Si plura proderunt, etiam coniungere licebit, ut quae
|
102.1
|
obstant in mediis uelut auxiliis nostris posita minus habeant
|
|
uirium. Quae tamen non erunt nuda ponenda, sed ut et
|
|
nostra aliqua argumentatione firmemus et diuersa cur credi-
|
|
bilia non sint adiciamus, quia nisi distinxerimus uerendum
|
5
|
est ne bona nostra permixtis malis inquinentur.
|
|
Illa quoque de narratione praecipi solent, ne qua ex ea fiat
|
103.1
|
excursio, ne auertatur a iudice sermo, ne alienae personae
|
|
uocem demus, ne argumentemur; adiciunt quidam etiam,
|
|
ne utamur adfectibus: quorum pleraque sunt frequentissime
|
|
custodienda, immo numquam nisi ratio coegerit mutanda.
|
5
|
Vt sit expositio perspicua et breuis, nihil quidem tam raro
|
104.1
|
poterit habere rationem quam excursio: nec umquam de-
|
|
bebit esse nisi breuis et talis ut ui quadam uideamur adfectus
|
|
uelut recto itinere depulsi, qualis est Ciceronis circa nuptias
|
105.1
|
Sasiae: 'O mulieris scelus incredibile et praeter hanc unam in
|
|
omni uita inauditum! O libidinem effrenatam et indomitam!
|
|
O audaciam singularem! Nonne timuisse, si minus uim
|
|
deorum hominumque famam, at illam ipsam noctem
|
5
|
facesque illas nuptiales, non limen cubiculi, non cubile
|
|
filiae, non parietes denique ipsos, superiorum testes nup-
|
|
tiarum?' Sermo uero auersus a iudice et breuius indicat
|
106.1
|
interim et coarguit magis: qua de re idem quod in prohoemio
|
|
dixeram sentio, sicut de prosopopoeia quoque, qua tamen
|
|
non Seruius modo Sulpicius utitur pro Aufidia: 'somnone te
|
|
languidum an graui lethargo putem pressum?', sed M.
|
5
|
quoque Tullius circa nauarchos (nam ea quoque rei expositio
|
|
est): 'ut adeas, tantum dabis' et reliqua. Quid? pro Cluentio
|
107.1
|
Staieni Bulbique conloquium nonne ad celeritatem pluri-
|
|
mum et ad fidem confert? Quae ne fecisse inobseruantia
|
|
quadam uideatur, quamquam hoc in illo credibile non est,
|
|
in Partitionibus praecipit ut habeat narratio suauitatem,
|
5
|
admirationes, expectationes, exitus inopinatos, conloquia
|
|
personarum, omnes adfectus. Argumentabimur in narra-
|
108.1
|
tione, ut dixi, numquam: argumentum ponemus aliquando,
|
|
quod facit pro Ligario Cicero cum dicit sic eum prouinciae
|
|
praefuisse ut illi pacem esse expediret. Inseremus expositioni
|
|
et breuem cum res poscet defensionem et rationem factorum;
|
5
|
neque enim narrandum est tamquam testi, sed tamquam
|
109.1
|
patrono. Rei ordo per se talis est: 'Q. Ligarius legatus C. Con-
|
|
sidio profectus'. Quid ergo M. Tullius? 'Q. enim' inquit
|
|
'Ligarius, cum esset nulla belli suspicio, legatus in Africam
|
|
C. Considio profectus est'; et alibi: 'non modo <nullum> ad
|
110.1
|
bellum, sed ne ad minimam quidem suspicionem belli'. Et
|
|
cum esset indicaturo satis 'Q. Ligarius nullo se inplicari
|
|
negotio passus est', adiecit 'domum spectans, ad suos redire
|
|
cupiens'. Ita quod exponebat et ratione fecit credibile et
|
5
|
adfectu quoque impleuit.
|
|
Quo magis miror eos qui non putant utendum in narra-
|
111.1
|
tione adfectibus. Qui si hoc dicunt 'non diu neque ut in
|
|
epilogo', mecum sentiunt: effugiendae sunt enim morae.
|
|
Ceterum cur ego iudicem nolim dum doceo etiam mouere?
|
|
cur, quod in summa sum actionis petiturus, non in primo
|
112.1
|
statim rerum ingressu, si fieri potest, consequar? cum
|
|
praesertim etiam in probationibus faciliorem sim animum
|
|
eius habiturus occupatum uel ira uel miseratione. An non
|
113.1
|
M. Tullius circa uerbera ciuis Romani omnis breuissime
|
|
mouit adfectus, non solum condicione ipsius, loco iniuriae,
|
|
genere uerberum, sed animi quoque commendatione? Sum-
|
|
mum enim uirum ostendit, qui cum uirgis caederetur non
|
5
|
ingemuerit, non rogauerit, sed tantum ciuem se Romanum
|
|
esse cum inuidia caedentis et fiducia iuris clamauerit.
|
|
Quid? Philodami casum nonne cum per totam expositionem
|
114.1
|
incendit inuidia tum in supplicio ipso lacrimis impleuit,
|
|
cum flentis non tam narraret quam ostenderet patrem de
|
|
morte filii, filium de patris? Quid ulli epilogi possunt magis
|
|
habere miserabile? Serum est enim aduocare iis rebus ad-
|
115.1
|
fectum in peroratione quas securus narraueris: adsueuit illis
|
|
iudex iamque eas sine motu mentis accipit quibus commotus
|
|
nouis non est; et difficile est mutare habitum animi semel
|
|
constitutum.
|
5
|
Ego uero (neque enim dissimulabo iudicium meum, quam-
|
116.1
|
quam id quod sum dicturus exemplis magis quam praeceptis
|
|
ullis continetur) narrationem, ut si ullam partem orationis,
|
|
omni qua potest gratia et uenere exornandam puto. Sed
|
|
plurimum refert quae sit natura eius rei quam exponimus.
|
5
|
In paruis ergo, quales sunt fere priuatae, sit ille pressus et
|
117.1
|
uelut adplicitus rei cultus, in uerbis summa diligentia: quae
|
|
in locis impetu feruntur et circumiectae orationis copia
|
|
latent, hic expressa et, ut uult Zenon, 'sensu tincta' esse
|
|
debebunt: compositio dissimulata quidem, sed tamen quam
|
5
|
iucundissima: figurae non illae poeticae et contra rationem
|
118.1
|
loquendi auctoritate ueterum receptae (nam debet esse quam
|
|
purissimus sermo), sed quae uarietate taedium effugiant et
|
|
mutationibus animum leuent, ne in eundem casum, similem
|
|
compositionem, pares elocutionum tractus incidamus. Caret
|
5
|
enim ceteris lenociniis expositio et, nisi commendetur
|
|
hac uenustate, iaceat necesse est. Nec in ulla parte intentior
|
119.1
|
est iudex, eoque nihil recte dictum perit. Praeterea nescio
|
|
quo modo etiam credit facilius quae audienti iucunda sunt,
|
|
et uoluptate ad fidem ducitur. Vbi uero maior res erit, et
|
120.1
|
atrocia inuidiose et tristia miserabiliter dicere licebit, non
|
|
ut consumantur adfectus sed ut tamen uelut primis lineis
|
|
designentur, ut plane qualis futura sit imago rei statim
|
|
appareat. Ne sententia quidem uelut fatigatum intentione
|
121.1
|
stomachum iudicis reficere dissuaserim, maxime quidem
|
|
breui interiectione, qualis est illa: 'fecerunt serui Milonis
|
|
quod suos quisque seruos in tali re facere uoluisset', interim
|
|
paulo liberiore, qualis est illa: 'nubit genero socrus nullis
|
5
|
auspicibus, nullis auctoribus, funestis ominibus omnium'.
|
|
Quod cum sit factum iis quoque temporibus quibus omnis
|
122.1
|
ad utilitatem potius quam ostentationem componebatur
|
|
oratio et erant adhuc seueriora iudicia, quanto nunc facien-
|
|
dum magis, cum in ipsa capitis aut fortunarum pericula
|
|
inrupit uoluptas? Cui hominum desiderio quantum dari
|
5
|
debeat alio loco dicam: interim aliquid indulgendum esse
|
|
confiteor. Multum confert adiecta ueris credibilis rerum
|
123.1
|
imago, quae uelut in rem praesentem perducere audientis
|
|
uidetur, qualis est illa M. Caeli in Antonium descriptio:
|
|
'namque ipsum offendunt temulento sopore profligatum,
|
|
totis praecordiis stertentem ructuosos spiritus geminare,
|
5
|
praeclarasque contubernales ab omnibus spondis transuersas
|
|
incubare et reliquas circum iacere passim: quae tamen
|
124.1
|
exanimatae terrore, hostium aduentu percepto, excitare
|
|
Antonium conabantur, nomen inclamabant, frustra a cerui-
|
|
cibus tollebant, blandius alia ad aurem inuocabat, uehe-
|
|
mentius etiam nonnulla feriebat: quarum cum omnium
|
5
|
uocem tactumque noscitaret, proximae cuiusque collum
|
|
amplexu petebat: neque dormire excitatus neque uigilare
|
|
ebrius poterat, sed semisomno sopore inter manus centurio-
|
|
num concubinarumque iactabatur'. Nihil his neque credi-
|
|
bilius fingi neque uehementius exprobrari neque manifestius
|
10
|
ostendi potest.
|
|
Ne illud quidem praeteribo, quantam adferat fidem ex-
|
125.1
|
positioni narrantis auctoritas, quam mereri debemus ante
|
|
omnia quidem uita, sed et ipso genere orationis: quod quo
|
|
fuerit grauius ac sanctius, hoc plus habeat necesse est in
|
|
adfirmando ponderis. Effugienda igitur in hac praecipue
|
126.1
|
parte omnis calliditatis suspicio, neque enim se usquam
|
|
custodit magis iudex: nihil uideatur fictum, nihil sollicitum:
|
|
omnia potius a causa quam ab oratore profecta credantur.
|
|
At hoc pati non possumus, et perire artem putamus nisi
|
127.1
|
appareat, cum desinat ars esse si apparet. Pendemus ex
|
|
laude atque hanc laboris nostri ducimus summam: ita quae
|
|
circumstantibus ostentare uolumus, iudicibus prodimus.
|
|
Est quaedam etiam repetita narratio, quae ἐπιδιήγησις
|
128.1
|
dicitur, sane res declamatoria magis quam forensis, ideo
|
|
autem reperta ut, quia narratio breuis esse debet, fusius et
|
|
ornatius res posset exponi, quod fit uel inuidiae gratia uel
|
|
miserationis. Id et raro faciendum iudico neque sic umquam
|
5
|
ut totus ordo repetatur; licet enim per partes idem consequi.
|
|
Ceterum qui uti ἐπιδιηγήσει uolet, narrationis loco rem
|
|
stringat, et, contentus indicare quid facti sit, quo sit modo
|
|
factum plenius se loco suo expositurum esse promittat.
|
|
Initium narrationis quidam utique faciendum a persona
|
129.1
|
putant, eamque si nostra sit ornandam, si aliena infaman-
|
|
dam statim. Hoc sane frequentissimum est, quia personae
|
|
sunt inter quas litigatur. Sed hae quoque interim cum suis
|
130.1
|
accidentibus ponendae, cum id profuturum est, ut: 'A.
|
|
Cluentius Habitus fuit pater huiusce, iudices, homo non
|
|
solum municipii Larinatis, ex quo erat, sed regionis illius et
|
|
uicinitatis uirtute existimatione nobilitate princeps'; in-
|
131.1
|
terim sine his ut: 'Q. enim Ligarius cum esset'; frequenter
|
|
uero et a re, sicut pro Tullio Cicero: 'fundum habet in agro
|
|
Thurino M. Tullius paternum', Demosthenes pro Ctesi-
|
|
phonte: τοῦ γὰρ Φωκικοῦ συστάντος πολέμου.
|
5
|
De fine narrationis cum iis contentio est qui perduci ex-
|
132.1
|
positionem uolunt eo unde quaestio oritur: 'his rebus ita
|
|
gestis P. Dolabella praetor interdixit, ut est consuetudo, de
|
|
ui hominibus armatis, sine ulla exceptione, tantum ut unde
|
|
deiecisset restitueret': deinde: 'restituisse se dixit: sponsio
|
5
|
facta est: hac de sponsione uobis iudicandum est'. Id a
|
|
petitore semper fieri potest, a defensore non semper.
|
|